Sociologiskforum.dk var aktivt fra 2004-2012, men eksisterer i dag kun som arkiv.

Luhmanns polycentrisme

Skrevet d. 05.03.2006 af KristianKarlson
Hej,

Jeg har siddet og undret mig over Luhmanns polycentriske teori om de sociale systemer. Det jeg undrer mig over er, om Luhmann overhovedet har ret. Lad mig forklare med Luhmanns forståelse af relationen mellem system og struktur.

Systemer fungerer på et operativt niveau hos Luhmann - det systemer skal, er at opretholde deres autopoiesis, faktisk ikke andet. Dette sker gennem en selvreferentiel lukning af systemet gennem en kommunikations-selektion. I forlængelse heraf mener Luhmann, at strukturer er noget, man finder I SYSTEMERNE og ikke MELLEM SYSTEMERNE. På den måde findes der ikke én social (grund)struktur, men en masse systemspecifikke strukturer. Luhmann siger to overordnede ting om et systems struktur. For det første, at et systems struktur er et bidprodukt af systemets autopoiesis (dvs. strukturen formes ud fra tidligere kommunikationstilslutninger). For det andet, så foreslår Luhmann, at strukturer kan opfattes som FORVENTNINGSSTRUKTURER i de sociale systemer. Det skal vel forstås på den måde, at et systems struktur fastlægger nogle mulige tilslutningsfelter for opretholdelsen af systemets autopoiesis - strukturen er altså rettet mod fremtidige kommunikationsselektioner (eller rettere: i selve strukturen er der forventninger om fremtidige udfald).

Det interessante i den sammenhæng er, at Luhmann altså placerer strukturerne i systemerne, og ikke mellem systemerne. Pointen er imidlertid, om han har ret - hvis man nu skal læse ham lidt konkret. Systemer hos Luhmann er meget entydige i deres grænsedragning til omverdenen - dvs. der er en form for kode-klarhed på spil. Endvidere virker det som om, at strukturerne også er mere faste, end man umiddelbart skulle tro - dvs. at de forventlige kommunikationsudfald netop er ret forventlige (dvs. forudsigelige). Luhmann fastholder, at fx det økonomiske system kan forventes at iagttage med lededifference profit/ikke-profit. Imidlertid lader det netop til, at der i disse år (Luhmanns pointe er jo fra Soziale Systeme fra 1984 – dvs. 20 år siden), at fx det økonomiske system ikke kun iagttager fænomener ud fra en klar lededifference (og dermed også ud fra en klar forventningsstruktur), men gennem forskellige etiske, miljømæssige, o.a. koder, hvorfor man også må tro, at forventningsstrukturerne er mere diffuse og usikre, (hvorfor igen, at systemets autopoiesis måske ikke er så entydig).

Det lader altså til, at der måske er noget strukturer eller akser, der går på tværs af systemerne, hvorfor den skarpe opdeling i systemer i den funktionelle differentiering af samfundet måske slet ikke er så skarp alligevel.

Mit spørgsmål er altså, om Luhmanns polycentrisme er for "moderne", og ikke formår at se de mere grundlæggende strukturer. Her kan man endda indvende, at der altid har været grundstrukturer i et samfund (fx med en vægtig stemme som Bourdieus).

Nå - bare lidt tanker om Luhmanns polycentriske kodeappartheid. Hvad siger I?

Mvh. Kristian
Skrevet d. 05.03.2006 af KristianKarlson
Og lige et lille tillæg: Man kan sige, at mit skitserede oplæg, er en variant af en diskussion om, om systemer er åbnede eller lukkede - de er jo lukkede hos Luhmann - men spørgsmålet er, om det virkelig forholder sig sådan, når vi nu går ud og ser på verdenen.
/Kristian
Skrevet d. 06.03.2006 af KristianKarlson
Jeg linker lige til en anden tråd om Luhmann, som måske kunne opildne folk: http://www.sociologiskforum.dk/forum.vis.asp?id=337&svar=15 .
/Kristian
Skrevet d. 08.03.2006 af CHellersgaard
Hej Kristian

Jeg synes din kritik af Luhmann er berettiget. Der sker fx (i stigende grad?) en sammenblanding af fx politik og videnskab: forskning skal være anvendelsesorienteret (læs: kunne bruges instrumentelt af enten marked eller stat) (eller økonomi og æstetik: erhvervslivet skal fremstå kreative og sexede i Catwalkøkonomien). Hvis man ser på moderne forskeres praksis (jeg ved godt jeg nu er en kætter og arbejder med aktører fremfor kommunikation) er fokus på koden sandt/falst meget lille fremfor fokus på networking, bevillinger, publikationer, administration, strategier mm. Her synes jeg man snare kan takle om kolonisation (tak, Habermas) end irritation. I relation til Luhmanns kode-apartheid synes jeg der er mere kød på de komplekse udvekslingsystemer i vor helt Bourdieus feltteori, se fx beskrivelserne om det videnskabelige felt i "Viden om viden og refleksivitet" - for en god introduktion læs Anders Mathiesens review essay i Dansk Sociologi`s nyeste nr.

