Sociologiskforum.dk var aktivt fra 2004-2012, men eksisterer i dag kun som arkiv.

Thomas Ziehe og Pierre Bourdieu

Skrevet d. 19.01.2007 af Karla
Hejsa

Jeg håber der er nogen, der kan hjælpe mig lidt her :-) Jeg skriver speciale om unge og sundhed, og i den forbindelse analyserer jeg ungdomsbegrebet ud fra et sociologisk perspektiv.
Jeg anvender Ziehe til at forklare, hvordan alle overleverede ideer, normer og traditioner gradvist mister deres betydning og værdi,og hvordan den kulturelle arv altså ikke længere spiller så stor en rolle i de unges livsverdener, som den tidligere har gjort. Unge mennesker er i dag mere kulturelt frisatte og har større mulighed for selv at forme deres liv.
Jeg har bare temmelig svært ved at forene Ziehes tankegang med det faktum, at den sociale arv jo altså stadigvæk er bestemmende for de unges måde at leve på, deres adfærd, valg i livet osv.(jf. Bourdieu). måske ikke i så høj grad som før, men alligevel....
Er der nogen, der ved, hvordan Ziehe forholder sig til Bourdieus begreber habitus og kapital, eller måske bare ved, om Ziehe mener, at social arv ikke længere har indflydelse på de unges liv?
eller er det bare mig, der ikke forstår, hvad forskellen på social - og kulturel arv er (for Ziehe snakker jo mest om kulturel arv....)

En længere smøre - håber nogen kan hjælpe mig

Mvh Karla
Skrevet d. 19.01.2007 af Mazza
Hej Karla,

En anden tanke KAN måske også være, slet ikke at se på social arv. Social arv er ikke brugt af alle. Et andet term kan være "risiko". Ved risiko begrebet, ser man ikke for den historiske del af et menneskets liv, men mere hvad hvilken risiko en person er disponeret for, i det liv man lever. Det kan være pga. et senmoderne samfund man er disponeret for nogen bestemte ting, alt efter hvem man er, dette er dog bare et eksempel...

Johnsson "genanvedte" social arv i 1970 mener jeg det var, i en større undersøgelse i Sverige og brugte det hovedsageligt som noget negativ, hvorfor han opfandt ordet negativ social arv. Morten Ejernæs, mener begrebet social arv bør afskaffes, han bruger "risiko" i stedet for. Ejernæs mener social arv stigmatisere og vildleder...
- Diskuter evt. de 2 synspunkter i din opgave

Det bare noget der lige slog mig, at man kunne belyse det ud fra. Men ja, det ligger vel et lille paradoks i det du skriver... Lidt, vi tror vi er åhh, så frisatte, men det er vi jo i virkeligheden IKKE.
`
Mvh.
Lotte
Skrevet d. 19.01.2007 af Mazza
Vil blot lige nævne at, diskussionen idag bl.a står mellem Sociolog og Lektor Morten Ejrnæs og Sven åge andersen, Lektor ved den social højskole.

:)

God fornøjelse med skrivningen!

- Lotte
Skrevet d. 19.01.2007 af Karla
Hej Lotte

Tak for input - jeg tror lige jeg skal se lidt nærmere på ham Ejernæs :-)
Du henviser til en eller anden diskussion - hvilken??? Mener du bare generelt - at Ejernæs og Andersen diskuterer den sociale arv nutildags, eller henviser du til en specifik diskussion her på forummet??? Måske er jeg bare snotdum, men forstår ikke helt, hvad du mener....

Mvh Karla
Skrevet d. 19.01.2007 af Mazza
Aj, vist er du da ej :) Det mig der bør uddybe, men ville lige vente til jeg fik et prej om din interesse.

Men altså på socialforskningsinstituttet site > www.sfi.dk er der vildt meget materiale om emnet sovial arv, det kan være et gedemarked at finde de rigtige - generelle rapporter. De handler ofte om socil arv i forhold til noget bestemt.

