Udstødelsen af de ikke-boglige
Hej!
Jeg er ved at lave min hovedopgave fra Institut for Journalistik, Syddansk Universitet. Den handler om informationssamfundets udstødelse af de ikke-boglige danskere. Er der nogen, der har foreslag til sociologiske tekster, der kan være relevante i den sammenhæng?
Kim
Jeg er ved at lave min hovedopgave fra Institut for Journalistik, Syddansk Universitet. Den handler om informationssamfundets udstødelse af de ikke-boglige danskere. Er der nogen, der har foreslag til sociologiske tekster, der kan være relevante i den sammenhæng?
Kim
Hej Kim!
Altså jeg blev lige nødt til at svare her selvom mit kendskab til sociologiske tekster er meget begrænset ;)
For ikke at komme på afveje og undgå at fejlinformere dig kommer her mit forslag, formuleret som et spøgsmål (dette er et supplement til dit spørgsmål og derfor ikke et svar *G*):
Ville Bourdieu ikke være oplagt at bruge her?
Dette især forhold til begreberne habitus, felt, kapital og aktører?!
Altså jeg blev lige nødt til at svare her selvom mit kendskab til sociologiske tekster er meget begrænset ;)
For ikke at komme på afveje og undgå at fejlinformere dig kommer her mit forslag, formuleret som et spøgsmål (dette er et supplement til dit spørgsmål og derfor ikke et svar *G*):
Ville Bourdieu ikke være oplagt at bruge her?
Dette især forhold til begreberne habitus, felt, kapital og aktører?!
Hej Bakkehaven,
Tak for svaret! Jo, jeg tænker også, at Bourdieu er meget oplagt i denne sammenhæng.
Men jeg håber på, at der er nogen, der kan henvise til kontrete tekster, der beskæftiger sig med problematikken om udstødelsen af de ikke-boglige...?
Kim
Tak for svaret! Jo, jeg tænker også, at Bourdieu er meget oplagt i denne sammenhæng.
Men jeg håber på, at der er nogen, der kan henvise til kontrete tekster, der beskæftiger sig med problematikken om udstødelsen af de ikke-boglige...?
Kim
Hej Kim,
Du kan også tage fat i Scot Lash, der snakker om informationsstrukturer. For ham handler det om, at have adgang til informationsstrukturer - har man ikke, så bliver man udstødt.
Castells vil jeg også tro kunne bruges i denne sammenhæng. Han snakker om netværkssamfund, og ser også på informationsflow etc.
Og så er der Daniel Bell. Han er lidt en forløber for tankerne om videns-/informationssamfundet.
Hos dem alle tre er der snak om forskydninger i samfundet. Hvor man tidlligere har set på ting, der omhandler materiel produktion ser man nu på information og viden. Måske ligger der nogle nye eksklusionsmekanikker i dette.
Mvh. Kristian
Du kan også tage fat i Scot Lash, der snakker om informationsstrukturer. For ham handler det om, at have adgang til informationsstrukturer - har man ikke, så bliver man udstødt.
Castells vil jeg også tro kunne bruges i denne sammenhæng. Han snakker om netværkssamfund, og ser også på informationsflow etc.
Og så er der Daniel Bell. Han er lidt en forløber for tankerne om videns-/informationssamfundet.
Hos dem alle tre er der snak om forskydninger i samfundet. Hvor man tidlligere har set på ting, der omhandler materiel produktion ser man nu på information og viden. Måske ligger der nogle nye eksklusionsmekanikker i dette.
Mvh. Kristian
Hej Kim,
Jeg vil anbefale dig at låne sidste nummer af "Dansk Sociologi". Der er en artikel om uddannelse med udgangspunkt i Bourdieu.
Derudover kunne nogle af Erik Jørgen Hansens tekster også være interessante. ("En generation blev voksen" og "Uddannelsessystemet i sociologisk perspektiv")
En anden god redegørelse for Bourdieu vs. uddannelse finder du hos "Berner, Boel og Callewaert Staf og Silberbrandt Henning (1977): Skole ideologi og samfund. København: Munksgaard."
De nævnte tekster (og emnet i sin helhed) kommer uundgåeligt til at berøre fænomenet om social arv, og det er da også et af Bourdieus helt store pointer. Jeg ved ikke hvordan det står i forhold til jeres specifikke problemstilling?
Jeg har i øvrigt en øvelsesopgave fra sidste år, som behandler emnet - den kan jeg sende dig hvis du er interesseret :)
Med venlig hilsen
Lars
Jeg vil anbefale dig at låne sidste nummer af "Dansk Sociologi". Der er en artikel om uddannelse med udgangspunkt i Bourdieu.
Derudover kunne nogle af Erik Jørgen Hansens tekster også være interessante. ("En generation blev voksen" og "Uddannelsessystemet i sociologisk perspektiv")
En anden god redegørelse for Bourdieu vs. uddannelse finder du hos "Berner, Boel og Callewaert Staf og Silberbrandt Henning (1977): Skole ideologi og samfund. København: Munksgaard."
De nævnte tekster (og emnet i sin helhed) kommer uundgåeligt til at berøre fænomenet om social arv, og det er da også et af Bourdieus helt store pointer. Jeg ved ikke hvordan det står i forhold til jeres specifikke problemstilling?
