Luhmans syn på velfærdsstaten ifht. til Marshals medborgersk
Hej!
Jeg sidder og skriver en opgave, og er kørt noget fast! Håber der er en skarp hjerne her på forummet der kan hjælpe lidt.
Jeg vil diskutere Marshalls Medborgerskab ifht Luhmann, men jeg er meget i tvivl om hvordan man kan sammenligne dem.
Hvad vil Luhmann sige til Marshalls medborgerskab og til velfærdsstaten..?
andre gode forslag til hvad man kunne inddrage..??
Med venlig hilsen Nyboe
Jeg sidder og skriver en opgave, og er kørt noget fast! Håber der er en skarp hjerne her på forummet der kan hjælpe lidt.
Jeg vil diskutere Marshalls Medborgerskab ifht Luhmann, men jeg er meget i tvivl om hvordan man kan sammenligne dem.
Hvad vil Luhmann sige til Marshalls medborgerskab og til velfærdsstaten..?
andre gode forslag til hvad man kunne inddrage..??
Med venlig hilsen Nyboe
Hej Nyboe
Det lyder som noget af en opgave du er kommet på der! Det kunne være sjovt at høre hvorfor du har valgt at ville sammenligne Luhmann og Marshall? De er, trods alt, to meget forskellige - Jeg kan i hvert fald ikke umiddelbart se nogen sammenhæng mellem de to forfatteres syn på velfærdsstaten.
Jeg skal ved samme lejlighed gøre lidt selvreklame og sætte et link på til en artikel om Marshall, som jeg skrev til et tidsskrift for et par år siden hvis du ikke allerede har set den ;-) (http://www.sfi.dk/graphics/sfi/pdf/reprints/reprint2001_3.pdf). Luhmann har, så vidt jeg ved, kun skrevet én bog om velfærdsstaten som sådan ("Political Theory in the Welfare State", Walter de Gruyter 1990). Jeg læste noget af den engang og syntes at det var noget sludder!
Mvh.
Mads
Det lyder som noget af en opgave du er kommet på der! Det kunne være sjovt at høre hvorfor du har valgt at ville sammenligne Luhmann og Marshall? De er, trods alt, to meget forskellige - Jeg kan i hvert fald ikke umiddelbart se nogen sammenhæng mellem de to forfatteres syn på velfærdsstaten.
Jeg skal ved samme lejlighed gøre lidt selvreklame og sætte et link på til en artikel om Marshall, som jeg skrev til et tidsskrift for et par år siden hvis du ikke allerede har set den ;-) (http://www.sfi.dk/graphics/sfi/pdf/reprints/reprint2001_3.pdf). Luhmann har, så vidt jeg ved, kun skrevet én bog om velfærdsstaten som sådan ("Political Theory in the Welfare State", Walter de Gruyter 1990). Jeg læste noget af den engang og syntes at det var noget sludder!
Mvh.
Mads
Hvorfor syntes du, det var noget sludder?
Hej Paedagogica
Nu har vi jo haft diskussionen om Luhmann før, så den er der vist ingen grund til at gentage ;-) Det mærkværdige ved Luhmanns bog om velfærdsstaten er, at den - stik mod sædvanlig videnskabelig praksis - ikke rigtigt bruger den eksisterende litteratur om velfærdsstatens udvikling og "teorihistorie" til noget som helst. Luhmann analyserer - som han plejer - udelukkende velfærdsstaten ud fra sin egen abstrakte teori om selvreferentielle sociale systemer. Jeg synes selv, at Luhmanns bog er en smule arrogant og ikke særligt videnskabeligt berigende i forhold til at forstå hvordan velfærdsstaten fungerer. Det har andre efter min mening gjort bedre end ham. Derfor min kommentar om at jeg synes, at bogen var noget sludder.
Mvh.
Mads
Nu har vi jo haft diskussionen om Luhmann før, så den er der vist ingen grund til at gentage ;-) Det mærkværdige ved Luhmanns bog om velfærdsstaten er, at den - stik mod sædvanlig videnskabelig praksis - ikke rigtigt bruger den eksisterende litteratur om velfærdsstatens udvikling og "teorihistorie" til noget som helst. Luhmann analyserer - som han plejer - udelukkende velfærdsstaten ud fra sin egen abstrakte teori om selvreferentielle sociale systemer. Jeg synes selv, at Luhmanns bog er en smule arrogant og ikke særligt videnskabeligt berigende i forhold til at forstå hvordan velfærdsstaten fungerer. Det har andre efter min mening gjort bedre end ham. Derfor min kommentar om at jeg synes, at bogen var noget sludder.
Mvh.
Mads
Hej Mads! Tak for lidt respons - selvom det jo ikke hjalp mig det helt store :-), men har læst din artikel, og den er interessant læsning! , -men vi er enige om, at det er noget af et respekt at sammenligne de to, hvis det overhovedet er muligt da deres sociologiske perspektiv er så forskelligt.
Det jeg har gjort er, at holde diskussionen omkring Luhmann meget kort, da jeg er bange for at bevæge mig od på for dybt vand, hvor min viden ikke ka bunde.