Der er der en ganske særlig rapport, jeg kan finde rapporten til dig, hvis du er interesseret, jeg har den selv til at ligge. Så jeg kender nummert på den, men det kan først blive i aften, ok?. I rapporten diskuteres de 2 konkrete begreber, derfor er den suuuper :)

Se evt også
http://www.sfi.dk/sw474.asp det er artikler i "social rapport". du kan domnloade det nederst på siden :)

Ejernæs, bog > "social arv - social opdrit" Er et must have, hvis du vil belyse hans tilgang. Den er letlæselig :) Men som sagt, modpolen er Sven Åge Andersen + alle de andre forskere hos SFi, (hehe). men Sven Åge Andersen er forgangsmanden for diskussionen.

Jeg vender lige tilbage, med den rapport, jeg linker den til dig her på siden :)

Mvh.
Lotte
Skrevet d. 19.01.2007 af Mazza
Her er den, måtte lige finde den:

Det teoretiske grundlag er, Bourdieu (habitus), Giddens (analyser af individualiseringsprocesser) Luhmann ( om skolen og institutioner). Disse er forforståelser og er ikke nævnt direkte i rapporten, men det rart nok at vide udgangspunktet, tænkte jeg :)
Kan dowmloades her:

http://www.sfi.dk/sw605.asp

Men i hvert fald, er det en sammenfatning af begrebet NEGATIV social arv , i generel forstand.

Den rapport conta Ejernæs "Social arv - social opdrift", så er du godt kørende :)

Hilsner igen...
Skrevet d. 20.01.2007 af Mads_Jaeger
Hej Karla

Som forfatter til nogle af SFIs rapporter om social arv vil heg også anbefale dig at kigge på vores "Ulighed og Livsløb ...". Den kan downloades ganske gratis her: http://www.sfi.dk//graphics/SFI/Pdf/Rapporter/2003/0310Ulighed.pdf. Jeg har også skrevet en del om social mobilitet; du kan se mere herom på http://www.sfi.dk/sw234.asp.

Diskussionen mellem Ejnæs og Andersen er efter min mening mestendels semantisk. Uanset om man kalder fænomenet "social arv" eller "chanceulighed" handler det om det samme: At relative sociale positioner i samfundet er korrelerede (og ikke "arvede", der er ingen naturlov, kun en statistisk oversandsynlighed) over generationer. Empirisk er der heller ikke meget at rafle om. Den sociale arv eksisterer og har altid eksisteret i Danmark og i alle andre vestlige samfund. Det er et faktum. For udviklingen i Danmark kan jeg anbefale Lars Benjaminsens spritnye ph.d.-afhandling "Chanceulighed i Danmark i det 20. århundrede. Udviklingen i intergenerationelle uddannelses- og erhvervschancer" (Sociologisk Institut, KU).

Angående Ziehes argument om at unge er "kulturelt frisatte" mht. social arv passer det ret dårligt med empiriske studier. Jeg har, sammen med Anders Holm (sociologi, KU), fundet ud af at kulturel kapital er den stærkeste forklarende faktor ifht. social arv og uddannelsesvalg. Se

Jæger, Mads Meier og Holm, Anders (2004): "Penge, (ud)dannelse, forbindelser eller brains? En test af fire forældreressourcers betydning for unges uddannelsesvalg i Danmark". Dansk Sociologi, 15(3): 67-84.

Jæger, Mads Meier and Holm, Anders (uder udgivelse): "Does parents` economic, cultural, and social capital explain the social class effect on educational attainment in the Scandinavian mobility regimes?". Social Science Research

Anyway, forhåbentligt lidt inspiration :-)

Mvh.

Mads
Skrevet d. 20.01.2007 af Mazza
Hej Mads,

Nå nå, hm hm.. så du er forfatter til de her rapporter. Fedt job du har fået dig der :) er da slet ik misundelig :)

Hvis du gider, er der noget jeg gerne vil spørge om vedr. ham Ejrnæs. Han mener jo, at man ikke kan måle hvad der bliver arvet, fra hvem der bliver arvet osv. Hvordan kan han komme med denne påstand, når empiri siger noget andet? Det har undret mig lidt.Har du et bud på hans udtalese omkring dette?

