Scialiseringen
Hej jeg er pædaogstuderende og skal skrive en opgave om socialisering i et historisk perspektiv og om selvfølelse og danelse jeg har lidt svært ved at afgrænse hvilke teoretikere jeg skal bruge men har tænkt på rousseau, klafki, bourdiu, ziehe eller er der andre gode bud er igang med bogen jerlang og jerlang og social udvikling af schaffer gode forslag med tak.
Mvh Bøje
Mvh Bøje
Hej,
Der er mange gode teoretikere til dit emne.
Foucault er altid god (synes jeg), da han får en til at tænke over et givent fænomen på en lidt anderledes måde. Hvis du skal bruge Foucault ifbm. din problemstilling, så skal du ha fat i hans begreber om disciplinering og subjektgørelse/subjektivering. Foucaults centrale problem, ifølge ham selv i hvert fald, "hvordan mennesket blev til individ". Det søger han gennem den historien, hvor han finder at "individet" er en konstruktion, der er formet på de mest afsindige måder.
Mead er også god. Det er mere socialpsykologisk, som du sikkert ved (om jeg, mig og den generaliserede anden).
Mvh. Kristian
Der er mange gode teoretikere til dit emne.
Foucault er altid god (synes jeg), da han får en til at tænke over et givent fænomen på en lidt anderledes måde. Hvis du skal bruge Foucault ifbm. din problemstilling, så skal du ha fat i hans begreber om disciplinering og subjektgørelse/subjektivering. Foucaults centrale problem, ifølge ham selv i hvert fald, "hvordan mennesket blev til individ". Det søger han gennem den historien, hvor han finder at "individet" er en konstruktion, der er formet på de mest afsindige måder.
Mead er også god. Det er mere socialpsykologisk, som du sikkert ved (om jeg, mig og den generaliserede anden).
Mvh. Kristian
Dit opgavetema er "socialisering i et historisk perspektiv, selvfølelse og dannelse". Er det ikke en anelse for bredt formuleret? Er det muligt for dig at afgrænse dit tema (fx til `selvfølelse`), og præcisere hvilket problem du specielt vil undersøge (fx.: "Hvad er Rousseaus syn på selvfølelse og dens betydning i opdragelsen?)
Mvh.
Mvh.
Andre læser også
- Perspektivering og konklusion
- Fænomenologisk metode/hermeneutisk fortolkning
- Definition af kontingens
- Svag paternalisme
- Abduktion
- Habermas` teori om system og livsverden
- Generaliserbarhed ved kvalitativ metode?
- Bourdieu - Foucault; Forskel eller lighed
- Magt og viden(foucault)
- Socialkonstruktionisme versus socialkonstruktivisme
- Socialkonstruktivistisk /hermeneutisk
- Metaperspektiv?
- Hvem kender til makro- meso- og mikro begreberne?
- Deduktiv vs. induktiv
- Foucault, subjektivering/objektivering
- Ordet "perspektivering" på engelsk?
- Foucaults diskursanalyse - i en simpel udgave?
- Har jeg forstået Luhmann korrekt???
- Socialkonstruktivisme
- Forskel på paradigme og diskurs
- Moral og etik - en begrebsafklaring.
- Kritisk realisme vs. realism
- HJÆLP!!! jeg fatter ikke felt og doxa
- Sammenhæng mellem kapital og habitus
- Governmentality
- Viden - ud fra en ontologisk og epistemologisk dimension