Sociale sammenhænge og Bourdieus felt-begreb?
Hej Hej og godaften,
Nu skal jeg forberede mig til en eksamen. Et af punkterne jeg vil fremlægge handler om netværk. Netværket er i min sammenhæng en pædagogisk metode, der skal anvendes for at undgå islolation.. Så et konstruktivistisk netværk, kan man sige det, hehehe.
Min idé går ud på:
At bruge Bourdieus felt begreb som "ramme" for netværket. På den måde kan jeg jo fortælle hvad der ifølge Bourdieu skal være tilstede for at feltet består. fx. kapitaler, som vil udgøre en magtkamp, ik?
Popularitet, altså det skal være attraktivt og vedrørende, et fælles værdisæt og norm system, man kan måske sige, at der skal være "et brændpunkt" for, hvorfor lige præcis denne gruppe skal mødes ikke? At de har en fælees Habitus. Derudaf, kan jeg evt. komme ind på, hvorfor netværk med ligestillede er vigtigt for en udsat gruppe. Det er jo det der skal til for at feltet er gyldigt..... eller er det for vagt?
Vil nogen give en tilbagemelding, hvo` ve jeg bar` bli` gla` for det da (sagt på godt jysk :D)
Kom frisk, jeg læste en profil, kan ikke huske hvem, men han skrev han var trofast Bourdieu-soldat, - Du må på banen, mester :D
Selvfølgelig også alle andre...
Mange Hilsner
Lotte
Nu skal jeg forberede mig til en eksamen. Et af punkterne jeg vil fremlægge handler om netværk. Netværket er i min sammenhæng en pædagogisk metode, der skal anvendes for at undgå islolation.. Så et konstruktivistisk netværk, kan man sige det, hehehe.
Min idé går ud på:
At bruge Bourdieus felt begreb som "ramme" for netværket. På den måde kan jeg jo fortælle hvad der ifølge Bourdieu skal være tilstede for at feltet består. fx. kapitaler, som vil udgøre en magtkamp, ik?
Popularitet, altså det skal være attraktivt og vedrørende, et fælles værdisæt og norm system, man kan måske sige, at der skal være "et brændpunkt" for, hvorfor lige præcis denne gruppe skal mødes ikke? At de har en fælees Habitus. Derudaf, kan jeg evt. komme ind på, hvorfor netværk med ligestillede er vigtigt for en udsat gruppe. Det er jo det der skal til for at feltet er gyldigt..... eller er det for vagt?
Vil nogen give en tilbagemelding, hvo` ve jeg bar` bli` gla` for det da (sagt på godt jysk :D)
Kom frisk, jeg læste en profil, kan ikke huske hvem, men han skrev han var trofast Bourdieu-soldat, - Du må på banen, mester :D
Selvfølgelig også alle andre...
Mange Hilsner
Lotte
Det sku` vel aldrig være: http://www.sociologiskforum.dk/bruger.indstillinger.asp?bruger=CHellersgaard !?
Yes Sir!! Det er ham..
Han lyder da helt farlig.. Marxist, vred, rød og ja også kort.. Hmm, er det ikke en truende menneske-art efterhånden? Ho ho..
Men Nils.. Har du ikke noget at kommenetre, vedr. mit brug af felt begrebet? Altså, jeg tænker at Bourdieus kritrier for felt, kan sikre at en social sammenhæng giver inklusion, for en bestemt gruppe som har behov for dette...
:)
Han lyder da helt farlig.. Marxist, vred, rød og ja også kort.. Hmm, er det ikke en truende menneske-art efterhånden? Ho ho..
Men Nils.. Har du ikke noget at kommenetre, vedr. mit brug af felt begrebet? Altså, jeg tænker at Bourdieus kritrier for felt, kan sikre at en social sammenhæng giver inklusion, for en bestemt gruppe som har behov for dette...
:)
Her er jeg så i egen lave person...
Jeg har lidt svært ved at lure, hvad du egentlig spørger om. Hvis du spørger, hvordan man beskrive eller skabe gode rammer for netværk blandt udsatte grupper skal her komme et bud:
1. For at nogle ønsker at indgå i et felt, eller rettere: i kampene på feltet, skal pågældende have illussio, altså syntes, at anerkendelse på feltet i sig selv er noget værd. Kort sagt bekymre sig, hvis de andre synes, man er nederen.