Jeg har i øvrigt en øvelsesopgave fra sidste år, som behandler emnet - den kan jeg sende dig hvis du er interesseret :)
Med venlig hilsen
Lars
Undskyld, jeg fik vist ikke skrevet nogle konkrete tekster.
Her er der et par stykker:
- Scott Lash i "Reflexive Modernization", som har har skrevet sammen med Beck og Giddens.
- Castells: Jeg er lidt i tvivl, hvilke tekster vil være gode her. Sikkert en sammenfattende artikel.
- Bell: "The Comming of Postindustrial Society".
Kristian
Her er der et par stykker:
- Scott Lash i "Reflexive Modernization", som har har skrevet sammen med Beck og Giddens.
- Castells: Jeg er lidt i tvivl, hvilke tekster vil være gode her. Sikkert en sammenfattende artikel.
- Bell: "The Comming of Postindustrial Society".
Kristian
Hej Lars
Vil meget gerne se din øvelsesopgave!
Kim
Vil meget gerne se din øvelsesopgave!
Kim
Hej Kim
Fra et empirisk synspunkt kunne du også tjekke nogle af OECDs publikationer ud. De har lavet to store undersøgelser, som kunne være relevante for dig, nemlig PISA ("Programme for International Student Assessment"; se http://www.pisa.oecd.org/) og IALS (International Adult Literacy Survey; se http://www.nald.ca/nls/ials/introduc.htm). Begge undersøgelser handler netop om betydningen af boglige færdigheder i det moderne "informationssamfund" og er ret gode. Der er udgivet en række publikationer baseret på begge undersøgelser, hvoraf i Danmark AKF (http://www.akf.dk/) og SFI (http://www.sfi.dk/) har stået for de danske dele af undersøgelserne. På de respektive institutters hjemmesider kan du finde og downloade publikationerne i PDF-format.
Mvh.
Mads
Fra et empirisk synspunkt kunne du også tjekke nogle af OECDs publikationer ud. De har lavet to store undersøgelser, som kunne være relevante for dig, nemlig PISA ("Programme for International Student Assessment"; se http://www.pisa.oecd.org/) og IALS (International Adult Literacy Survey; se http://www.nald.ca/nls/ials/introduc.htm). Begge undersøgelser handler netop om betydningen af boglige færdigheder i det moderne "informationssamfund" og er ret gode. Der er udgivet en række publikationer baseret på begge undersøgelser, hvoraf i Danmark AKF (http://www.akf.dk/) og SFI (http://www.sfi.dk/) har stået for de danske dele af undersøgelserne. På de respektive institutters hjemmesider kan du finde og downloade publikationerne i PDF-format.
Mvh.
Mads
Hej Kim
Noemi Katzelson (eller noget i den retning) har lige forsvaret sin ph.d. om restgruppen, de 17% som aldrig får taget en ungdomsuddannelse, bl.a. fordi de er bogligt svage. Du kan finde hende på Center for Ungdomsforskning, som er en del af pædagogik/uddannelsesforskning på RUC, 46 74 20 00. Jeg tror nok at Camilla Hutters har skrevet om noget lignende på Learning Lab.
Aviserne har skrevet en del om Noemis ph.d. den sidste månedstid. Jeg kan huske weekendavisen havde et længere indlæg. Der kan du nok få et billede af hvad ph.d.`en handler om.
mvh Sarah
Noemi Katzelson (eller noget i den retning) har lige forsvaret sin ph.d. om restgruppen, de 17% som aldrig får taget en ungdomsuddannelse, bl.a. fordi de er bogligt svage. Du kan finde hende på Center for Ungdomsforskning, som er en del af pædagogik/uddannelsesforskning på RUC, 46 74 20 00. Jeg tror nok at Camilla Hutters har skrevet om noget lignende på Learning Lab.
Aviserne har skrevet en del om Noemis ph.d. den sidste månedstid. Jeg kan huske weekendavisen havde et længere indlæg. Der kan du nok få et billede af hvad ph.d.`en handler om.
mvh Sarah
Kære alle,
Mange tak for Jeres svar - Og tak til en super anvendelig hjemmeside!
Kim
Mange tak for Jeres svar - Og tak til en super anvendelig hjemmeside!
Kim
Andre læser også
- Perspektivering og konklusion
- Fænomenologisk metode/hermeneutisk fortolkning
- Definition af kontingens
- Svag paternalisme
- Abduktion
- Habermas` teori om system og livsverden
- Generaliserbarhed ved kvalitativ metode?
- Bourdieu - Foucault; Forskel eller lighed
- Magt og viden(foucault)
- Socialkonstruktionisme versus socialkonstruktivisme
- Socialkonstruktivistisk /hermeneutisk
- Metaperspektiv?
- Hvem kender til makro- meso- og mikro begreberne?
- Deduktiv vs. induktiv
- Foucault, subjektivering/objektivering
- Ordet "perspektivering" på engelsk?
- Foucaults diskursanalyse - i en simpel udgave?
- Har jeg forstået Luhmann korrekt???
- Socialkonstruktivisme
- Forskel på paradigme og diskurs
- Moral og etik - en begrebsafklaring.
- Kritisk realisme vs. realism
- HJÆLP!!! jeg fatter ikke felt og doxa
- Sammenhæng mellem kapital og habitus
- Governmentality
- Viden - ud fra en ontologisk og epistemologisk dimension