Kritik af symbolsk interaktionisme
I øjeblikket sidder jeg og arbejder på et projekt, der metodisk baserer sig på Grounded Theory.
Grounded Theory har videnskabsteoretiske rødder i symbolsk interaktionisme.
Er der nogen, der har et fif til, hvor jeg kan opstøve noget kritik af den symbolske interaktionismes grundlæggende præmisser?
mvh
Johanne
Grounded Theory har videnskabsteoretiske rødder i symbolsk interaktionisme.
Er der nogen, der har et fif til, hvor jeg kan opstøve noget kritik af den symbolske interaktionismes grundlæggende præmisser?
mvh
Johanne
Hej Johanne,
Så vidt jeg husker har Randall Collins udgivet en bog, der hedder `Four Sociological Traditions` (hed vidst "three socio..." i gamle dage). Jeg mindes at have læst en del om netop den symbolske interaktionisme der - så mon der ikke også er noget kritik af de grundlæggende præmisser?
I "Marmorbogen" (Klassisk og nyere samfundsteori af Heine Andersen og Lars Bo Kaspersen (red.)) er der et afsnit om "sociale samhandlingsteorier". Heri er der også en del om symbolsk interaktionisme - måske er der noget kritik at hente her.
Mvh. Kristian
Så vidt jeg husker har Randall Collins udgivet en bog, der hedder `Four Sociological Traditions` (hed vidst "three socio..." i gamle dage). Jeg mindes at have læst en del om netop den symbolske interaktionisme der - så mon der ikke også er noget kritik af de grundlæggende præmisser?
I "Marmorbogen" (Klassisk og nyere samfundsteori af Heine Andersen og Lars Bo Kaspersen (red.)) er der et afsnit om "sociale samhandlingsteorier". Heri er der også en del om symbolsk interaktionisme - måske er der noget kritik at hente her.
Mvh. Kristian
Jeg prøver at kigge nærmere på de bøger du foreslår.
Tak for hjælpen, Kristian.
mvh
Johanne
Tak for hjælpen, Kristian.
mvh
Johanne
Hej Johanne
Jeg er faktisk lige hjemkommet fra en forelæsning om symbolsk interaktionisme og kritik af desangående. Her er lidt overskrifter til inspiration:
Der har, særligt i forhold til Blumer, været kritiske røster fra både marxister og psykologer. Marxisterne hævder at den symbolske interaktionisme ikke kan rumme begreber om undertrykkelse, magt, reproduktion und so weiter. Psykologerne (hvad dette så end betyder) hævder at den overbetoner det sociale og underbetoner patologiske og irrationelle forhold. Det var det helt korte. Den mest gennemarbejdede kritik skulle efter sigende være fremført af Schütz i en socialfænomenologisk tradition og Garfinkel i en etnometodologisk. Du kan jo strengt taget selv prøve at læse lidt på det og se om det er relevant, men ganske kort skulle pointerne være følgende:
Schütz opererer med to dimensioner af intersubjektiv orientering: en konkret og en abstrakt. Helt kort kan man sige at i den abstrakte intersubjektive orientering, benytter vi os af personlige idealtyper (når vi afleverer et brev på posthuset, indgår vi i en (abstrakt eller abstraheret) interaktion med div. postmænd, som vi orienterer os imod vha. idealtyper - eksempelvis ”postmanden”). At langt det meste interaktion i massesamfundet er organiseret som abstrakt interaktion på baggrund af idealtyper, medfører at den sociale verden er organiseret på forhånd – i modsætning til den dynamiske og kaotiske verden hos de symbolske interaktionister. Så alle sociale situationer er organiseret på forhånd før vi træder ind i den qua sprog, idealtyper, kultur, social viden…
Hos Garfinkel handler det om at mennesker opretholder sociale normer og regler fordi de tages for givet (han har lavet div. empiriske studier af normbrud, der betoner at normerne først viser sig når vi bryder dem) og fordi de giver sociale situationer mening (normbrud medfører at meningen brydes og det kan vi jo ikke lide, så derfor opretholder vi frivilligt normerne).
