Kulturmøde
Jeg går på lærerseminariet og skal lige straks op til eksamen i Kristendomskundskab/Livsoplysning. Mit emne er Kulturmødet, men mit problem er at da jeg valgte det, var det ud fra en idé om at emnet i sig selv er meget aktuelt, men det er også meget bredt. Jeg sidder og er ved at gå ned over at jeg ikke føler at jeg har overblik over hvad der er mest væsentligt at inddrage. Jeg har svært ved at præcisere mit emne.
Er der nogen der har nogle gode forslag?
Med venlig hilsen Nadja
Er der nogen der har nogle gode forslag?
Med venlig hilsen Nadja
Jeg er selv lærerstuderende, og jeg kan kun sige, at emnet Muslimer i den danske folkeskole ville være klart det nemmeste at vælge!
Herunder kan du snakke om de "problemer" der opstår, når muslimer har Rhamedan og når deres forældre vælger at de ikke skal deltage i Religionsundervisning eller i Idræt..
Håber noget af det kan hjælpe..
Lasse
Herunder kan du snakke om de "problemer" der opstår, når muslimer har Rhamedan og når deres forældre vælger at de ikke skal deltage i Religionsundervisning eller i Idræt..
Håber noget af det kan hjælpe..
Lasse
Hej Lasse, tak for dit besyv, men jeg valgte at gribe det an fra en lidt anden vinkel ved bl.a. at komme ind på globaliseringen, og dermed indvandringen i Danmark gennem de sidste 50 år, med arbejdsimmigranterne i 1960´erne og flygtningene fra 1980´erne.
Og hvorfor "kulturmødet" som emne i den grad er oppe til debat i det danske sanfund, og dermed henvise til mediekulturen der i mange tilfælde fokuserer på det negative, og angsten for det fremmede.
Derudover kom jeg bl.a ind på vestens sekularisering, og hvordan dette ikke stemmer overens med Islam, hvor politik er baseret på religionen.
Og dermed shari`a`en, den muslimske lovgivning, der er baseret på koranen og hadith.
Et råd til andre, husk at referere det du siger i eksamenslokalet til kilder, hvad enten det er personer eller undersøgelser. Du skal kunne støtte det du siger op med kildehenvisninger.
Og hvorfor "kulturmødet" som emne i den grad er oppe til debat i det danske sanfund, og dermed henvise til mediekulturen der i mange tilfælde fokuserer på det negative, og angsten for det fremmede.
Derudover kom jeg bl.a ind på vestens sekularisering, og hvordan dette ikke stemmer overens med Islam, hvor politik er baseret på religionen.
Og dermed shari`a`en, den muslimske lovgivning, der er baseret på koranen og hadith.
Et råd til andre, husk at referere det du siger i eksamenslokalet til kilder, hvad enten det er personer eller undersøgelser. Du skal kunne støtte det du siger op med kildehenvisninger.
Kulturmødet er et farligt begreb. Det handler ikke bare om at danskerne som helhed møder indvandrerne som en fremmed enhed. Hverken danskerne eller indvandrerne udgør en kulturel helhed. Der er en tendens til at betragte danskerne som individualister, som har fælles `værdier` som står overfor overfor indvandrere som har en fællles kultur og `religion`. Set i et overordnet perspektiv er danskernes selvstændighed en myte - som let kan dementeres. Danskerne er i virkeligheden meget konforme.
Kulturmødet kommer ikke kun til udtryk, når de indfødte møder indvandrere. Det foregår på kryds og tværs. Danskerne er som turister og handlende selv de fremmede i et kulturmøde.
Principielt handler kulturmødet om gensidig forståelse mellem mennesker med forskellig baggrund. Anita Holm Riis har skrevet en bog om Kulturmødets Hermeneutik, som netop handler om de principielle spørgsmål.
Bikhu Parekh har i England pointeret, at en løsning på et kulturmøde forudsætter, at begge parter opnår bevidsthed om deres kulturelle identitet og deres fælles værdier.
Et godt eksempel er den såkaldte Muhammedkrise set fra Danmark og fra Mellemøsten. I den danske diskussion handlede det om ytringsfrihed og religionsfrihed, men i den mellemøstlige om blasfemi, identitet og ære. Det førte til en konfrontation, fordi man fra dansk side nægtede at acceptere, at den dansk-muslimske minoritet reagerede ud fra et værdisyn, som ikke satte individet i centrum, men derimod respekten for Gud/Allah. Selv da det viste sig, at denne synsmåde havde støtte fra ikke bare Muslimer men også fra paven og kristne statsledere i den vestlige verden dæmrede det, at der var andre dagsordener end den offentlige danske i verdenssamfundet. Indvandrerne i Danmark repræsenterer således også de kulturer, de har rødder i, og som udgør et af holdepunkterne for deres identitetssøgning.
