Kritisk teori i læringsteori
Hej alle oplyste sjæle,
Jeg har til opgave at placere min gruppes videnskabsteoretiske ståsted i henhold til læringsteori. Derfor vil jeg rigtig gerne vide mere om, hvilke træk der er toneangivende i kritisk teori når der er fokus på humaniora (og ikke natur/samfundsvidenskab). Jeg mener indtil videre at følgende er kendetegnende:
- Der findes en menneskelig kerne/essens, men den kan gradbøjes (og er altså ikke på samme måde som hos essentialisterne komplet uforanderlig)?
- det er vigtigt at man ikke blot konstaterer de forhold man analyserer, men søger at udbedre dem. Deraf KRITISK teori (tilbage fra Marx).
- forståelsen af mennesker, medsubjekter, er omdrejningspunktet, i modsætning til strukturalisme og socialkonstruktivisme. Mennesket er påvirket, men ikke udelukkende et produkt af, samfundet.
- alt dette mener jeg jo så at min læringsteori indeholder, men jeg synes det virker tyndt at stadfæste positionen udelukkende på disse argumenter. Er der nogen der kan løfte sløret for (flere af) den kritiske teoris grundpiller eller korrigere mig, i så fald vil jeg være taknemmelig.
- Zinck
Jeg har til opgave at placere min gruppes videnskabsteoretiske ståsted i henhold til læringsteori. Derfor vil jeg rigtig gerne vide mere om, hvilke træk der er toneangivende i kritisk teori når der er fokus på humaniora (og ikke natur/samfundsvidenskab). Jeg mener indtil videre at følgende er kendetegnende:
- Der findes en menneskelig kerne/essens, men den kan gradbøjes (og er altså ikke på samme måde som hos essentialisterne komplet uforanderlig)?
- det er vigtigt at man ikke blot konstaterer de forhold man analyserer, men søger at udbedre dem. Deraf KRITISK teori (tilbage fra Marx).
- forståelsen af mennesker, medsubjekter, er omdrejningspunktet, i modsætning til strukturalisme og socialkonstruktivisme. Mennesket er påvirket, men ikke udelukkende et produkt af, samfundet.
- alt dette mener jeg jo så at min læringsteori indeholder, men jeg synes det virker tyndt at stadfæste positionen udelukkende på disse argumenter. Er der nogen der kan løfte sløret for (flere af) den kritiske teoris grundpiller eller korrigere mig, i så fald vil jeg være taknemmelig.
- Zinck
et vigtig begreb inden for kritisk teori er den prævidenskabelige instans - virker som et essentielt begreb at berøre i forhold til læringsteori....
Andre læser også
- Perspektivering og konklusion
- Fænomenologisk metode/hermeneutisk fortolkning
- Definition af kontingens
- Svag paternalisme
- Abduktion
- Habermas` teori om system og livsverden
- Generaliserbarhed ved kvalitativ metode?
- Bourdieu - Foucault; Forskel eller lighed
- Magt og viden(foucault)
- Socialkonstruktionisme versus socialkonstruktivisme
- Socialkonstruktivistisk /hermeneutisk
- Metaperspektiv?
- Hvem kender til makro- meso- og mikro begreberne?
- Deduktiv vs. induktiv
- Foucault, subjektivering/objektivering
- Ordet "perspektivering" på engelsk?
- Foucaults diskursanalyse - i en simpel udgave?
- Har jeg forstået Luhmann korrekt???
- Socialkonstruktivisme
- Forskel på paradigme og diskurs
- Moral og etik - en begrebsafklaring.
- Kritisk realisme vs. realism
- HJÆLP!!! jeg fatter ikke felt og doxa
- Sammenhæng mellem kapital og habitus
- Governmentality
- Viden - ud fra en ontologisk og epistemologisk dimension