Rasmus Willig Hjæælp
Hej sociologisk forum!
Jeg er igang med at skrive et projekt om depression, og i projektet inddrager jeg willigs teori om optionssamfund. Han skelner mellem optioner og muligheder, men jeg kan slet ikke følge hans tankegang. På den ene side siger han at optioner er i overskud, de er ikke bindende, de kan genforhandles og at de er til reservation. På den anden side siger han at de har en udløbsdato og at de er forbundet med risiko. Jeg synes selv at det er lidt modsigende, men hvis der er nogen der kan forklare det, ville det være en stor hjælp, da jeg virkelig er tidspresset.
Håber der er en der kan hjælpe:-)
Jeg er igang med at skrive et projekt om depression, og i projektet inddrager jeg willigs teori om optionssamfund. Han skelner mellem optioner og muligheder, men jeg kan slet ikke følge hans tankegang. På den ene side siger han at optioner er i overskud, de er ikke bindende, de kan genforhandles og at de er til reservation. På den anden side siger han at de har en udløbsdato og at de er forbundet med risiko. Jeg synes selv at det er lidt modsigende, men hvis der er nogen der kan forklare det, ville det være en stor hjælp, da jeg virkelig er tidspresset.
Håber der er en der kan hjælpe:-)
Hej Laurine,
Det var også et teoretisk skel jeg havde problemer med :)
Kort skitseret tror jeg det er nemmest at forstå begreberne i den måde de er tilstede på: optioner er tilstede "hele tiden", som reserver individet kan vælge til hver en tid ("Nu dropper jeg sku professor-arbejdet og forfølger min drøm om at blive automekaniker"). Optioner er afhængige af individets evner (professoren ville ikke kunne lave skiftet hvis han/hun ikke havde forstand og evnen til at arbejde med biler). Men de kan vælges til hver en tid, fordi optionen ligger i reserve.
Muligheder fremtræder derimod som særligt favorable chancer man kan vælge at forfølge. Men de er bundet til tiden – så det er nu eller aldrig!
RW definerer begreberne klarest på side 147-148, (jeg tror det er samme sted du har slået ned, men bare for en sikkerheds skyld)):
OPTIONER: "noget, der kan vælges, et alternativ eller et frit valg, som ikke omfatter nogen vanskelige og anstrengende handlinger eller svære beslutninger. [...] de forhold hvor individet i positiv forstand kan optere for eller vælge forskellige selvrealiseringsalternativer eller i negativ forstand kan bakke ud, trække sig eller stå af specifikke selvrealiseringsscenarier. [...] De udtrykker et immanent overskud, som potentielt kan blive transformeret til handlinger for selvrealiseringsformål. Optioner synes ofte på grund af deres overskudskarakter at kunne genforhandles eller blot beholdes “i reserve”,
MULIGHEDER: "favorabel omstændighed eller et tilfælde, en god chance for avancement og fremskridt eller en tidslig åbning for formål og fortsæt. Muligheder er ofte i underskud, byder sig mere sjældent til og bliver derfor også mere bindende i den forstand, at selvrealiseringschancen muligvis ikke vil vise sig igen. Muligheder ikke er til forhandling, da de er større eller mindre selvrealiseringsåbninger, som viser sig inden for en afgrænset tidsramme."
Det er iøvrigt vigtigt at pointere optionernes forbindelse til anerkendelse. Optioner kan til enhver tid udløses i kapital (symbolsk, kulturel, social og materiel). Individet opnår derved anerkendelse (som er det substantielle indhold i enhver option og mulighed):
"For hver ny fordring kan de lagrede optioner trækkes frem og realiseres af individet, så det opnår anerkendelse: For den symbolske kapitals vedkommende strækker optionerne sig fra den voluminøse garderobe til den raffinerede personlige kunstsamling. For den kulturelle strækkes de sig fra de nidkære personlige erfaringshorisonter til de udstrakte vandringer i verdenslitteraturen. For den sociale strækkes de sig fra de familiære bånd til et bredt netværk af sociale kontakter, og for den materielle kapital strækker optionerne sig fra de personlige ejendomsbesiddelser til kreditkortets maksimumsgrænse."
