konstruktivistisk eller konstruktionistisk?
Hej alle her
Jeg sidder med et sjovt spørgsmål, da jeg er i tvivl om forskellen mellem en konstruktivistisk- og konstruktionistisk tilgang?
Jeg skal have fat i Pierre bourdieu`s teorier, som jeg mener er konstruktivistiske...det er især social konstruktion som jeg skal beskæftige mig med.
Gæder mig til at høre nærmere...
Tommy
Jeg sidder med et sjovt spørgsmål, da jeg er i tvivl om forskellen mellem en konstruktivistisk- og konstruktionistisk tilgang?
Jeg skal have fat i Pierre bourdieu`s teorier, som jeg mener er konstruktivistiske...det er især social konstruktion som jeg skal beskæftige mig med.
Gæder mig til at høre nærmere...
Tommy
Hej Tommy.
Med fare for at være helt galt i byen, så vil jeg da mene at det er to forskellige måder at udtale samme ord på? Det er sjovt, jeg har aldrig lagt mærke til det før..
Mvh
Malte
Med fare for at være helt galt i byen, så vil jeg da mene at det er to forskellige måder at udtale samme ord på? Det er sjovt, jeg har aldrig lagt mærke til det før..
Mvh
Malte
Med fare for att också vara helt galt i byen så har jag för mig att Ian Hacking diskuterar detta i sin bok "The social construction of what?". Det var längesedan jag läste så jag kan ha glömt, men jag tror att han menar att det finns någon form av skillnad i begreppen.
Tjek: http://www.huminf.aau.dk/semesterplan/foraar03/4sem/overheads/opsamling120303.pdf
Ved ikke om det kan bruges.
Mvh. Kristian
Ved ikke om det kan bruges.
Mvh. Kristian
Og / eller : http://en.wikipedia.org/wiki/Social_constructionism
mvh Lars
mvh Lars
Hej Tommy
Det er lidt forskelligt om man skelner mellem konstruktivisme og konstruktionisme. I Simo Køppes artikel "Virkeligheden er narrativ" fra Kritik 131, 1998 argumenterer han for, at der er forskel. Men generelt er der vist enighed om, at der ikke er det store behov for at skelne medmindre man har brug for at dykke ned i detaljerede forskelle. Anyway, i Gads Psykologileksikon står der følgende:
"Socialkonstruktionisme er på den ene side en særlig psykologisk orienteret analyseform som er inspireret af den postmoderne og socialkonstruktivistiske bølge og som ind i mellem er knyttet sammen med diskursanalyser, herunder den særlige variant diskursiv psykologi. På den anden side er socialkonstruktionisme og socialkonstruktivisme forskellige faglige traditioners udtryk for et og det samme. Der synes at være en tendens til at -ionisme benyttes i humaniora og psykologi, men -ivisme benyttes i samfundsvidenskaberne".
Så det kommer nok lidt an på hvor præcis du vil være og hvad du skal bruge begrebet til.
Mvh.
Gitte
Det er lidt forskelligt om man skelner mellem konstruktivisme og konstruktionisme. I Simo Køppes artikel "Virkeligheden er narrativ" fra Kritik 131, 1998 argumenterer han for, at der er forskel. Men generelt er der vist enighed om, at der ikke er det store behov for at skelne medmindre man har brug for at dykke ned i detaljerede forskelle. Anyway, i Gads Psykologileksikon står der følgende:
"Socialkonstruktionisme er på den ene side en særlig psykologisk orienteret analyseform som er inspireret af den postmoderne og socialkonstruktivistiske bølge og som ind i mellem er knyttet sammen med diskursanalyser, herunder den særlige variant diskursiv psykologi. På den anden side er socialkonstruktionisme og socialkonstruktivisme forskellige faglige traditioners udtryk for et og det samme. Der synes at være en tendens til at -ionisme benyttes i humaniora og psykologi, men -ivisme benyttes i samfundsvidenskaberne".
Så det kommer nok lidt an på hvor præcis du vil være og hvad du skal bruge begrebet til.
Mvh.
Gitte
Hej igen
Tak for alle de gode svar.
