ordentlig forståelse af Partielle plot
Hej alle
Jeg sidder med en metodeopgave lige for tiden og er løbet ind i et lille problem:
Jeg undersøger køn(kategorisk dummy), alder(metrisk), social tillid(indeks) og uddannelses effekt på holdningen til sociale problemer(uheld eller selvforskyldt, indeks gående fra 0-1). Mit problem er at når jeg analyserer med uddannelse som kategorisk(folkeskole, gymnasium, videregående; hvilket jeg mener er det som er mest gyldigt), for jeg problemer med lineariteten i de partielle plot for kategorien folkeskole når man ser på social tillid ift social problemer(min afhængige variabel). Jeg får altså forudsætningsbrud.
Hvis jeg derimod bruger uddannelse på intervalniveau(hvilket jeg mener udelukker information) for jeg ikke problemer med lineariteten i de partielle plot, når den nu kun er delt på køn, og ikke køn og uddannelse. Jeg synes det er mærkeligt at der er problemer lineariteten når man bruger den som kategorisk mænd ikke som interval. Det må vel have noget at gøre med at der kommer andre respondenter med i de grupper som der bliver lavet partielle plot over.
Nogen der kan forklare mig hvorfor?
mvh johan
Jeg sidder med en metodeopgave lige for tiden og er løbet ind i et lille problem:
Jeg undersøger køn(kategorisk dummy), alder(metrisk), social tillid(indeks) og uddannelses effekt på holdningen til sociale problemer(uheld eller selvforskyldt, indeks gående fra 0-1). Mit problem er at når jeg analyserer med uddannelse som kategorisk(folkeskole, gymnasium, videregående; hvilket jeg mener er det som er mest gyldigt), for jeg problemer med lineariteten i de partielle plot for kategorien folkeskole når man ser på social tillid ift social problemer(min afhængige variabel). Jeg får altså forudsætningsbrud.
Hvis jeg derimod bruger uddannelse på intervalniveau(hvilket jeg mener udelukker information) for jeg ikke problemer med lineariteten i de partielle plot, når den nu kun er delt på køn, og ikke køn og uddannelse. Jeg synes det er mærkeligt at der er problemer lineariteten når man bruger den som kategorisk mænd ikke som interval. Det må vel have noget at gøre med at der kommer andre respondenter med i de grupper som der bliver lavet partielle plot over.
Nogen der kan forklare mig hvorfor?
mvh johan
Andre læser også
- Perspektivering og konklusion
- Fænomenologisk metode/hermeneutisk fortolkning
- Definition af kontingens
- Svag paternalisme
- Abduktion
- Habermas` teori om system og livsverden
- Generaliserbarhed ved kvalitativ metode?
- Bourdieu - Foucault; Forskel eller lighed
- Magt og viden(foucault)
- Socialkonstruktionisme versus socialkonstruktivisme
- Socialkonstruktivistisk /hermeneutisk
- Metaperspektiv?
- Hvem kender til makro- meso- og mikro begreberne?
- Deduktiv vs. induktiv
- Foucault, subjektivering/objektivering
- Ordet "perspektivering" på engelsk?
- Foucaults diskursanalyse - i en simpel udgave?
- Har jeg forstået Luhmann korrekt???
- Socialkonstruktivisme
- Forskel på paradigme og diskurs
- Moral og etik - en begrebsafklaring.
- Kritisk realisme vs. realism
- HJÆLP!!! jeg fatter ikke felt og doxa
- Sammenhæng mellem kapital og habitus
- Governmentality
- Viden - ud fra en ontologisk og epistemologisk dimension