Symbolsk vold
Kan jeg finde hjemmel noget steds til at sige at Bordjøs `Symbolske vold` er at sammenligne med Goffamns stigmatisering?
Det er ihvertfald sådan jeg tænker p.t.
Nogen her der kan an- eller afspore mig på denne tænkning?
vh
novisøsen
Det er ihvertfald sådan jeg tænker p.t.
Nogen her der kan an- eller afspore mig på denne tænkning?
vh
novisøsen
Jeg kan da skrive et par ord om Bourdieus begreb om symbolsk vold, hvis det kan hjælpe. Jeg kender imidlertid ikke meget til Goffman
Når strukturer og staten i særdeleshed udøver symbolsk vold, er det kun i kraft af, at:
"...man anerkender og accepterer en vold, der udøves mod en, præcis fordi man ikke opfatter den som vold."
(Bourdieu & Wacquant 1996: "Refleksiv sociologi", s.152)
Denne miskendelse af den symbolske volds "natur" beror på, at dominerende principper for anskuelse og opdeling af verden opfattes som naturlige og selvfølgelige (jf. begrebet doxa hos Bourdieu). Præcis fordi disse principper og anskuelser er indlejrede i agenten og er en del af agentens doxa, bliver de miskendt som udtryk for symbolsk vold.
Som sagt kender jeg ikke meget til Goffman, men jeg tror ikke at et begreb om stigmatisering kan sammenlignes med symbolsk vold i det hele taget. Det tror jeg ikke fordi symbolsk vold netop KUN er mulig, hvis den miskendes som vold, dvs. opfattes som "verdens selvfølgelige forhold", mens stigmatisering netop sagtens kan tænkes at være erkendt som en voldsform. I det øjeblik en agent erkender, at symbolsk vold er på spil ophører det med at fungere som symbolsk vold - det bliver i stedet et område for kamp, hvor agenten kan udfordre de bagvedliggende verdensopfattelser.
Jeg håber det gav mening
Mvh
Teddy
Når strukturer og staten i særdeleshed udøver symbolsk vold, er det kun i kraft af, at:
"...man anerkender og accepterer en vold, der udøves mod en, præcis fordi man ikke opfatter den som vold."
(Bourdieu & Wacquant 1996: "Refleksiv sociologi", s.152)
Denne miskendelse af den symbolske volds "natur" beror på, at dominerende principper for anskuelse og opdeling af verden opfattes som naturlige og selvfølgelige (jf. begrebet doxa hos Bourdieu). Præcis fordi disse principper og anskuelser er indlejrede i agenten og er en del af agentens doxa, bliver de miskendt som udtryk for symbolsk vold.
Som sagt kender jeg ikke meget til Goffman, men jeg tror ikke at et begreb om stigmatisering kan sammenlignes med symbolsk vold i det hele taget. Det tror jeg ikke fordi symbolsk vold netop KUN er mulig, hvis den miskendes som vold, dvs. opfattes som "verdens selvfølgelige forhold", mens stigmatisering netop sagtens kan tænkes at være erkendt som en voldsform. I det øjeblik en agent erkender, at symbolsk vold er på spil ophører det med at fungere som symbolsk vold - det bliver i stedet et område for kamp, hvor agenten kan udfordre de bagvedliggende verdensopfattelser.
Jeg håber det gav mening
Mvh
Teddy
Bourdieus symolske vold kan i høj grad sammenlignes med Goffmans stigmatisering. Goffman er af samme mening som Kitsue: at stigmatisering indebærer en proces og en magt. Dvs en proces, hvori en den mere magtfuldes stempling af den mindre magtfulde accepteres af begge parter og dermed fører til en stigmatisering. Symbolsk vold lader sig jo kun gøre i fald at processen ender med at man acceptere den "skjulte vold" - hvilket vi jo ofte gør ubevidst. Ligeledes acceptere vi ofte den mere magtfuldes stempling/vurdering/definition.
Mvh. Liv
Mvh. Liv
Begrebet symbolsk vold knytter sig ikke til et begreb om et subjekt i en traditionel forstand - det knytter sig til den symbolske vold mellem positioner, der er et abstrak, analytisk begreb. Der er altså - så vidt jeg kan se en niveaumæssig forskel på de to begreber, selvom det lader til at metteliv har ret i, at de er sammenlignelige.
Mvh
Teddy
Andre læser også
- Perspektivering og konklusion
- Fænomenologisk metode/hermeneutisk fortolkning
- Definition af kontingens
- Svag paternalisme
- Abduktion
- Habermas` teori om system og livsverden
- Generaliserbarhed ved kvalitativ metode?
- Bourdieu - Foucault; Forskel eller lighed
- Magt og viden(foucault)
- Socialkonstruktionisme versus socialkonstruktivisme
- Socialkonstruktivistisk /hermeneutisk
- Metaperspektiv?
- Hvem kender til makro- meso- og mikro begreberne?
- Deduktiv vs. induktiv
- Foucault, subjektivering/objektivering
- Ordet "perspektivering" på engelsk?
- Foucaults diskursanalyse - i en simpel udgave?
- Har jeg forstået Luhmann korrekt???
- Socialkonstruktivisme
- Forskel på paradigme og diskurs
- Moral og etik - en begrebsafklaring.
- Kritisk realisme vs. realism
- HJÆLP!!! jeg fatter ikke felt og doxa
- Sammenhæng mellem kapital og habitus
- Governmentality
- Viden - ud fra en ontologisk og epistemologisk dimension