Latent Klasse ?
Hej, jeg vil høre om nogen kender til free downloads af programmer til LCA - der var et der hed Latent Gold i demo, men det kan jo ikke åbne andet end tilhørende samplefiles. Nogen der har et bud?
Mvh Christian
Mvh Christian
Hej Christian
Du kan downloade LEM på denne hjemmeside.
http://www.uvt.nl/faculteiten/fsw/organisatie/departementen/mto/software2.html
Download denne: `Executable files for the Windows 95 version of LEM (zipped)`
Husk også LEM manualen.
Vermunt, der står bag LatentGold, har også skrevet LEM - og det er helt og aldeles freeware!. Du kan lave klassisk LCA, men der er også et hav af andre muligheder.
Tjek evt også John Uebersax´ hjemmeside ud. Der er nogle gode artikler og småprogrammer.
Mvh Thomas
Du kan downloade LEM på denne hjemmeside.
http://www.uvt.nl/faculteiten/fsw/organisatie/departementen/mto/software2.html
Download denne: `Executable files for the Windows 95 version of LEM (zipped)`
Husk også LEM manualen.
Vermunt, der står bag LatentGold, har også skrevet LEM - og det er helt og aldeles freeware!. Du kan lave klassisk LCA, men der er også et hav af andre muligheder.
Tjek evt også John Uebersax´ hjemmeside ud. Der er nogle gode artikler og småprogrammer.
Mvh Thomas
Hej Christian
LEM er fremragende - kan varmt anbefales. Latent Gold er Vermunts "payware"-udgave som har en lækker Windows-interface, men som dybest set kan det samme som LEM.
Mvh.
Mads
LEM er fremragende - kan varmt anbefales. Latent Gold er Vermunts "payware"-udgave som har en lækker Windows-interface, men som dybest set kan det samme som LEM.
Mvh.
Mads
Hej Thomas og Mads
Tak for det. Jeg kigger efter.
Mvh Christian
Tak for det. Jeg kigger efter.
Mvh Christian
Jeg vækker lige en gammel tråd til live.
Ad forskellige stier på nettet har jeg forsøgt at finde programfilerne til LEM, og heller ikke linket i denne tråd synes at føre frem til noget (længere).
Er der en venlig og vidende sjæl, som kan fortælle mig, hvor programmet findes, hvis det stadig findes?
Jacob
Ad forskellige stier på nettet har jeg forsøgt at finde programfilerne til LEM, og heller ikke linket i denne tråd synes at føre frem til noget (længere).
Er der en venlig og vidende sjæl, som kan fortælle mig, hvor programmet findes, hvis det stadig findes?
Jacob
Jacob,
Jeg ville droppe LEM og bruge poLCA i R. LEM er svær at arbejde med--især hvis du vil have dine data (fx forudsagte klasser eller klassemedlemsskabssandsynligheder) tilbage i et almindeligt statistikprogram (SPSS/STATA/SAS). R er selvfølgelig lidt mere kompliceret, men netop poLCA er meget, meget simpel. Jeg kan smide dig noget kode, som du kan kigge på (den indlæser data, specificerer matricen, kører analysen, forudsiger klasser, og gemmer en fil med resultaterne i Stata format).
Måske virker dette link (virker for mig), hvis du har interesse i LEM:
http://spitswww.uvt.nl/web/fsw/mto/lem/lemwin.zip
Kristian
Jeg ville droppe LEM og bruge poLCA i R. LEM er svær at arbejde med--især hvis du vil have dine data (fx forudsagte klasser eller klassemedlemsskabssandsynligheder) tilbage i et almindeligt statistikprogram (SPSS/STATA/SAS). R er selvfølgelig lidt mere kompliceret, men netop poLCA er meget, meget simpel. Jeg kan smide dig noget kode, som du kan kigge på (den indlæser data, specificerer matricen, kører analysen, forudsiger klasser, og gemmer en fil med resultaterne i Stata format).
Måske virker dette link (virker for mig), hvis du har interesse i LEM:
http://spitswww.uvt.nl/web/fsw/mto/lem/lemwin.zip
Kristian
Hej Kristian
Først og fremmest tak for dit svar!