Det jeg er kommet frem til i korte træk, og som jeg håber er nogenlunde rigtigt er :
Marshall rettigheder og medborgerskab inkluderer borgerne i samfundet. Luhmann snakker om en integreret eksklusion af individer i det moderne samfund. Denne eksklusionsmekanisme kan medføre yderligere social ulighed da de autopoiesiske systemerne bruger individerne og forstærker forskellene. De ekskluderede vil sandsynligvis stadig indeholde formelle rettigheder. Problemet er at de ekskluderede ikke kan kommunikere på systemets præmisser, og de formelle rettigheder derved ikke kommer til sin ret. Dvs Luhmann opererer med formelle rettigheder inden for de enkelte system, dett kan sammenlignes med Marshalls medborgerskab der sikrer alle borgeres rettigheder og fælles status som medborger.
Men som sagt er stadig noget i tvivl, og det ville være dejligt at få en kommentar til disse synspunkter, så jeg ikke skriver noget der er helt hen i vejret :-) !
MVH NYBOE
Det jeg har gjort er, at holde diskussionen omkring Luhmann meget kort, da jeg er bange for at bevæge mig od på for dybt vand, hvor min viden ikke ka bunde.
Det jeg er kommet frem til i korte træk, og som jeg håber er nogenlunde rigtigt er :
Marshall rettigheder og medborgerskab inkluderer borgerne i samfundet. Luhmann snakker om en integreret eksklusion af individer i det moderne samfund. Denne eksklusionsmekanisme kan medføre yderligere social ulighed da de autopoiesiske systemerne bruger individerne og forstærker forskellene. De ekskluderede vil sandsynligvis stadig indeholde formelle rettigheder. Problemet er at de ekskluderede ikke kan kommunikere på systemets præmisser, og de formelle rettigheder derved ikke kommer til sin ret. Dvs Luhmann opererer med formelle rettigheder inden for de enkelte system, dett kan sammenlignes med Marshalls medborgerskab der sikrer alle borgeres rettigheder og fælles status som medborger.
Men som sagt er stadig noget i tvivl, og det ville være dejligt at få en kommentar til disse synspunkter, så jeg ikke skriver noget der er helt hen i vejret :-) !
MVH NYBOE
Hej Jaeger
De negativt ladede ord du anvender, som "abstrakt", "arrogant", "plejer" og "sludder" synes jeg nu ikke er særlig overbevisende. Den diskussion vi allerede har haft om Luhmann førte heller ikke til nogen form for enighed. Jeg vil dog give dig ret i, at der bestemt er andre, som har produceret bedre analyser af velfærdsstaten end Luhmann, og at man også kan kritisere Luhmann for (bevidst?) at ignorere oplagt og `kanoniseret` eller `paradigmatisk` litteratur på området (måske skyldes det Luhmanns ønske om at finde `nye veje`....hvilket dog ikke altid lykkes for ham!). Med hensyn til din artikel om Marshall og medborgerskab, så synes jeg det var oplysende læsning og flot og klart skrevet. Temaet `medborgerskab` er rigtignok blevet mere aktuelt her i Danmark i den sidste tid. Men hvad med "uddannelse til medborgerskab" (education for citizenship"...holder det?
De negativt ladede ord du anvender, som "abstrakt", "arrogant", "plejer" og "sludder" synes jeg nu ikke er særlig overbevisende. Den diskussion vi allerede har haft om Luhmann førte heller ikke til nogen form for enighed. Jeg vil dog give dig ret i, at der bestemt er andre, som har produceret bedre analyser af velfærdsstaten end Luhmann, og at man også kan kritisere Luhmann for (bevidst?) at ignorere oplagt og `kanoniseret` eller `paradigmatisk` litteratur på området (måske skyldes det Luhmanns ønske om at finde `nye veje`....hvilket dog ikke altid lykkes for ham!). Med hensyn til din artikel om Marshall og medborgerskab, så synes jeg det var oplysende læsning og flot og klart skrevet. Temaet `medborgerskab` er rigtignok blevet mere aktuelt her i Danmark i den sidste tid. Men hvad med "uddannelse til medborgerskab" (education for citizenship"...holder det?
Hej paedagogica
Et andet eufemisme for "arrogant" kunne i dette tilfælde være "uinformeret". Da jeg læste bogen blev jeg irriteret over Luhmanns manglende referencer til litteraturen på området og andres analyser. Det får hans analyse til at fremstå rimelig (og måske endnu mere) banal. Folk, som tror, at genvejen til originalitet går med skyklapper på, kommer sjældent langt i forskningsbranchen. Vores andre store helte som Foucault og Bourdieu var da i hvert fald ikke bange for at give deres inspirationskilder credit undervejs ;-)
Og tak for de pæne ord om min artikel om Marshall. Jeg har længe synes at han var en fascinerende person. Ironisk nok startede han sin karrere som "støvet" historiker på Cambridge (han var søn af en rig arkitektsfar og kom "naturligt" på et engelsk Ivy League universitet), men endte under 2. verdenskrig i tysk krigsfangelejr (jeg tror faktisk han var pilot i RAF og blev skudt ned). Efter den oplevelse blev han voldsomt socialt indigneret og endte som en af de ideologiske frontløbere i den engelske velfærdstats opbygning (sammen med Tawney, Beveridge og Titmuss). Funny guy.