2. For at skabe en god forståelse og kommunikation mellem medlemmerne, kan det være en fordel at de har visse lighedstræk i forhold til social postion, altså gjort sig nogle lignende erfaringer i deres liv.
Bourdieu nævner desuden, at en af de stærkeste årsager til personlige kriser og sociale konflikter er social deroute eller deklassering. Derfor er det ikke nok at sikre sig, at individerne i gruppen pt. har samme sociale position. Man skal også vide a) om de betragter denne position deres endemål eller de forventer snarlig bedring og b) hvorvidt de betragter deres nuværende position som en succes eller en fiasko.
Skriv endelig, hvis jeg kan hjælpe mere.
Den korte, røde marxist (den afdøde marx), der stadig er trofast Bourdieu soldat
Jeg har lidt svært ved at lure, hvad du egentlig spørger om. Hvis du spørger, hvordan man beskrive eller skabe gode rammer for netværk blandt udsatte grupper skal her komme et bud:
1. For at nogle ønsker at indgå i et felt, eller rettere: i kampene på feltet, skal pågældende have illussio, altså syntes, at anerkendelse på feltet i sig selv er noget værd. Kort sagt bekymre sig, hvis de andre synes, man er nederen.
2. For at skabe en god forståelse og kommunikation mellem medlemmerne, kan det være en fordel at de har visse lighedstræk i forhold til social postion, altså gjort sig nogle lignende erfaringer i deres liv.
Bourdieu nævner desuden, at en af de stærkeste årsager til personlige kriser og sociale konflikter er social deroute eller deklassering. Derfor er det ikke nok at sikre sig, at individerne i gruppen pt. har samme sociale position. Man skal også vide a) om de betragter denne position deres endemål eller de forventer snarlig bedring og b) hvorvidt de betragter deres nuværende position som en succes eller en fiasko.
Skriv endelig, hvis jeg kan hjælpe mere.
Den korte, røde marxist (den afdøde marx), der stadig er trofast Bourdieu soldat
Jamen hej og vær hilset (kammerat),
Hmm, ok.. som jeg læser dit, er det også sådan jeg har forstået Bourdius felt begreb. Det nye for mig er, det omkring at gruppen betragter deres situation og om de forventer bedring (a og b). Men det heldigvis let nok at koble til. Kan du svare på, hvilken betydning a og b har? Kan feltet ikk evære der uden?
Den gruppe jeg beskæftiger mig med, forventer bedring. I opgaven der skal bruges til eksamen, har jeg fokus på Bourdieus kapitaler og Bourdiues Habitus, for at skildre disse hos denne gruppe (Individuelt). Fordi jeg nu er pædagogstuderende, skal jeg jo helst komme med bud på hvordan ovenstående kan styrkes (ik lige habitus).
Her var det netværk som metode og med Bourdiues forståelse af felt, tænkte jeg at fællesskabet ville blive sikret. Gruppen har dens egen logik og interne forståelse i kraft af feltet :) .Den symbolske kapital ville blive styrket (forhåbenligt)...
Ok, ved det lyder vildt rodet.. Min styrke ligge altså slet ikke det det skriftlige, derimod kan jeg tale mig til det meste, hehe.. Habermas vil kunne lide mig, bla bla bla.. :)
Hav en godt aften, håber du får tid til at svare. Min sengetid er oprindet for i dag.
Mvh.
Lotte - Som altid ender med at kokse rundt i det hele, æv :(
Hmm, ok.. som jeg læser dit, er det også sådan jeg har forstået Bourdius felt begreb. Det nye for mig er, det omkring at gruppen betragter deres situation og om de forventer bedring (a og b). Men det heldigvis let nok at koble til. Kan du svare på, hvilken betydning a og b har? Kan feltet ikk evære der uden?
Den gruppe jeg beskæftiger mig med, forventer bedring. I opgaven der skal bruges til eksamen, har jeg fokus på Bourdieus kapitaler og Bourdiues Habitus, for at skildre disse hos denne gruppe (Individuelt). Fordi jeg nu er pædagogstuderende, skal jeg jo helst komme med bud på hvordan ovenstående kan styrkes (ik lige habitus).