LEM er sgu noget af en nød at knække, ja. Jeg har fundet programmet i mellemtiden, og har givet op. Det lykkedes mig ikke engang at få min data importeret til programmet, så det bragte mig ingen steder.
poLCA i R har jeg også kigget lidt på og forsøgt mig med (du må meget gerne sende nogle koder til mig: jlunding[snabel-a]gmail.com). R er nyt for mig, men det ser ud til at kunne lade sig gøre. Det er imidlertid en masse binære variable (items), jeg vil forsøge at konstruere nogle klasser ud fra - og når jeg skriver en kode med dem alle, insisterer R på, at jeg ikke må have mere en 256 bytes variabelnavne.
Der er naturligvis ingen af mine variabelnavne, der er så lange, men måske er det fordi den betrager dem som et `navn` til sammen, når jeg `gemmer` dem i f
f derfor har jeg 54 binære indikatorvariable.
Jeg har forsøgt på alle mulige måder at reducere antallet af modaliteter ved en semantisk `sammenkodning` (understøttet af en masse korrelationsmatricer). Det har bragt mig fra 165 til 54, men jeg kunne godt tænke mig at se, om en latent klasse analyse kunne bringe lidt mere `orden` i det.
Det giver - synes jeg - teoretisk mening at forestille sig en bagvedliggende latent variabel med måske 3, 4, 5 klasser af ansøgere; en flygtningetype-variabel, kunne man kalde den. Men giver det mon mening analytisk, metodisk, at arbejde med så mange variable (54 binære) i en LCA?
Det skal måske lige siges, at det, jeg foretager mig nu, er forarbejdet til en korrespondanceanalyse af afgørelser i flygtningenævnet, hvor jeg konstruerer et rum at afgørelser/troværdighedsvurderinger og ser på, hvordan dette rum er struktureret på baggrund af oplysninger om ansøgernes køn, religion, oprindelsesland, etnicitet og altså de 4 grupper af "positionsvariable" -for nu at tale Bourdieu`sk, - der måler hvilken slags flygtning, der er tale om.
mvh
Jacob
Først og fremmest tak for dit svar!
LEM er sgu noget af en nød at knække, ja. Jeg har fundet programmet i mellemtiden, og har givet op. Det lykkedes mig ikke engang at få min data importeret til programmet, så det bragte mig ingen steder.
poLCA i R har jeg også kigget lidt på og forsøgt mig med (du må meget gerne sende nogle koder til mig: jlunding[snabel-a]gmail.com). R er nyt for mig, men det ser ud til at kunne lade sig gøre. Det er imidlertid en masse binære variable (items), jeg vil forsøge at konstruere nogle klasser ud fra - og når jeg skriver en kode med dem alle, insisterer R på, at jeg ikke må have mere en 256 bytes variabelnavne.
Der er naturligvis ingen af mine variabelnavne, der er så lange, men måske er det fordi den betrager dem som et `navn` til sammen, når jeg `gemmer` dem i f
f derfor har jeg 54 binære indikatorvariable.
Jeg har forsøgt på alle mulige måder at reducere antallet af modaliteter ved en semantisk `sammenkodning` (understøttet af en masse korrelationsmatricer). Det har bragt mig fra 165 til 54, men jeg kunne godt tænke mig at se, om en latent klasse analyse kunne bringe lidt mere `orden` i det.
Det giver - synes jeg - teoretisk mening at forestille sig en bagvedliggende latent variabel med måske 3, 4, 5 klasser af ansøgere; en flygtningetype-variabel, kunne man kalde den. Men giver det mon mening analytisk, metodisk, at arbejde med så mange variable (54 binære) i en LCA?
Det skal måske lige siges, at det, jeg foretager mig nu, er forarbejdet til en korrespondanceanalyse af afgørelser i flygtningenævnet, hvor jeg konstruerer et rum at afgørelser/troværdighedsvurderinger og ser på, hvordan dette rum er struktureret på baggrund af oplysninger om ansøgernes køn, religion, oprindelsesland, etnicitet og altså de 4 grupper af "positionsvariable" -for nu at tale Bourdieu`sk, - der måler hvilken slags flygtning, der er tale om.
mvh
Jacob
Hej Kristian
Først og fremmest tak for dit svar!
