Sekundær socialisering
Kære brevkasse.
Jeg er ren novise i omtalte forum og skal ifm en opgave om socialisering beskrive hvad sekundær socialisering er. Jeg er i tvivl om hvad der menes med sekundær socialisering og mener enten at det er
1. De nye "grupperinger" ex. skole, uddannelse, arbejde, som opstår efter den primære socialisering periode eller
2. det kan være de "nye" holdninger til samfundet og andre mennesker man får og som udspringer af skole, uddannelse arbejde ??
Jeg er ren novise i omtalte forum og skal ifm en opgave om socialisering beskrive hvad sekundær socialisering er. Jeg er i tvivl om hvad der menes med sekundær socialisering og mener enten at det er
1. De nye "grupperinger" ex. skole, uddannelse, arbejde, som opstår efter den primære socialisering periode eller
2. det kan være de "nye" holdninger til samfundet og andre mennesker man får og som udspringer af skole, uddannelse arbejde ??
Det er længe siden at jeg har hørt om begrebet, men sidst jeg stødte på det var i samfundsfagstimerne i gymnasiet og der betegnede det dit punkt 1.
vh
Lars
vh
Lars
hej
jeg har selv lavet en mindre opgave der omhandlede primær skundær og dobbelt-socialisering for et stykke tid siden men mener at kunne huske at vi kom frem til at det er helt afhængig af hvilken teoretiker man forholder sig til. Vi endte op med at betegne det som punkt 1 i og med den primære socialisation er før skole barnet.
jeg har selv lavet en mindre opgave der omhandlede primær skundær og dobbelt-socialisering for et stykke tid siden men mener at kunne huske at vi kom frem til at det er helt afhængig af hvilken teoretiker man forholder sig til. Vi endte op med at betegne det som punkt 1 i og med den primære socialisation er før skole barnet.
Ud fra Giddens bog "Modernitet og selvidentitet" ville jeg mene, at punkt 1 er det korrekte.
Jeg har gennemgået dette emne i samfundsfag i første g...
Der er to former for socialisering. Den primære og den sekundære..
Den primære er den inderste cirkel, altså din familie og de normer, opdragelses"traditioner" og lign der følger med denne.
Den sekundære er en ydre cirkel, der er et netværk af skoler, kamerater og lign. Her ligger ens primære sociallisering i forlængelse med den sekundære i form af skolen. (her har man sine hjemmelærte værdier med sig omkring god opførelse og etik - eller det burde man!!).. Sammen med kameraterne kan man udforske andre prjmære socialiseringer. Her lære man om andre forskellige kulture, normer, regler og levevis, i dte ikke alle har dne samme primære socialisering. Her er ens egen socialisering fremmed...
I datidens samfund, første del af 1900-tallet, var den sekundære socialisering meget kortvarig. Man kunne godt udforske lidt, om hvad der var på "den anden side" men de fleste gjorde det meget kortvarrigt, da dette var en skræmmende oplevelse.
(her kommer "fremmede", homoseksuelle og lign. i den sekundære socialisering - it`s a big no no)
Men i nutidens samfund synes et mere velbalanceret forhold til den primære og sekunddære socialisering at dukke op. nutidens børn og unge lære hjemme hvordan man skal opføre sig, men er også åben overfor andre normer, regl osv.
Der er to former for socialisering. Den primære og den sekundære..
Den primære er den inderste cirkel, altså din familie og de normer, opdragelses"traditioner" og lign der følger med denne.
Den sekundære er en ydre cirkel, der er et netværk af skoler, kamerater og lign. Her ligger ens primære sociallisering i forlængelse med den sekundære i form af skolen. (her har man sine hjemmelærte værdier med sig omkring god opførelse og etik - eller det burde man!!).. Sammen med kameraterne kan man udforske andre prjmære socialiseringer. Her lære man om andre forskellige kulture, normer, regler og levevis, i dte ikke alle har dne samme primære socialisering. Her er ens egen socialisering fremmed...
I datidens samfund, første del af 1900-tallet, var den sekundære socialisering meget kortvarig. Man kunne godt udforske lidt, om hvad der var på "den anden side" men de fleste gjorde det meget kortvarrigt, da dette var en skræmmende oplevelse.
(her kommer "fremmede", homoseksuelle og lign. i den sekundære socialisering - it`s a big no no)
Men i nutidens samfund synes et mere velbalanceret forhold til den primære og sekunddære socialisering at dukke op. nutidens børn og unge lære hjemme hvordan man skal opføre sig, men er også åben overfor andre normer, regl osv.
eller sgat kort... punkt et.... ;)
Andre læser også
- Perspektivering og konklusion
- Fænomenologisk metode/hermeneutisk fortolkning
- Definition af kontingens
- Svag paternalisme
- Abduktion
- Habermas` teori om system og livsverden
- Generaliserbarhed ved kvalitativ metode?
- Bourdieu - Foucault; Forskel eller lighed
- Magt og viden(foucault)
- Socialkonstruktionisme versus socialkonstruktivisme
- Socialkonstruktivistisk /hermeneutisk
- Metaperspektiv?
- Hvem kender til makro- meso- og mikro begreberne?
- Deduktiv vs. induktiv
- Foucault, subjektivering/objektivering
- Ordet "perspektivering" på engelsk?
- Foucaults diskursanalyse - i en simpel udgave?
- Har jeg forstået Luhmann korrekt???
- Socialkonstruktivisme
- Forskel på paradigme og diskurs
- Moral og etik - en begrebsafklaring.
- Kritisk realisme vs. realism
- HJÆLP!!! jeg fatter ikke felt og doxa
- Sammenhæng mellem kapital og habitus
- Governmentality
- Viden - ud fra en ontologisk og epistemologisk dimension