Sociologiskforum.dk var aktivt fra 2004-2012, men eksisterer i dag kun som arkiv.

Postmoderne og senmoderne samfund

Skrevet d. 26.05.2005 af Siboska
Findes der en umiddelbar klar og kort fattelig forklaring på de 2 ord ?
Sigurd (Siboska)
Skrevet d. 26.05.2005 af Ncw
Tja...

`Senmoderne` er en del af moderniteten, men med forstavelsen `sen-` forsøger man (Giddens) alligevel at snige en eller anden forståelse af faser i det moderne.

`Postmoderne` betyder jo efter det moderne, og er således et udtryk for, at moderniteten er forbi. Det hedder blot `post-` frem for at sige, hvad der er det karakteristiske ved den periode, fordi det er nogle tanker, der opstod i en dekonstruktivistisk tanketradition - pointen ved begrebet var oprindeligt, at man ikke meningsfuldt kan inddele samfund, historie, kultur etc. i perioder. Men nu er `postmodernisme` selv blevet en periodebetegnelse...

Nils
Skrevet d. 27.05.2005 af CHellersgaard
Hej

Ville lige koge lidt ud over senmodernitet:

I det senmoderne ligger en videreudvikling af det moderne (uha, det bliver dybt!). Så vidt jeg husker er det Ulrich Beck, der snakker om det andet moderne. Pointen er, at der i modsætning til det postmoderne ikke ligger noget opgør i det moderne i senmoderniteten (men, at samfundet på den anden side har forandret sig så meget fra det gamle moderne (som må ligge mellem 1850-1970) at man skal opfinde et nyt begreb for det).
Dette er røvnederen, thi hvis man i en opgave skriver det moderne samfund så er man gammeldags (læs: Stalinist) og ellers kan man prøve med senmoderne (Giddens), andet moderne (Beck), postmoderne, videnssamfund eller hyperkomplekse (luhmanianer) samfund. Man kan også tage hypermoderne eler senposthyperkomplekse andet moderne, hvis man ikke vil gøre nogen læsere kede af det...

Nå tilbage til pointen: de er begge begreber, der forsørger at indfange de nye strukturer, der har forandret primært de vestlige samfund igennem de sidste ca. 50 år...

Hilsen
Christoph
Skrevet d. 27.05.2005 af Mads_Jaeger
Kært barn (børn?) har mange navne ... ;-)

Jeg synes personligt det er lidt vigtigt at skelne mellem 1) materielle/produktionsmæssige forandringer og 2) værdimæssige og ideologiske forandringer. Førstnævnte vedrører fremkomsten af den moderne velfærdsstat, teknologiske landvindinger, ombrydning af arbejdsmarkeds- og produktionsstrukturer (og især bevægelsen væk fra de primære og sekundære og hen imod de tertiære serviceerhverv). Denne "materielle" forandring er - og med rette - ofte betegnet som overgangen til det "post-industrielle" samfund. Daniel Bell fandt på begrebet, men mange andre har brugt en lignende betegnelse.

Når det derimod gælder de værdimæssige og ideologiske forandringer er spørgsmålet mere kontroversielt, for her taler man om "postmoderne", "senmoderne", "hypermoderne" usw. At der er større forvirring mht. denne type "forandring" skyldes ikke mindst, at der ikke hersker nogen form for enighed om "forandringens" empiriske eller faktiske indhold. Er vi virkelig blevet "frisat fra traditionerne" som Giddens påstår, eller er det bare dybest set semantisk snik-snak? Er værdierne og normativiteten virkelig forandret? De teoretikere, som taler om "post-", er desværre (alt for) sjældent interesserede i at efterprøve deres postulater i en seriøs empirisk analyse. Derfor forvirringen!

Just my 2 cents

Mads
Skrevet d. 27.05.2005 af Laust
Hej
Vil lige køre lidt videre på Madses indlæg... Er helt enig med de betragtninger der omfatter det senmoderne. Men vil lige knytte en ekstra kommentar til det postmoderne! Postmodernismen er en strømning der vokser ud af litteraturvidenskaben, og er en retning der pointerer det æstetiske som en afgørende tendens i det post-moderne. Heri ligger et opgør med den `traditionelle` modernitet (om man kalder den sen, anden eller bare moderne), hvor fokus har lagt på oplysningstradition (erkendelsesmæssigt projekt), industrialisering (teknologi - herunder masseproduktion) og normativitet (de store ideologier). Det centrale i en postmoderne sociologisk indgangsvinkel er den æstetiske indgangsvinkel og hvad man vel kunne kalde neo-gemeinschaft (i tråd med Maffesolis begreb om neo-tribes), og hvordan fællesskaber - omend skrøbelige - bygges op om modernitetserfaringer og oplevelser. Individualiseringen og bureaukratiseringe og Webers jernbur har været en apokalyptisk profeti, der ikke har haft meget på sig, hvis man skal følge postmodernisterne!!!

