Ideologier i folkeskolen
Hej allesammen,
jeg er ny i dette forum og ved ikke rigtig hvor jeg skal placere mit indlæg, så det blev her.
Jeg er igang med og skrive en opgave om Socialdomokraternes og Venstres ideologis indflydelse på den førte undervisningspolitik og effekten af denne i folkeskolen?
Jeg vil spørger jer herinde om der er nogen der kan sige mig hvilke direkte konsekvenser vi kan finde mellem den socialdemokratiske politik og undervisningspolitik og det samme for venstre? Hvilke konsekvenser har det haft i folkeskolen i perioder med den ene og anden ved magten og tilsidfest hvor er demokratiet og selvbestemmelsen blevet af hvis det hele styrres af regeringen (undervisningsministeren)?
jeg er ny i dette forum og ved ikke rigtig hvor jeg skal placere mit indlæg, så det blev her.
Jeg er igang med og skrive en opgave om Socialdomokraternes og Venstres ideologis indflydelse på den førte undervisningspolitik og effekten af denne i folkeskolen?
Jeg vil spørger jer herinde om der er nogen der kan sige mig hvilke direkte konsekvenser vi kan finde mellem den socialdemokratiske politik og undervisningspolitik og det samme for venstre? Hvilke konsekvenser har det haft i folkeskolen i perioder med den ene og anden ved magten og tilsidfest hvor er demokratiet og selvbestemmelsen blevet af hvis det hele styrres af regeringen (undervisningsministeren)?
Det virker ret bredt, det du er ude i. Men interessant.
Min første tanke er:
Ove Korsgaard giver med sin bog, Kundskabskapløbet, et fint kronologisk rids af den danske folkeskoles historie fra 1903 (den første folkeskolelov) og frem til slutningen af halvfemserne. Her er ideologien bag tiltag på folkeskoleområdet grundigt undersøgt. Således også konsekvenserne af én ført politik. Desværre beskriver den ikke de seneste to regeringsperioder, hvor Venstre og Konservative har dannet regering. Men rent ideologisk kan du måske spore nogle af de samme træk tilbage til 1980erne, hvor Bertel Haarders sad sin første periode som undervisningsminister.
Litt.: Korsgaard, Ove (1999). Kundskabskapløbet. Gyldendal.
Held & lykke
mvh
Johanne
ps.: Måske skal du passe på med at spørge, hvor demokratiet er blevet af, når regeringen i Danmark faktisk er valgt ved folkeafstemning på demokratisk vis. Jeg ved, at man kan føle, at folkeskolen er top-down styret, og at regeringen i de sidste par år har forsøgt at centralisere flere og flere af folkeskolens hidtil fuldmyndige områder (jf.: en dansk litteraturkanon). Men husk, at der på hver eneste folkeskole sidder en skolebestyrelse (bestående af forældrerepræsentanter + to af skolens medarbejdere + to af skolens elever - også valgt!), der stadig tager sig af de decentrale anliggender.
Min første tanke er:
Ove Korsgaard giver med sin bog, Kundskabskapløbet, et fint kronologisk rids af den danske folkeskoles historie fra 1903 (den første folkeskolelov) og frem til slutningen af halvfemserne. Her er ideologien bag tiltag på folkeskoleområdet grundigt undersøgt. Således også konsekvenserne af én ført politik. Desværre beskriver den ikke de seneste to regeringsperioder, hvor Venstre og Konservative har dannet regering. Men rent ideologisk kan du måske spore nogle af de samme træk tilbage til 1980erne, hvor Bertel Haarders sad sin første periode som undervisningsminister.
Litt.: Korsgaard, Ove (1999). Kundskabskapløbet. Gyldendal.
Held & lykke
mvh
Johanne
ps.: Måske skal du passe på med at spørge, hvor demokratiet er blevet af, når regeringen i Danmark faktisk er valgt ved folkeafstemning på demokratisk vis. Jeg ved, at man kan føle, at folkeskolen er top-down styret, og at regeringen i de sidste par år har forsøgt at centralisere flere og flere af folkeskolens hidtil fuldmyndige områder (jf.: en dansk litteraturkanon). Men husk, at der på hver eneste folkeskole sidder en skolebestyrelse (bestående af forældrerepræsentanter + to af skolens medarbejdere + to af skolens elever - også valgt!), der stadig tager sig af de decentrale anliggender.
Hej johanneib
Mange tak, det vil jeg gå i krig med og tak for et nice tip i dit ps.
Jeg har ikke lige helt styr om man kan finde både en folkeskolelov fra nyrup regeringen og den nuværende??? Er der nogen der ved det???
Mvh Markoi
Mange tak, det vil jeg gå i krig med og tak for et nice tip i dit ps.
Jeg har ikke lige helt styr om man kan finde både en folkeskolelov fra nyrup regeringen og den nuværende??? Er der nogen der ved det???
Mvh Markoi
Følgende link viser vejen til den danske folkeskolelov:
http://www.retsinfo.dk/index/UND/AT002136.htm
Lovforslag og bekendtgørelser til høring findes på:
http://hoeringsportalen.dk/portal/page?_pageid=427,762215&_dad=portal&_schema=PORTAL
Folkeskolelovgivningen (den gældende) er fra 1993. Den er oprindeligt udformet af Ole Vig Jensen (Radikale Venstre) i 1992, men den blev vedtaget af Nyrup-regeringen i 1993.
Johanne
http://www.retsinfo.dk/index/UND/AT002136.htm
Lovforslag og bekendtgørelser til høring findes på:
http://hoeringsportalen.dk/portal/page?_pageid=427,762215&_dad=portal&_schema=PORTAL
Folkeskolelovgivningen (den gældende) er fra 1993. Den er oprindeligt udformet af Ole Vig Jensen (Radikale Venstre) i 1992, men den blev vedtaget af Nyrup-regeringen i 1993.
Johanne
Andre læser også
- Perspektivering og konklusion
- Fænomenologisk metode/hermeneutisk fortolkning
- Definition af kontingens
- Svag paternalisme
- Abduktion
- Habermas` teori om system og livsverden
- Generaliserbarhed ved kvalitativ metode?
- Bourdieu - Foucault; Forskel eller lighed
- Magt og viden(foucault)
- Socialkonstruktionisme versus socialkonstruktivisme
- Socialkonstruktivistisk /hermeneutisk
- Metaperspektiv?
- Hvem kender til makro- meso- og mikro begreberne?
- Deduktiv vs. induktiv
- Foucault, subjektivering/objektivering
- Ordet "perspektivering" på engelsk?
- Foucaults diskursanalyse - i en simpel udgave?
- Har jeg forstået Luhmann korrekt???
- Socialkonstruktivisme
- Forskel på paradigme og diskurs
- Moral og etik - en begrebsafklaring.
- Kritisk realisme vs. realism
- HJÆLP!!! jeg fatter ikke felt og doxa
- Sammenhæng mellem kapital og habitus
- Governmentality
- Viden - ud fra en ontologisk og epistemologisk dimension