Mvh.
Mads
Et andet eufemisme for "arrogant" kunne i dette tilfælde være "uinformeret". Da jeg læste bogen blev jeg irriteret over Luhmanns manglende referencer til litteraturen på området og andres analyser. Det får hans analyse til at fremstå rimelig (og måske endnu mere) banal. Folk, som tror, at genvejen til originalitet går med skyklapper på, kommer sjældent langt i forskningsbranchen. Vores andre store helte som Foucault og Bourdieu var da i hvert fald ikke bange for at give deres inspirationskilder credit undervejs ;-)
Og tak for de pæne ord om min artikel om Marshall. Jeg har længe synes at han var en fascinerende person. Ironisk nok startede han sin karrere som "støvet" historiker på Cambridge (han var søn af en rig arkitektsfar og kom "naturligt" på et engelsk Ivy League universitet), men endte under 2. verdenskrig i tysk krigsfangelejr (jeg tror faktisk han var pilot i RAF og blev skudt ned). Efter den oplevelse blev han voldsomt socialt indigneret og endte som en af de ideologiske frontløbere i den engelske velfærdstats opbygning (sammen med Tawney, Beveridge og Titmuss). Funny guy.
Mvh.
Mads
Jeg mener ikke, kritikken af Luhmann er berettiget (uniformeret? banal? skyklapper?...nix). Luhmann giver da også sine inspirationskilder "credit" undervejs. I modsætning til Bourdieu, har Luhmann dog en tendens til i sine skrifter at referere til nogle (for sociologien) relativt ukendte teoretikere, såsom fysikere (von Foerster), biologer (Maturana) og matematikere (Spencer Brown). Han refererer altså ikke altid til de "store" og oplagte teoretikere inden for et specifikt område, han er i færd med at beskrive, hvilket måske kan virke underligt for nogle.Og, nyboe, så tror jeg ikke, du behøver frygte at sammenligne Luhmann og Marshall. Luhmann er ikke afvisende over for Marshall, som det eksempelvis fremgår i den bog Jaeger henviser til. Lad mig citere: "The welfare state is characterized most often as a state that supplies extensive social benefits to particular classes of the population and consequently has to find constant sources of revenue for this. It is very easy to predict then that this undertaking will not succeed in finding these constant sources of revenue. But this diagnosis and its resulting therapy of economization (or of a necessary, constantly forces economic growth) grasps only symptoms and not the social deep-structure of the phenomenon. Therefore - following T.H. Marshall - we will formulate a different concept of the welfare state with the help of the sociological principle of inclusion" (s.34). Netop inklusionsbegrebet kunne altså være interessant at se nærmere på i komparationen af Luhmann og Marshall. God fornøjelse!
Hej nyboe
Jeg stødte lige på en bog , jeg tænkte der måske kunne give dig lidt mere indsigt i Luhmanns position: "Niklas Luhmann`s Theory of Politics and Law" af Michael King & Chris Thornhill, Palgrave Macmillan, 2003. I denne bog finder du bl.a. en beskrivelse af Luhmanns syn på velfærdsstaten og hvad forskellige kritikere har anklaget Luhmann for....
Jeg stødte lige på en bog , jeg tænkte der måske kunne give dig lidt mere indsigt i Luhmanns position: "Niklas Luhmann`s Theory of Politics and Law" af Michael King & Chris Thornhill, Palgrave Macmillan, 2003. I denne bog finder du bl.a. en beskrivelse af Luhmanns syn på velfærdsstaten og hvad forskellige kritikere har anklaget Luhmann for....
Andre læser også
- Perspektivering og konklusion
- Fænomenologisk metode/hermeneutisk fortolkning
- Definition af kontingens
- Svag paternalisme
- Abduktion
- Habermas` teori om system og livsverden
- Generaliserbarhed ved kvalitativ metode?
- Bourdieu - Foucault; Forskel eller lighed
- Magt og viden(foucault)
- Socialkonstruktionisme versus socialkonstruktivisme
- Socialkonstruktivistisk /hermeneutisk
- Metaperspektiv?
- Hvem kender til makro- meso- og mikro begreberne?
- Deduktiv vs. induktiv
- Foucault, subjektivering/objektivering
- Ordet "perspektivering" på engelsk?
- Foucaults diskursanalyse - i en simpel udgave?
- Har jeg forstået Luhmann korrekt???
- Socialkonstruktivisme
- Forskel på paradigme og diskurs
- Moral og etik - en begrebsafklaring.
- Kritisk realisme vs. realism
- HJÆLP!!! jeg fatter ikke felt og doxa
- Sammenhæng mellem kapital og habitus
- Governmentality
- Viden - ud fra en ontologisk og epistemologisk dimension