LEM er sgu noget af en nød at knække, ja. Jeg har fundet programmet i mellemtiden, og har givet op. Det lykkedes mig ikke engang at få min data importeret til programmet, så det bragte mig ingen steder.
poLCA i R har jeg også kigget lidt på og forsøgt mig med (du må meget gerne sende nogle koder til mig: jlunding[snabel-a]gmail.com). R er nyt for mig, men det ser ud til at kunne lade sig gøre. Det er imidlertid en masse binære variable (items), jeg vil forsøge at konstruere nogle klasser ud fra - og når jeg skriver en kode med dem alle, insisterer R på, at jeg ikke må have mere en 256 bytes variabelnavne.
Der er naturligvis ingen af mine variabelnavne, der er så lange, men måske er det fordi den betrager dem som et `navn` til sammen, når jeg `gemmer` dem i f
f derfor har jeg 54 binære indikatorvariable.
Jeg har forsøgt på alle mulige måder at reducere antallet af modaliteter ved en semantisk `sammenkodning` (understøttet af en masse korrelationsmatricer). Det har bragt mig fra 165 til 54, men jeg kunne godt tænke mig at se, om en latent klasse analyse kunne bringe lidt mere `orden` i det.
Det giver - synes jeg - teoretisk mening at forestille sig en bagvedliggende latent variabel med måske 3, 4, 5 klasser af ansøgere; en flygtningetype-variabel, kunne man kalde den. Men giver det mon mening analytisk, metodisk, at arbejde med så mange variable (54 binære) i en LCA?
Det skal måske lige siges, at det, jeg foretager mig nu, er forarbejdet til en korrespondanceanalyse af afgørelser i flygtningenævnet, hvor jeg konstruerer et rum at afgørelser/troværdighedsvurderinger og ser på, hvordan dette rum er struktureret på baggrund af oplysninger om ansøgernes køn, religion, oprindelsesland, etnicitet og altså de 4 grupper af "positionsvariable" -for nu at tale Bourdieu`sk, - der måler hvilken slags flygtning, der er tale om.
mvh
Jacob
Først og fremmest tak for dit svar!
LEM er sgu noget af en nød at knække, ja. Jeg har fundet programmet i mellemtiden, og har givet op. Det lykkedes mig ikke engang at få min data importeret til programmet, så det bragte mig ingen steder.
poLCA i R har jeg også kigget lidt på og forsøgt mig med (du må meget gerne sende nogle koder til mig: jlunding[snabel-a]gmail.com). R er nyt for mig, men det ser ud til at kunne lade sig gøre. Det er imidlertid en masse binære variable (items), jeg vil forsøge at konstruere nogle klasser ud fra - og når jeg skriver en kode med dem alle, insisterer R på, at jeg ikke må have mere en 256 bytes variabelnavne.
Der er naturligvis ingen af mine variabelnavne, der er så lange, men måske er det fordi den betrager dem som et `navn` til sammen, når jeg `gemmer` dem i f
f derfor har jeg 54 binære indikatorvariable.
Jeg har forsøgt på alle mulige måder at reducere antallet af modaliteter ved en semantisk `sammenkodning` (understøttet af en masse korrelationsmatricer). Det har bragt mig fra 165 til 54, men jeg kunne godt tænke mig at se, om en latent klasse analyse kunne bringe lidt mere `orden` i det.
Det giver - synes jeg - teoretisk mening at forestille sig en bagvedliggende latent variabel med måske 3, 4, 5 klasser af ansøgere; en flygtningetype-variabel, kunne man kalde den. Men giver det mon mening analytisk, metodisk, at arbejde med så mange variable (54 binære) i en LCA?