Christoph
Skrevet d. 08.03.2006 af Albrechtsen
Hej Kristian

Jeg vil nøjes med at komme med en kommentar til din påstand om at systemer "er jo lukkede hos Luhmann". Det kunne være interessant at vide, hvad du baserer denne påstand på. For det første er det vigtigt at få understreget, at Luhmann gør opmærksom på, at man bør tænke i differencen system/omverden. Der kan være strukturelle koblinger mellem forskellige systemer, men ét system må nødvendigvis være omverden for et andet system. For det andet skal "lukketheden"
orstås i forhold til et systems selvreference. Således siger Luhmann (2000; 44) da også følgende:

"Distinktionen mellem `lukkede` og `åbne` systemer, som nu er klassisk, erstattes af spørgsmålet om hvorledes selvreferentiel lukkethed kan frembringe åbenhed".

Mvh.

Ref:
Luhmann, N. (2000): Sociale systemer. Hans Reitzel.
Skrevet d. 08.03.2006 af CHellersgaard
@ Albrechtsen:

Som en der endnu ikke har hverken sat sig nok ind i eller forstået Luhmann (og efterhånden tvivler på det nogensinde sker) kan jeg stadig ikke se et videnskabssystem, der ikke netop har udvidet sin kode (Luhmann ville måske kalde det: udviklet subsystemer, der reducerer kompleksitet) imod der i det videnskabelige arbejde (i stigende grad er min fornemmelse) indtænkes strategiske kalkyler i relation til kampen om bevillinger og anerkendelse i det videnskabelige felt.
Min pointe (hvis der altså findes en) er nok, at en forklaring med Luhmann bliver enten uhyre kompleks (de uddifferentieredes subsystemers kompleksitetsreducerende subsystemer, der forholder sig til system/omverden) eller meget forsimplet (kode-apartheid); altså hvordan kan man bruge Luhmann unden at blive enten rundtosset eller enøjet?

Christoph
Skrevet d. 08.03.2006 af Albrechtsen
Hej Christoph

Ja, hvad kan en blind sige om farverne, kunne man fristes til at sige. Men det vil jeg lade være med.

Jeg vil dog sige, at jeg nok har svært ved at finde pointen, i det du skriver (måske er du også selv klar over den manglende pointe). Jeg må så prøve at gætte mig til en pointe. Lad os derfor sige, at du er irriteret over, at Luhmann taler om koden sandt/falsk som særligt kendetegnende for det videnskabelige system. Det er en reduktion eller en forenkling af, hvad der foregår i den videnskabelige praksis, synes du at mene. Der bør derfor "indtænkes strategiske kalkyler" og "bevillinger" i iagttagelsen af det videnskabelige system, hvilket du formodentlig ikke mener, er tilfældet hos Luhmann, eller måske rettere, mener du, at man slet ikke kan tænke sådan, når man analyserer det videnskabelige system ud fra Luhmanns systemteoretiske optik. Det mener jeg er forkert. For det er jo på ingen måde sådan, at et symbolsk generaliseret medie som penge ikke spiller en afgørende rolle i et system der primært definerer sig selv ud fra koden sandt/falsk.

Mvh.
Skrevet d. 08.03.2006 af KristianKarlson
Hej Albrechtsen,

Jeg må igen sige, at jeg læser Luhmann på en konkret måde - derfor kan man det sagtens diskuteres, hvordan Luhmann takler åben/lukket-problematikken. Du har ret i, at gennem den selvreferentielle lukning er der mulighed for den mere kognitive åbenhed (i form af irritation). Men det ændrer i princippet ikke på det forhold, at systemerne først og fremmest er lukkede - det er i princippet lukketheden, som autopoiesis drejer sig om - ikke "åbenheden" - det er nærmest et nødvendigt onde, der følger med "i købet". Endvidere må jeg medgive dig, at strukturelle koblinger og generelt strukturer i det hele taget, sagtens kan forklares ifølge Luhmann - spørgsmålet er bare, om han har fat i den lange ende. En strukturel kobling er nemlig stadig "underordnet" de relevante systemers autopoiesis. Dvs., at det operative (ja - semantiske) niveau altid kommer i første række. Hvis man læser Luhmann på denne måde, så synes jeg, at han er lidt ude på dybt vand, når man ser på samfundet i dag, hvor der flere steder sker afdifferentiering af de sociale systemer.

