Sociologiskforum.dk var aktivt fra 2004-2012, men eksisterer i dag kun som arkiv.

Kritik og normative fundamenter

Skrevet d. 15.03.2005 af Mortenmk

Jeg var til foredrag om marxisme i forrige uge, og her blev rejst et spørgsmål der i længere tid har interesseret mig: Spørgsmålet om der til samfundskritik skal høre et ekspliciteret normativt fundament eller ej.
Udgangspunktet for diskussionen var at kapitalisme er noget skidt og skal afskaffes så hurtigt som muligt (det kan man så være enig eller uenig i…). Det interessante var at deltagerne i diskussionen kunne blive rivende enige om at man ikke skal bruge krudt på beskæftige sig med overvejelser over et fremtidigt samfund. Formlen er gammelkendt: vores tænkning er et produkt af samfundet (det kapitalistiske), derfor kan vi ikke gøre os forestillinger om et fremtidigt samfund på baggrund af vores nuværende tænkning. Revolutionen skal være en fuldstændig omkalfatring af grundlaget for tænkning.
Det lyder jo alt sammen meget rigtigt, men jeg synes ikke desto mindre at der er noget uansvarligt og utroligt smart over et sådan standpunkt.
Jeg kommer til at tænke på Habermas’ kritik af Foucault. Foucault er om nogen eksponent for det syn at vi ikke skal beskæftige os med det fremtidige samfund, men udelukkende skal koncentrere os om at kritisere den slemme slemme kapitalisme (Foucault selv var jo også aktiv marxist og gik ind for revolutionen). Habermas kritiserer netop Foucault for at hans meget radikale modernitetskritik er overdrevet. For at han netop kun kan være så radikal i sin kritik fordi han ikke behøver at beskæftige sig med hvorledes et fremtidigt samfund skal se ud. Hvis Foucault havde gjort det, havde hans analyser muligvis set helt anderledes ud. Eksempelvis havde de åh så slemme selvovervågende og selvdisciplinerende instanser i mennesket, netop ikke kun været åh så slemme og livsfornægtende, men også til en vis grad nødvendige i en verden hvor mennesker lever sammen (jf. Elias). Hvis Foucault havde gidet bare beskæftige sig en myg med hvordan et fremtidige samfund skulle se ud, havde han ikke kunne være så radikal i sin kritik – hans radikalitet i billigkøbt (nu er det ikke så meget Foucault jeg er ude efter, men mere positionen, han repræsenterer).
Så kommer jeg til at tænke på Bourdieu, der netop siger at når intellektuelle begynder at interessere sig for politik, ender det for meste i fuldstændig abstrakte og dybt vage scenarier om et frihedens samfund (med særlig adresse til netop Foucault og Sartre går jeg ud fra). Men jeg synes også at Bourdieu faktisk selv repræsenterer denne ”kritik ud i det blå”: At man går ud i verden og kritiserer verden. Slut.
Så kommer jeg til at tænke på kritisk teori, særligt på Habermas og Honneth:
Der lyder formlen: vi bruger en masse krudt på at argumentere for en bestemt normativ ide (den frie og demokratiske dialog eller det gode liv). Så bruger vi en masse krudt på at argumentere teoretiske for denne ide – hvilke betingelser skal være opfyldt for at denne ide lader sig virkeliggøre. Og så DEREFTER bruger vi en masse krudt på at kritisere samfundet, når det forhindrer at disse betingelser bliver opfyldt.
Denne position hvor man eksplicitere sit normative fundament og opbygger samfundskritikken på denne baggrund, virker på mig meget mere meningsfuld og give netop kritikken en substans. I stedet for den der abstrakte, halvsmarte og uansvarlige kritik ud i det blå…

Det var en ordentlig omgang – håber ikke jeg får for mange tæsk :-)

Morten



Skrevet d. 16.03.2005 af Albrechtsen
Hej Morten

Det er en vigtig problemstilling, du rejser. Umiddelbart er jeg enig med dig i, at en `god kritik` kræver nogle forudgående normative refleksioner. På den anden side handler det jo i bund og grund om, at du har en særlig forestilling om, hvad `kritik` egentlig betyder. Hvis det - vulgært sagt - handler om, at man ønsker at påpege, at det nutidige samfund er noget lort, så må man spørge: I forhold til hvad? Det kræver så, at man opstiller en idé om et bedre samfund, eller vurderer det nuværende samfund ud fra nogle givne værdikriterier (som fx i Honneths tilfælde; om individer eller grupper krænkes og miskendes). Men videnskabelig kritik baserer sig vel på nogle sandhedskriterier, og idealet er at stræbe efter objektive beskrivelser og fortolkninger (selvom nogle mener dette er umuligt, så må også de vel indrømme, at man ikke bare kan sige hvad som helst om verdenen, som lige passer ind i `ens kram`). En kritik af usande teorier og forskningsresultater behøver vel ikke nødvendigvis være normativ? I nogle sammenhænge (fx hos Kant) betyder `kritik` egentlig blot `undersøgelse`. Jeg synes denne diskussion overlapper med en tidligere i dette forum, nemlig om der er en objektiv social virkelighed. Eksisterer der sociale fakta? Hvis der ikke gør dette, så kan det godt være, at det hele bliver et spørgsmål om normativitet eller måske magt? Jeg mener, det er meningsfuldt at holde fast i en skelnen mellem `det deskriptive` og `det normative`, men mener også, at disse sagtens kan sammenblandes, og både kan modsige og komplementere hinanden. Jeg kan måske gå ud og bekræfte, at mange `vidensarbejdere` får stress af at arbejde under de nuværende betingelser. Dette er deskriptivt. Jeg kan så derefter mene, at det sandelig er en uønsket tilstand, og mene at der må gøres noget i uddannelsesinstitutionerne og fra politisk side. Dette er normativt.
Skrevet d. 16.03.2005 af Mads_Jaeger
Hej Morten

Jeg kunne desværre ikke selv komme til mødet, men jeg læste et referat i Poltiken hvor det fremgik, at bølgerne vist var gået ret højt ;-).

