Personlig regressionskoefficient
Hej alle
Mads Jæger skriver i en kronik Dansk Sociologi 2006 en veloplagt motivation for at få mere øje på kvantitativ metode. Han skriver også om en personlig regressionskoefficient. Nu har jeg ikke set om du er på herinde, Mads, så jeg spørger alle - hvor kan jeg finde mere om sådan en?
Mvh Christian
Mads Jæger skriver i en kronik Dansk Sociologi 2006 en veloplagt motivation for at få mere øje på kvantitativ metode. Han skriver også om en personlig regressionskoefficient. Nu har jeg ikke set om du er på herinde, Mads, så jeg spørger alle - hvor kan jeg finde mere om sådan en?
Mvh Christian
Hej Christian
Regressionskoefficienten er ikke "personlig" men snarere individspecifik :-). Ideen er, at man med paneldata - dvs. når den samme person er interviewet flere gange - kan estimere individspecifikke regressionskoefficienter. Det er ret smart, for så tager man højde for at effekten af x på y kan variere over individer.
En rigtig god reference er Charles Halabys artikel fra 2004 om paneldatamodeller. Se linket her hvor du kan downloade artiklen: http://www.ssc.wisc.edu/soc/faculty/pages/docs/halaby/Ann_Rev7X_TOTAL.pdf.
Mvh.
Mads
Regressionskoefficienten er ikke "personlig" men snarere individspecifik :-). Ideen er, at man med paneldata - dvs. når den samme person er interviewet flere gange - kan estimere individspecifikke regressionskoefficienter. Det er ret smart, for så tager man højde for at effekten af x på y kan variere over individer.
En rigtig god reference er Charles Halabys artikel fra 2004 om paneldatamodeller. Se linket her hvor du kan downloade artiklen: http://www.ssc.wisc.edu/soc/faculty/pages/docs/halaby/Ann_Rev7X_TOTAL.pdf.
Mvh.
Mads
Hej Christian,
Jeg vil lige tilføje, at den slags modeller undertiden også går under navnet multilevel-modeller eller, mere specifikt, "multilevel growth models". Følgende bog beskriver disse modeller, når man har tidsdata, dvs. et panel, hvor man observerer samme individ over flere observationstidspunkter:
http://gseacademic.harvard.edu/alda/.
Den første halvdel af bogen handler om multilevel-modeller, herunder individspecifikke regressionskoefficienter eller, som det også kaldes, random slopes. Bogen er rigtig pædagogisk og nok også nemmere at læse end Halaby - Halby kan man passende læse bagefter ;)
I øvrigt åbner tanken om individspecifikke regressionskoefficienter et hel ny verden for sociologer, der arbejder empirisk. Det gør, som Mads vist nok også bemærker i kronikken, kvantitativ metode meget mere fleksibel. Så jeg synes helt bestemt, at det er værd at kigge nærmere på.
Kristian
Jeg vil lige tilføje, at den slags modeller undertiden også går under navnet multilevel-modeller eller, mere specifikt, "multilevel growth models". Følgende bog beskriver disse modeller, når man har tidsdata, dvs. et panel, hvor man observerer samme individ over flere observationstidspunkter:
http://gseacademic.harvard.edu/alda/.
Den første halvdel af bogen handler om multilevel-modeller, herunder individspecifikke regressionskoefficienter eller, som det også kaldes, random slopes. Bogen er rigtig pædagogisk og nok også nemmere at læse end Halaby - Halby kan man passende læse bagefter ;)
I øvrigt åbner tanken om individspecifikke regressionskoefficienter et hel ny verden for sociologer, der arbejder empirisk. Det gør, som Mads vist nok også bemærker i kronikken, kvantitativ metode meget mere fleksibel. Så jeg synes helt bestemt, at det er værd at kigge nærmere på.
Kristian
Kristian og Mads,
Tak for det. Jeg havde glemt det longitudinale og multilevel - men er kravet i sådan én ikke at der er min 20 grupper for hvert niveau eller måletidspunkt, eller kan den køres pr individ/personprofil - jeg skyder fra hoften her, bare lige for at høre.
Også tak for bud på lidt læsevenligt start materiale. Men I mene der kunne være ræson i ikke at anvende tidsdata men niveuaer fx i en organisation, hvor det er team-afdeling-sektion-virksomhed-koncern. Kræver det data med over 30 på hvert niveau og min 20 af dem? Altså det er blot en begynderide.
Hilsner Christian
Tak for det. Jeg havde glemt det longitudinale og multilevel - men er kravet i sådan én ikke at der er min 20 grupper for hvert niveau eller måletidspunkt, eller kan den køres pr individ/personprofil - jeg skyder fra hoften her, bare lige for at høre.
Også tak for bud på lidt læsevenligt start materiale. Men I mene der kunne være ræson i ikke at anvende tidsdata men niveuaer fx i en organisation, hvor det er team-afdeling-sektion-virksomhed-koncern. Kræver det data med over 30 på hvert niveau og min 20 af dem? Altså det er blot en begynderide.
Hilsner Christian
Hej Christian,
Tanken med panel-data er, at den har en "multilevel-struktur". Ligesom man kan observere flere individer indlejret i grupper (fx en organisationre), kan man på et abstrakt plan forstå flere observationer af samme individ som "indlejret i" individet. Hvor individet i første eksempel er "niveau 1" og gruppen "niveau 2", er individet "niveau 2" og "inden for individet" "niveau 1" i andet eksempel.