Her var det netværk som metode og med Bourdiues forståelse af felt, tænkte jeg at fællesskabet ville blive sikret. Gruppen har dens egen logik og interne forståelse i kraft af feltet :) .Den symbolske kapital ville blive styrket (forhåbenligt)...
Ok, ved det lyder vildt rodet.. Min styrke ligge altså slet ikke det det skriftlige, derimod kan jeg tale mig til det meste, hehe.. Habermas vil kunne lide mig, bla bla bla.. :)
Hav en godt aften, håber du får tid til at svare. Min sengetid er oprindet for i dag.
Mvh.
Lotte - Som altid ender med at kokse rundt i det hele, æv :(
Forresten, de er ikke helt derude, hvor man kan tale om deroute.. Men vil lige høre.. Hvad er klassering?
ok, nu går jeg min vej :)
Farvel
ok, nu går jeg min vej :)
Farvel
Hej igen,
Aj, hør lige her..
Jeg bruger udtrykket "magtkamp" i feltet. Jeg er klar over, at det er kapitalerne der er tale om (symbolsk kapital).. Men faktisk, er jeg i tvivl om hvad jeg selv mener med magtKAMP..
Er der udfra Bourdieu altid en KAMP? Skal det forståes som om, at alt er en komkurrence.. Det lyder da noget anstrengende, at man altid skal være på dupperne for at vinde.. Og ja, vinde hvad egentligt..??
Nogen der kan lidt tid til at forklare hvad det er for noget "magt" Bourdieu mener. Er det lidt som Foucault, magt i relationen?
Det bliver jeg altså nødt til lige at få styr på, litteratur anbefalinger modtages med kyshånd.. det ville garenteret være en sikker flunker, ikke at vide det. Æv...
Hilsner
Mazza
Aj, hør lige her..
Jeg bruger udtrykket "magtkamp" i feltet. Jeg er klar over, at det er kapitalerne der er tale om (symbolsk kapital).. Men faktisk, er jeg i tvivl om hvad jeg selv mener med magtKAMP..
Er der udfra Bourdieu altid en KAMP? Skal det forståes som om, at alt er en komkurrence.. Det lyder da noget anstrengende, at man altid skal være på dupperne for at vinde.. Og ja, vinde hvad egentligt..??
Nogen der kan lidt tid til at forklare hvad det er for noget "magt" Bourdieu mener. Er det lidt som Foucault, magt i relationen?
Det bliver jeg altså nødt til lige at få styr på, litteratur anbefalinger modtages med kyshånd.. det ville garenteret være en sikker flunker, ikke at vide det. Æv...
Hilsner
Mazza
Ok, Ok, Ok, jeg fortsætter min skriftlige monolog her i tråden ;)
Felt og magt.. Hm Hmm.. Det er for at opretholde dynamikken i feltet, fordi på den måde skabes der udvikling og forhåbenligt positive fremskridt. Det er også derfor feltet er uafhængigt af omverdenen feltet er lidt autonomt, right? det er både afhængig og Uafhængigt af omverdenen...
Godt så :)
Det var da ik så svært alligevel.. tsk tsk..
Felt og magt.. Hm Hmm.. Det er for at opretholde dynamikken i feltet, fordi på den måde skabes der udvikling og forhåbenligt positive fremskridt. Det er også derfor feltet er uafhængigt af omverdenen feltet er lidt autonomt, right? det er både afhængig og Uafhængigt af omverdenen...
Godt så :)
Det var da ik så svært alligevel.. tsk tsk..
Mig igen,
Hvis der er nogen der har lyst til at svare på på flg... Kæft hvor vil jeg blive glad så...
Hør lige her.. Nu er min pointe i ovenstående at en pædagog skal skabe et netværk for nogen. Fiiiint. Jeg vil så bruge Bourdieus felt begreb til at forklare, hvodan dette netværk opstår, hvem der er med og hvorfor, hvad der sker.. Hvad skal de sammen og hvad er ideén med at sammensætte dem..
