Paradigme, videnskabsteoretisk tilgang - hvad er forskellen?
Ja, jeg sidder så her og skal redegøre for den videnskabsteoretiske tilgang i mit speciale. Men nu er jeg bare blevet helt forvirret over de forskellige begreber.
Kernen ligger i at forstå forskellen på et paradigme og en videnskabsteoretisk tilgang!
Sådan som jeg kan se det, så arbejder jeg ud fra et konstruktivistisk paradigme (i modsætning til et positivistisk). Og de videnskabsteoretiske tilgange er så hhv. hermeneutik og interaktionisme.
Er det rigtigt forstået - altså, at der er en slags niveauinddeling, hvor "paradigme" er det overordnede begreb og så er der inden for paradigmet forskellige videnskabsteoretiske tilgange? Er det den rigtige terminologi (paradigme og videnskabsteoretisk tilgang)? Et andet sted herinde så jeg nemlig en bruge betgnelsen "hermeneutisk paradigme" - og så blev jeg helt forvirret!
Eller afhænger det af, hvem man læser? Indtil videre har jeg især brugt Nygaards "Samfundsvidenskabelige analysemetoder". Her refereres der til Guba, som opstiller 4 paradigmer (positivisme, neo-positivisme, kritisk teori og konstruktivisme).
Håber nogen kan lede mig på rette vej...
Kernen ligger i at forstå forskellen på et paradigme og en videnskabsteoretisk tilgang!
Sådan som jeg kan se det, så arbejder jeg ud fra et konstruktivistisk paradigme (i modsætning til et positivistisk). Og de videnskabsteoretiske tilgange er så hhv. hermeneutik og interaktionisme.
Er det rigtigt forstået - altså, at der er en slags niveauinddeling, hvor "paradigme" er det overordnede begreb og så er der inden for paradigmet forskellige videnskabsteoretiske tilgange? Er det den rigtige terminologi (paradigme og videnskabsteoretisk tilgang)? Et andet sted herinde så jeg nemlig en bruge betgnelsen "hermeneutisk paradigme" - og så blev jeg helt forvirret!
Eller afhænger det af, hvem man læser? Indtil videre har jeg især brugt Nygaards "Samfundsvidenskabelige analysemetoder". Her refereres der til Guba, som opstiller 4 paradigmer (positivisme, neo-positivisme, kritisk teori og konstruktivisme).
Håber nogen kan lede mig på rette vej...
Andre læser også
- Perspektivering og konklusion
- Fænomenologisk metode/hermeneutisk fortolkning
- Definition af kontingens
- Svag paternalisme
- Abduktion
- Habermas` teori om system og livsverden
- Generaliserbarhed ved kvalitativ metode?
- Bourdieu - Foucault; Forskel eller lighed
- Magt og viden(foucault)
- Socialkonstruktionisme versus socialkonstruktivisme
- Socialkonstruktivistisk /hermeneutisk
- Metaperspektiv?
- Hvem kender til makro- meso- og mikro begreberne?
- Deduktiv vs. induktiv
- Foucault, subjektivering/objektivering
- Ordet "perspektivering" på engelsk?
- Foucaults diskursanalyse - i en simpel udgave?
- Har jeg forstået Luhmann korrekt???
- Socialkonstruktivisme
- Forskel på paradigme og diskurs
- Moral og etik - en begrebsafklaring.
- Kritisk realisme vs. realism
- HJÆLP!!! jeg fatter ikke felt og doxa
- Sammenhæng mellem kapital og habitus
- Governmentality
- Viden - ud fra en ontologisk og epistemologisk dimension