Subkultur, neo-stammer, sociologiske teorier og `Trainspotting`
Hej allesammen!
Super forum herinde, dog kan jeg ikke rigtig finde den hjælp jeg leder efter. Jeg skal igang med at skrive en opgave om subkulturer og neostammer, men mangler en præcis og håndgribelig forståelse af hvad de er, og hvad forskellene er? Disse skal forklares ved hjælp af sociologiske teorier. Jeg har derfor valgt at arbejde med Ziehe, Maffesoli, Giddens og Elias?
En anden del af opgaven går ud på at analysere en film (i mit tilfælde Trainspotting, en film om nogle narkomaner, hvoraf den ene forsøger at komme ud af narkokulturen), og koble den sammen med subkulturer og neo-stammer, nogle ideer til hvordan??
Mvh og på forhånd tak, Jakob :)
Super forum herinde, dog kan jeg ikke rigtig finde den hjælp jeg leder efter. Jeg skal igang med at skrive en opgave om subkulturer og neostammer, men mangler en præcis og håndgribelig forståelse af hvad de er, og hvad forskellene er? Disse skal forklares ved hjælp af sociologiske teorier. Jeg har derfor valgt at arbejde med Ziehe, Maffesoli, Giddens og Elias?
En anden del af opgaven går ud på at analysere en film (i mit tilfælde Trainspotting, en film om nogle narkomaner, hvoraf den ene forsøger at komme ud af narkokulturen), og koble den sammen med subkulturer og neo-stammer, nogle ideer til hvordan??
Mvh og på forhånd tak, Jakob :)
Hej Jakob,
Hvad angår Maffesoli, har Tine Bredo og Jakob Roepstorff en fin gennemgang i deres (speciale tror jeg nok det er) "Det politisk udtryk - mod en forståelse af æstetik i politik". Den giver et godt overblik - også til hvordan hans teori kan `omsættes`.
Det undrer mig desuden, at du ikke vælger nogle af de mere klassiske sub-kultur teorier (uden at jeg rent faktisk ved hvad Giddens og Elias har af subkulur gemt i deres teorie). Hvis jeg var dig, ville jeg tage et kig på Birminghamskolens subkulturteori - den er også `nem` som analyseredskab. Så hvis ikke du allerede er helt fastlagt mht. teori, kunne det måske være en idé at kigge i den retning? Joi Bay har blandt andre skrevet om denne i teksten "Storbyens magikere: Om birminghamskolens subkulturteori" i "Bidrag", 16.
Med hensyn til trainspotting (som jeg knap kan huske, da det er alt for mange år siden jeg har set den), kunne man tænke, om ikke flugten fra misbruget så starten på dette, som en art subkultur. Uden at jeg rigtigt har tænkt mig om, har jeg lidt sværere ved at se masse/stamme tendensen i at tage stoffer, da det jo netop ikke er/bliver sam-væren, men meget individuelt (ved ikke om du forstår hvad jeg mener?).
Det var lige hvad der faldt mig ind...
-Liv
Hvad angår Maffesoli, har Tine Bredo og Jakob Roepstorff en fin gennemgang i deres (speciale tror jeg nok det er) "Det politisk udtryk - mod en forståelse af æstetik i politik". Den giver et godt overblik - også til hvordan hans teori kan `omsættes`.
Det undrer mig desuden, at du ikke vælger nogle af de mere klassiske sub-kultur teorier (uden at jeg rent faktisk ved hvad Giddens og Elias har af subkulur gemt i deres teorie). Hvis jeg var dig, ville jeg tage et kig på Birminghamskolens subkulturteori - den er også `nem` som analyseredskab. Så hvis ikke du allerede er helt fastlagt mht. teori, kunne det måske være en idé at kigge i den retning? Joi Bay har blandt andre skrevet om denne i teksten "Storbyens magikere: Om birminghamskolens subkulturteori" i "Bidrag", 16.
Med hensyn til trainspotting (som jeg knap kan huske, da det er alt for mange år siden jeg har set den), kunne man tænke, om ikke flugten fra misbruget så starten på dette, som en art subkultur. Uden at jeg rigtigt har tænkt mig om, har jeg lidt sværere ved at se masse/stamme tendensen i at tage stoffer, da det jo netop ikke er/bliver sam-væren, men meget individuelt (ved ikke om du forstår hvad jeg mener?).
Det var lige hvad der faldt mig ind...
