Ungdomskriminalitet og polarisering
Jeg er ved at skrive bachelor om ungdomskriminalitet og er ikke rigtigt kommet i gang teoretisk endnu, hvilket er super irriterende. Problemet er nok, at udgangspunktet for opgaven hele tiden har været empirisk, men jeg skal jo finde en eller anden form for teori.
Jeg har sat mig for at undersøge om der er sket en polarisering af ungdomskriminaliteten fra 1980 til i dag. Jeg forstår begrebet (som Balvig formulerer det) som en udvikling, hvor der er kommet en større gruppe af lovlydige unge og en større gruppe af de meget kriminelle unge der begår mange og grove lovovertrædelser. Jeg vil mene at begrebet efterhånden er blevet alment kendt og kan ses i sammenhæng med de fremstillinger af ungdomskriminelle vi ser i medierne. Balvig har fundet frem til denne tendens via selvrapporteringsstudier af unge under 15 år og jeg vil så undersøge om det holder stik indenfor den registrerede kriminalitet for de 15-17-årige. Heraf følger det selvfølgelig at jeg ikke kan kigge på de lovlydige, jeg ser altså kun på den ene side af polariseringen, hvorfor der måske snarere er tale om en marginalisering eller lignende.
Jeg har dog svært ved at finde et teoretisk udgangspunkt for opgaven. Umiddelbart havde jeg tænkt mig at bruge Foucault og Garland da begge beskriver hvordan der er opstået en gruppe eller klasse af kriminelle som passerer ind og ud af fængslerne. Foucaults beskrivelse af dette er dog meget tæt knyttet til fængslets funktion, mens Garlands teori drejer sig om kriminalitetskontrol. Herved beskriver de jo ikke rigtigt en udvikling som ville være det bedste.
En anden mulighed er at sætte forskellige teorier op som er i opposition til hinanden. Mange af de forskellige traditioner kan godt forklare hvorfor der opstår en særlig gruppe af unge som begår meget kriminalitet (eksempelvis stigmatiseringsteorier, kontrolteorier eller indlæringsteorier). Mine data er dog meget deskriptive så jeg har svært ved at rigtigt at få det til at hænge sammen.
Det er vel nogenlunde her jeg står i øjeblikket. Kom meget gerne med kommentarer hvad end det er forslag til teorier, nye perspektiver eller lignende.
Frederik
Jeg har sat mig for at undersøge om der er sket en polarisering af ungdomskriminaliteten fra 1980 til i dag. Jeg forstår begrebet (som Balvig formulerer det) som en udvikling, hvor der er kommet en større gruppe af lovlydige unge og en større gruppe af de meget kriminelle unge der begår mange og grove lovovertrædelser. Jeg vil mene at begrebet efterhånden er blevet alment kendt og kan ses i sammenhæng med de fremstillinger af ungdomskriminelle vi ser i medierne. Balvig har fundet frem til denne tendens via selvrapporteringsstudier af unge under 15 år og jeg vil så undersøge om det holder stik indenfor den registrerede kriminalitet for de 15-17-årige. Heraf følger det selvfølgelig at jeg ikke kan kigge på de lovlydige, jeg ser altså kun på den ene side af polariseringen, hvorfor der måske snarere er tale om en marginalisering eller lignende.
Jeg har dog svært ved at finde et teoretisk udgangspunkt for opgaven. Umiddelbart havde jeg tænkt mig at bruge Foucault og Garland da begge beskriver hvordan der er opstået en gruppe eller klasse af kriminelle som passerer ind og ud af fængslerne. Foucaults beskrivelse af dette er dog meget tæt knyttet til fængslets funktion, mens Garlands teori drejer sig om kriminalitetskontrol. Herved beskriver de jo ikke rigtigt en udvikling som ville være det bedste.
En anden mulighed er at sætte forskellige teorier op som er i opposition til hinanden. Mange af de forskellige traditioner kan godt forklare hvorfor der opstår en særlig gruppe af unge som begår meget kriminalitet (eksempelvis stigmatiseringsteorier, kontrolteorier eller indlæringsteorier). Mine data er dog meget deskriptive så jeg har svært ved at rigtigt at få det til at hænge sammen.
Det er vel nogenlunde her jeg står i øjeblikket. Kom meget gerne med kommentarer hvad end det er forslag til teorier, nye perspektiver eller lignende.
Frederik
Hej Frederik,
Det lader ikke til at der er så meget respons på dit spørgsmål, men det slog mig, at du muligvis kunne have glæde af dette kursus om kriminologi (hvis du da er fra København) http://sis.ku.dk/kurser/viskursus.aspx?knr=94905 - hvis ikke kunne du måske nøjes med at skrive en mail til underviserne på kurset og høre, om de kunne anbefale noget (jeg kender ikke selv noget videre til kurset, men kom bare til at tænke på, at jeg havde set det i fagudbuddet).