Du rejser naturligvis et af de mest fundamentale spørgsmål inden for den samfundsvidenskabelige forskning: om vi kan være objektive eller skal er(be?)kende vores subjektive og normative dispositioner. Det er interessant at observere den forholdsvist høje grad af uenlighed, som stadig eksisterer indenfor samfundsvidenskaberne. Den eneste konsensus er vist, at "sand" objektivitet ikke eksisterer og derfor ikke er meningsfuldt at (prætendere at) efterstræbe. De fleste forskere er velsagtens tilhængere af det "klassiske" weberianske synspunkt: at vi skal erkende og reflektere over vores forudætninger i forhold til undersøgelsesobjektet og derefter ellers gøre som vi plejer. Dette er en slags pragmatisk lappeløsning, hvor problemet ikke forsvinder, men hvor vi tænker lidt over sagen og forhåbentligt erkender begrænsningerne i vores udsagn. Et andet, ekstremt synspunkt er, at forskere aktivt skal eksplicitere deres normativitet og benytte denne til at skabe social forandring. Aktionsforskningen, måske tilsat lidt opkogt Grounded Theory, er det ypperligste (og mest komiske?) eksempel herpå. Man kan så diskutere i hvor høj grad denne tilgang er videnskabelig.

Mht. din "case", gammel-marxisme og kapitalisme, kan den debat godt få mit blodtryk til at stige moderat. Gammel-marxisme er som Realityprogrammer på reklamefinansieret TV og Country-Western-genren; en i udgangspunktet dødfødt ide som nægter at forsvinde og som dukker op i nye triste forklædninger fra tid til anden. Som du selv nævner må man som minimum opstille et alternativ til den kapitalistiske produktionsmåde for at ens udsagn om at kapitalimsen er "ond" og skal "afskaffes". Hvad skulle dette alternativ være? Feudalisme? Kommunisme? Det er vist på tide at vi indser, at kommunismen som samfundsform er empirisk afprøvet og må konstateres at være en ikke-levedygtig konstruktion! Diskussion minder mig lidt om et udsagn fra en ret kendt udviklingsbiolog ved navn Stephen Pinker. Pinker studerede myresamfund (som åbenbart er noget nær det mest kommunistiske man finder i dyreriget), og stillet spørgsmålet om kommunismen som mulig samfundsform for mennesker svarede han "Interesting idea, wrong species". Den kapitalistiske produktionsmåde, desuanfægtet dens sociale "spildprodukter" som vi sociologer jo kender meget til, er vel uden sammenligning den produktionsmåde i historien, som har skabt mest rigdom og materiel sikkerhed for flest mennesker (i Pareto-optimal forstand)? Den kapitalistiske produktionsmåde er naturligvis ikke uden sociale konsekvenser, men det er for mig at se svært at opstille nogen form for troværdigt alternativ hertil. Hvad i alverden skulle det være?

Et oplæg til diskussion anyway ;-)

Mvh.

Mads
Skrevet d. 16.03.2005 af Mortenmk
Hej Mads.
Jeg er meget enig i dine overvejelser over kommunisme m.v., men jeg vil egentlig gerne vende lidt tilbage til selve kritik-begrebet.
Nu spiller kritik-begrebet jo en enorm stor rolle i sociologien, og som sociologi-studerende bliver man fra start bombarderet med den ene samfundskritiske sociolog efter den anden. Jeg er bare med tiden blevet mere og mere forundret over dette kritik-begreb…

Nu valgte jeg Foucault som eksempel i mit første indlæg fordi jeg synes problemerne med en samfundskritik uden normativt fundament, kommer meget tydeligt til udtryk hos ham, men man kunne egentlig også tage fat i vores alle sammen kære Bourdieu.
For mig kunne man rette den samme kritik mod Bourdieu. Bourdieu opererer heller ikke med noget ekspliciteret normativt udgangspunkt, men går også bare ud i verden og ”kritiserer ud i det blå”. Jeg bliver mere og mere af den opfattelse at en sådan position, giver samfundskritikken en meget abstrakt og tåget karakter. Dette er særlig godt udtrykt i Habermas’ kritik af Foucault (som jeg nævnte i mit første indlæg). Men det samme gælder i større eller mindre grad for Bourdieu, hvor hans kritik havde haft en helt anden karakter (og substans), hvis han havde opbygget den på baggrund af nogle teoretisk gennemarbejdede normative ideer. Nu mener jeg på ingen måde at Bourdieu er lige til møddingen, man skal næsten være et fjols for at afvise at han har bidraget med yderst frugtbare analyser og begreber. Men som udgangspunkt for en kritisk samfundsvidenskab, bliver jeg mere og mere skeptisk overfor hans position. Med Bourdieu i hånden fortoner hele verden sig i et lys at magtudøvelse, symbolsk vold og undertrykkelse, og man kan, med hans egne ord, kun holde den sociale verden ud ved at være indigneret… (var der nogle der sagde jammersociologi så det ville noget). Jeg synes ærlig talt ikke det er et særlig frugtbart eller konstruktivt udgangspunkt for samfundskritik. Ville ikke også han være blevet nød til at modificere og nuancere sin samfundskritik, hvis han havde opereret med nogle ekspliciterede normative ideer…? Igen, bare for at gentage mig, synes jeg at hans kritik kun kan være så radikal og gennemgribende fordi han ikke behøver at relatere den til en bestemt opbyggelig, normativ ide…