Godt så.. Synes det er ldt tyndt, fordi felt er jo ikke en metode, blot noget man bør være bevidst omkring, som pædagog. Derfor sidder jeg nu og overvejer, at inddrage Goffman (sociale grupper). Med Goffman vil jeg belyse facework, frontstage-backstage eller måske det at opretholde sit "face" og hjælkpe andre med at opretholde deres "face". Fordi hvis ikke man gør det, vil interaktionen bryde sammen, ikke? Netværket vil blive opløst...
Aj, føler virkelig det noget crap jeg sidder med her, kan ikke få den der "BINGO- ER ER DEN" fornemmelse. Dybt frustrende..
Anyone?
Mvh.
Lotte
Hvis der er nogen der har lyst til at svare på på flg... Kæft hvor vil jeg blive glad så...
Hør lige her.. Nu er min pointe i ovenstående at en pædagog skal skabe et netværk for nogen. Fiiiint. Jeg vil så bruge Bourdieus felt begreb til at forklare, hvodan dette netværk opstår, hvem der er med og hvorfor, hvad der sker.. Hvad skal de sammen og hvad er ideén med at sammensætte dem..
Godt så.. Synes det er ldt tyndt, fordi felt er jo ikke en metode, blot noget man bør være bevidst omkring, som pædagog. Derfor sidder jeg nu og overvejer, at inddrage Goffman (sociale grupper). Med Goffman vil jeg belyse facework, frontstage-backstage eller måske det at opretholde sit "face" og hjælkpe andre med at opretholde deres "face". Fordi hvis ikke man gør det, vil interaktionen bryde sammen, ikke? Netværket vil blive opløst...
Aj, føler virkelig det noget crap jeg sidder med her, kan ikke få den der "BINGO- ER ER DEN" fornemmelse. Dybt frustrende..
Anyone?
Mvh.
Lotte
Hej Lotte
Jeg synes det er oplagt at gruppe Goffman sammen med Bourdieu, bare du holder for øje, at B. kritiserer G. for ikke at lægge nok vægt på hvordan doxa, feltets uskrevne regler, der bliver til gennem kampe, påvirker interaktionen på feltet (fra Mathiesen og Højberg 2005, RUCs bog om Videnskabsteori i samfundsvidenskaberne).
Hvor har du forresten dit Bourdieu-citat i tråden "Tak din teoretikker" fra?
Christoph
Jeg synes det er oplagt at gruppe Goffman sammen med Bourdieu, bare du holder for øje, at B. kritiserer G. for ikke at lægge nok vægt på hvordan doxa, feltets uskrevne regler, der bliver til gennem kampe, påvirker interaktionen på feltet (fra Mathiesen og Højberg 2005, RUCs bog om Videnskabsteori i samfundsvidenskaberne).
Hvor har du forresten dit Bourdieu-citat i tråden "Tak din teoretikker" fra?
Christoph
Hej Christoph,
Okay, jeg tænkte at B og G, ville supplere hinanden ok. Men du forvirrer mig en anelse.
Jeg har forstået B sådan at han taler om relation og ikke interaktion. Hvor jeg tænkte at det gør G, fordi han taler om spillerregler, fx. om opretholdelse af "face", ved ritualisering (at kunne sige "undskyld", blot et eksempel). Er det fordi G mener det er en nødvendighed, altså synlige spilleregler, hvor B lægger vægt på Doxa (usynlige)?
Men jeg vil nu hvor jeg ved hvad DOXA er, lade det indgå i min indtil videre lidt håbløse fremlæggelse
Mht. citatet, så fandt jeg det i Bourdiu & Wacquant. Det står i anførselstegn og efter det står der (Bourdieu 1982a: 38). Haha, nu kommer jeg helt i tvivl om det overhovdet er et citat, haha.. tak for det ;I Hm! småflovt.!.
Men tak for din respons, jeg fik det endnu engang nuanceret. Jeg vil arbejde videre med det i aften, det stadig lidt rodet.
Vh.
Lotte
Okay, jeg tænkte at B og G, ville supplere hinanden ok. Men du forvirrer mig en anelse.
