Negativ social arv og mønsterbrydning
Hej!
Jeg er i gang med mit eksamensprojekt, i samfundsfag og psykologi, på Hf, omhandlende social arv og mønsterbrydere, og er støt på et par problemer.
Jeg arbejder bl.a.med en analyse og diskussion af Antonowsky`s model for mønsterbrydningsproces( Elsborg,"Social arv og mønsterbrydere" 1999) og vil gerne indrage Bourdieu og habitus-begrebet, men min vejleder er meget skeptisk over for dette!
Som jeg ser det er det ret oplagt, men har svært ved at gennemskue hvilke dele af hans teori og på hvilken måde det kan kobles til Antonowsky`s model og hele problematikken om møsterbrydere.
Nogle foreslag??
På forhånd tak
/Trine
Jeg er i gang med mit eksamensprojekt, i samfundsfag og psykologi, på Hf, omhandlende social arv og mønsterbrydere, og er støt på et par problemer.
Jeg arbejder bl.a.med en analyse og diskussion af Antonowsky`s model for mønsterbrydningsproces( Elsborg,"Social arv og mønsterbrydere" 1999) og vil gerne indrage Bourdieu og habitus-begrebet, men min vejleder er meget skeptisk over for dette!
Som jeg ser det er det ret oplagt, men har svært ved at gennemskue hvilke dele af hans teori og på hvilken måde det kan kobles til Antonowsky`s model og hele problematikken om møsterbrydere.
Nogle foreslag??
På forhånd tak
/Trine
Bourdieus habitus-begreb handler om indlejring af feltets `mønster` - du kan bruge det som modspil til Antonowky.
Hej Trine
Tjek også mit og Anders Holms bogkapitel ud:
Jæger, Mads Meier og Holm, Anders (2007): "Social arv og mønsterbrydere: Hvem er de og hvilke opvækstfaktorer gør en forskel?", i Ploug, Niels (red.): Social arv og social ulighed. København: Hans Reitzels Forlag, pp. 179-207.
Mvh.
Mads
Tjek også mit og Anders Holms bogkapitel ud:
Jæger, Mads Meier og Holm, Anders (2007): "Social arv og mønsterbrydere: Hvem er de og hvilke opvækstfaktorer gør en forskel?", i Ploug, Niels (red.): Social arv og social ulighed. København: Hans Reitzels Forlag, pp. 179-207.
Mvh.
Mads
Tak for svarene!
Til Sørland:
Men Antonovskys model handler da om at man igennem tilegnelse af mestringstrategier og ved OAS(oplevelse af sammenhæng) blive aktør i eget liv, og derved vel ændre sin habitus, indlejre et nyt "mønster" og ende som mønsterbryder?
Til Sørland:
Men Antonovskys model handler da om at man igennem tilegnelse af mestringstrategier og ved OAS(oplevelse af sammenhæng) blive aktør i eget liv, og derved vel ændre sin habitus, indlejre et nyt "mønster" og ende som mønsterbryder?
Hej Alle
Er der en venlig sjæl som kan hjælpe mig med Foucault? Hvilket sted/værk skriver han mest om sit magt bebreb - særligt indefor uddannelsesområdet?
PFH tak.
SV
Er der en venlig sjæl som kan hjælpe mig med Foucault? Hvilket sted/værk skriver han mest om sit magt bebreb - særligt indefor uddannelsesområdet?
PFH tak.
SV
Andre læser også
- Perspektivering og konklusion
- Fænomenologisk metode/hermeneutisk fortolkning
- Definition af kontingens
- Svag paternalisme
- Abduktion
- Habermas` teori om system og livsverden
- Generaliserbarhed ved kvalitativ metode?
- Bourdieu - Foucault; Forskel eller lighed
- Magt og viden(foucault)
- Socialkonstruktionisme versus socialkonstruktivisme
- Socialkonstruktivistisk /hermeneutisk
- Metaperspektiv?
- Hvem kender til makro- meso- og mikro begreberne?
- Deduktiv vs. induktiv
- Foucault, subjektivering/objektivering
- Ordet "perspektivering" på engelsk?
- Foucaults diskursanalyse - i en simpel udgave?
- Har jeg forstået Luhmann korrekt???
- Socialkonstruktivisme
- Forskel på paradigme og diskurs
- Moral og etik - en begrebsafklaring.
- Kritisk realisme vs. realism
- HJÆLP!!! jeg fatter ikke felt og doxa
- Sammenhæng mellem kapital og habitus
- Governmentality
- Viden - ud fra en ontologisk og epistemologisk dimension