Morten


Skrevet d. 16.03.2005 af KristianKarlson
Hej Morten,

Lige et lille indspark i debatten. Hvilke normative idéer har du på sinde; altså hvilke fundamenter vil du mene kunne være frugtbare? Jeg er meget enig i din optik, men mener, at det er vigtigt, at man også har noget konkret at tage udgangspunkt i. Desværre har jeg selv svært ved at se, hvad der skulle være godt - altså hvilket ideal man skulle arbejde efter. Skal det være lighed-frihed-og-der-ud-ad, eller skal det være praktisk anvendelige tilgange? Skal man fx køre med på Habermas` ideelle samtale? Habermas retter jo, som du nævner, en vigtig kritik mod Foucaults position, men skal vi så gå videre med (den senere) Habermas` tro på, at når vi nu snakker sammen, så går alt sammen (forenklet sagt), når fx der findes et hav af konflikter i verden, hvor folk ikke snakker med hverandre, men slår hinanden oveni hovedet. Den tvangsløse tvang i det bedre argument virker lidt på som en fis i en hornlygte, når man ser med "pragmatiske" øjne på verden.

Nå, nu kogte jeg lidt ud over Habermas, så lad mig lige blive lidt ved Frankfurterskolen, som blot bliver en elaborering af din pointe (synes det skal med). Den kære Adorno mente jo, at negativiteten i den dialektiske tankegang kunne åbne muligheder for refleksion hos individet og på den måde gøre ham eller hende kritisk bevidst. Den samme tanke finder man (vel?) i den tidlige Habermas` idéer om erkendelsesledende interesser, hvor den emancipatoriske interesse - selvrefleksion - kan befri mennesket for "hypostaserte magter" (betyder vist tvingende el. lign. - taget fra en norsk udgave). Min pointe er, at Adorno (og den tidlige Habermas) havde en idé om, at man kunne befri sig fra tvingende magter - men spørgsmålet der i denne sammenhæng skal rejses, er, hvilke magter? Adorno ville sikkert sige, at det handlede om, at mennesket skulle være kritisk overfor kultur-industrien, og lære at tænke dialektisk, men det ændrer ikke spørgsmålet: Hvilke magter? Hvor er "to-do"- eller "DIY"-guiden? Hvad er det for et normativt fundament, vi ønsker, vi skal tage udgangspunkt i?

Det var blot et lille indspark med lidt gentagelser og frustration. Dog mener jeg, at det er en debat, man løbende må vende tilbage til.

Mvh. Kristian
Skrevet d. 16.03.2005 af Mortenmk

Hej Kristian

Som jeg nævnte i mit første indlæg, mener jeg at kritisk teori med Habermas og i særlig grad Honneth repræsenterer et bedre og mere meningsfuldt udgangspunkt.
Hos begge de herrer handler det netop om en bestemt normativ ide – hos Habermas den frie og demokratiske dialog og hos Honneth det gode liv. Og ja, begge disse ideer rummer et utopisk element, men det handler jo heller ikke så meget om at vi en dag skal se denne ide fuldstændig virkeliggjort (det tvivler jeg stærkt på at Habermas og Honneth gør sig forhåbninger om), men at en sådan normativ ide netop skal danne udgangspunktet for en kritisk samfundsvidenskab. Dvs. at vi kan nærme os dette ideal ved at påpege og kritiserer udviklingstendenser, der forhindrer at disse ideer bliver virkeliggjort. Derfor bruger både Habermas og Honneth en masse krudt på denne normative ide, på at opstille en teori om hvilke fundamentale betingelser, der skal være opfyldt for at denne normative ide lader sig virkeliggøre.

De konkrete normative ideer hos Habermas og Honneth kan man jo så diskutere (og det bliver de også hos dem). Det jeg synes er interessant, er den måde at tænke kritisk samfundsvidenskab, som dette repræsentere.

Morten

Skrevet d. 16.03.2005 af KristianKarlson
Hej Morten,

Jeg er helt enig, men mener blot, at den demokratiske dialog eller det gode liv (eller hvad det nu er), også må omsættes på en eller anden måde. Jeg er alt andet end uenig i dine iagttagelser - mener blot, at det er noget, der må inkorporeres i vores tankegang. Idealet er altid en start, men før eller siden må man jo også få et eller andet ud af det. Det var blot det jeg prøvede at sige :)

Kristian
Skrevet d. 25.03.2005 af Tra
Kære Morten, Mads og andre

Det er helt sikkert en spændende og on-going diskussion, I har startet. Spidser dog ører og sidenhen blyant (!) når der -netop i refleksioner over et kritikbegreb - bliver slynget nogle, synes jeg, ret ukritiske og perspektivløse formuleringer omkring nutidens samfund over skærmen. Uden at være uenig i kritikken af de historiske forsøg på at skabe såkaldt kommunistiske systemer rundt om i verden, kan jeg simpelthen ikke lade være med at kommentere på en beskrivelse af kapitalismen som eneste mulige fundament for et velfungerende samfund. Og så samtidigt opsummere dens `bagside´ som nogle "sociale konsekvenser". Det er på begge måder for let! For let at sige, at fordi jeg ikke kan komme på en anden idé, så må den her være den eneste ene; for let, fordi det simpelthen er en uanstændig mild (og selvfølgelig kort) kritik af de konsekevnser, folk rammes af verden over. "Spildprodukterne" (gider ikke engang komme med eksempler) får i hvert fald ikke del i den "rigdom og materielle sikkerhed", kapitalismen kaster af sig. Så til disse overvejelser omkring kapitalismens natur vil jeg blot knytte et lille citat om tænkningens (og kritikkens) potentiale:

"The art of politics is: to create forces to be able do in the future what we cannot do now. It has been said that an opportunist is someone who states that he does not have power and adapts. The revolutionary is the one who knows that does not have power, but looks for ways to create the necessary conditions for it. Inventing, searching how to change the correlation of power. Those are two very distinct positions: one is conformist, opportunistic, the other, for me, is revolutionary, one that works to build the forces that will allow them to reach the objectives. Those who believe are more left because they launch more leftist speeches have been mislead. I go even further: those who want to be radical should work to build the social and political forces that will allow them to be. We struggle creating."
Martha Harnecker 2005

Jeg ved ikke, om man skal være revolutionær (definition udelades) for at være en god sociolog - det er noget jeg har tænkt meget over - men for mig er (selv)refleksionen og (selv)kritikken i hvert fald nogle af sociologiens vigtigste temaer. Uden at have et svar på Mortens teoretiske spørgsmål om adskillelsen af kritik og normativitet (objektivitet og subjektivitet), vil jeg blot henlede tankerne på en filosof, som jeg synes alle bør stifte nærmere bekendtskab med; Emmanuel Levinas. Én af hans kongstanker er, at væren ikke kan tænkes uafhængigt af etik; at etikken faktisk er det første, der "er" i verden - at verden var utænkelig uden etikken som første instans, idet vi kun lever i kraft af den Anden. Dermed bærer vi alle et uendeligt ansvar -for den Anden og hinanden. Det kan lyde vagt og udefinerbart, når man forsøger at tænke det ind i en samfundskritik, hvor der skal tages højde for de (på mange måder positive) teknologiske fremskridt, den økonomisk-politiske kapiitalisme har frembragt.. Men alligevel synes jeg sammenholdningen er på sin plads - fordi Levinas´ tænkning er universel, men slet ikke totalitær, som kapitalismen som system ellers netop kommer til at fremstå. Fordi den etik kan fordre en tænkning, der har evnen til at sætte sig ud over - ud over det, der er, og ind i det, der måske kan blive. Hvis man netop ikke ønsker at acceptere "spildprodukter". Den etik, som jeg faktisk tror, vi alle "besidder" helt naturligt, får i hvert fald én til at reagere på et ord som "spildprodukter" - og når man reagerer på det, der synes forkert, så har man vel allerede evnet at tænke sig ud over accepten deraf? Så handler det bare om at tænke videre? Tankens frihed længe leve!

Så helt kort til Mortens spørgsmål: Måske er det ikke så let at tænke normativiteten ud af kritikken? Hvis førstnævnte nu faktisk var der først? :-)

Mange venlige hilsner
Tine
Skrevet d. 27.03.2005 af Heiden
Hej Morten, Tine, karlson og alle jer andre skrivebordssociologer.........
Nu er jeg lige kommet på besøg her........Hvrodan kan man ovrehovedet bedrive sociologi, hvis det ikke hviler på et normativt fundament (om vi så bare skal tale med hinanden, eller holder hinandens liv i hænderne)? Der skal vel være et fundament til stede, for at kunne kritisere -ellers er det da, i en eller anden forstand, uforsvarlig bedrivelse af samfundsvidenskab (har i kørekort til det?!). Muhammed fra Mjølnerparken er nok ligeglad med, om sproget konstruerer virkeligheden eller om han udsættes for symbolsk vold, men han prøver stadigvæk at realisere det gode liv..........

TH
Skrevet d. 27.03.2005 af Mads_Jaeger
Kære alle

Nu gjorde jeg mig på ingen måde til fortaler for det argument, at den kapitalistiske produktionsmåde – i absolut forstand – skulle være den ”eneste” levedygtige og endsige mulige måde at organisere samfund på. Der er givetvis andre muligheder. Mine pointer var for det første, at kommunisme ikke er, og aldrig har været noget levedygtigt alternativ, og for det andet, at den kapitalistiske produktionsmåde i historisk perspektiv er den samfundsøkonomiske organisationsform, som har genereret mest økonomisk vækst og rigdom for flest mennesker (jeg forstår ikke hvorfor den, som Tine skriver, kommer til at fremstå som ”totalitær”). Selvfølgelig har den sociale konsekvenser – både i vores del af verden og andetsteds – men det er vel et grundvilkår i alle samfundsformer. Og der er intet, der giver mig grund til at tro, at de ”sociale konsekvenser” (andre eufemismer kan også benyttes; det er irrelevant) i denne samfundsform er mere omfangsrige i den kapitalistiske produktionsform end det er tilfældet med andre samfundsorganiseringer.

Jeg har ligeledes altid haft det lidt svært med begrebet ”kritisk”. Det er mig en gåde, hvordan en sociologisk teori kan være ”kritisk” sui generis. Egenskaben ”kritisk” er en egenskab ved den beskuende og kan ikke tilskrives en teori. Udsagn a la: ”Jamen, Foucaults begreber hjælper os jo til at afdække underliggende magtstrukturer …” ændrer vel ikke ved den omstændighed, at hvis ikke man er i stand til at benytte teorien på en hensigtsmæssig måde så kommer der vel ikke meget ”kritik” ud af det? Parsons kunne lige så godt bruges som udgangspunkt for en ”kritisk” analyse? Det er sociologen – og ikke teorien – som gør en analyse ”kritisk”.