Det skal måske lige siges, at det, jeg foretager mig nu, er forarbejdet til en korrespondanceanalyse af afgørelser i flygtningenævnet, hvor jeg konstruerer et rum at afgørelser/troværdighedsvurderinger og ser på, hvordan dette rum er struktureret på baggrund af oplysninger om ansøgernes køn, religion, oprindelsesland, etnicitet og altså de 4 grupper af "positionsvariable" -for nu at tale Bourdieu`sk, - der måler hvilken slags flygtning, der er tale om.
mvh
Jacob
........Se bort fra de to forrige posts..... Der gik et eller andet galt
Hej Kristian
Først og fremmest tak for dit svar!
LEM er sgu noget af en nød at knække, ja. Jeg har fundet programmet i mellemtiden, og har givet op. Det lykkedes mig ikke engang at få min data importeret til programmet, så det bragte mig ingen steder.
poLCA i R har jeg også kigget lidt på og forsøgt mig med (du må meget gerne sende nogle koder til mig: jlunding[snabel-a]gmail.com). R er nyt for mig, men det ser ud til at kunne lade sig gøre. Det er imidlertid en masse binære variable (items), jeg vil forsøge at konstruere nogle klasser ud fra - og når jeg skriver en kode med dem alle, insisterer R på, at jeg ikke må have mere en 256 bytes variabelnavne.
Der er naturligvis ingen af mine variabelnavne, der er så lange, men måske er det fordi den betrager dem som et `navn` til sammen, når jeg `gemmer` dem i f
f
Hej Kristian
Først og fremmest tak for dit svar!
LEM er sgu noget af en nød at knække, ja. Jeg har fundet programmet i mellemtiden, og har givet op. Det lykkedes mig ikke engang at få min data importeret til programmet, så det bragte mig ingen steder.
poLCA i R har jeg også kigget lidt på og forsøgt mig med (du må meget gerne sende nogle koder til mig: jlunding[snabel-a]gmail.com). R er nyt for mig, men det ser ud til at kunne lade sig gøre. Det er imidlertid en masse binære variable (items), jeg vil forsøge at konstruere nogle klasser ud fra - og når jeg skriver en kode med dem alle, insisterer R på, at jeg ikke må have mere en 256 bytes variabelnavne.
Der er naturligvis ingen af mine variabelnavne, der er så lange, men måske er det fordi den betrager dem som et `navn` til sammen, når jeg `gemmer` dem i f
f
........Se bort fra de nu tre forrige posts..... Der går et eller andet galt!""#!"¤%!%
Hej Kristian
Først og fremmest tak for dit svar!
LEM er sgu noget af en nød at knække, ja. Jeg har fundet programmet i mellemtiden, og har givet op. Det lykkedes mig ikke engang at få min data importeret til programmet, så det bragte mig ingen steder.
poLCA i R har jeg også kigget lidt på og forsøgt mig med (du må meget gerne sende nogle koder til mig: jlunding[snabel-a]gmail.com). R er nyt for mig, men det ser ud til at kunne lade sig gøre. Det er imidlertid en masse binære variable (items), jeg vil forsøge at konstruere nogle klasser ud fra - og når jeg skriver en kode med dem alle, insisterer R på, at jeg ikke må have mere en 256 bytes variabelnavne.
Der er naturligvis ingen af mine variabelnavne, der er så lange, men måske er det fordi den betrager dem som et `navn` til sammen, når jeg `gemmer` dem i f
f - (y1, y2,....,y54)
Sagen er, at jeg har data med en masse multi.response spørgsmål (check all that apply - eller hvad man nu kalder det).
Tematisk er der tale om 4 grupper af spørgsmål (det drejer sig om asylansøgere, hvis sag er behandlet i flygtningenævnet): Overlast, Risiko, Årsag og Agents of persecution. Hver subjekt i data har op til 16 svar under hver gruppe, og der er 54 forskellige modaliteter i alt. Derfor har jeg 54 binære indikatorvariable.
Jeg har forsøgt på alle mulige måder at reducere antallet af modaliteter ved en semantisk `sammenkodning` (understøttet af en masse korrelationsmatricer). Det har bragt mig fra 165 til 54, men jeg kunne godt tænke mig at se, om en latent klasse analyse kunne bringe lidt mere `orden` i det.