Men som det er nu, så må jeg konstatere at der ikke er den store forskel mellem de to begreber. Jeg mener dog at det er væsentligt at skelne mellem en socialkonstruktivistisk og konstruktionistisk forståelse, når vi taler om hvordan viden skabes. I en socialkonstruktivistiske forståelse konstrueres viden alene af individet selv. Hvor konstruktionistisk er en feministisk tilgang, hvor viden ikke alene opstår i individet selv, men også i relation til andre.
Men hvis jeg nu ikke er helt forkert på den, hvilken af de begreber holder Pierre bourdieu sig til?
Tak for alle de gode svar.
Men som det er nu, så må jeg konstatere at der ikke er den store forskel mellem de to begreber. Jeg mener dog at det er væsentligt at skelne mellem en socialkonstruktivistisk og konstruktionistisk forståelse, når vi taler om hvordan viden skabes. I en socialkonstruktivistiske forståelse konstrueres viden alene af individet selv. Hvor konstruktionistisk er en feministisk tilgang, hvor viden ikke alene opstår i individet selv, men også i relation til andre.
Men hvis jeg nu ikke er helt forkert på den, hvilken af de begreber holder Pierre bourdieu sig til?
Hej Tommy. Jeg forstår ikke helt din skelnen mellem socialkonstruktivisme og socialkonstruktionisme, hvor du skriver, at ved -tivisme konstrueres viden alene gennem individet selv og ved -tionismen er det også i relation til andre Jeg mener - som det vist også er skrevet tidligere - at det netop er to videnskabstilgange der er noget nær ens, men hvor de omtales forskelligt indenfor samfundsvidenskab og humaniora. Derudover er det også korrekt, at enkelte mener - som der også refereres til tidligere - at -tionismen fokuserer mere på diskurser og meget radikal socialkonstruktionisme, men det er jeg nu måde stødt på i samfundsvdenskaberne og i psykologien - altså humanioraen. Jeg mener derfor, at de er gennemgående ens, og at BEGGE tilgange fokuserer lie meget på de sociale relationer og at alt (alt efter hvor radikal man er) kontitueres gennem disse sociale relationer.
I forhold til Bourdieu er der jo megen diskussion omkring hans "tilhørsforhold" hvis man gerne vil give ham sådan et. Jeg har flere gange diskuteret ham og er kommet frem til den løsning at han enten er socialkontruktionistisk strukturalist, eller strukturalistisk socialkonstruktionist. (Om man her bruger -tivisme eller -tionisme mener jeg er underodnet) Men jeg mener absolut ikke, at man ganske enkelt kan kategorisere ham som ren konstruktivist (eller -tionist) Hans begreber om habitus etc. etc mener jeg lægger sig op ad strukturalismen med noget "over mennesket". Jeg mener at han bevæger sig i et skel mellem de to tilgange, og er gennem sine begreber også mere deterministisk end jeg ville mene man er gennem "ren" socialkonstruktionisme. Men det er blot egen mening. KH Rosa
I forhold til Bourdieu er der jo megen diskussion omkring hans "tilhørsforhold" hvis man gerne vil give ham sådan et. Jeg har flere gange diskuteret ham og er kommet frem til den løsning at han enten er socialkontruktionistisk strukturalist, eller strukturalistisk socialkonstruktionist. (Om man her bruger -tivisme eller -tionisme mener jeg er underodnet) Men jeg mener absolut ikke, at man ganske enkelt kan kategorisere ham som ren konstruktivist (eller -tionist) Hans begreber om habitus etc. etc mener jeg lægger sig op ad strukturalismen med noget "over mennesket". Jeg mener at han bevæger sig i et skel mellem de to tilgange, og er gennem sine begreber også mere deterministisk end jeg ville mene man er gennem "ren" socialkonstruktionisme. Men det er blot egen mening. KH Rosa
ja undskyld stavefejlene...det gik vist lidt hurtigt. Håber du forstår meningen alligevel...
