Virtuel kapital
Hjælp
Jeg er ved at rode mig ud i en større udfordring, ang en synopsis i sociologi, jeg vil bevise og forklare at der findes en ny og moderne
virtuel kapital. Altså at man online faktisk kan skifte identitet flere gange, kan opnå en vis soical kapital, og at flere unge/voksne faktisk syntes mere om deres profil på nettet end deres eget jeg.
Kom med nogle input, nedsablinger osv :)
Evt nogle teoretikere.
Hilsen thoma
Jeg er ved at rode mig ud i en større udfordring, ang en synopsis i sociologi, jeg vil bevise og forklare at der findes en ny og moderne
virtuel kapital. Altså at man online faktisk kan skifte identitet flere gange, kan opnå en vis soical kapital, og at flere unge/voksne faktisk syntes mere om deres profil på nettet end deres eget jeg.
Kom med nogle input, nedsablinger osv :)
Evt nogle teoretikere.
Hilsen thoma
Du skal nok tænke dit kapitalbegreb igennem. Social kapital henviser normalt til et netværk af personer, som man kan opnå støtte og anerkendelse fra - familie, venner, bekendte, kolleger etc.
Hvis du tager udgangspunkt i Bourdieu, kan du godt argumentere for, at der findes en lang række forskellige kapitalformer, som bl.a. relaterer sig til internettet som medium. Det kan dog være svært at vise i et essay, da det især er igennem kvantitative undersøgelser, at Bourdieu viser kapitalformernes strukturelle karakteristika. Jeg har selv tidligere argumenteret for (med udgangspunkt i spørgeskemadata), at man med en vis sandsynlighed kan forstå de kompetencer (til fx at håndtere multiple profiler, anvende smileys, forstå chat etc.) som opstår i forbindelse med internettets logik som en kapitalform.
Dog ville jeg i dette tilfælde blande identitet udenom argumentationen. Hvis du ønsker at lægge mere vægt på dette begreb, vil jeg anbefale dig at tage teoretikere som fx Bauman eller Maffesoli op og undersøge deres måde at reflektere over identitet på i forhold til nettet.
Dog ville jeg i dette tilfælde blande identitet udenom argumentationen. Hvis du ønsker at lægge mere vægt på dette begreb, vil jeg anbefale dig at tage teoretikere som fx Bauman eller Maffesoli op og undersøge deres måde at reflektere over identitet på i forhold til nettet.
Der er sikkert en interessant ide bagved, men problemformuleringen roder. Bourdieu kan bruges til meget - men kan du afgrænse et empirisk felt? Og kan man ud fra Bourdieu tale om virtuel kapital? Og kan man tale om habitus, hvis man kan skift profil? Og kan man kalde korrespondanceanalyse for kvantitativ?
Hvis du studerer en bestemt konstellation af netværksbrugere som handler ud fra et sæt af underforståede spilleregler, og som respekterer en pulje af bestemte manifeste ressourcer, så kan du - måske - bruge en feltanalyse. Hvis du vil ind på agenternes identiteter på nettet og i hverdagen, er det en helt anden type af betragtninger, måske Castells. Og hvis du vil ind på `internettets logik` er det systemteori, der er aktuelt.
Hvis du studerer en bestemt konstellation af netværksbrugere som handler ud fra et sæt af underforståede spilleregler, og som respekterer en pulje af bestemte manifeste ressourcer, så kan du - måske - bruge en feltanalyse. Hvis du vil ind på agenternes identiteter på nettet og i hverdagen, er det en helt anden type af betragtninger, måske Castells. Og hvis du vil ind på `internettets logik` er det systemteori, der er aktuelt.
Selvfølgelig er korrespondanceanalysen en kvantitativ metode (hvis det giver mening at anvende distinktionen kvalitativ / kvantitativ). Ja, Benzecri mente, at Guds ord åbenbarede sig igennem korrespondanceanalysen, men hvis metoden skal artikuleres i forhold til andre sociologiske metoder, så giver det bestemt ikke mening at kalde den kvalitativ.
