Socialrådgiverens rolle.....teori søges.
Hejsa,
Vi skal igang med bachelor opgave inden længe, og er desværre kørt lidt fast i forhold til teori. Håber der er hjælp at hente på dette forum.
Vores problemstilling ligger ikke 100% fast endnu, men vi overvejer at undersøge socialrådgiverens rolle i forhold til anbragte unge på opholdssteder.
Anbringelses reformen ligger klart op til, at barnet/ den unge skal medinddrages mere i egen sag. Bla. er der udviklet et nyt ICS-system, som har rødder i England. Det er på forsøgs basis i 6 kommuner i Danmark. Det er et værktøj til at lave en mere grundig og standardiseret § 50 undersøgelse( tidligere § 38)
Kan det være med til, at barnet føler sig mere inddraget i egen sag....
Er det muligt for socialrådgiveren at fungere både som undersøgende/udøvende myndighed og samtidig med opnå en fortrolighed med barnet/ Den unge? og er det ønskeligt.
Vi benytter os af kvalitative interviews for at opnå vores empiri.
Dette er hoved essencen i vores opgave so far.
Og nu til spørgsmålet:
Vi er meget usikre på, hvilken teorier der vil være mest brugbare i vores opgave.
Vi har overvejet Honneth, Peter Højlund og en del andre. Problemet er at vi famler lidt rundt i vildelse, og ikke kan finde noget vi synes passer konkret på vores emne.
Jeg ved godt, at indlægget er noget ustruktureret, man jeg håber I vil bære over med det.
Hvis der er nogle spørgsmål, må I endelig skrive igen.
På forhånd tusind tak for hjælpen.
Vi skal igang med bachelor opgave inden længe, og er desværre kørt lidt fast i forhold til teori. Håber der er hjælp at hente på dette forum.
Vores problemstilling ligger ikke 100% fast endnu, men vi overvejer at undersøge socialrådgiverens rolle i forhold til anbragte unge på opholdssteder.
Anbringelses reformen ligger klart op til, at barnet/ den unge skal medinddrages mere i egen sag. Bla. er der udviklet et nyt ICS-system, som har rødder i England. Det er på forsøgs basis i 6 kommuner i Danmark. Det er et værktøj til at lave en mere grundig og standardiseret § 50 undersøgelse( tidligere § 38)
Kan det være med til, at barnet føler sig mere inddraget i egen sag....
Er det muligt for socialrådgiveren at fungere både som undersøgende/udøvende myndighed og samtidig med opnå en fortrolighed med barnet/ Den unge? og er det ønskeligt.
Vi benytter os af kvalitative interviews for at opnå vores empiri.
Dette er hoved essencen i vores opgave so far.
Og nu til spørgsmålet:
Vi er meget usikre på, hvilken teorier der vil være mest brugbare i vores opgave.
Vi har overvejet Honneth, Peter Højlund og en del andre. Problemet er at vi famler lidt rundt i vildelse, og ikke kan finde noget vi synes passer konkret på vores emne.
Jeg ved godt, at indlægget er noget ustruktureret, man jeg håber I vil bære over med det.
Hvis der er nogle spørgsmål, må I endelig skrive igen.
På forhånd tusind tak for hjælpen.
Andre læser også
- Perspektivering og konklusion
- Fænomenologisk metode/hermeneutisk fortolkning
- Definition af kontingens
- Svag paternalisme
- Abduktion
- Habermas` teori om system og livsverden
- Generaliserbarhed ved kvalitativ metode?
- Bourdieu - Foucault; Forskel eller lighed
- Magt og viden(foucault)
- Socialkonstruktionisme versus socialkonstruktivisme
- Socialkonstruktivistisk /hermeneutisk
- Metaperspektiv?
- Hvem kender til makro- meso- og mikro begreberne?
- Deduktiv vs. induktiv
- Foucault, subjektivering/objektivering
- Ordet "perspektivering" på engelsk?
- Foucaults diskursanalyse - i en simpel udgave?
- Har jeg forstået Luhmann korrekt???
- Socialkonstruktivisme
- Forskel på paradigme og diskurs
- Moral og etik - en begrebsafklaring.
- Kritisk realisme vs. realism
- HJÆLP!!! jeg fatter ikke felt og doxa
- Sammenhæng mellem kapital og habitus
- Governmentality
- Viden - ud fra en ontologisk og epistemologisk dimension