Jeg er måske lidt forvirret med hensyn til forskellen, så derfor forholder jeg mig til det der skrives i denne tråd og i litteraturen. Fra en en bog der hedder "Dokumentation som pædagogisk refleksion" skelnes der på følgende måde:
"I den konstruktivitiske opfattelse ses kundskab som adskilt fra subjektet/barnet. Kundskab ses som en absolut sandhed med den forskel i forhold et traditionelt udgangspunkt, at den ser forskellig ud hos forskellige børn, dvs. at ethvert individ skaber sit eget billede af den. I en sådan opfattelse fastholder man adskillelsen mellem subjekt og objekt (Gergen & Gergen 1991)"
"For konstruktionisterne går det ikke at adskille subjekt og objekt ad, eller sagt på en anden måde at adskilles og og verden. Vi bliver til i relation til verden og i relation til hinanden. Der findes ingen anden kundskab end den, vi konstruerer sammen. Kundskab findes ikke kun i individet hoved, men den skabes og defineres også i samspillet med mellem os mennesker, og findes så og sige mellem os (Gergen & Gergen)."
Det var måske det jeg prøve at udtrykke med mit sidste indlæg. Men set ud fra det synspunkt, så er der en væsentlig forskel mellem en konstruktivitisk og konstruktionistisk tilgang (som jeg ser det). Men så antager jeg osse, at Gergen & Gergen er i overensstemmelse med den almene forståelse af disse begreber. Men som du ser det Rosa, så mener du det er afhængigt af hvilken tilgang man har til emnet, det vil jeg osse tror er rigtigt. Men at bruge socialkonstruktionistisk om Bourdieus tilhørsforhold, er ihvertfald ikke forkert (som jeg ser det). Strukturelist ligger vel til det at være socialkonstruktionistisk eller konstruktivitisk, fordi dets forbillede ikke ligger i biologien men i lingvistikken.
;)
"I den konstruktivitiske opfattelse ses kundskab som adskilt fra subjektet/barnet. Kundskab ses som en absolut sandhed med den forskel i forhold et traditionelt udgangspunkt, at den ser forskellig ud hos forskellige børn, dvs. at ethvert individ skaber sit eget billede af den. I en sådan opfattelse fastholder man adskillelsen mellem subjekt og objekt (Gergen & Gergen 1991)"
"For konstruktionisterne går det ikke at adskille subjekt og objekt ad, eller sagt på en anden måde at adskilles og og verden. Vi bliver til i relation til verden og i relation til hinanden. Der findes ingen anden kundskab end den, vi konstruerer sammen. Kundskab findes ikke kun i individet hoved, men den skabes og defineres også i samspillet med mellem os mennesker, og findes så og sige mellem os (Gergen & Gergen)."
Det var måske det jeg prøve at udtrykke med mit sidste indlæg. Men set ud fra det synspunkt, så er der en væsentlig forskel mellem en konstruktivitisk og konstruktionistisk tilgang (som jeg ser det). Men så antager jeg osse, at Gergen & Gergen er i overensstemmelse med den almene forståelse af disse begreber. Men som du ser det Rosa, så mener du det er afhængigt af hvilken tilgang man har til emnet, det vil jeg osse tror er rigtigt. Men at bruge socialkonstruktionistisk om Bourdieus tilhørsforhold, er ihvertfald ikke forkert (som jeg ser det). Strukturelist ligger vel til det at være socialkonstruktionistisk eller konstruktivitisk, fordi dets forbillede ikke ligger i biologien men i lingvistikken.
;)
Hov mit gik osse lidt hurtig (læs denne her istedet for):
Jeg er måske lidt forvirret med hensyn til forskellen, så derfor forholder jeg mig til det der skrives i denne tråd og i litteraturen. Fra en en bog der hedder "Dokumentation som pædagogisk refleksion" skelnes der på følgende måde:
"I den konstruktivitiske opfattelse ses kundskab som adskilt fra subjektet/barnet. Kundskab ses som en absolut sandhed med den forskel i forhold til et traditionelt udgangspunkt, at den ser forskellig ud hos forskellige børn, dvs. at ethvert individ skaber sit eget billede af den. I en sådan opfattelse fastholder man adskillelsen mellem subjekt og objekt (Gergen & Gergen 1991)"
"For konstruktionisterne går det ikke at skille subjekt og objekt ad, eller sagt på en anden måde at adskille os og verden. Vi bliver til i relation til verden og i relation til hinanden. Der findes ingen anden kundskab end den, vi konstruerer sammen. Kundskab findes ikke kun i individets hoved, men den skabes og defineres også i samspillet mellem os mennesker, og findes så og sige mellem os (Gergen & Gergen)."