Jeg har forstået B sådan at han taler om relation og ikke interaktion. Hvor jeg tænkte at det gør G, fordi han taler om spillerregler, fx. om opretholdelse af "face", ved ritualisering (at kunne sige "undskyld", blot et eksempel). Er det fordi G mener det er en nødvendighed, altså synlige spilleregler, hvor B lægger vægt på Doxa (usynlige)?
Men jeg vil nu hvor jeg ved hvad DOXA er, lade det indgå i min indtil videre lidt håbløse fremlæggelse
Mht. citatet, så fandt jeg det i Bourdiu & Wacquant. Det står i anførselstegn og efter det står der (Bourdieu 1982a: 38). Haha, nu kommer jeg helt i tvivl om det overhovdet er et citat, haha.. tak for det ;I Hm! småflovt.!.
Men tak for din respons, jeg fik det endnu engang nuanceret. Jeg vil arbejde videre med det i aften, det stadig lidt rodet.
Vh.
Lotte
Nu er jeg klar til at gå til eksamen..
Sidder der ikke en og brænder for, at kigge mit powerpoint igennem? Vi er 2 der skal op sammen, og mine dias er ca. 8, hvor kun de 2 er vedr. Bourdieu og Goffman.. Det en smal sag at se om det funker, altså om pointen er der, rækkefølgen ved gennemgang af teori virker (dispositionen). Skal bare bruge "Jeps, fint" eller "Det et no-go". Skal nok selv lave rettelserne, hvis der er nogen :) Ellers lærer jeg det jo aldrig ...
Pretty please :)
Det var bare hvis nu hvis.. Ved godt i andre også har jeres at se til..
Godaften herfra
Lotte - som gerne hører fra frivillige via mail.
Sidder der ikke en og brænder for, at kigge mit powerpoint igennem? Vi er 2 der skal op sammen, og mine dias er ca. 8, hvor kun de 2 er vedr. Bourdieu og Goffman.. Det en smal sag at se om det funker, altså om pointen er der, rækkefølgen ved gennemgang af teori virker (dispositionen). Skal bare bruge "Jeps, fint" eller "Det et no-go". Skal nok selv lave rettelserne, hvis der er nogen :) Ellers lærer jeg det jo aldrig ...
Pretty please :)
Det var bare hvis nu hvis.. Ved godt i andre også har jeres at se til..
Godaften herfra
Lotte - som gerne hører fra frivillige via mail.
Mig igeen..
Bare et ja/nej spm..
Kan man i nogen tilfælde sige at doxa og symbolsk vold, er hinandens modsætninger? Måske lidt firkantet, men.....?
kom bare til at tænke på det..
Lotte, som skal til eksamen i morgen, :"så slipper i for mig i denne tråd, haha.."
Bare et ja/nej spm..
Kan man i nogen tilfælde sige at doxa og symbolsk vold, er hinandens modsætninger? Måske lidt firkantet, men.....?
kom bare til at tænke på det..
Lotte, som skal til eksamen i morgen, :"så slipper i for mig i denne tråd, haha.."
Andre læser også
- Perspektivering og konklusion
- Fænomenologisk metode/hermeneutisk fortolkning
- Definition af kontingens
- Svag paternalisme
- Abduktion
- Habermas` teori om system og livsverden
- Generaliserbarhed ved kvalitativ metode?
- Bourdieu - Foucault; Forskel eller lighed
- Magt og viden(foucault)
- Socialkonstruktionisme versus socialkonstruktivisme
- Socialkonstruktivistisk /hermeneutisk
- Metaperspektiv?
- Hvem kender til makro- meso- og mikro begreberne?
- Deduktiv vs. induktiv
- Foucault, subjektivering/objektivering
- Ordet "perspektivering" på engelsk?
- Foucaults diskursanalyse - i en simpel udgave?
- Har jeg forstået Luhmann korrekt???
- Socialkonstruktivisme
- Forskel på paradigme og diskurs
- Moral og etik - en begrebsafklaring.
- Kritisk realisme vs. realism
- HJÆLP!!! jeg fatter ikke felt og doxa
- Sammenhæng mellem kapital og habitus
- Governmentality
- Viden - ud fra en ontologisk og epistemologisk dimension