Og endelig er det naturligvis også en interessant diskussion om sociologer skal være ”revolutionære” for at være ”gode”. Slobodan Milosevic’ kone er sociolog – og jeg skal da love for at han fik praktiseret noget social revolution?

Mvh.

Mads

Skrevet d. 27.03.2005 af Albrechtsen
I sin artikel med titlen "Frigørende pædagogik som frigørende til forbrug" (i: John Krejsler red.: Pædagogikken og kampen om individet. 2004, s.33f.) siger Steinar Kvale følgende om `kritisk pædagogik`: "Umiddelbart fremstår kritisk pædagogik som et tomt begreb, eller et reklameslogan, hvor alternativet er tomt eller absurd - det er svært at være uenig i, at pædagogik bør være kritisk. Jeg har endnu ikke læst om en pædagogisk retning, der betegner sig som `ukritisk`. Som en almen term for det pædagogiske perspektiv, man selv indtager, bliver kritsk pædagogik en banal term". Det samme kan man måske sige om `kritisk sociologi`. Kvale fortsætter så med at fundere over, hvordan det `kritiske` ellers kan forstås. Det er et eksempel på, hvordan kritikbegrebet selv bliver genstand for kritik. Der synes i den seneste tid at være opstået en interesse i at få klarlagt, hvad der egentlig skal forstås ved `kritik`. I tidsskrifterne Journal of Philosophy of Education, vol.38, nr.3, 2004 og i Nordisk pedagogik, vol. 24, nr. 1, 2004 kan man eksempelvis finde en samling artikler, hvor kritikbegrebets betydning for pædagogikken tages op til (kritisk) overvejelse. Det er tilsyneladende slet ikke så indlysende, hvad meningen med `kritik` er. Som Kvale pointerer vil ingen sige at de er `ukritiske`, men netop understrege at de er `kritiske`. Da det kritiske aspekt synes så fundamentalt, må der fremkomme nogle mulige definitionsforsøg. Kort sagt: Hvad vil det sige at være `kritisk`? Kunne `kritisk` måske blot forstås som `evnen til at fælde domme`?
Til Jæger vil jeg sige, at jeg godt kan se fornuften i det du siger om kapitalismen. Derimod er jeg ikke helt klar over, hvad du mener med sætningen: "Det er sociologen og ikke teorien som gør en analyse kritisk". Umiddelbart kan jeg ikke se fornuft i at foretage en sådan skelnen, men måske kan du overbevise mig om rigtigheden heri, hvis du kunne uddybe det lidt?
Skrevet d. 29.03.2005 af Tra

Kære Morten, Mads, Thomas og andre

Med hensyn til refleksioner over kritik-begrebet kan man eventuelt klikke ind på dette link, som giver en ok all-round opsummering. http://www.leksikon.org/art.php?n=1465. Om det er dækkende, kan jeg ikke sige. Som Albrechtsen pointerer, er der sikkert godt grundlag for at foretage yderligere afdækning af dette begreb.
Selvom ingen ønsker at kaldes "ukritisk", tror jeg alligevel det er farligt, potentielt at kunne kalde alt for "kritisk". Begrebet, der oprindeligt, som Albrechtsen skriver, betyder "evnen til at fælde korrekte domme" , har lange historiske rødder (fra græsk over Kant, Marx, Hegel, Popper, Frankfurterskolen osv). Det kritiske perspektiv, tror jeg, ligger i det, at man altid og hele tiden altid forsøger at tænke endnu en modsætning ind i et forhold; at man prøver at bevare en tankens frihed. At man er klar over, at det altid kunne være anderledes; at man selv kan tage fejl; at der intet sandhedspatent gives. På denne måde kan kritik-begrebet måske defineres og forstås i modsætning til et andet begreb; dogmatik. At være kritisk er at være åben over for det nye; ikke at acceptere det, man i det bestående kan se, er forkert.
På den anden side opstår problemet selvfølgelig, når man så alligevel skal argumentere for, at noget er bedre end andet; at noget faktisk er rigtigt og ikke forkert (for ikke at ende i relativisme). Hvis man for eksempel - som Heiden også skriver - for at bedrive samfundskritik må stå på et normativ fundament (Levinas´ pointe at etikken altid, allerede er der). Kan man bevare tankens frihed (og dermed kritikkens potentiale), hvis man vælger at tro fuldt ud på det, man mener; hvis man vælger at stå fast? Jeg ved det ikke..

Det er derfor, Mads, at jeg kaldte kapitalismen - den måde du forholder dig til den på - for en totalitær ideologi. Én, man ikke kan tænke sig ud af - når man siger, det er as good as it gets. Jeg synes, det er resignerende og faktisk også dogmatisk. Det er i hvert fald, i mine øjne, ukritisk. En ting er ikke at have lyst til at beskæftige sig med spørgsmålet og så blot acceptere; det er ok. Men at sige, man ikke kan se andre muligheder -ikke engang i en diskussion om normativitet og kritik - det synes jeg måske er lidt let. Og ja, specielt måske også som sociolog. Sociologien har -sammen med andre videnskaber -et særligt kritisk potentiale. Den er -som Mads skriver -ikke nødvendigvis kritisk, men den har stor mulighed for at være det. Jeg vil mene, at nogle teorier godt kan tilskrives mere kritisk potentiale end andre (en længere og lidt anden diskussion), men det er da helt klart, at det også er sociologen selv, der må bruge sine teorier i et kritisk øjemed. Teorier tænker jo ikke af sig selv!
Så endelig - for at samle op på det med de revolutionære - så mente jeg ikke, at enhver form for revolution er af det gode. Det var nærmere det tankens-frihed-begreb, jeg hentydede til --- det at kunne se frem mod noget nyt og andet; for ikke blot dogmatisk at hvile! Hannah Arendt siger det meget godt, synes jeg:

Kun der hvod lidenskaben for det nye findes, og hvor dette nye er forbundet med tanken om frihed, er vi nødt til at tale om en revolution.