Det var måske det jeg prøve at udtrykke med mit sidste indlæg. Men set ud fra det synspunkt, så er der en væsentlig forskel mellem en konstruktivitisk og konstruktionistisk tilgang (som jeg ser det). Men så antager jeg osse, at Gergen & Gergen er i overensstemmelse med den almene forståelse af disse begreber. Men som du ser det Rosa, så mener du det er afhængigt af hvilken tilgang man har til emnet, det vil jeg osse tror er rigtigt. Men at bruge socialkonstruktionistisk om Bourdieus tilhørsforhold, er ihvertfald ikke forkert (som jeg ser det). Strukturelist ligger vel til det at være socialkonstruktionistisk eller konstruktivitisk, fordi dets forbillede ikke ligger i biologien men i lingvistikken.
;)
Jeg er måske lidt forvirret med hensyn til forskellen, så derfor forholder jeg mig til det der skrives i denne tråd og i litteraturen. Fra en en bog der hedder "Dokumentation som pædagogisk refleksion" skelnes der på følgende måde:
"I den konstruktivitiske opfattelse ses kundskab som adskilt fra subjektet/barnet. Kundskab ses som en absolut sandhed med den forskel i forhold til et traditionelt udgangspunkt, at den ser forskellig ud hos forskellige børn, dvs. at ethvert individ skaber sit eget billede af den. I en sådan opfattelse fastholder man adskillelsen mellem subjekt og objekt (Gergen & Gergen 1991)"
"For konstruktionisterne går det ikke at skille subjekt og objekt ad, eller sagt på en anden måde at adskille os og verden. Vi bliver til i relation til verden og i relation til hinanden. Der findes ingen anden kundskab end den, vi konstruerer sammen. Kundskab findes ikke kun i individets hoved, men den skabes og defineres også i samspillet mellem os mennesker, og findes så og sige mellem os (Gergen & Gergen)."
Det var måske det jeg prøve at udtrykke med mit sidste indlæg. Men set ud fra det synspunkt, så er der en væsentlig forskel mellem en konstruktivitisk og konstruktionistisk tilgang (som jeg ser det). Men så antager jeg osse, at Gergen & Gergen er i overensstemmelse med den almene forståelse af disse begreber. Men som du ser det Rosa, så mener du det er afhængigt af hvilken tilgang man har til emnet, det vil jeg osse tror er rigtigt. Men at bruge socialkonstruktionistisk om Bourdieus tilhørsforhold, er ihvertfald ikke forkert (som jeg ser det). Strukturelist ligger vel til det at være socialkonstruktionistisk eller konstruktivitisk, fordi dets forbillede ikke ligger i biologien men i lingvistikken.
;)
Andre læser også
- Perspektivering og konklusion
- Fænomenologisk metode/hermeneutisk fortolkning
- Definition af kontingens
- Svag paternalisme
- Abduktion
- Habermas` teori om system og livsverden
- Generaliserbarhed ved kvalitativ metode?
- Bourdieu - Foucault; Forskel eller lighed
- Magt og viden(foucault)
- Socialkonstruktionisme versus socialkonstruktivisme
- Socialkonstruktivistisk /hermeneutisk
- Metaperspektiv?
- Hvem kender til makro- meso- og mikro begreberne?
- Deduktiv vs. induktiv
- Foucault, subjektivering/objektivering
- Ordet "perspektivering" på engelsk?
- Foucaults diskursanalyse - i en simpel udgave?
- Har jeg forstået Luhmann korrekt???
- Socialkonstruktivisme
- Forskel på paradigme og diskurs
- Moral og etik - en begrebsafklaring.
- Kritisk realisme vs. realism
- HJÆLP!!! jeg fatter ikke felt og doxa
- Sammenhæng mellem kapital og habitus
- Governmentality
- Viden - ud fra en ontologisk og epistemologisk dimension