Det giver - synes jeg - teoretisk mening at forestille sig en bagvedliggende latent variabel med måske 3, 4, 5 klasser af ansøgere; en flygtningetype-variabel, kunne man kalde den. Men giver det mon mening analytisk, metodisk, at arbejde med så mange variable (54 binære) i en LCA?
Det skal måske lige siges, at det, jeg foretager mig nu, er forarbejdet til en korrespondanceanalyse af afgørelser i flygtningenævnet, hvor jeg konstruerer et rum at afgørelser/troværdighedsvurderinger og ser på, hvordan dette rum er struktureret på baggrund af oplysninger om ansøgernes køn, religion, oprindelsesland, etnicitet og altså de 4 grupper af "positionsvariable" -for nu at tale Bourdieu`sk, - der måler hvilken slags flygtning, der er tale om.
mvh
Jacob
Hej Kristian
Først og fremmest tak for dit svar!
LEM er sgu noget af en nød at knække, ja. Jeg har fundet programmet i mellemtiden, og har givet op. Det lykkedes mig ikke engang at få min data importeret til programmet, så det bragte mig ingen steder.
poLCA i R har jeg også kigget lidt på og forsøgt mig med (du må meget gerne sende nogle koder til mig: jlunding[snabel-a]gmail.com). R er nyt for mig, men det ser ud til at kunne lade sig gøre. Det er imidlertid en masse binære variable (items), jeg vil forsøge at konstruere nogle klasser ud fra - og når jeg skriver en kode med dem alle, insisterer R på, at jeg ikke må have mere en 256 bytes variabelnavne.
Der er naturligvis ingen af mine variabelnavne, der er så lange, men måske er det fordi den betrager dem som et `navn` til sammen, når jeg `gemmer` dem i f
f - (y1, y2,....,y54)
Sagen er, at jeg har data med en masse multi.response spørgsmål (check all that apply - eller hvad man nu kalder det).
Tematisk er der tale om 4 grupper af spørgsmål (det drejer sig om asylansøgere, hvis sag er behandlet i flygtningenævnet): Overlast, Risiko, Årsag og Agents of persecution. Hver subjekt i data har op til 16 svar under hver gruppe, og der er 54 forskellige modaliteter i alt. Derfor har jeg 54 binære indikatorvariable.
Jeg har forsøgt på alle mulige måder at reducere antallet af modaliteter ved en semantisk `sammenkodning` (understøttet af en masse korrelationsmatricer). Det har bragt mig fra 165 til 54, men jeg kunne godt tænke mig at se, om en latent klasse analyse kunne bringe lidt mere `orden` i det.
Det giver - synes jeg - teoretisk mening at forestille sig en bagvedliggende latent variabel med måske 3, 4, 5 klasser af ansøgere; en flygtningetype-variabel, kunne man kalde den. Men giver det mon mening analytisk, metodisk, at arbejde med så mange variable (54 binære) i en LCA?
Det skal måske lige siges, at det, jeg foretager mig nu, er forarbejdet til en korrespondanceanalyse af afgørelser i flygtningenævnet, hvor jeg konstruerer et rum at afgørelser/troværdighedsvurderinger og ser på, hvordan dette rum er struktureret på baggrund af oplysninger om ansøgernes køn, religion, oprindelsesland, etnicitet og altså de 4 grupper af "positionsvariable" -for nu at tale Bourdieu`sk, - der måler hvilken slags flygtning, der er tale om.
mvh
Jacob
Hej Jacob,
Jeg har smidt dig noget kode - håber det er til at gennemskue.
Ang. 54 variable: Det er virkelig mange variable. Det er en krydstabel med 2^54 celler. Det er alt for meget, med mindre du har enormt meget data. LCA er, modsat korrespondanceanalyse, en model, og derfor bruger du et vist antal frihedsgrader, når du kører den. Det må ikke være flere frihedsgrader end der er i dit sample. poLCA giver dig disse informationer.
Ang. problem: Gem filen som csv eller lignende og gem dine binære indikatorer som 1 og 2 (ikke 0 og 1). Gem ikke value labels. I Stata, hvis du bruger det, findes der en eksporter-mulighed, og i SPSS kan man vist nemt gemme i csv-format via Gem som.