Tanken om, at de bare kan overtage den danske individualisme er for naiv - for mange ndvandrere er dybt afhængige af støtten i deres egne netværk: familie, slægntninge, naboer i indvandrerkvarterer. Uden støtte fra disse netværk frygter mange indvandrere at gå i hundene. Ved at samle indvandrerne i sociale ghettoer betyder det, at de ikke møder den danske kultur på sit bedste, men derimod ser eksempler på mange smadrede eksistenser, som ikke har nogen kulturbevisthed. Og de pæne kulturelle danskere møder heller ikke indvandrerkulturen i deres hverdag, undtagen som turister i eksotiske lande.
Et godt eksamenråd er for øvrigt: Når du bruger ord fra ande kulturer, skal du bruge dem rigtigt og skrive dem rigtigt - som ramadan. Det viser ikke bare viden, men også respekt for den kultur eller religion, man taler om.
Kulturmødet kommer ikke kun til udtryk, når de indfødte møder indvandrere. Det foregår på kryds og tværs. Danskerne er som turister og handlende selv de fremmede i et kulturmøde.
Principielt handler kulturmødet om gensidig forståelse mellem mennesker med forskellig baggrund. Anita Holm Riis har skrevet en bog om Kulturmødets Hermeneutik, som netop handler om de principielle spørgsmål.
Bikhu Parekh har i England pointeret, at en løsning på et kulturmøde forudsætter, at begge parter opnår bevidsthed om deres kulturelle identitet og deres fælles værdier.
Et godt eksempel er den såkaldte Muhammedkrise set fra Danmark og fra Mellemøsten. I den danske diskussion handlede det om ytringsfrihed og religionsfrihed, men i den mellemøstlige om blasfemi, identitet og ære. Det førte til en konfrontation, fordi man fra dansk side nægtede at acceptere, at den dansk-muslimske minoritet reagerede ud fra et værdisyn, som ikke satte individet i centrum, men derimod respekten for Gud/Allah. Selv da det viste sig, at denne synsmåde havde støtte fra ikke bare Muslimer men også fra paven og kristne statsledere i den vestlige verden dæmrede det, at der var andre dagsordener end den offentlige danske i verdenssamfundet. Indvandrerne i Danmark repræsenterer således også de kulturer, de har rødder i, og som udgør et af holdepunkterne for deres identitetssøgning.
Tanken om, at de bare kan overtage den danske individualisme er for naiv - for mange ndvandrere er dybt afhængige af støtten i deres egne netværk: familie, slægntninge, naboer i indvandrerkvarterer. Uden støtte fra disse netværk frygter mange indvandrere at gå i hundene. Ved at samle indvandrerne i sociale ghettoer betyder det, at de ikke møder den danske kultur på sit bedste, men derimod ser eksempler på mange smadrede eksistenser, som ikke har nogen kulturbevisthed. Og de pæne kulturelle danskere møder heller ikke indvandrerkulturen i deres hverdag, undtagen som turister i eksotiske lande.
Et godt eksamenråd er for øvrigt: Når du bruger ord fra ande kulturer, skal du bruge dem rigtigt og skrive dem rigtigt - som ramadan. Det viser ikke bare viden, men også respekt for den kultur eller religion, man taler om.
Hej Sørland,
Dybest set er jeg enig i dine betragtninger, men der ligger også, hvis ikke et paradoks, så i hvert fald et dilemma i dem.
Du indleder med betragtninger omkring det `farlige` ved at anskue kulturer som helheder. Det er jeg fuldstændig enig i, og det er vist af f.eks. Seyla Benhabib hvorfor. Hvis man behandler kulturer som helheder giver det de dominerende i kulturen mulighed for at udøve magt indenfor kulturen og derved kan kulturen udgøre en risiko for individer, som ikke ønsker at være med i helheden. Både, fordi de bliver set som medlemmer af en bestemt kultur af andre medlemmer, men også af ikke-medlemmer - de bliver stigmatiserede og behandlet derefter.
På trods af dette omtales Muhammed krisen generaliserende idet danskerne havde deres opfattelser og indvandrerne en anden. Det er næppe tilfældet at alle danskere mente det samme og alle indvandrere det samme ligesom det sandsynligvis er tilfældet, at der er et generelt billede noget lignende det du beskriver.