Mvh
Laust (der pt er ved at afprøve en postmoderne empirisk analyse ;-) )
Skrevet d. 27.05.2005 af Mads_Jaeger
Hej Laust

Det store problem med - i hvert fald en del - af den postmoderne tradition er, at den, som du siger, udspringer af litteraturvidenskab og derfor sjældent har skyggen af empirisk belæg for sine antagelser om den "postmoderne" verdens beskaffenhed. Denne tradition er et godt eksempel på et område, hvor man har sat humanister til at bedrive samfundsvidenskab - og det med forventelige, fatale konsekvenser. Analyser af arkitektur og litteratur er naturligvis interessante al den stund, at de kan fortælle noget meningsfuldt om fortolkninger af "samtidstendenser", men de har kun meget begrænset værdi i forhold til seriøse, samfundsvidenskabelige analyser og har absolut ingen generaliserbarhed. Det er mig lidt af et mysterium hvorfor "postmodernisterne" ikke har taget tråden i den empiriske værdiforskning op, som jo er et oplagt sted at starte, hvis man vil sige noget om værdiskift, individualisering og normativitet. Der er masser af data fra masser af lande - det er såmænd bare at komme i gang! Derfor har jeg det lidt svært med den "postmoderne" fortælling om hvordan samfundet angiveligt udvikler sig - lidt for meget fiktion og lidt for lidt science til min smag ;-)

Mvh.

Mads
Skrevet d. 28.05.2005 af Albrechtsen
Jeg er ikke sociolog. Jeg kan nok bedst betegnes som værende pædagogisk filosof. Når jeg nævner dette, er det fordi, jeg nok stiller andre spørgsmål og benytter mig af andre metoder end en sociolog ville. Jæger holder kraftigt fast i, at sociologi er en empirisk videnskab. Det vil jeg ikke være uenig med ham i. Empirisk forskning er forskning der bygger på erfaringer. Der er primært tale om sanseerfaringer: man har set eller hørt det (lugte-, smags- og følesansen benytter man nok sjældent i sociologisk forskning). Spørgsmålet er så: hvordan erfarer man det `senmoderne` eller det `postmoderne` samfund? Det kan man ikke. Og dog; man kan definere et `postmoderne` samfund ved at pege på væsentlige kendetegn ved det, såsom at der forekommer en hastig teknologisk udvikling. Det kan jeg vel erfare? Nu er der dog samtidig tale om netop en udvikling, og der er tale om en HISTORISK forskel. Man bliver derfor også nødt til at spørge: hvordan var det tidligere? Det kan man ikke selv direkte erfare. Men det har andre erfaret, og måske skrevet ned. Disse nedskrevne kilder må medindrages i forskningsprocessen. Man vil nok finde ud af, at der er forskelle og ligheder mellem forskellige historiske epoker. Hvad hæfter man sig så mest ved? Finder man flest forskelle...tja, så må vi jo leve i et `andet samfund`, måske et `andet moderne`....

Min holdning er, at begreberne `senmoderne` og `postmoderne` i sig selv er indholdstomme, og dermed egentlig uinteressante. Lad os i stedet tale om, hvordan eksempelvis religionen er blevet mindre dominerende i hverdagen (hvis den er det) o.lign. Det kan man bedre forholde sig til. Kort sagt; lad os tage fat i særlige TENDENSER i samfundet, og diskutere disse fremfor at diskutere om vi lever i et `moderne`, `senmoderne` eller `postmoderne` samfund. Det sidste er kedeligt, og giver en falsk idé om, at nu ved man alt om samfundet. Men okay...de som elsker denne form for sociologisme skal selvfølgelig have lov til at fortsætte en sådan frugtesløs debat.
Skrevet d. 28.05.2005 af Mads_Jaeger
Hej Albrechtsen