Håber det har afklaret lidt og ikke forvirret yderligere.
Tine


Skrevet d. 29.03.2005 af Mads_Jaeger
Kære alle

Jeg begynder at gentage mig selv. Min pointe er, at en teori i sig selv aldrig kan være "kritisk", men kun at den person, som benytter teorien kan være "kritisk". Derfor er det efter min mening meningsløst at tale om teorier som "kritiske" i sig selv; det er en egenskab som kun analytikeren kan bibringe sin analyse. Er fx Foucaults teorier mere "kritiske" end Luhmann eller Parsons` sui generis? Det er umuligt (endsige meningsløst at ville forsøge) at fastslå forud en faktisk empirisk analyse. I bedste fald er det "bare" mundhuggeri som ikke kan afgøres på det teoretiske niveau. Nogle ville måske hævde, at Foucaults optik besidder et særligt og unikt "kritisk" blik, som fx Luhmanns teori ikke besidder (a la "Foucault går bag om strukturerne og afdækker X og Y, mens Luhmann blot beskriver samfundet som opbygget af mange og indbyrdes forbundne sociale systemer"). Det mener jeg er noget sludder at postulere a priori. Man kan da sagtens forestille sig Foucaults begreber benyttet til en fuldstændig dogmatisk analyse, mens Parsons fine systemteori ville kunne danne ramme om en "kritisk" magtanalyse. Det afhænger vel ikke af teorierne, men af de personer, som benytter teorierne i konkrete sammenhænge?

Og til Tia kan jeg sige, at jeg nu ikke synes, at jeg gør mig til talsmand for kapitalismen som "as good as it gets"-totalitært system. Jeg kan ikke rigtigt se hvordan mine kommentarer kan udlægges derhen. Derimod konstaterede jeg bare, at den kapitalistiske produktionsmåde historiske har været den mest succesfulde i forhold til at generere økonomisk og materiel vækst. Om det er "godt" eller "skidt", om det gør folk glade eller triste, er et helt andet spørgsmål. At det skulle være udtryk for en "dogmatisk" holdning har jeg lidt svært ved at forstå ;-)

Mvh.

Mads
Skrevet d. 30.03.2005 af Tra
Hej Mads

Jeg tror godt jeg forstår din pointe. Og du har da helt sikkert ret i, at kapitalismen er et effektivt økonomisk systemt; ingen tvivl om det. Diskussionen derudover er nok lidt svær at føre via skærmen.
Men tak for debatten, anyway :-)

Tine
Skrevet d. 30.03.2005 af Albrechtsen
Okay, så forstod jeg vist også pointen. Jeg er bare slet ikke enig heri. En teoretiker bliver kritisk i kraft af sin teori (fx ved at præsentere en teori der kritiserer en anden teori - som er den foretrukne videnskabelige praksis i eksempelvis den retning der går under navnet `Kritisk teori`). En teori bliver ikke kritisk af, at en teoretiker har lyst til at fremstå som kritisk! Men det er så sandt nok, at en teori kan miste sit kritiske potentiale med tiden! Hvordan det går for sig, kan man finde beskrevet hos eksempelvis Thomas Kuhn.
Skrevet d. 30.03.2005 af Mads_Jaeger
Hej Albrechtsen

Jeg tror aldrig vi bliver enige ;-).

En kritisk teori er én ting - en kritisk analyse noget ganske andet! Det er også derfor (udelukkende) teoretisk introspektion og kritik - en disciplin som desværre er udbredt i de sociologiske miljøer i Danmark - efter min mening er nytteløs og ufrugtbar gerning. En teoris "kritiske" værdi eller brugbarhed kan aldrig testes ved at sammenligne den med en anden teori, men kun gennem empiriske analyser. Det værste eksempel af overdreven teoretisk introspektion jeg kan komme på, er de rabiate kapitallogikere, som i ramme alvor mente, at verden kunne deduceres teoretisk, og at der således aldrig var brug for empiriske observationer. What a load of xxxx ... Det er kun i samspil med den "virkelige" verden at en teoris egentlige "kritiske" værdi kan afprøves. At ville afveje en teoris "kritiske" potentiale ved at sammenligne med ditto i en anden teori er meningsløst, for hvad skulle valideringskriteriet være?

Over and out fra en jernhård ikke-positivistisk empirist ;-)

Mvh.