Det var bare lige en lille udredning af min pointe. Så kunne godt tænke mig at vende tilbage til det, det handler om: Holder Luhmanns polycentriske idé om samfundet - eller er den for radikal? Eller er den ikke radikal nok (er Luhmanns beskrivelser af systemernes håndtering af paradokser radikal nok?)? Eller kan man forestille sig, at der er strukturer, der er så at sige "overruler" nogle autopoiesiser (fx i en strukturel kobling, hvor man ikke længere kan "draw a distinction" mellem systemerne, der indgår i den strukturelle kobling)?

Mvh. Kristian
Skrevet d. 08.03.2006 af CHellersgaard
@ Albrechtsen:

Så må jeg indrømme, at jeg har svært ved at se, Luhmann siger noget som helst. Altså hvis vi afskaffer kode apartheid, så lader vi bare den virkelige verden tale, således som den ser ud nu (altså en rent empirisk beskrivelse, hvilket jo er meget sympatisk). Jeg er nok igen blind, men jeg kan altså ikke se, hvordan min analyse så bliver skarpere/mere oplysnende med Luhmann end uden...

Christoph
Skrevet d. 08.03.2006 af KristianKarlson
Hej Christoph og til dels Albrechtsen,

Jeg håber, at vi kan komme "back to basics" i denne diskussion. Den skal helst ikke handle for meget om Luhmanns genrelle teoretiske relevans (den er der!!), men derimod om hans idé om et polycentrisk samfund. Er han for altmodisch? I en sådan diskussion vil det være fedt at byde ind med konkrete empiriske eksempler "ude fra virkeligheden" (om man så forstår den systemteoretisk/kommunikativt eller ej). Jeg opfordrer derfor folk til at læse det første indlæg igen og prøve at starte debatten derfra.

No hard feelings - ønskede mig blot en lidt anden debat ;)

/Kristian
Skrevet d. 09.03.2006 af CHellersgaard
Hej Kristian

Hvis vi vender tilbage til det oprindelige spørgsmål, så tror jeg ikke nødvendigvis problemet er, at Luhmanns samfundssyn er for gammeldags. Marxistisk statsteori (eller bare den klassiske basis-overbygning tankegang, her inkl.videreudviklinger som fx. Gramsci eller Haardt & Negri) går jo netop ud på at vise samhænge mellem ting vi ellers adskiller, fx statens interesser og markedets interesser (igen er spørgsmålet om dette faktisk er en kritik af Luhmann, i og med vi igen ser på aktører fremfor kommunikation; men lad det være en kritik af hans anvendelighed). I praksis er det vanskeligt at adskille politik og økonomi - måske fordi de symbolsk generaliserede medier begge arbejder med (hhv. bureaukratisk magt og penge) giver magt (i Webers forstand). Politikens magt/ikke-magt er i høj grad afhænging af erhvervslivets profit/ikke-profit.

Christoph
Skrevet d. 13.03.2006 af Albrechtsen
Hej Kristian og Christoph

Først Kristian: Når du nu taler om at læse Luhmann "konkret" og ønsker "konkrete empiriske eksempler", så undrer det mig, at du ikke selv gør et forsøg på at eksemplificere din pointe. Eksempelvis kunne det være oplysende, hvis du prøvede at underbygge din påstand om, at der i nutidens samfund "flere steder sker afdifferentiering af de sociale systemer", med nogle eksempler. Jeg kan nemlig ikke helt gennemskue, hvad du her mener eller henviser til.

Så Christoph: Du synes ikke, din analyse bliver skarpere med Luhmann? Ja, så synes jeg du skal lade ham ligge og fortsætte din fordybelse i Bourdieus forførende arbejder, som du tydeligvis er rimelig godt inde i. Du foretrækker feltbegrebet. Jeg foretrækker nok mere systembegrebet. Måske er det blot et spørgsmål om personlige konceptuelle præferencer.

