traditionel kvantitativ spørgeskmeaundersøgelse
Hej.
Jeg sidder og roder med en opgave i videnskabelig metode, og skal beskrive den videnskabsteoretiske opfattelse der ligger til grund for en traditionel kvantitativ spørgeskemaundersøgelse. Er der nogle der har nogle gode fif, der kan få mig ordentligt i gang?
Håber at høre fra jer.
Jeg sidder og roder med en opgave i videnskabelig metode, og skal beskrive den videnskabsteoretiske opfattelse der ligger til grund for en traditionel kvantitativ spørgeskemaundersøgelse. Er der nogle der har nogle gode fif, der kan få mig ordentligt i gang?
Håber at høre fra jer.
Hej dittep
Bogen "Sociologiske metoder - fra teori til analyse i kvantitative og kvalitative metoder" har to (korte) kapitler, som du kan læse: Kap. 2 ("Om surveyundersøgelsen - fra virkelighed til data" og kap. 4 "Sociale mekanismer og statistiske modeller - mellem tal og teori". Kap. 2 er mere orienteret efter den metodiske, håndværksmæssige kunnen, mens kap. 4 diskuterer de metodologiske, videnskabskabsteoretiske aspekter.
Tjek evt. også denne tråd: http://sociologiskforum.dk/forum.vis.asp?id=584&svar=4
Mvh. Nils
Bogen "Sociologiske metoder - fra teori til analyse i kvantitative og kvalitative metoder" har to (korte) kapitler, som du kan læse: Kap. 2 ("Om surveyundersøgelsen - fra virkelighed til data" og kap. 4 "Sociale mekanismer og statistiske modeller - mellem tal og teori". Kap. 2 er mere orienteret efter den metodiske, håndværksmæssige kunnen, mens kap. 4 diskuterer de metodologiske, videnskabskabsteoretiske aspekter.
Tjek evt. også denne tråd: http://sociologiskforum.dk/forum.vis.asp?id=584&svar=4
Mvh. Nils
Hej Nils.
Tusind tak for det, det vil jeg kigge på.
Mvh. Ditte
Tusind tak for det, det vil jeg kigge på.
Mvh. Ditte
De traditinelle spørgeskemaundersøgelser blev sat i værk i en periode, hvor positivismen stod stærkt, og de klassiske lærebøger er præget af Lazarsfelds metodesyn. Det er imidlertid også holdbart at anlægge en spørgeskemaundersøgelse ud fra andre videnskabsteoretiske antagelser, som pragmatisme eller kritisk realisme. Forskellen er især, at en positivistisk tilrettelagt undersøgelse vil fokusere på adfærd og attituder. Det er også muligt at spørge om begrundelser og værdier, selvom det ligger udenfor behaviorismen. Diskussionen om de videnskabsteoretiske antagelser bag standardmetoderne forenkles i lærebøgerne af pædagogiske grunde.
Hej Sørland
Der findes velsagtens ikke mange "positivistisk tilrettelagte" spørgeskemaundersøgelser mere, eh - gjorde der nogensinde?
Mvh.
Mads
Der findes velsagtens ikke mange "positivistisk tilrettelagte" spørgeskemaundersøgelser mere, eh - gjorde der nogensinde?
Mvh.
Mads
Hvis din pointe er, at positivisme bruges løst, og at der er forskel mellem lærebøgernes fremstilling af positivismen og Wienerkredsens synspunkter, har du ret. Man kan imidlertid opfatte behavioristiske og instrumentalistiske forskningsdesigns som udtryk for en `positivistisk tilrettelagt` undersøgelse. Dem findes der mange af.
Hvis du med "behavioristisk" og "instrumentalistisk" mener, at man studerer menneskelig adfærd, behøver dette da vel på ingen måde implicere et positivistisk verdenssyn? Der er ikke nødvendigvis nogen sammenhæng.
/Mads
/Mads
Behaviorisme er en retning, som KUN studerer ydre adfærd, med begrundelse i positivismens demarkationskriterie. Eksempler er Skinner og Homans. Instrumentalisme er det verifikationskriterium, som von Neumann indførte, efter at han måtte opgive korrespondancekriteriet.
I forhold til surveys handler det om hvordan man betragter forholdet mellem spørgsmål og svar. Betragtes svar som respons på stimuli, er det udtryk for en behatrioristisk og dermed positivistisk opfattelse. Surveys kan imidlertid også læses hermeneutisk, pragmatisk eller kritisk realistisk.
Andre læser også
- Perspektivering og konklusion
- Fænomenologisk metode/hermeneutisk fortolkning
- Definition af kontingens
- Svag paternalisme
- Abduktion
- Habermas` teori om system og livsverden
- Generaliserbarhed ved kvalitativ metode?
- Bourdieu - Foucault; Forskel eller lighed
- Magt og viden(foucault)
- Socialkonstruktionisme versus socialkonstruktivisme
- Socialkonstruktivistisk /hermeneutisk
- Metaperspektiv?
- Hvem kender til makro- meso- og mikro begreberne?
- Deduktiv vs. induktiv
- Foucault, subjektivering/objektivering
- Ordet "perspektivering" på engelsk?
- Foucaults diskursanalyse - i en simpel udgave?
- Har jeg forstået Luhmann korrekt???
- Socialkonstruktivisme
- Forskel på paradigme og diskurs
- Moral og etik - en begrebsafklaring.
- Kritisk realisme vs. realism
- HJÆLP!!! jeg fatter ikke felt og doxa
- Sammenhæng mellem kapital og habitus
- Governmentality
- Viden - ud fra en ontologisk og epistemologisk dimension