Mangler hjælp omkring Bourdieu!!!
Jeg er ved at skrive BA, hvor en af mine undersøgelsesspørgsmål hedder: Hvorfor ekskludere pædagoger ubevidst nogle børn med særlige behov?
Jeg har taget fat i et af Charlotte Palludans studier, som viser, at børnehaven er med til at fastholde den sociale ulighed, hvor hun snakker om dominerende rytmer og toner i den pågældene institution...
Jeg havde tænkt mig at siddestille det som Palludan har opdaget med Bourdieus begreber om felt, kapital, habitus og doksa, men er nu blevet i tvivl om hvor vidt man kan tale om at nogle børn ikke bliver fuldgyldige medlemmer af feltet???
Er der nogen som har forstand på det.? På forhånd mange slags tak.
Jeg har taget fat i et af Charlotte Palludans studier, som viser, at børnehaven er med til at fastholde den sociale ulighed, hvor hun snakker om dominerende rytmer og toner i den pågældene institution...
Jeg havde tænkt mig at siddestille det som Palludan har opdaget med Bourdieus begreber om felt, kapital, habitus og doksa, men er nu blevet i tvivl om hvor vidt man kan tale om at nogle børn ikke bliver fuldgyldige medlemmer af feltet???
Er der nogen som har forstand på det.? På forhånd mange slags tak.
Hej
Nej man kan ikke tale om at børn ikke bliver fulgyldige medlemmer for de er allerede medlem af et felt når de fødes. Men selvfølgelig kan de ikke som alle andre indgår i en kamp om feltets kapitaler så længe de er små.
Når de bliver store indgår de på lige fod med alle andre i feltet.
Håber det fik det afklaret lidt?
Nej man kan ikke tale om at børn ikke bliver fulgyldige medlemmer for de er allerede medlem af et felt når de fødes. Men selvfølgelig kan de ikke som alle andre indgår i en kamp om feltets kapitaler så længe de er små.
Når de bliver store indgår de på lige fod med alle andre i feltet.
Håber det fik det afklaret lidt?
Andre læser også
- Perspektivering og konklusion
- Fænomenologisk metode/hermeneutisk fortolkning
- Definition af kontingens
- Svag paternalisme
- Abduktion
- Habermas` teori om system og livsverden
- Generaliserbarhed ved kvalitativ metode?
- Bourdieu - Foucault; Forskel eller lighed
- Magt og viden(foucault)
- Socialkonstruktionisme versus socialkonstruktivisme
- Socialkonstruktivistisk /hermeneutisk
- Metaperspektiv?
- Hvem kender til makro- meso- og mikro begreberne?
- Deduktiv vs. induktiv
- Foucault, subjektivering/objektivering
- Ordet "perspektivering" på engelsk?
- Foucaults diskursanalyse - i en simpel udgave?
- Har jeg forstået Luhmann korrekt???
- Socialkonstruktivisme
- Forskel på paradigme og diskurs
- Moral og etik - en begrebsafklaring.
- Kritisk realisme vs. realism
- HJÆLP!!! jeg fatter ikke felt og doxa
- Sammenhæng mellem kapital og habitus
- Governmentality
- Viden - ud fra en ontologisk og epistemologisk dimension