Som det sidste - specielt rettet til Kristian - kan jeg igen citere Luhmann for - forhåbentlig - at få nogle ting gjort mere klare. Lad mig igen tage en dansk oversættelse (Luhmann 1997). Ifølge Kristian er lukketheden et "nødvendigt onde" hos Luhmann. Javist, men hvad ligger der så nærmere i denne `lukkethed`? Luhmann (ibid. s. 47) stiller sig selv følgende spørgsmål om problemet:

"Egentlig burde det (..) slet ikke være tilladt at tale om lukkede systemer og sætte en teori om åbne systemer i modsætning hertil. For en verden uden omverden er ikke et system, og i verden finder der ingen lukkede systemer i betydningen af systemer, der ikke ligger under for virkninger udefra. Men hvis der ikke findes lukkede systemer, giver det så overhovedet nogen mening at danne et modbegreb om åbne systemer?"

Ifølge Luhmann må dette besvares med et "ja". Sociale systemer må være operativt selvbestemmende. Med "operativ lukning" skal der dog ikke forstås en kausal isolering, siger Luhmann (ibid. s.48): "Det hævdes ikke, at systemet ikke påvirkes af omverdenen, eller at det ikke kan indvirke på omverdenen". Dette må i første omgangs slås fast. Det andet som må slås fast er, at forskellige sociale systemer (fx det videnskabelige og det politiske system) godt kan kommunikere med hinanden, men dog netop har forskellige samfundsmæssige funktioner. Problemet (om strukturel kobling) er nærmere at finde i forholdet mellem sociale systemer og psykiske systemer. "Sociale systemer lader sig kun irritere af bevidsthed" som Luhmann (ibid. s.51) påpeger. Det tredje som må slås fast er at sociale systemer ikke behøver være særligt stabile. Tidsdimensionen er vigtig at inddrage, fremhæver Luhmann. Autopoiesis handler om produktion og reproduktion af et system: "Begrebets sigte ligger dermed klart i tidsdimensionen. Det afgørende spørgsmål er: fortsætter det eller stopper det" (ibid. s.46).

Mvh.

Ref.:
Luhmann, Niklas (1997): Autopoiesis. I: Iagttagelse og paradoks. Gyldendal, Nordisk Forlag.



Skrevet d. 21.03.2006 af Ole Bjerg
Hej Kristian

Jeg har læst dit indlæg øverst men kun skimmet i den resterende diskussion, så måske overser jeg noget, der allerede har været diskuteret.

Jeg deler din frustration i forhold til Luhmanns polycentrisme og hans diagnose af det moderne samfund i det hele taget. Samfundet synes sjældent at fungere så simpelt, som LUhmann sætter det op i sin skematik. Det kan godt være, at systemerne er lukkede i forhold til hinanden, men det løser jo ikke problemet omkring, hvor og hvornår de hver især skal bringes i anvendelse.

Et af indlæggene efterlyser empiriske eksempler. Her er et: Universitetet. Den nye universitetsreform komplicerer præcis universitetet som en organisation, idet det bliver gennemskåret af en rækker forskellige systemer: det videnskabelige, det pædagogiske, det økonomiske, det politiske og sikkert en række andre. Universitetet kan således ikke umiddelbart henregnse til en institutionalisering af den videnskabelige kode.

For mig giver LUhmann kun mening, hvis vi siger, at hans teori er en teori om, hvordan mulighedsbetingelserne for at kommunikere om videnskab (økonomi, jura etc.) er differentierede, således at de ikke kan bringes på en fællesnævner i selve kommunikationen. Ofte vil vi være henvist til enten eller. Enten taler vi om videnskab eller også taler vi om økonomi, og de to rationaler er ikke i udgangspunktet forenelige.

Hvad Luhmann imidlertid underbetoner er, hvordan disse mulighedsbetingelser på det institutionelle plan ofte er blandet sammen. Vi kan kun forholde os til en ting ad gangen, emn det giver ikke sig selv af den instutionelle sammenhæng, hvilken en af tingene, vi så skal forholde sig til.

Idealet i det moderne samfund var måske at skabe et samfund, hvor det netop altid gav sig selv, hvilket system man skulle bringe i anvendelse på et givet tidspunkt og sted. Det projekt synes bare ikke rigtigt at være blevet indfriet.

Ole

Andre læser også

Sociologiskforum.dk benytter cookies til blandt andet statistik og marketing. Ved at benytte hjemmesiden accepterer du vores brug af cookies. Okay