Når det kommer til det med grupper, siger man normalt mindst 20-30 grupper med mindst 5 individer i hver gruppe. Når det kommer til individer, vil jeg som tommelfingerregel sige, at man skal have mindst 30-40 individer og mindst 3 observationer af individet over tid. 2 observationer kan gøre det, men det betyder, at den individ-specifikke koefficient er fastlagt uden fejl (fordi to punkter fastlægger en linie præcis, mens et tredje punkt vil føre små afvigelser fra linien med sig). Det er i øvrigt vigtigt at bemærke, at det for multilevel-modeller er BEDRE med mange "niveau-2"-enheder relativt til antallet af "niveau-1"-enheder. Det er altså bedre at sample fx 1000 individer og så have 3 observationer på dem hver over tid, end at sample 100 individer og have 30 observationer på dem hver over tid. Intuitionen bag dette er, at vi generelt ikke opnår særlig meget ekstra information ved at observere SAMME individ flere gange (folk ændrer sig, men de ændrer sig ikke så meget), relativt til at få et ekstra individ i analysen (nu har vi pludselig viden om endnu en respondent, som statistisk set er uafhængig af de andre respondenter). Det giver, alt andet lige, bedre standardfejl.
Ang. det med, hvilke data, du vil bruge: Hvis du vil have individ-specifikke koefficienter skal du bruge tidsdata (ellers kan du ikke fastlægge det individspecifikke koefficienter). Har du derimod fx en organisation som "niveau 2" og individer som "niveau 1", så kan du få organisations-specifikke koefficienter ud.
Hvis du vil rode med nogle data, så se her: http://www.itsjustregression.com/. Det er data til øvelser mv. fra den bog, jeg har brugt til at undervise i multilevel-modeller med. Bogen er über-pædagogisk, hvilket har sine forcer og ulemper. Men har du aldrig beskæftiget dig med multilevel-modeller før, er den værd at læse.
mvh Kristian
Tanken med panel-data er, at den har en "multilevel-struktur". Ligesom man kan observere flere individer indlejret i grupper (fx en organisationre), kan man på et abstrakt plan forstå flere observationer af samme individ som "indlejret i" individet. Hvor individet i første eksempel er "niveau 1" og gruppen "niveau 2", er individet "niveau 2" og "inden for individet" "niveau 1" i andet eksempel.
Når det kommer til det med grupper, siger man normalt mindst 20-30 grupper med mindst 5 individer i hver gruppe. Når det kommer til individer, vil jeg som tommelfingerregel sige, at man skal have mindst 30-40 individer og mindst 3 observationer af individet over tid. 2 observationer kan gøre det, men det betyder, at den individ-specifikke koefficient er fastlagt uden fejl (fordi to punkter fastlægger en linie præcis, mens et tredje punkt vil føre små afvigelser fra linien med sig). Det er i øvrigt vigtigt at bemærke, at det for multilevel-modeller er BEDRE med mange "niveau-2"-enheder relativt til antallet af "niveau-1"-enheder. Det er altså bedre at sample fx 1000 individer og så have 3 observationer på dem hver over tid, end at sample 100 individer og have 30 observationer på dem hver over tid. Intuitionen bag dette er, at vi generelt ikke opnår særlig meget ekstra information ved at observere SAMME individ flere gange (folk ændrer sig, men de ændrer sig ikke så meget), relativt til at få et ekstra individ i analysen (nu har vi pludselig viden om endnu en respondent, som statistisk set er uafhængig af de andre respondenter). Det giver, alt andet lige, bedre standardfejl.
Ang. det med, hvilke data, du vil bruge: Hvis du vil have individ-specifikke koefficienter skal du bruge tidsdata (ellers kan du ikke fastlægge det individspecifikke koefficienter). Har du derimod fx en organisation som "niveau 2" og individer som "niveau 1", så kan du få organisations-specifikke koefficienter ud.
Hvis du vil rode med nogle data, så se her: http://www.itsjustregression.com/. Det er data til øvelser mv. fra den bog, jeg har brugt til at undervise i multilevel-modeller med. Bogen er über-pædagogisk, hvilket har sine forcer og ulemper. Men har du aldrig beskæftiget dig med multilevel-modeller før, er den værd at læse.
mvh Kristian
Hej Kristian
Tak for den lange uddybende forklaring på mekanikken, muligheder og begrænsninger. Som begyndermå jeg da helt klart have læst Halaby og Bickels bog, før det er tid til ideer.
Hilsner Christian
Tak for den lange uddybende forklaring på mekanikken, muligheder og begrænsninger. Som begyndermå jeg da helt klart have læst Halaby og Bickels bog, før det er tid til ideer.
Hilsner Christian
Andre læser også
- Perspektivering og konklusion
- Fænomenologisk metode/hermeneutisk fortolkning
- Definition af kontingens
- Svag paternalisme
- Abduktion
- Habermas` teori om system og livsverden
- Generaliserbarhed ved kvalitativ metode?
- Bourdieu - Foucault; Forskel eller lighed
- Magt og viden(foucault)
- Socialkonstruktionisme versus socialkonstruktivisme
- Socialkonstruktivistisk /hermeneutisk
- Metaperspektiv?
- Hvem kender til makro- meso- og mikro begreberne?
- Deduktiv vs. induktiv
- Foucault, subjektivering/objektivering
- Ordet "perspektivering" på engelsk?
- Foucaults diskursanalyse - i en simpel udgave?
- Har jeg forstået Luhmann korrekt???
- Socialkonstruktivisme
- Forskel på paradigme og diskurs
- Moral og etik - en begrebsafklaring.
- Kritisk realisme vs. realism
- HJÆLP!!! jeg fatter ikke felt og doxa
- Sammenhæng mellem kapital og habitus
- Governmentality
- Viden - ud fra en ontologisk og epistemologisk dimension