Følelser i sociologisk perspektiv!
Kære bruger af Sociologiforummet.
Jeg kunne godt tænke mig at vide mere om årsagerne til at mennesker af ikke-vestlige oprindelse er mere dramatiske i deres måde at udtrykke sig på ved traumatiske begivenheders indtræffelse end folk fra vestlige samfund?
Hvis der er nogen som har en ide eller en henvisning til nogle teoretikere på dette område, vil jeg være dem taknemlig..
På forhånd tak...
Med venlig hilsen
Ahmad I. Durani
Jeg kunne godt tænke mig at vide mere om årsagerne til at mennesker af ikke-vestlige oprindelse er mere dramatiske i deres måde at udtrykke sig på ved traumatiske begivenheders indtræffelse end folk fra vestlige samfund?
Hvis der er nogen som har en ide eller en henvisning til nogle teoretikere på dette område, vil jeg være dem taknemlig..
På forhånd tak...
Med venlig hilsen
Ahmad I. Durani
Hej,
Jeg tænker Norbert Elias. I bindet om psykogenesen i Civilisationsprocessen beskriver han opkomsten af den vestlige verdens følelsesliv (og mentalitet). Nu har jeg ikke læst hele dette mesterstykke, men da han er historisk funderet, kunne jeg ikke andet forestille mig, at han også sammenligner med andre kulturer. Så prøv der - der er i hvert fald teoretiker for alle pengene.
Mvh. Kristian
Jeg tænker Norbert Elias. I bindet om psykogenesen i Civilisationsprocessen beskriver han opkomsten af den vestlige verdens følelsesliv (og mentalitet). Nu har jeg ikke læst hele dette mesterstykke, men da han er historisk funderet, kunne jeg ikke andet forestille mig, at han også sammenligner med andre kulturer. Så prøv der - der er i hvert fald teoretiker for alle pengene.
Mvh. Kristian
Hej Ahmad
Jeg synes, at Kristians forslag om Elias´ Civilisationsprocessen er rigtig godt, men jeg må skuffe Kristian med, at der ikke er et globalt-komparativt element i Elias´ mesterstykke; det er en bog om psyko- og sociogenesen (og - ikke mindst - sammenhængen imellem de to) ud fra Vesteuropas historie. Imidlertid mener jeg, at man (som med gode, dvs. frugtbare teorier generelt, kan tage de tankefigurer, Elias udvikler, og bruge i en ny kontekst: Fx til det interessante spørgsmål, du rejser.
Desuden tænker jeg, at man også kunne se på de rumlige (spatiale) forhold: I mange ikke-vestlige områder bliver Byen brugt meget aktivt end i vestlige områder, hvor Byen mest bruges til transport og fritid. Sammen med nogle masse-teoretikere (Canetti, Tarde) kunne det delvist forklare, hvorfor også utilfredshed ses i Byen: Der opstår først de vrede grupper af mennesker, når mange mennesker naturligt mødes helt konkret.
Men spændende problemstilling!
Mvh. Nils
Jeg synes, at Kristians forslag om Elias´ Civilisationsprocessen er rigtig godt, men jeg må skuffe Kristian med, at der ikke er et globalt-komparativt element i Elias´ mesterstykke; det er en bog om psyko- og sociogenesen (og - ikke mindst - sammenhængen imellem de to) ud fra Vesteuropas historie. Imidlertid mener jeg, at man (som med gode, dvs. frugtbare teorier generelt, kan tage de tankefigurer, Elias udvikler, og bruge i en ny kontekst: Fx til det interessante spørgsmål, du rejser.
Desuden tænker jeg, at man også kunne se på de rumlige (spatiale) forhold: I mange ikke-vestlige områder bliver Byen brugt meget aktivt end i vestlige områder, hvor Byen mest bruges til transport og fritid. Sammen med nogle masse-teoretikere (Canetti, Tarde) kunne det delvist forklare, hvorfor også utilfredshed ses i Byen: Der opstår først de vrede grupper af mennesker, når mange mennesker naturligt mødes helt konkret.
Men spændende problemstilling!
Mvh. Nils
Hej,
Tak for tilføjelsen Nilse.
Jeg har lige en idé mere. Max Weber skrev jo bl.a. om de forskellige verdensreligioner - og hele tiden med den vestlige modernitets særegne træk i baghovedet. Kapitalismen blev foranlediget af protestantismen, osv.
Jeg tror, at du vil finde nogle helt igennem genuine iagttagelser hos Weber. Imidlertid er der meget at gå i gang med. Der er en tekst om de forskellige religioners verdensafvisninger (jeg finder lige en reference senere). Den må være relevant.
Og så ved jeg, at Weber næsten altid bedriver en eller anden form for komparativ sociologi - ofte med historisk islæt. På den måde vil Elias være et fint supplement (og ikke omvendt, hehe) til Weber.
Mvh. Kristian
Tak for tilføjelsen Nilse.
Jeg har lige en idé mere. Max Weber skrev jo bl.a. om de forskellige verdensreligioner - og hele tiden med den vestlige modernitets særegne træk i baghovedet. Kapitalismen blev foranlediget af protestantismen, osv.
Jeg tror, at du vil finde nogle helt igennem genuine iagttagelser hos Weber. Imidlertid er der meget at gå i gang med. Der er en tekst om de forskellige religioners verdensafvisninger (jeg finder lige en reference senere). Den må være relevant.
Og så ved jeg, at Weber næsten altid bedriver en eller anden form for komparativ sociologi - ofte med historisk islæt. På den måde vil Elias være et fint supplement (og ikke omvendt, hehe) til Weber.
Mvh. Kristian
Andre læser også
- Perspektivering og konklusion
- Fænomenologisk metode/hermeneutisk fortolkning
- Definition af kontingens
- Svag paternalisme
- Abduktion
- Habermas` teori om system og livsverden
- Generaliserbarhed ved kvalitativ metode?
- Bourdieu - Foucault; Forskel eller lighed
- Magt og viden(foucault)
- Socialkonstruktionisme versus socialkonstruktivisme
- Socialkonstruktivistisk /hermeneutisk
- Metaperspektiv?
- Hvem kender til makro- meso- og mikro begreberne?
- Deduktiv vs. induktiv
- Foucault, subjektivering/objektivering
- Ordet "perspektivering" på engelsk?
- Foucaults diskursanalyse - i en simpel udgave?
- Har jeg forstået Luhmann korrekt???
- Socialkonstruktivisme
- Forskel på paradigme og diskurs
- Moral og etik - en begrebsafklaring.
- Kritisk realisme vs. realism
- HJÆLP!!! jeg fatter ikke felt og doxa
- Sammenhæng mellem kapital og habitus
- Governmentality
- Viden - ud fra en ontologisk og epistemologisk dimension