Mads

Skrevet d. 02.04.2005 af Albrechtsen
Hej Jæger

Jep, vi kan godt blive enige om, at vi på nogle punkter ikke er særligt enige med hianden. Dog gætter jeg på, at vi alligevel er ret enige, når det gælder helt fundamentale menneske- og samfundssyn. Men om det, der er genstand for diskussion her, deler vi tilsyneladende ikke samme synspunkt. Jeg synes, du foretager dig nogle kunstige adskillelser mellem teoretiker, teori og analyse. Jeg mener også i modsætning til dig, at teoretisk introspektion, som du kalder det, eller teoretisk refleksivitet, som jeg vil kalde det, kan være meget frugtbar og nyttig i videnskaben. Nu er teori jo mange ting, men vi taler vel her kun specifikt om sociologisk teori? Jeg vil give dig ret i, at empiriske analyser er yderst vigtige i sociologien. Og nogle sociologer arbejder måske for lidt med denne side af disciplinen. To teorier der undersøger samme sociale genstandfelt kan vel godt sammenlignes med hinanden? Det er almindelig praksis i videnskaben og bestemt ikke meningsløst.
Hvad kendetegner forresten en `ikke-positivistisk empirist`, som du vælger at kalde dig selv? (Tja...det har du vel også allerede svaret på..)

venlig hilsen Albrechtsen
Skrevet d. 03.04.2005 af Mads_Jaeger
Hej Albrecthsen

Min holdning er bare, at teoretisk introspektion aldrig kan stå alene. Hvordan kan det blive til en kunstig adskillelse mellem teori, teoretiker og analyse? Det forstår jeg ikke. Selvfølgelig kan og skal man tænke og være refleksiv i forhold til sin teoretiske tilgang, men det er i sidste ende kun gennem empiriske analyser at vi bliver klogere på verden. Og selvfølgelig er det fuldt legitimt at teste to konkurrerende sociologiske teorier mod hinanden i en empirisk analyse - det er jo grundlaget for videnskabelig progression. Jeg er sikker på at vores "founding fathers" ville være enige - de var alle ivrige empirikere. Sociologien er en empirisk disciplin. Derimod er det meningsløst kun at beskæftige sig med teori; endsige forsøge at udtale sig om verdens beskaffelse udelukkende på baggrund af teoretiske analyser og sammenligninger af teorier. Jeg oplever desværre ofte den holdning blandt sociologstuderende, at det er "finere" at beskæftige sig med teori end med empiriske analyser. Folk bruger så lang tid på at udrede deres teoretiske og erkendelsesmæssige grundlag at de aldrig når til empirien. Og det er synd, for her har sociologien meget at tilbyde den "virkelige" verden!

Og med ikke-positivistisk empirist mener jeg, at man godt kan (og skal) beskæftige sig med den virkelige verden uden at have som religion at sandheden - i essentialistisk forstand - er derude og bare er godt gemt ;-)

Mvh.

Mads
Skrevet d. 03.04.2005 af Albrechtsen
Hej Jæger

Så er vi nok slet ikke så uenige alligevel! Måske er vi bare gode til at misforstå hinanden? Det er korrekt, at for så vidt at sociologi kan defineres som en `empirisk disciplin`, må det selvfølgelig også være et mål for sociologistudiet at fremme de studerendes færdigheder i at foretage empiriske analyser. At dine erfaringer siger, at denne del af sociologien tilsyneladende ikke får den store opmærksomhed af flere sociologistuderende, synes jeg da er en skam. Jeg ved ikke, hvordan forholdene er på sociologistudiet, men det lader til, ud fra det du siger, at der ikke gøres nok ud af at en `beskæftigelse med den virkelige verden`, som du formulerer det. Det burde der måske gøres noget ved?
Med hensyn til `en kunstig adskillelse` (det var måske en dårlig formulering, vil jeg gerne indrømme) mellem teori, teoretiker og analyse, så mener jeg blot, at jeg kan læse ud fra det, du skriver, at der er en stor forskel på spørgsmålet om `kritik` i de tre tilfælde, og som om der ikke var en sammenhæng imellem dem.

Venlig hilsen Albrechtsen
Skrevet d. 04.04.2005 af Tra
Hej

Jeg opdagede blot dette arrangement, der må siges at være relevant angående dele af ovenstående diskussion :-)

http://www.kritisk-metafysik.dk/debat.htm

Forudsætter kritik et normativt fundament - uretsbevidsthedens rolle
Tekst: "Foragtens sociale dynamik" fra Axel Honneth: "Behovet for anerkendelse" (Hans Reitzel 2003).
Oplægsholder: Thomas Vass
Den i dag måske største udfordring for den kritiske intellektuelle, som forsøger at udpege samfundsmæssige anomier, er det stadige skred i og relativisering af de målestokke, som traditionelt har gjort en kritisk tænkning mulig. Den marxistiske teori, hvis samfundskritik kun bliver mulig ved at henvise til en objektiv krænkelse af en arbejderklasse, må i dag siges at være dødsdømt. Alligevel ligger forestillingen om en krænkelse af individet igennem en mediemæssig eller sproglig manipulation, som individet ikke selv oplever, stadig til grund for utallige moderne kritikmodeller. I Kritisk Metafysik vil vi denne aften tage op til diskussion, om dette træk diskvalificerer sådanne kritikforsøg og om samfundsmæssig kritik behøver at blive rodfæstet i en faktisk oplevelse af uret eller krænkelse af samfundets individer. Til formålet vil vi tage udgangspunkt i den tyske socialtænker Axel Honneths begreb om før-videnskabelig erfaring.
Skrevet d. 04.04.2005 af CHellersgaard
Hej Morten og alle andre

Jeg kunne egentlig godt tænke mig at vende tilbage til den oprindelige diskution:
Bliver en kritik bedre, hvis den indeholder en klart normativt fundament; et mål for det gode (bedre?) samfund?

Efter i utalige brandarte at have diskuteret det med netop Morten vil jeg nu prøve at komme med min kritik af Mortens tese...
Jeg mener, at det snarere drejer sig om, at sociologens opgave er at stille de gode spørgsmål; fremfor at komme med svarene. Man kan med fx Foucault i hånden spørge, om vores måde at definere normalitet på er fornuftig/hensigsmæssig. Det er altså vores måde at benytte teorien på, der gør den kritisk. Jeg kan ikke se, hvordan en teori som fx Habermas` styrkes af, at han redegør for hvordan HAN mener, det gode samfund ser ud.
Er det så ikke meget mere reelt som Bourdieu at sige: Mohammed fra Møjnerparken interesser sig (nok) ikke for HC Andersen, fordi det ikke får værdi i hans habitus (jeg ved godt vi forenkeler lidt) - derfor er det problematisk vis man indirekte straffes af læreren, hvis man ikke synes HC Andersen er det gode.