Jeg er helt enig i dine betragtninger. Jeg vil kun tilføje den modifikation, at forskning ikke alene bygger på erfaringer, men derimod på SYSTEMATISK indsamlede erfaringer. Deraf kommer det videnskabelige - det hedder trods alt REsearch på engelsk ;-). Du har også helt ret i din vurdering af betegelserne "post" dit og dat. Betegnelsen er dybest set arbitrær, men indholdet i forandringen er hvad vi skal studere ... empirisk. Desværre bliver det kun gjort i et ganske sporadisk eller - i ordets oprindelige betydning - tendentiøst omfang af en ikke ubetydelig del af de "ledende`" post-dit-dat sociologer (Giddens, Beck, Lash etc.). Disse fastholder i stedet den kontraproduktive og "dikotomiserende" ide om det "moderne" og det "postmoderne". Læs i stedet Daniels Bells berømte "The coming of post-industrial society" (1973) - han har fat i den lange ende og er MEGET empirisk anlagt - mesterligt! Bare flere ville gøre som ham.

Og yes, sociologien ER en empirisk videnskab! Min holdning er, at alle videnskabelige discipliner i sidste instans skal have et empiriske sigte for at være meningsfulde og have eksistensberettigelse. Udelukkende teoretisk snitsnak gør os ikke klogere på verden.

Mvh.

Mads
Skrevet d. 29.05.2005 af Laust
Hej Albrechtsen og Jæger,

På trods af at jeg er enige i et par enkelt pointer I har, er jeg fundamentalt uenige med jeres synspunkter. Det er for mig at se vigtigt at holde fast i, hvad det moderne (plus det senmoderne og det andet moderne) og det postmoderne er, og jeg mener på ingen måde at det er indholdsløse begreber, men netop udtryk for bestemte blik på verden, og jeg tror ikke der er seriøse postmodernister, der ser deres beskrivelser som symptom for en bestemt ny æra... Det centrale er blikket (her kan hurtigt tilføjes at i dag betragtes avantgardisterne som nogle af de første med postmodernistiske træk) og netop ved det postmoderne blik ligger der et fundamentalt opgør med den tysk sociologiske skole tilbage til Tönnies og stort set frem til i dag - den skelnen og dikotomi mellem Gesellschaft (og individualiseringens skabelse af meningsløshed) og Gemeinschaft (og fællesskabets meningskabende funktion) er frugtesløst, det er nødvendigt med en tredje kategori! Jeg mener, den allerede eksisterer hos Weber, der vist nok kalder den Gemeinde, hvilket er fællesskaber der vokser ud af det individualiserende samfund. Der er derfor tale om begreber der bygger på en grundliggende kritik af den verden, som vi forstår gennem vores moderne briller. Dette er ikke bare et spørgsmål om frugtesløse abstrakte teorier, men er fundamentalt for hvordan man bygger en analyse op af et givent fænomen, for rigtig nok er sociologi en empirisk videnskab, men den er funderet i teoretiske overvejelser, der naturligvis bør udfordres gennem empirien. Sociologien er ikke bare en deskriptiv disciplin (som jeg lidt tolker ud af Jægers indlæg), men er både en beskrivende og teoriskabende disciplin, og netop deri har sociologien sin eksistensberettigelse. Dette betyder imidlertid ikke at alle videnskaber bør have en eller anden form for empirisk sigte - dette gælder så forskellige discipliner som teoretisk fysik og filosofi, hvis mål ikke har noget direkte empirisk sigte, men primært et teoriudviklende perspektiv. Denne grundforskning er ikke bare meningsfuld men nødvendig hvis man vil opretholde et højt udviklingsniveau på de praktiske videnskaber som fx sociologi.

Mvh
Laust
Skrevet d. 29.05.2005 af Albrechtsen
Hej Laust

Skal jeg forstå det sådan, at med et udtryk som fx `senmoderne` er der ikke tale om en historisk periode men blot om et "bestemt blik på verden"? Hvis det virkelig er tilfældet, så synes jeg, man burde kalde det noget andet (fx giver `poststrukturalisme` mere mening end `postmodernisme`). Jeg fornemmer dog, at de fleste i sidste ende mener, at det er betegnelser på forskellige historiske samfundstyper, og det er netop dette, jeg finder problematisk. Klart nok, hvis man mener, at vi lever i et `postmoderne samfund`, så må man jo også lave `postmoderne analyser`....hvad det så end måtte være! Et `postmoderne blik`, som du kalder det, kan bestemt godt være frugtbart. Eksempelvis er Zygmunt Bauman ganske fremragende. Diskussioner om vi lever i et moderne, senmoderne, postmoderne eller hvad-ved-jeg-samfund, mener jeg stadigvæk er kedelige og uoplysende!.