Ellers lyder analysen rigtig god. 54 variable er, selv i korrespondanceanalyse, rigtig mange variable, så måske du skal skære det ned, fx til 10-15 stykker--men så ved jeg ikke, om analysen stadig holder ;)
Kristian
Jeg har smidt dig noget kode - håber det er til at gennemskue.
Ang. 54 variable: Det er virkelig mange variable. Det er en krydstabel med 2^54 celler. Det er alt for meget, med mindre du har enormt meget data. LCA er, modsat korrespondanceanalyse, en model, og derfor bruger du et vist antal frihedsgrader, når du kører den. Det må ikke være flere frihedsgrader end der er i dit sample. poLCA giver dig disse informationer.
Ang. problem: Gem filen som csv eller lignende og gem dine binære indikatorer som 1 og 2 (ikke 0 og 1). Gem ikke value labels. I Stata, hvis du bruger det, findes der en eksporter-mulighed, og i SPSS kan man vist nemt gemme i csv-format via Gem som.
Ellers lyder analysen rigtig god. 54 variable er, selv i korrespondanceanalyse, rigtig mange variable, så måske du skal skære det ned, fx til 10-15 stykker--men så ved jeg ikke, om analysen stadig holder ;)
Kristian
Hej Jakob
Jeg synes ligesom Kristian at 54 variable lyder meget voldsomt. Udover statistiske identifikations-problemer, bliver det enormt svært, at fortolke de efterfølgende klasser, medmindre der er meget entydige mønstre i data.
Måske du bør overveje, at køre en faktoranalyse før du går videre mhp. at reducere input variable til et antal færre (og meningsfulde) variable i latent klasse analysen.
vh Thomas
Jeg synes ligesom Kristian at 54 variable lyder meget voldsomt. Udover statistiske identifikations-problemer, bliver det enormt svært, at fortolke de efterfølgende klasser, medmindre der er meget entydige mønstre i data.
Måske du bør overveje, at køre en faktoranalyse før du går videre mhp. at reducere input variable til et antal færre (og meningsfulde) variable i latent klasse analysen.
vh Thomas
Hej alle,
Jeg har selv kender arbejdet med mindre LCA-analyser vha. LEM. Da det dog ikke er det nemmeste felt at grave sig ned i enehændigt, vil jeg høre, om I kender institutter eller uddannelser, som udbyder kurser i latent klasse analyse?
Mvh Engelbrecht
Jeg har selv kender arbejdet med mindre LCA-analyser vha. LEM. Da det dog ikke er det nemmeste felt at grave sig ned i enehændigt, vil jeg høre, om I kender institutter eller uddannelser, som udbyder kurser i latent klasse analyse?
Mvh Engelbrecht
Godt spørgsmål. Måske på nogle af business skolerne (Århus eller København), ellers skal du nok til udlandet. Lazarsfeld og Henrys gamle bog om LCA er klart værd at kigge i.
Kristian
Kristian
Andre læser også
- Perspektivering og konklusion
- Fænomenologisk metode/hermeneutisk fortolkning
- Definition af kontingens
- Svag paternalisme
- Abduktion
- Habermas` teori om system og livsverden
- Generaliserbarhed ved kvalitativ metode?
- Bourdieu - Foucault; Forskel eller lighed
- Magt og viden(foucault)
- Socialkonstruktionisme versus socialkonstruktivisme
- Socialkonstruktivistisk /hermeneutisk
- Metaperspektiv?
- Hvem kender til makro- meso- og mikro begreberne?
- Deduktiv vs. induktiv
- Foucault, subjektivering/objektivering
- Ordet "perspektivering" på engelsk?
- Foucaults diskursanalyse - i en simpel udgave?
- Har jeg forstået Luhmann korrekt???
- Socialkonstruktivisme
- Forskel på paradigme og diskurs
- Moral og etik - en begrebsafklaring.
- Kritisk realisme vs. realism
- HJÆLP!!! jeg fatter ikke felt og doxa
- Sammenhæng mellem kapital og habitus
- Governmentality
- Viden - ud fra en ontologisk og epistemologisk dimension