Altså: at tage udgangspunkt i PROBLEMERNE for derfor at finde ud af, hvad der kan gøre det bedre...

Hilsen
Christoph

PS: Måske er det, der skiller os ad snarere moral filosofiske diskutioner. Jeg har svært ved at forestille mig almene normative fundamenter for det gode samfund...
Skrevet d. 05.04.2005 af Mads_Jaeger
Hej Christoph

Man kan i hvert fald nøjes med at konstatere på det analytiske niveau, at enhver form for kritik altid og nødvendigvis er bundet op på en form for normativitet. Ellers er kritikken meningsløs (for hvorfor kritisere hvis ikke man mener at noget skal ændres i retning af ens normative synspunkt?). Det er jo en formsag. Det nærmere indhold af kritikken og normativiteten varierer deromod fra sag til sag - ligesom den normativitet folk bringer ind i deres kritik. Uanset om man er Foucault- eller Ha(ber)mastilhænger ;-)

Mvh.

Mads
Skrevet d. 05.04.2005 af Laust
Hej Mads og I andre
Har ikke lige læst alle indlæg, men lige et ikke særlig gennemtænkt spørgsmål til Madses kommentar: Kan kritik ikke være ren metodisk sag? Jeg tænker her i høj grad på Kants "Kritik af den rene fornuft", som vil i en hvis forstand er renset for normativitet... Der er jo godt nok her tale om en filosofisk erkendelsesteoretisk disciplin, men som Kant vel også overfører og benytter i konstitueringen af sin morallov... Ikke at jeg mener det sociologisk har meget relevans i dag - da de fleste vel er enige om at socialvidenskaben bør være med til at kunne forandre verden som helhed eller for den enkelte (dvs. bruger kritikken som mere end metode)!!!

Hmmm... ved ikke lige om det var en kommentar, postulat, spørgsmål eller blot en strøtanke ;-)

mvh.
Laust
Skrevet d. 05.04.2005 af Laust
Hov det havde Tine vist skrevet lidt om... så det var nok bare en strøtanke, der var meget bedre forklaret i et andet indlæg :-)
Laust
Skrevet d. 09.04.2005 af Heiden
Hej Christoph
På sin vis har du ret i, at det drejer sig om at stille det gode spørgsmål. Læreren, som straffer Muhammed for ikke at kunne lide HCA, har vel netop et problem med ikke at kunne stille det gode spørgsmål, i forhold til sit normative fundament. Det er en side af det........Men pædagogik udøves altid på et normativt fundament -læreren kan ikke trække sig ud af situationen...

problemet ligger i, at netop skrivebordssocilogen kan isolere sig fra situationen og være totalt ansvarsløs -ved netop at stille det gode spørgsmål!! Han skal nemlig ikke tage konsekvensen af sin egen kritik........det bliver så andres problem........Alt og alle kan jo kritiseres sønder og sammen, hvis kritikeren ikke forholder sig til praksis........

TH
Skrevet d. 09.04.2005 af CHellersgaard
Hej Heiden

Jeg tror vi har en forskellig opfattelse af skriveboardssociologen...
For mig er det netop ham, der sidder og finder det normativt gode snarere end ham, der ude i felten ser på begrænsningerne i menneskenes levede liv og kritiserer dem - en kritik, der ikke nødvændigvis bliver bedre af, at man klarlægger endemålet for det gode.
Man kan sagtens have en fornuftig kritik (selvom langtfra alle jævnfør Mortens udgangspunkt har det) uden at kende vejen til det gode...

Forhåbentlig (for ellers så skal vi vist alle til at stikke piben ind)

Christoph
Skrevet d. 10.04.2005 af Heiden
Hej Christoph
Måske har du ret........Men hvad er en fornufitg kritik? Og bliver kritikken ikke bedre af, at man trods alt prøver at anvise en vej til det bedre? og kan man kritisere begrænsningerne i menneskets liv, hvis man ikke har et endemål?

Heiden
Skrevet d. 10.04.2005 af KristianKarlson
Hej Christoph,

Er ikke helt med på, at man `sagtens` kan have en fornuftig kritik uden at kende vejen til det gode. Det gode er jo ikke et telos i sig selv - det er jo en skabt eller konstrueret idé. Og det er vel netop det, det handler om - at skabe en fælles ide - et fælles endemål - et fælles normativt fundament (det kan så videre diskuteres, hvor fælles det nu en gang skal være), som man kan bedrive `fornuftig` kritik ud fra. En kritik uden en ide om noget forudsat - et normativt fundament, eller lad det være det gode - mener jeg ikke, der er hold i. Så min overordnede pointe er vel, at skelnen mellem (fornuftig) kritik og det gode ikke er særlig meningsfuld - det er og bliver to sider af samme sag, efter min overbevisning.

At jeg så, som jeg har skrevet tidligere i denne tråd, mener, at man skal have noget meget konkret at tage fat i, før man bliver alt for enige, er en anden sag.

Mvh. Kristian

Andre læser også

Sociologiskforum.dk benytter cookies til blandt andet statistik og marketing. Ved at benytte hjemmesiden accepterer du vores brug af cookies. Okay