Skal man drage konsekvensen af den første position må den være at vi ikke kan tale om en dansk kultur og en indvandrer kultur, hvilket virker åbenlyst. Der er stor variation indenfor de to grupper og de adskiller sig ikke bare fra hinanden, men har også mange overlap.
Dilemmaet er derfor om der er tale om en indvandrer kultur og en dansk kultur, som er i kontrast til hinanden eller om landskabet er mere komplekst end dette. Hvis det sidste er tilfældet skal vi måske også være forsigtige med at udtale os generelt om Muhammedkrisen idet der i generaliserende udtalelser er en fare for at stigmatisere både de `danskere` og de `indvandrere` som ikke fulgte den generelle tendens. Gør vi det er vi netop på vej til at skabe en kløft og en opfattelse om at der rent faktisk er tale om to kulturer, som ikke kan `leve` sammen når det rent faktisk er tilfældet at kulturer kan ændre sig.
Dybest set er jeg enig i dine betragtninger, men der ligger også, hvis ikke et paradoks, så i hvert fald et dilemma i dem.
Du indleder med betragtninger omkring det `farlige` ved at anskue kulturer som helheder. Det er jeg fuldstændig enig i, og det er vist af f.eks. Seyla Benhabib hvorfor. Hvis man behandler kulturer som helheder giver det de dominerende i kulturen mulighed for at udøve magt indenfor kulturen og derved kan kulturen udgøre en risiko for individer, som ikke ønsker at være med i helheden. Både, fordi de bliver set som medlemmer af en bestemt kultur af andre medlemmer, men også af ikke-medlemmer - de bliver stigmatiserede og behandlet derefter.
På trods af dette omtales Muhammed krisen generaliserende idet danskerne havde deres opfattelser og indvandrerne en anden. Det er næppe tilfældet at alle danskere mente det samme og alle indvandrere det samme ligesom det sandsynligvis er tilfældet, at der er et generelt billede noget lignende det du beskriver.
Skal man drage konsekvensen af den første position må den være at vi ikke kan tale om en dansk kultur og en indvandrer kultur, hvilket virker åbenlyst. Der er stor variation indenfor de to grupper og de adskiller sig ikke bare fra hinanden, men har også mange overlap.
Dilemmaet er derfor om der er tale om en indvandrer kultur og en dansk kultur, som er i kontrast til hinanden eller om landskabet er mere komplekst end dette. Hvis det sidste er tilfældet skal vi måske også være forsigtige med at udtale os generelt om Muhammedkrisen idet der i generaliserende udtalelser er en fare for at stigmatisere både de `danskere` og de `indvandrere` som ikke fulgte den generelle tendens. Gør vi det er vi netop på vej til at skabe en kløft og en opfattelse om at der rent faktisk er tale om to kulturer, som ikke kan `leve` sammen når det rent faktisk er tilfældet at kulturer kan ændre sig.
Helt enig, og du har fattet den pointe, som jeg forsøgte at få frem. Sociologisk set kan vi ikke tale om dansk kultur og indvandrerkultur som helheder, fordi der er væsentlige variationer. `Den danske diskussion` henviser til den dominerende diskurs so fremføres af Jylllandsposten/Fog Rasmussen - som selvfølgelig ikke repræsenterer hele befolkningen, men som hævder at repræsentere den. Der er dilemmaet.
Andre læser også
- Perspektivering og konklusion
- Fænomenologisk metode/hermeneutisk fortolkning
- Definition af kontingens
- Svag paternalisme
- Abduktion
- Habermas` teori om system og livsverden
- Generaliserbarhed ved kvalitativ metode?
- Bourdieu - Foucault; Forskel eller lighed
- Magt og viden(foucault)
- Socialkonstruktionisme versus socialkonstruktivisme
- Socialkonstruktivistisk /hermeneutisk
- Metaperspektiv?
- Hvem kender til makro- meso- og mikro begreberne?
- Deduktiv vs. induktiv
- Foucault, subjektivering/objektivering
- Ordet "perspektivering" på engelsk?
- Foucaults diskursanalyse - i en simpel udgave?
- Har jeg forstået Luhmann korrekt???
- Socialkonstruktivisme
- Forskel på paradigme og diskurs
- Moral og etik - en begrebsafklaring.
- Kritisk realisme vs. realism
- HJÆLP!!! jeg fatter ikke felt og doxa
- Sammenhæng mellem kapital og habitus
- Governmentality
- Viden - ud fra en ontologisk og epistemologisk dimension