Du skal på ingen måde rode dig ud i Castells, hvis du ønsker at diskutere identitet. Hans forståelse af internettet er meget traditionsbunden.
Ja, man kan godt med Bourdieu tale om virtuel kapital. Bourdieu bruger kapitalbegrebet på to forskellige måder(Lebaron), hvor den ene er ret vag og netop åbner op for fx at tale om latin kapital (evnen til at tale latin), virtuel kapital osv. Det er klart, at det kræver selvstændige refleksioner at formidle habitusbegrebet i forbindelse med internettet ( i hvert fald hvis man samtidig ønsker at afgrænse et felt), da fx kroppen har en ny og anderledes betydning på internettet. Ikke desto mindre giver det god mening at forsøge.
Du skal på ingen måde rode dig ud i Castells, hvis du ønsker at diskutere identitet. Hans forståelse af internettet er meget traditionsbunden.
Ja, man kan godt med Bourdieu tale om virtuel kapital. Bourdieu bruger kapitalbegrebet på to forskellige måder(Lebaron), hvor den ene er ret vag og netop åbner op for fx at tale om latin kapital (evnen til at tale latin), virtuel kapital osv. Det er klart, at det kræver selvstændige refleksioner at formidle habitusbegrebet i forbindelse med internettet ( i hvert fald hvis man samtidig ønsker at afgrænse et felt), da fx kroppen har en ny og anderledes betydning på internettet. Ikke desto mindre giver det god mening at forsøge.
Kære Radil.
Korrespondance-analyse ligger vel i den gråzone, der problematiserer skellet mellem kvantitativ og kvalitativ metode.
Bourdieus definition af kapitalbegrebet omfatter akkumuleret arbejde som i approprieret form gør agenter i stand til at appropriere social energi i form af tingsliggjort eller levende arbejde. (1983/86). Han benytter også kapital om særlige kapitalformer som gælder specifikke felter, som for eksempel religiøs eller videnskabelig kapital. Men det åbner ikke for at tale om virtuel kapital - med mindre dette kan knyttes til en bestemt form for akkumuleret arbejde.
Korrespondance-analyse ligger vel i den gråzone, der problematiserer skellet mellem kvantitativ og kvalitativ metode.
Bourdieus definition af kapitalbegrebet omfatter akkumuleret arbejde som i approprieret form gør agenter i stand til at appropriere social energi i form af tingsliggjort eller levende arbejde. (1983/86). Han benytter også kapital om særlige kapitalformer som gælder specifikke felter, som for eksempel religiøs eller videnskabelig kapital. Men det åbner ikke for at tale om virtuel kapital - med mindre dette kan knyttes til en bestemt form for akkumuleret arbejde.
Andre læser også
- Perspektivering og konklusion
- Fænomenologisk metode/hermeneutisk fortolkning
- Definition af kontingens
- Svag paternalisme
- Abduktion
- Habermas` teori om system og livsverden
- Generaliserbarhed ved kvalitativ metode?
- Bourdieu - Foucault; Forskel eller lighed
- Magt og viden(foucault)
- Socialkonstruktionisme versus socialkonstruktivisme
- Socialkonstruktivistisk /hermeneutisk
- Metaperspektiv?
- Hvem kender til makro- meso- og mikro begreberne?
- Deduktiv vs. induktiv
- Foucault, subjektivering/objektivering
- Ordet "perspektivering" på engelsk?
- Foucaults diskursanalyse - i en simpel udgave?
- Har jeg forstået Luhmann korrekt???
- Socialkonstruktivisme
- Forskel på paradigme og diskurs
- Moral og etik - en begrebsafklaring.
- Kritisk realisme vs. realism
- HJÆLP!!! jeg fatter ikke felt og doxa
- Sammenhæng mellem kapital og habitus
- Governmentality
- Viden - ud fra en ontologisk og epistemologisk dimension