Malte
Det var også et teoretisk skel jeg havde problemer med :)
Kort skitseret tror jeg det er nemmest at forstå begreberne i den måde de er tilstede på: optioner er tilstede "hele tiden", som reserver individet kan vælge til hver en tid ("Nu dropper jeg sku professor-arbejdet og forfølger min drøm om at blive automekaniker"). Optioner er afhængige af individets evner (professoren ville ikke kunne lave skiftet hvis han/hun ikke havde forstand og evnen til at arbejde med biler). Men de kan vælges til hver en tid, fordi optionen ligger i reserve.
Muligheder fremtræder derimod som særligt favorable chancer man kan vælge at forfølge. Men de er bundet til tiden – så det er nu eller aldrig!
RW definerer begreberne klarest på side 147-148, (jeg tror det er samme sted du har slået ned, men bare for en sikkerheds skyld)):
OPTIONER: "noget, der kan vælges, et alternativ eller et frit valg, som ikke omfatter nogen vanskelige og anstrengende handlinger eller svære beslutninger. [...] de forhold hvor individet i positiv forstand kan optere for eller vælge forskellige selvrealiseringsalternativer eller i negativ forstand kan bakke ud, trække sig eller stå af specifikke selvrealiseringsscenarier. [...] De udtrykker et immanent overskud, som potentielt kan blive transformeret til handlinger for selvrealiseringsformål. Optioner synes ofte på grund af deres overskudskarakter at kunne genforhandles eller blot beholdes “i reserve”,
MULIGHEDER: "favorabel omstændighed eller et tilfælde, en god chance for avancement og fremskridt eller en tidslig åbning for formål og fortsæt. Muligheder er ofte i underskud, byder sig mere sjældent til og bliver derfor også mere bindende i den forstand, at selvrealiseringschancen muligvis ikke vil vise sig igen. Muligheder ikke er til forhandling, da de er større eller mindre selvrealiseringsåbninger, som viser sig inden for en afgrænset tidsramme."
Det er iøvrigt vigtigt at pointere optionernes forbindelse til anerkendelse. Optioner kan til enhver tid udløses i kapital (symbolsk, kulturel, social og materiel). Individet opnår derved anerkendelse (som er det substantielle indhold i enhver option og mulighed):
"For hver ny fordring kan de lagrede optioner trækkes frem og realiseres af individet, så det opnår anerkendelse: For den symbolske kapitals vedkommende strækker optionerne sig fra den voluminøse garderobe til den raffinerede personlige kunstsamling. For den kulturelle strækkes de sig fra de nidkære personlige erfaringshorisonter til de udstrakte vandringer i verdenslitteraturen. For den sociale strækkes de sig fra de familiære bånd til et bredt netværk af sociale kontakter, og for den materielle kapital strækker optionerne sig fra de personlige ejendomsbesiddelser til kreditkortets maksimumsgrænse."
Malte
Hej Malte.
Tusinde tak for din hurtige tilbagemelding.
Mit fokus i opgaven ligger på de unge, og jeg skal derfor give et eksempel på hvornår unge stilles overfor denne overflod af optioner. Hvis jeg har forstået det rigtigt så er der et større antal uddannelses muligheder (optioner) som unge kan vælge i mellem, på mange af ungdomsuddannelserne er der udløbsdato, altså man skal søge ind inden en bestemt alder. De unge skal derfor overskue hvilke kompetancer/nye optioener som den eneklte uddannelse giver, og om de giver anerkendelse i fremtiden? (dette er det usikre omkring optioner) Når først kompetancerne gennem uddannelsen er opnået, så er der ingen der kan tage dem fra en (de kan altså reserveres og udnyttes til enhver tid)
Er det noget værre vrøvl, eller er jeg inde på noget af det rigtige.
Kan du evt. give et eksempel på en mulighed som ikke er en option?
på forhånd tak
Laurine
Tusinde tak for din hurtige tilbagemelding.