Et par andre ting, der meldte sig ved læsningen af dit indlæg var:
Hvad er din problemformulering og hvad er din metodiske tilgang?
mvh Lars
Det lader ikke til at der er så meget respons på dit spørgsmål, men det slog mig, at du muligvis kunne have glæde af dette kursus om kriminologi (hvis du da er fra København) http://sis.ku.dk/kurser/viskursus.aspx?knr=94905 - hvis ikke kunne du måske nøjes med at skrive en mail til underviserne på kurset og høre, om de kunne anbefale noget (jeg kender ikke selv noget videre til kurset, men kom bare til at tænke på, at jeg havde set det i fagudbuddet).
Et par andre ting, der meldte sig ved læsningen af dit indlæg var:
Hvad er din problemformulering og hvad er din metodiske tilgang?
mvh Lars
Hej Frederik,
Følger det kursus som Lars henviser til, og der er bestemt noget at komme efter i den kompendie der hører til kurset. Er nu ikke selv så meget inde i stoffet, da jeg lige er kommet hjem fra udenlandsophold, men der er nogle udemærkede tekster om udvikllingen inden for kriminologien, og tænkte også på kriminalitet son subkultur, da jeg læste dit indlæg - måske der kunne være noget at komme efter dér..?
Hilsen Liv
Følger det kursus som Lars henviser til, og der er bestemt noget at komme efter i den kompendie der hører til kurset. Er nu ikke selv så meget inde i stoffet, da jeg lige er kommet hjem fra udenlandsophold, men der er nogle udemærkede tekster om udvikllingen inden for kriminologien, og tænkte også på kriminalitet son subkultur, da jeg læste dit indlæg - måske der kunne være noget at komme efter dér..?
Hilsen Liv
hej Frederik
Jeg skrev selv et projekt sidste semester om ungdomskriminalitet med empirien som styrende. Jeg fik rigtig meget ud af Brita Kyvsgaard, især hendes metodiske overvejelser, men også hendes kobling til de forskellige teoriretninger, så det var måske et bud. Hun har også mange overvejelser om alder og kriminalitet som er rigtig gode.
syns også subkulturelle teorier kunne passe meget godt, jeg brugte selv Ronald. L. Akers, som kan anbefales.
hilsen marie
Jeg skrev selv et projekt sidste semester om ungdomskriminalitet med empirien som styrende. Jeg fik rigtig meget ud af Brita Kyvsgaard, især hendes metodiske overvejelser, men også hendes kobling til de forskellige teoriretninger, så det var måske et bud. Hun har også mange overvejelser om alder og kriminalitet som er rigtig gode.
syns også subkulturelle teorier kunne passe meget godt, jeg brugte selv Ronald. L. Akers, som kan anbefales.
hilsen marie
Hej og tak for svarene
@ Lars: Jeg havde gennembladret kompendiet uden at finde det helt store, men nu har jeg købt det og vil kigge lidt nærmere på det. Og ja, underviserne har måske nogle gode ideer.
@ Liv: kriminalitet som subkultur, det vil jeg kigge nærmere på.
@ marielouni: Jeg laver projektet for Britta som en del af mit arbejde så hende snakker jeg også en del med tak. Jeg har dog ikke fået så meget ud af det mht. det teoretiske.
Jeg prøver at kigge på nogle af de ting I foreslår og vender sikkert tilbage med opklarende spørgsmål.
Freds
@ Lars: Jeg havde gennembladret kompendiet uden at finde det helt store, men nu har jeg købt det og vil kigge lidt nærmere på det. Og ja, underviserne har måske nogle gode ideer.
@ Liv: kriminalitet som subkultur, det vil jeg kigge nærmere på.
@ marielouni: Jeg laver projektet for Britta som en del af mit arbejde så hende snakker jeg også en del med tak. Jeg har dog ikke fået så meget ud af det mht. det teoretiske.
Jeg prøver at kigge på nogle af de ting I foreslår og vender sikkert tilbage med opklarende spørgsmål.
Freds
Andre læser også
- Perspektivering og konklusion
- Fænomenologisk metode/hermeneutisk fortolkning
- Definition af kontingens
- Svag paternalisme
- Abduktion
- Habermas` teori om system og livsverden
- Generaliserbarhed ved kvalitativ metode?
- Bourdieu - Foucault; Forskel eller lighed
- Magt og viden(foucault)
- Socialkonstruktionisme versus socialkonstruktivisme
- Socialkonstruktivistisk /hermeneutisk
- Metaperspektiv?
- Hvem kender til makro- meso- og mikro begreberne?
- Deduktiv vs. induktiv
- Foucault, subjektivering/objektivering
- Ordet "perspektivering" på engelsk?
- Foucaults diskursanalyse - i en simpel udgave?
- Har jeg forstået Luhmann korrekt???
- Socialkonstruktivisme
- Forskel på paradigme og diskurs
- Moral og etik - en begrebsafklaring.
- Kritisk realisme vs. realism
- HJÆLP!!! jeg fatter ikke felt og doxa
- Sammenhæng mellem kapital og habitus
- Governmentality
- Viden - ud fra en ontologisk og epistemologisk dimension