Luhmann og professionsidentitet
Jeg er i gang med at skrive masteropgave, hvor problemformuleringen lyder: Hvilken betydning har uddifferentieringen i et skole- og et praksissystem for et læringsmiljø, der skal bidrage til konstruktion af en professionsidentitet?". Jeg har valgt at bruge Luhmann som teoretiker, idet jeg vurderer han giver nogle brugbare analyseredskaber ift. den uddannelsessociologiske udvikling - at uddiffentiering har fundet sted, fordi systemerne har ændret funktion og dermed har læringsmiljøet også ændret sig. Nu er jeg så strandet - måske fordi Luhmann er metateoretiker? Siger Luhmann noget direkte om læringsmiljø? Det er afgørende at få med i opgaven, da udgangspunktet er læring.
I min begrebsafklaring af professionsidentitet tager jeg desuden udgangspunkt i Wackerhausens beskrivelser, som modsat Luhmann - er konkrete og praksisnære. Min tvivl går på, hvordan Luhmann forholder sig til dette. Som jeg forstår ham, konstrueres identiteten i de forskellige sociale systemer, altså via kommunikationen. Når jeg vil undersøge professionsidentiteten er det den identitet, der tilhører et socialt system omhandlende profession og uddannelse.Kan nogen hjælpe mig?
I min begrebsafklaring af professionsidentitet tager jeg desuden udgangspunkt i Wackerhausens beskrivelser, som modsat Luhmann - er konkrete og praksisnære. Min tvivl går på, hvordan Luhmann forholder sig til dette. Som jeg forstår ham, konstrueres identiteten i de forskellige sociale systemer, altså via kommunikationen. Når jeg vil undersøge professionsidentiteten er det den identitet, der tilhører et socialt system omhandlende profession og uddannelse.Kan nogen hjælpe mig?
[q=Knu]Siger Luhmann noget direkte om læringsmiljø? Det er afgørende at få med i opgaven, da udgangspunktet er læring.
[/q]
Jeg ved ikke meget om det, men jeg ved, at Luhmann har skrevet en bog om samfundets uddannelses system: http://www.gyldendal-akademisk.dk/Books/9788741223551.aspx
[/q]
Jeg ved ikke meget om det, men jeg ved, at Luhmann har skrevet en bog om samfundets uddannelses system: http://www.gyldendal-akademisk.dk/Books/9788741223551.aspx
Hej!
Luhmann operer ikke med begrebet identitet ( der er ingen kerne, udelukkende kommunikation) . Men i stedet tror jeg din analyse kan have gavn selvreference-begrebet. Luhmann opererer med tre former for selvreference (Luhmann, 2000, s. 507):
• Basal selvreference
• Refleksivitet
• Refleksion
Jeg har anvendt dette begreb i mit speciale på pædagogisk sociologipå DPU - som kan ses på flg. webadr. : https://platon.dpu.dk/sites/WKBH/pub/search.html (ellers søg på Mette Sørensen og 10. klasse på DKS pæd. bibliotek.
God skrivelyst
Mette
Luhmann operer ikke med begrebet identitet ( der er ingen kerne, udelukkende kommunikation) . Men i stedet tror jeg din analyse kan have gavn selvreference-begrebet. Luhmann opererer med tre former for selvreference (Luhmann, 2000, s. 507):
• Basal selvreference
• Refleksivitet
• Refleksion
Jeg har anvendt dette begreb i mit speciale på pædagogisk sociologipå DPU - som kan ses på flg. webadr. : https://platon.dpu.dk/sites/WKBH/pub/search.html (ellers søg på Mette Sørensen og 10. klasse på DKS pæd. bibliotek.
God skrivelyst
Mette
Som det første vil jeg foreslå dig, at du arbejder lidt videre med at tydeliggøre din problemformulering. Det står i hvert fald ikke klart for mig (måske gør det for andre), hvad det helt præcist er, du ønsker at undersøge. Der er sket en uddifferentiering, siger du, af henholdsvis et skolesystem og et praksissystem. Hvad er det for et praksissystem, du hentyder til? Hvad er det for et læringsmiljø (er det også et system?), du hentyder til? Og ikke mindst; hvad er det for en profession, du tænker på? Modsat Mette mener jeg godt, at du kan bruge identitetsbegrebet i en systemteoretisk opgave, hvis det er, hvad du ønsker at gøre. I systemteorien må "identitet" blot forstås som en forskel, der indføres i et system, og så vil det ikke (i hvert fald hvis du vil anvende Luhmann) være en psykologisk defineret identitet, der er tale om, men netop en social konstrueret identitet. Systemteorien kan sikkert give dig en interessant indfaldsvinkel på det du vil undersøge, og vil i hvert fald være brugbar, hvis du vælger at gøre systembegrebet til det helt centrale. Det lader til, at du især vil lægge vægt på kernebegreberne læring, profession og identitet, og disse begreber spiller ikke nogen større rolle hos Luhmann selv - så dermed giver jeg alligevel Mette lidt ret. Måske er Wackerhausen her bedre at knytte sig til, og så kan eksempelvis Etienne Wengers sociale læringsteori også være et godt bud på en brugbar teori - Wenger taler også om identitet, og har desuden noget at sige om skolen sammenlignet med andre praksisfællesskaber og læringsfællesskaber. Måske det var noget...
Andre læser også
- Perspektivering og konklusion
- Fænomenologisk metode/hermeneutisk fortolkning
- Definition af kontingens
- Svag paternalisme
- Abduktion
- Habermas` teori om system og livsverden
- Generaliserbarhed ved kvalitativ metode?
- Bourdieu - Foucault; Forskel eller lighed
- Magt og viden(foucault)
- Socialkonstruktionisme versus socialkonstruktivisme
- Socialkonstruktivistisk /hermeneutisk
- Metaperspektiv?
- Hvem kender til makro- meso- og mikro begreberne?
- Deduktiv vs. induktiv
- Foucault, subjektivering/objektivering
- Ordet "perspektivering" på engelsk?
- Foucaults diskursanalyse - i en simpel udgave?
- Har jeg forstået Luhmann korrekt???
- Socialkonstruktivisme
- Forskel på paradigme og diskurs
- Moral og etik - en begrebsafklaring.
- Kritisk realisme vs. realism
- HJÆLP!!! jeg fatter ikke felt og doxa
- Sammenhæng mellem kapital og habitus
- Governmentality
- Viden - ud fra en ontologisk og epistemologisk dimension