Mit fokus i opgaven ligger på de unge, og jeg skal derfor give et eksempel på hvornår unge stilles overfor denne overflod af optioner. Hvis jeg har forstået det rigtigt så er der et større antal uddannelses muligheder (optioner) som unge kan vælge i mellem, på mange af ungdomsuddannelserne er der udløbsdato, altså man skal søge ind inden en bestemt alder. De unge skal derfor overskue hvilke kompetancer/nye optioener som den eneklte uddannelse giver, og om de giver anerkendelse i fremtiden? (dette er det usikre omkring optioner) Når først kompetancerne gennem uddannelsen er opnået, så er der ingen der kan tage dem fra en (de kan altså reserveres og udnyttes til enhver tid)
Er det noget værre vrøvl, eller er jeg inde på noget af det rigtige.
Kan du evt. give et eksempel på en mulighed som ikke er en option?
på forhånd tak
Laurine
Hej Laurine
Jeg tror helt klart at du er inde på noget af det rigtige, dog ville jeg holde lidt igen med sondringen mellem optionernes `gode` sikre side og deres `mørke` usikre side - som jeg læser Willig er det en af hans pointer at optioner netop pr. definition ER usikre, fordi de (som en lottekupon, der indløses til fordel for en gevinst) indløses til fordel for anerkendelse; problemet er bare at man aldrig kan vide sig sikker på hvad der er anerkendelsesværgigt: Hvad der giver prestige i dag, er muligvis foragteligt i morgen. Derfor er "Når først kompetencerne er opnået, så er der ingen der kan tage dem fra en (de kan altså reserveres og udnyttes til enhver tid)" en problematisk sætning, for optionerne er i følge Willig KUN i reserve og klar til udnyttelse FØR de indløses, dvs. i dit tilfælde: Før den unge træffer valg af uddannelse står vedkommende overfor en hel reserve eller et overskud af optioner, "man kan blive lige hvad man vil" og man kan vælge dit og dat. Du skal regne med at Willig ikke har nogen intentioner om at vill rose vores samfund, når han laver denne teoretiske sondring, ideen er snarere, at begrebet "optioner" kan indfange noget af den usikkerhed som præger dagligdagslivet i dag - altså et begreb der kan bruges til at kritisere.
Willig er sindssygt inspireret af Axel Honneth når han laver denne skelnen og hvis man kender til Honneths sondring mellem ære og anerkendelse (2. del af Kamp om Anerkendelse) er det nemt at følge Willig:
For Honnneth har samfundets udvikling væk fra det præmoderne betydet en overgang væk fra et `æres`-samfund og over mod et `anerkendelses`-samfund, dvs. væk fra et samfund hvor prestige og anseelse gives til en hel stamme, en gruppe eller en familie og hen imod et samfund hvor anseelsen (og fiaskoen) indløses af det enkelte individ. På samme måde siger Willig, at vi bør tale om at overgangen ligeledes glider væk fra et muligheds-samfund og over mod et options-samfund. Det præmoderne menneske stod over for et begrænset sæt af faste og konstante muligheder, der i høj grad var betinget af hans familie- eller gruppe-tilhørsforhold - hvis far var landsbyens smed, skulle sønnike nok også en dag blive det. DET er et eksempel på en mulighed som ikke er en option: Der var ingen udløbsdato på, det var en konstant og langsigtet mulighed som hørte sig den gamle, `faste` samfundsmodel til. Det sen-moderne menneske derimod, præsenteres for en hel vifte af anerkendelsesoptioner, der hele tiden er i bevægelse og skifte farve og karakter.
