Strukturel vold
Jeg har læst om Galtungs begreb "strukturel vold", som vel på en måde kan sammenlignes med Habermas´ "institutionelle tvang". Mener I, at man kan påstå, at samfundet idag udøver strukturel vold overfor bestemte marginaliserede grupper? Jeg tænker specielt på indførelsen af regler som eksempelvis starthjælpen, som meget vel kan skabe ulighed i samfundet - en regel som giver os forskellige muligheder i livet...
Er det rimeligt at antage, at den marginalisering /sociale eksklusion af etniske minoriteter der tilsyneladende finder sted, er produkt af ”strukturel vold”?
Er det rimeligt at antage, at den marginalisering /sociale eksklusion af etniske minoriteter der tilsyneladende finder sted, er produkt af ”strukturel vold”?
Ja, det vil jeg mene du godt kan argumenterer for med Galtung i rykken...
minus nutids r og ryggen med g......
Hej,
Her en lille kommentar:
Jeg vil mene, at samfund altid udøver strukturel vold. Så ja, strukturel vold udøves så sandelig også i dag. Man kan også stille spørgsmålet anderledes: Hvor mange vælger positivt og refleksivt at være socialt marginaliseret eller ekskluderet? Det vil man intuitivt svare "ikke mange" på. Mange marginaliserede, forestiller jeg mig, møder et system (i Danmark = staten), som ikke behandler folk lige - nogle er altid allerede marginaliserede i et sådant system.
Så ja, social eksklusion er i høj grad et produkt af strukturel tvang, sådan som jeg ser det. Man kan jo sige, at i et samfund som Danmark, er det netop velfærdsstaten ("systemet") der har monopolet på denne vold.
Men social eksklusion er herudover også et produkt af den sociale arv. Det er et andet aspekt, man evt. bør supplere den strukturelle vold med - især fordi de minder om hinanden i deres "subtile, ikke-eksplicitte indflydelse på mennesker".
Nå, det var bare lige en lille kommentar.
Mvh. Kristian
Her en lille kommentar:
Jeg vil mene, at samfund altid udøver strukturel vold. Så ja, strukturel vold udøves så sandelig også i dag. Man kan også stille spørgsmålet anderledes: Hvor mange vælger positivt og refleksivt at være socialt marginaliseret eller ekskluderet? Det vil man intuitivt svare "ikke mange" på. Mange marginaliserede, forestiller jeg mig, møder et system (i Danmark = staten), som ikke behandler folk lige - nogle er altid allerede marginaliserede i et sådant system.
Så ja, social eksklusion er i høj grad et produkt af strukturel tvang, sådan som jeg ser det. Man kan jo sige, at i et samfund som Danmark, er det netop velfærdsstaten ("systemet") der har monopolet på denne vold.
Men social eksklusion er herudover også et produkt af den sociale arv. Det er et andet aspekt, man evt. bør supplere den strukturelle vold med - især fordi de minder om hinanden i deres "subtile, ikke-eksplicitte indflydelse på mennesker".
Nå, det var bare lige en lille kommentar.
Mvh. Kristian
Hej Fister:-)
Jeg smider lige en kort kommentar til dit indlæg: "mener I at samfundet udøver strukturel vold"?. Ja, det mener jeg - som Kristian - så absolut. Da jeg læste dit indlæg, tænkte jeg straks på den nye reform vedr. arbejdsløse: har man - som arbejdsløs - mindre end x-antal timer udenfor arbejdsmarkedet nedsættes en kontanthjælp med 50%. Så kan man da virkelig tale om social eksklusion - ikke kun i form af, at du bliver dunket i hovedet økonomisk, men samtidig sikrer staten sig vel, nærmest, at borgeren får minus minus karakter, og håber måske dermed at den arbejdsløse så "kan lære det"!?!
Jeg finder det enormt problematisk at tænke sig en familie, hvor både mor og far er blevet arbejdsløse, og simpelthen ikke kan finde arbejde i nærområdet, og ikke har råd til bil. Forestil dig hvordan den familie skal forsørge sig, når nu de falder for x-time-reglen. Så bliver de måske nød til at sælge deres hus, hvis de har et sådant. Måske bliver de nød til at flytte (hvilket nok ikke nødvendigvis er sundt for børnene) og selvopfattelsen som forælder ("jeg slår ikke til mere") må blive konsekvensen af dette "dunk" man får i hovedet....af staten faktisk. Så skal vi have familien etableret på ny - forestil dig hvor dyrt det ville være, ikke mindst menneskeligt.
Men sådan er der jo så meget jeg ikke forstår ved politikken, som den udøves i dag!
Nå, men lige en ikke helt så kort bemærkning fik du her:-)
God torsdag
Berit
Jeg smider lige en kort kommentar til dit indlæg: "mener I at samfundet udøver strukturel vold"?. Ja, det mener jeg - som Kristian - så absolut. Da jeg læste dit indlæg, tænkte jeg straks på den nye reform vedr. arbejdsløse: har man - som arbejdsløs - mindre end x-antal timer udenfor arbejdsmarkedet nedsættes en kontanthjælp med 50%. Så kan man da virkelig tale om social eksklusion - ikke kun i form af, at du bliver dunket i hovedet økonomisk, men samtidig sikrer staten sig vel, nærmest, at borgeren får minus minus karakter, og håber måske dermed at den arbejdsløse så "kan lære det"!?!
Jeg finder det enormt problematisk at tænke sig en familie, hvor både mor og far er blevet arbejdsløse, og simpelthen ikke kan finde arbejde i nærområdet, og ikke har råd til bil. Forestil dig hvordan den familie skal forsørge sig, når nu de falder for x-time-reglen. Så bliver de måske nød til at sælge deres hus, hvis de har et sådant. Måske bliver de nød til at flytte (hvilket nok ikke nødvendigvis er sundt for børnene) og selvopfattelsen som forælder ("jeg slår ikke til mere") må blive konsekvensen af dette "dunk" man får i hovedet....af staten faktisk. Så skal vi have familien etableret på ny - forestil dig hvor dyrt det ville være, ikke mindst menneskeligt.
Men sådan er der jo så meget jeg ikke forstår ved politikken, som den udøves i dag!
Nå, men lige en ikke helt så kort bemærkning fik du her:-)
God torsdag
Berit
Andre læser også
- Perspektivering og konklusion
- Fænomenologisk metode/hermeneutisk fortolkning
- Definition af kontingens
- Svag paternalisme
- Abduktion
- Habermas` teori om system og livsverden
- Generaliserbarhed ved kvalitativ metode?
- Bourdieu - Foucault; Forskel eller lighed
- Magt og viden(foucault)
- Socialkonstruktionisme versus socialkonstruktivisme
- Socialkonstruktivistisk /hermeneutisk
- Metaperspektiv?
- Hvem kender til makro- meso- og mikro begreberne?
- Deduktiv vs. induktiv
- Foucault, subjektivering/objektivering
- Ordet "perspektivering" på engelsk?
- Foucaults diskursanalyse - i en simpel udgave?
- Har jeg forstået Luhmann korrekt???
- Socialkonstruktivisme
- Forskel på paradigme og diskurs
- Moral og etik - en begrebsafklaring.
- Kritisk realisme vs. realism
- HJÆLP!!! jeg fatter ikke felt og doxa
- Sammenhæng mellem kapital og habitus
- Governmentality
- Viden - ud fra en ontologisk og epistemologisk dimension