-Liv
Jeg er enig i Livs argument om, at de nævnte teorier ikke nødvendigvis er de mest oplagte til at beskrive/diskutere en marginaliserings-problematik, som den tages op i Trainspotting. Fx Maffesoli forholder sig ikke specifikt til sådanne egentligt marginaliserede/outsider grupper, idet hans neostamme-begreb bl.a. tager afsæt i, at medlemskabet af neostammen er valgt og løst, hvilke vel næppe kan siges at gælde for individer i narko-miljøet.
Måske kunne Howard S. Beckers ”Outsidere – Studier i afvigelsessociologi” (udgivet på Hans Reitzels Forlag i 2005), være et bud klassisk bud på et afsæt for din diskussion. Han diskuterer faktisk også outsidergrupper i forhold til stoffer (primært Hash).
/Lasse
Måske kunne Howard S. Beckers ”Outsidere – Studier i afvigelsessociologi” (udgivet på Hans Reitzels Forlag i 2005), være et bud klassisk bud på et afsæt for din diskussion. Han diskuterer faktisk også outsidergrupper i forhold til stoffer (primært Hash).
/Lasse
Hej Jakob,
En pointe hos Maffesoli er, så vidt jeg husker, at neo-stammen samles om et [i]æstetisk totem[/i] og i den forstand kan det vel sagtens appliceres på Trainspotting (som det godt nok også er nogle år siden jeg har set). Det som de unge i filmen samles om er vel netop stofferne som "totem". At det så ikke er et særlig sundt fællesskab de får op at stå er en anden sag, men det vil Maffesoli vel i grunden være teoretisk ligeglad med?
Som sagt længe siden jeg har set den (og faktisk også længe siden jeg har læst Maffesoli for den sags skyld)
Mvh Lars
En pointe hos Maffesoli er, så vidt jeg husker, at neo-stammen samles om et [i]æstetisk totem[/i] og i den forstand kan det vel sagtens appliceres på Trainspotting (som det godt nok også er nogle år siden jeg har set). Det som de unge i filmen samles om er vel netop stofferne som "totem". At det så ikke er et særlig sundt fællesskab de får op at stå er en anden sag, men det vil Maffesoli vel i grunden være teoretisk ligeglad med?
Som sagt længe siden jeg har set den (og faktisk også længe siden jeg har læst Maffesoli for den sags skyld)
Mvh Lars
Tak for hjælper alle sammen. :) super med lidt respons så hurtigt.
Til Lars:
Jeg er dog i tvivl om hvor vidt jeg kan koble både neo-stammer og subkulturer på filmen? Man kan selvfølgelig godt sige at stofferne er deres "totem", som du udtrykker det, men i filmen er de ikke kun samlet om stofferne. Det er venner der mødes og drikker øl, og laver alt muligt andet, så på den måde `opsuger` de måske narkoen, som en del af deres undergrundskultur, og på den måde er det vel mere en subkultur, end man kan argumentere for det er en neo-stamme?
- Jakob
Til Lars:
Jeg er dog i tvivl om hvor vidt jeg kan koble både neo-stammer og subkulturer på filmen? Man kan selvfølgelig godt sige at stofferne er deres "totem", som du udtrykker det, men i filmen er de ikke kun samlet om stofferne. Det er venner der mødes og drikker øl, og laver alt muligt andet, så på den måde `opsuger` de måske narkoen, som en del af deres undergrundskultur, og på den måde er det vel mere en subkultur, end man kan argumentere for det er en neo-stamme?
- Jakob
Andre læser også
- Perspektivering og konklusion
- Fænomenologisk metode/hermeneutisk fortolkning
- Definition af kontingens
- Svag paternalisme
- Abduktion
- Habermas` teori om system og livsverden
- Generaliserbarhed ved kvalitativ metode?
- Bourdieu - Foucault; Forskel eller lighed
- Magt og viden(foucault)
- Socialkonstruktionisme versus socialkonstruktivisme
- Socialkonstruktivistisk /hermeneutisk
- Metaperspektiv?
- Hvem kender til makro- meso- og mikro begreberne?
- Deduktiv vs. induktiv
- Foucault, subjektivering/objektivering
- Ordet "perspektivering" på engelsk?
- Foucaults diskursanalyse - i en simpel udgave?
- Har jeg forstået Luhmann korrekt???
- Socialkonstruktivisme
- Forskel på paradigme og diskurs
- Moral og etik - en begrebsafklaring.
- Kritisk realisme vs. realism
- HJÆLP!!! jeg fatter ikke felt og doxa
- Sammenhæng mellem kapital og habitus
- Governmentality
- Viden - ud fra en ontologisk og epistemologisk dimension