Jeg giver dig ret i, at alle videnskabelige discipliner ikke nødvendigvis skal have et `empirisk sigte`, som Jæger mener. (Alle videnskabelige discipliner behøver heller ikke at være `nyttige`). Og som jeg også har skrevet på et tidligere tidspunkt i en anden sammenhæng, mener jeg også at sociologien har brug for holdbare teorier og teoretiske diskussioner...men sociologien er nok primært en empirisk videnskab, der, som Jæger siger, indsamler erfaringer på systematisk kvalitativ og/eller kvantitativ vis.

Mvh.
Skrevet d. 30.05.2005 af Sarah

Jeg kan give dig en kort og meget præcis forklaring på forskellen i bruget af de to begreber: Folk, der sætter `sen` foran moderne betragter sig selv som venstreorienterede; folk, der sætter `post` foran moderne kan også betragte sig selv som højreorienterede. Det er en måde at positionere sig selv på i den offentlige debat.

Sarah Aronowitz
Skrevet d. 01.06.2005 af Mads_Jaeger
Hej Sarah

Er det ikke en ... lille smule generaliserende udtalelse? Så vidt jeg husker var de fleste af de "gamle" post-modernister overbeviste kommunister. Giddens og hans slæng af "third-wayers" er en slags hybrid-socialdemokrater. Og du ved hvad man siger: "Hvis ikke du er kommunist som 20 har du intet hjerte; hvis du stadig er det ved 40 har du ingen hjerne" ;-)

Mvh.

Mads
Skrevet d. 02.06.2005 af Sarah

Hej Mads Hunter.

Aber warum doch?! Jeg skrev blot, at der er forskel i BRUGET af de to begreber. Hvorfor taler Steen Gade og Ole Sohn mon endnu om et senkapitalistisk samfund? Er det ikke udtryk for bevidst marxistisk sprogbrug? Men måske er det udtryk for falsk bevidsthed :-)))

Bh

Florence Nightingale
Skrevet d. 07.06.2005 af Laust
Hej Albrechtsen

Lang tid siden jeg har haft tid til at skrive som svar på dit indlæg - eksamen og sådan, men har da haft lidt tid til at tænke over din kommentar... Og ja det kan godt være at jeg bruger `det postmoderne` mere som en isme ... men som Sarah pointerer er selve begrebet det postmoderne vel et udtryk for en bestemt (postmodernistisk) indgangsvinkel til empiri (om end jeg ikke er helt enig i at der ligger en politisk højre venstre holdning til grund)!? .. Hmmm jeg er lidt på dybe vande her, men jeg er i hvert fald helt enig med at der kan være noget produktivt i at betragte noget empiri med `et postmoderne blik` ;-)

Mvh
Laust
Skrevet d. 08.06.2005 af Midskard
hvorår kan man sige at postmoderismen startede ?
Skrevet d. 09.06.2005 af Albrechtsen
Hej midskard

Jeg er på et tidspunkt stødt på et meget eksakt bud på, hvornår postmodernismen startede, men desværre kan jeg ikke huske hvor jeg stødte på det henne. Nogle har i hvert fald sat et bestemt klokkeslet på postmodernismens begyndelse! Men ellers må det siges, at diskussioner om postmodernisme sådan rigitig for alvor startede midt i 1980erne. Men det kan vel altdi diskuteres, hvornår i historien man kan sige, at den `postmodernistiske æra` begyndte. Fx kunne året 1945 være et bud?

mvh.
Skrevet d. 09.06.2005 af Laust
Hej

Lige en tilføjelse til det postmoderne: Ifølge Niels Brügger i `Den ene, den anden, den tredje` blev begrebet postmoderne allerede brugt af den engelske salonmaler H. Chapman i 1880 (p. 28) videre pointeres der, at begrebet allerede findes i sociologien hos I. C. Wright Mill og Etzioni i 50`erne og 60`erne, men at begrebet kommer til at stå i skyggen af Bells `det post-industrielle`, hvilket fører hen til Albrechtsens kommentar, nemlig at det postmoderne som begreb først slog igennem i sociologien efter Lyotards "Viden og det postmoderne samfund"(1979)...