vh mathis
Jeg tror helt klart at du er inde på noget af det rigtige, dog ville jeg holde lidt igen med sondringen mellem optionernes `gode` sikre side og deres `mørke` usikre side - som jeg læser Willig er det en af hans pointer at optioner netop pr. definition ER usikre, fordi de (som en lottekupon, der indløses til fordel for en gevinst) indløses til fordel for anerkendelse; problemet er bare at man aldrig kan vide sig sikker på hvad der er anerkendelsesværgigt: Hvad der giver prestige i dag, er muligvis foragteligt i morgen. Derfor er "Når først kompetencerne er opnået, så er der ingen der kan tage dem fra en (de kan altså reserveres og udnyttes til enhver tid)" en problematisk sætning, for optionerne er i følge Willig KUN i reserve og klar til udnyttelse FØR de indløses, dvs. i dit tilfælde: Før den unge træffer valg af uddannelse står vedkommende overfor en hel reserve eller et overskud af optioner, "man kan blive lige hvad man vil" og man kan vælge dit og dat. Du skal regne med at Willig ikke har nogen intentioner om at vill rose vores samfund, når han laver denne teoretiske sondring, ideen er snarere, at begrebet "optioner" kan indfange noget af den usikkerhed som præger dagligdagslivet i dag - altså et begreb der kan bruges til at kritisere.
Willig er sindssygt inspireret af Axel Honneth når han laver denne skelnen og hvis man kender til Honneths sondring mellem ære og anerkendelse (2. del af Kamp om Anerkendelse) er det nemt at følge Willig:
For Honnneth har samfundets udvikling væk fra det præmoderne betydet en overgang væk fra et `æres`-samfund og over mod et `anerkendelses`-samfund, dvs. væk fra et samfund hvor prestige og anseelse gives til en hel stamme, en gruppe eller en familie og hen imod et samfund hvor anseelsen (og fiaskoen) indløses af det enkelte individ. På samme måde siger Willig, at vi bør tale om at overgangen ligeledes glider væk fra et muligheds-samfund og over mod et options-samfund. Det præmoderne menneske stod over for et begrænset sæt af faste og konstante muligheder, der i høj grad var betinget af hans familie- eller gruppe-tilhørsforhold - hvis far var landsbyens smed, skulle sønnike nok også en dag blive det. DET er et eksempel på en mulighed som ikke er en option: Der var ingen udløbsdato på, det var en konstant og langsigtet mulighed som hørte sig den gamle, `faste` samfundsmodel til. Det sen-moderne menneske derimod, præsenteres for en hel vifte af anerkendelsesoptioner, der hele tiden er i bevægelse og skifte farve og karakter.
vh mathis
Honnets og Willigs synspunkt går ind i en bredere teoridiskussion om frihed og valgmuligheder. Man kan skelne mellem de strukturelt betingede muligheder, og de valgmuligheder en social agent har med udgangspunkt i en bestemt position. I det senmoderne samfund ser mulighederne ud til at udvides, men kun indenfor strukturens ramme og mere for nogle agenter end for andre. Valgfriheden er en ideologisk konstruktion, som især propaganderes af markedsreklamer, og som tilslører den omfattende systemregulering, som alle sociale agenter styres af, men som især rammer agenter i bunden af samfundet - som for eksempel arbejdsløse humanistiske kandidater. Hvis Willig ikke skelner mellem mulighedssamfundets ideologi og de faktiske samfundsmuligheder, er der et problem. Jeg har ikke læst bogen, men jeg formoder at han gør det.
Andre læser også
- Perspektivering og konklusion
- Fænomenologisk metode/hermeneutisk fortolkning
- Definition af kontingens
- Svag paternalisme
- Abduktion
- Habermas` teori om system og livsverden
- Generaliserbarhed ved kvalitativ metode?
- Bourdieu - Foucault; Forskel eller lighed
- Magt og viden(foucault)
- Socialkonstruktionisme versus socialkonstruktivisme
- Socialkonstruktivistisk /hermeneutisk
- Metaperspektiv?
- Hvem kender til makro- meso- og mikro begreberne?
- Deduktiv vs. induktiv
- Foucault, subjektivering/objektivering
- Ordet "perspektivering" på engelsk?
- Foucaults diskursanalyse - i en simpel udgave?
- Har jeg forstået Luhmann korrekt???
- Socialkonstruktivisme
- Forskel på paradigme og diskurs
- Moral og etik - en begrebsafklaring.
- Kritisk realisme vs. realism
- HJÆLP!!! jeg fatter ikke felt og doxa
- Sammenhæng mellem kapital og habitus
- Governmentality
- Viden - ud fra en ontologisk og epistemologisk dimension