Socialvidenskab vs. Sociologi
Goddag
Jeg går for tiden med tanker om at læse Sociologi til sommer. Jeg læser for tiden i Malmö men da dette universitet ikke lige er mig tænker jeg at skifte til RUC. Jeg har da også en tid hos en studievejleder på RUC på fredag, men tænkte at jeg lige ville høre her om det var nogen med erfaring fra Socialvidenskab på RUC og som eventuelt kunne sige noget om hvordan det lige er det adskiller sig fra f.eks. Sociologi på KU eller de andre steder i landet det udbydes. Jeg har lidt på fornemmelsen at det adskiller sig en del fra f.eks. Sociologi på KU, men hvis der er nogen med konkret erfaring eller viden må i meget gerne sende et indlæg afsted.
På forhånd tak
Jonas
Jeg går for tiden med tanker om at læse Sociologi til sommer. Jeg læser for tiden i Malmö men da dette universitet ikke lige er mig tænker jeg at skifte til RUC. Jeg har da også en tid hos en studievejleder på RUC på fredag, men tænkte at jeg lige ville høre her om det var nogen med erfaring fra Socialvidenskab på RUC og som eventuelt kunne sige noget om hvordan det lige er det adskiller sig fra f.eks. Sociologi på KU eller de andre steder i landet det udbydes. Jeg har lidt på fornemmelsen at det adskiller sig en del fra f.eks. Sociologi på KU, men hvis der er nogen med konkret erfaring eller viden må i meget gerne sende et indlæg afsted.
På forhånd tak
Jonas
Hej Jonas.
Jeg har nu læst et år på statskundskab ude på KU og jeg elsker det. Bygningen er et gammelt hospital men den ligger i midten af selve københavn, de andre studenter er flink og studiemiljøet er godt herinde. Jeg ved desværre ikke meget om RUC så jeg kan ikke lave en sammenligning.
Jeg har nu læst et år på statskundskab ude på KU og jeg elsker det. Bygningen er et gammelt hospital men den ligger i midten af selve københavn, de andre studenter er flink og studiemiljøet er godt herinde. Jeg ved desværre ikke meget om RUC så jeg kan ikke lave en sammenligning.
Hej Jonas
Jeg har læst min bachelor i socialvidenskab på RUC og min kandidat i sociologi på Københavns Universitet. Jeg vil pege på to væsentlige forskelle mellem de to uddannelser.
Den altoverskyggende forskel er, at på RUC skal man hvert semester afløse over halvdelen af sine ETCS-point (mener det er 17-18 ETCS) ved at skrive en større projektopgave (a la en bacheloropgave), mens man på KU afløser alle sine ETCS ved enten at deltage aktiv i undervisningen eller ved at skrive separate eksamensopgaver i de minimum tre kurser, man skal følge for at få 30 ETCS.
Min oplevelse var, at det i praksis betød, at jeg modtog mere undervisning/flere forelæsninger på KU, da projektopgaverne på RUC et langt stykke af vejen var selvstudier, jeg foretog med mine medstuderende (selvom der selvfølgelig var en vejleder tilknyttet alle projekter). Fordelen ved projekttilgangen er, at man mere eller mindre selv kan bestemme, hvad man beskæftiger sig med på studiet.
Den anden forskel jeg vil pege på er måske ikke relevant for alle, men på KU oplevede jeg større mulighed for at tage kurser om kvantitativ metode. De færdigheder jeg erhvervede mig i den sammenhæng, har jeg sidenhen fundet særdeles brugbare. Det kan være RUC har fået flere kvantitative metodekurser siden jeg stoppede i 2008, hvis ikke, er KU førende på den front (givet at de stadigvæk udbyder kvantitative kurser som de gjorde tidligere).
Jeg har en lang række andre punkter, hvor jeg mener de to uddannelser adskiller sig (fx i tilgangen til specifikke sociologiske emner), men det bliver måske lidt for langhåret, hvorfor jeg stopper her :-)
Jeg har læst min bachelor i socialvidenskab på RUC og min kandidat i sociologi på Københavns Universitet. Jeg vil pege på to væsentlige forskelle mellem de to uddannelser.
Den altoverskyggende forskel er, at på RUC skal man hvert semester afløse over halvdelen af sine ETCS-point (mener det er 17-18 ETCS) ved at skrive en større projektopgave (a la en bacheloropgave), mens man på KU afløser alle sine ETCS ved enten at deltage aktiv i undervisningen eller ved at skrive separate eksamensopgaver i de minimum tre kurser, man skal følge for at få 30 ETCS.
Min oplevelse var, at det i praksis betød, at jeg modtog mere undervisning/flere forelæsninger på KU, da projektopgaverne på RUC et langt stykke af vejen var selvstudier, jeg foretog med mine medstuderende (selvom der selvfølgelig var en vejleder tilknyttet alle projekter). Fordelen ved projekttilgangen er, at man mere eller mindre selv kan bestemme, hvad man beskæftiger sig med på studiet.
Den anden forskel jeg vil pege på er måske ikke relevant for alle, men på KU oplevede jeg større mulighed for at tage kurser om kvantitativ metode. De færdigheder jeg erhvervede mig i den sammenhæng, har jeg sidenhen fundet særdeles brugbare. Det kan være RUC har fået flere kvantitative metodekurser siden jeg stoppede i 2008, hvis ikke, er KU førende på den front (givet at de stadigvæk udbyder kvantitative kurser som de gjorde tidligere).
Jeg har en lang række andre punkter, hvor jeg mener de to uddannelser adskiller sig (fx i tilgangen til specifikke sociologiske emner), men det bliver måske lidt for langhåret, hvorfor jeg stopper her :-)
Andre læser også
- Perspektivering og konklusion
- Fænomenologisk metode/hermeneutisk fortolkning
- Definition af kontingens
- Svag paternalisme
- Abduktion
- Habermas` teori om system og livsverden
- Generaliserbarhed ved kvalitativ metode?
- Bourdieu - Foucault; Forskel eller lighed
- Magt og viden(foucault)
- Socialkonstruktionisme versus socialkonstruktivisme
- Socialkonstruktivistisk /hermeneutisk
- Metaperspektiv?
- Hvem kender til makro- meso- og mikro begreberne?
- Deduktiv vs. induktiv
- Foucault, subjektivering/objektivering
- Ordet "perspektivering" på engelsk?
- Foucaults diskursanalyse - i en simpel udgave?
- Har jeg forstået Luhmann korrekt???
- Socialkonstruktivisme
- Forskel på paradigme og diskurs
- Moral og etik - en begrebsafklaring.
- Kritisk realisme vs. realism
- HJÆLP!!! jeg fatter ikke felt og doxa
- Sammenhæng mellem kapital og habitus
- Governmentality
- Viden - ud fra en ontologisk og epistemologisk dimension