Mvh
Laust

PS: Ved godt dette omhandlede det postmoderne, men er blevet lidt i tvivl om sammenhængen mellem det og postmodernismen...
Skrevet d. 17.01.2006 af Frei
Hvad er forskellen på det senmoderne og det postmoderne samfund?? Hvad kommer først??

mvh 3 der skal aflevere opgave imorgen.
Skrevet d. 17.01.2006 af Louis
Mht. hvad forskellen er, så handler det primært om forskellige måder at beskrive den epoke/udvikling, som er kommet efter det såkaldte "moderne" samfund (industrisamfundet), som kom efter det såkaldte "præmoderne" samfund. Som I nok kan se, så orienterer sociologien sig i forhold til det moderne samfund, og dette skyldes efter min vurdering, at sociologien opstod som følge af nogle sociale og samfundsmæssige forandringer, som kom med det moderne samfund. August Comte (1798-1857) bliver ofte udpeget som ham der startede det hele, og lige efter ham kom de 3 founding fathers Marx, Weber og Durkheim. Mht. forskellen på sen- og postmoderne, så synes jeg I skal læse resten af denne tråd, hvor netop det bliver diskuteret.

Man kan ikke rigtigt sige hvilke af de to, der kommer først, da det drejer sig om to forskellige begreber om nogle af de samme udviklingsprocesser.

Held og lykke med opgaven (hvad er det for øvrigt lige for en opgave?)

Louis
Skrevet d. 17.01.2006 af Frei
hej Louis
Tak for hjælpen! Vi skriver om stress..mangler li´at få inddraget samfundsudviklingen..havde bare ikke li´styr på de forskellige tidsperioder!
Skrevet d. 20.01.2006 af Andje
Er der tilfældigvis nogen der præcist kan forklare forskellen på individualisme og individualisering..?
Mvh Anders
Skrevet d. 24.01.2006 af Bielefeldt
Det er der tilfældigvis. Måske. I mine ører lyder individualisme som en ide, mens individualisering lyder som en praksis. Jeg ved ikke om man kan sammenligne det, men vi havde for noget tid siden en diskussion om begrebet tolerance. Her forsøgte jeg at indføre det skel, man bruger på engelsk, nemlig et skel mellem tolerance (som ideologi), og toleration (som praksis). Er det ikke det samme? Lidt? Men måske skal vi hellere spørge, akademisk korrekte, som vi jo er: Hvis individualisme? Hvis individualisering? Lød det ikke autoritativt?

Bielefeldt
Skrevet d. 15.12.2006 af Laerkemml
Nogle der kan kommet med konkrete forskelle på socialisationen i det moderne og i det postmoderne samfund? og har jeg ret hvis jeg mener at det moderne samfund er det industrielle samfund og det postmoderne er det vi lever i nu?
og hvilke konsekvenser det kan få for udviklingen af kompetencer hos den enkelte (ved inddraglse af teorier og begregber). Håber på hurtigt svar!
Lærke
Skrevet d. 05.05.2007 af Fleur-de-lis
Er der nogen der ved hvornår og hvorfor det postmoderne samfund opstod?
Skrevet d. 05.05.2007 af KristianKarlson
Hej,

Man kan ikke rigtig svare på, hvornår det postmoderne samfund opstod. Udtrykket dækker over nogle særlige teorier om udviklinger i samfundet, som opstod over en årrække. Der er i dag mange, der mener, at "det postmoderne" er en dårlig betegnelse for vores samfund. Der er således også uenighed om, hvad det postmoderne overhovedet er.

Sorry for den lidt kedelige forklaring, men det vil være lidt forkert, sådan som jeg ser det, at sige, hvornår det postmoderne samfund opstod.

[i]Hvorfor[/i] er et andet spørgsmål! Se fx denne tråd http://www.sociologiskforum.dk/forum.vis.asp?id=1010&svar=2, hvor modernitet og postmodernitet diskuteres.

Mvh. Kristian
Skrevet d. 07.05.2007 af Fwj
Hej

Jeg er personligt enig med Kristian, at det er forkert at komme med en eksakt dato for hvornår det postmoderne samfund opstod. Men hvis du søger et svar, kan du muligvis finde noget på side 45ff i bogen, Christiansen, Allan og Sørensen, Mads P. (2006): Ulrich Beck - Risikosamfundet og det andet moderne. Aarhusn Universitets Forlag. På side 45 forklarar forfatterne at begebet postmoderne blev indtroduceret i samfundsvidenskaben på baggrund af Jean-Francois Lyotard`s rapport "La condition postmoderne" fra 1979- Denne rapport mener forfatterne dannede baggrund for den stigende samfundsdiagnostiske dabat, hvor begrebet postmodernisme bliver aktualiseret og debatteret.

mvh.
Flemming

Andre læser også

Sociologiskforum.dk benytter cookies til blandt andet statistik og marketing. Ved at benytte hjemmesiden accepterer du vores brug af cookies. Okay