Det var i grove træk hovedpointerne - do ask hvis du vil have det uddybet.
Morten
Jeg er faktisk lige hjemkommet fra en forelæsning om symbolsk interaktionisme og kritik af desangående. Her er lidt overskrifter til inspiration:
Der har, særligt i forhold til Blumer, været kritiske røster fra både marxister og psykologer. Marxisterne hævder at den symbolske interaktionisme ikke kan rumme begreber om undertrykkelse, magt, reproduktion und so weiter. Psykologerne (hvad dette så end betyder) hævder at den overbetoner det sociale og underbetoner patologiske og irrationelle forhold. Det var det helt korte. Den mest gennemarbejdede kritik skulle efter sigende være fremført af Schütz i en socialfænomenologisk tradition og Garfinkel i en etnometodologisk. Du kan jo strengt taget selv prøve at læse lidt på det og se om det er relevant, men ganske kort skulle pointerne være følgende:
Schütz opererer med to dimensioner af intersubjektiv orientering: en konkret og en abstrakt. Helt kort kan man sige at i den abstrakte intersubjektive orientering, benytter vi os af personlige idealtyper (når vi afleverer et brev på posthuset, indgår vi i en (abstrakt eller abstraheret) interaktion med div. postmænd, som vi orienterer os imod vha. idealtyper - eksempelvis ”postmanden”). At langt det meste interaktion i massesamfundet er organiseret som abstrakt interaktion på baggrund af idealtyper, medfører at den sociale verden er organiseret på forhånd – i modsætning til den dynamiske og kaotiske verden hos de symbolske interaktionister. Så alle sociale situationer er organiseret på forhånd før vi træder ind i den qua sprog, idealtyper, kultur, social viden…
Hos Garfinkel handler det om at mennesker opretholder sociale normer og regler fordi de tages for givet (han har lavet div. empiriske studier af normbrud, der betoner at normerne først viser sig når vi bryder dem) og fordi de giver sociale situationer mening (normbrud medfører at meningen brydes og det kan vi jo ikke lide, så derfor opretholder vi frivilligt normerne).
Det var i grove træk hovedpointerne - do ask hvis du vil have det uddybet.
Morten
(Lille, men irrelevant kommentar: Den abstrakte intersubjektive orientering minder ufatteligt meget om Giddens` idé om ekspertsystemer, der dog også har lidt andre betydninger knyttet til sig).
Mange tak!
Det er lige, hvad jeg står og har brug for.
Jeg kigger nærmere på sagerne og vender tilbage, hvis jeg opdager noget bemærkelsesværdigt.
so long
Johanne
Det er lige, hvad jeg står og har brug for.
Jeg kigger nærmere på sagerne og vender tilbage, hvis jeg opdager noget bemærkelsesværdigt.
so long
Johanne
Andre læser også
- Perspektivering og konklusion
- Fænomenologisk metode/hermeneutisk fortolkning
- Definition af kontingens
- Svag paternalisme
- Abduktion
- Habermas` teori om system og livsverden
- Generaliserbarhed ved kvalitativ metode?
- Bourdieu - Foucault; Forskel eller lighed
- Magt og viden(foucault)
- Socialkonstruktionisme versus socialkonstruktivisme
- Socialkonstruktivistisk /hermeneutisk
- Metaperspektiv?
- Hvem kender til makro- meso- og mikro begreberne?
- Deduktiv vs. induktiv
- Foucault, subjektivering/objektivering
- Ordet "perspektivering" på engelsk?
- Foucaults diskursanalyse - i en simpel udgave?
- Har jeg forstået Luhmann korrekt???
- Socialkonstruktivisme
- Forskel på paradigme og diskurs
- Moral og etik - en begrebsafklaring.
- Kritisk realisme vs. realism
- HJÆLP!!! jeg fatter ikke felt og doxa
- Sammenhæng mellem kapital og habitus
- Governmentality
- Viden - ud fra en ontologisk og epistemologisk dimension