Ejrnæs vinder inpas hos mange pædagogstuderende, fordi det lyder mindre barskt at sige risiko, dermed, ser nogen studerende ikke det brede perspektiv i "social arv" (om den så er positiv eller negativ). Hvilket gør et vigtigt "arbejdsredskab" kan gå tabt :(

Anyhu, så håber jeg på dit bud omkring ovenstående:)

Mvh.
Lotte
Skrevet d. 20.01.2007 af Mazza
Hvad er forskelen på social arv og kulturel arv? Kommerjeg lige i tvivl om, ved nærmere refleksion og nærlæsning af det Mads skriver ..- at kulturel arv er den største faktor for valg/fravalg af uddannelse..

Huh?



Skrevet d. 20.01.2007 af Mads_Jaeger
Hej Mazza

Ja, jeg har et sjovt job :-)

Man kan jo mene at man ikke kan måle det der "arves". Det mener jeg er forkert, for man kan i hvert fald måle en hel del af det som er vigtigt: Uddannelse, indkomst, erhvervsposition, gener, sundhed, holdninger, osv. Stort set al sociologisk forskning som "måler" om sådanne faktorer har en tendens til at overføres fra forældre til børn finder at det gør de. Sådan er det bare. Dermed ikke sagt, at man kan måle alt. Men jeg mener bestemt, at vi kan "måle" en lang række vigtige forhold som arves over generationer. Igen er det vigtigt at sige, at termen "arv" er misvisende: Der er tale om statistiske over- eller undersandsynligheder. Ikke alle hvis forældre lå i det nederste indkomstkvartil kommer selv til at ligge der. Men sandsynligheden for at havne der er langt højere hvis ens forældre gjorde det end hvis de lå i det øverste kvartil.

I min verden er der ingen forskel på kulturel og social arv. Man kan "dekomponere" den sociale arv analytisk i flere forskellige elementer: fx en økonomisk, kulturel, social, og kognitiv del. Hvad vi finder i vores undersøgelser er, at den kulturelle del udgør langt den vigtigste del af den "totale" sociale arv i Danmark.

Mvh.

Mads
Skrevet d. 21.01.2007 af Mazza
Hej Mads,

Så har mine tanker ikke været helt ved siden af. Tak for du belyste det yderligere.

Faktisk lidt sjovt, at kommunikere med en, hvis tekster osv. står på min litteraturliste til studiet, hehe.. Det gælder ikke kun sfi-rapprter. Jaja, tag du endelig det som et kompliment :)
- Bare rolig, autograf efterspørges dog ikke :)

Karna, jeg håber du har fået lidt ud af tråden, selvom social arv måske tog lidt overhånd.

Hilsner fra
Lotte
Skrevet d. 21.01.2007 af Mads_Jaeger
Hej Lotte

No problem :-) Rart at man kan hjælpe.

Mvh.

Mads
Skrevet d. 22.01.2007 af Karla
Hej med jer

Mange tak for hjælpen, også med litteraturhenvisningerne - I har givet mig noget at tænke over :-)

Mvh Karla
Skrevet d. 22.01.2007 af Karla
Hej igen

Mads: Jeg tænkte på, om det kan lade sig gøre at få fingrene i den rapport/artikel, der er under udgivelse?
Udfra titlen lyder det bare super relevant for mit speciale (og det gør artiklen fra 2004 i øvrigt også - den er bestilt :-))
Du er velkommen til at svare mig på: majaholm@hotmail.com
Håber du kan hjælpe mig

Mvh Karla
Skrevet d. 09.05.2008 af Chaib
Jamen - så er endnu et år gået og en ny afhandling skal i hus og jeg sidder netop med teoretikere som Ziehe, Giddens, Bourdiue og vil lave en diskursanalyse.
1) Kan dette så lade sig gøre ?
2) Min diskurs består i "den nye generation - hvordan kan de indoptages i arbejdsfeltet og hvordan skal arbejdsfeltet indrette sig for at sikre sig at den nye generation bliver i feltet ?

Håber der er gode svar på dette fra alle i kloge hoveder der sidder derude.

Jeg så iøvrig at der var nogle hensvisninger til fskl. rapporter - men linkét dur bare ikke mere ???

vh
Charlotte

Andre læser også

Sociologiskforum.dk benytter cookies til blandt andet statistik og marketing. Ved at benytte hjemmesiden accepterer du vores brug af cookies. Okay