Hvordan definerer vi dagens samfund?
hey vi er nogle pædagog studerende, der er uenige om hvilket samfund vi befinder os i idag.. Postmoderne? senmoderne?
Jeg mener at det er de forskellige teoretikker man vælger og forsøger at analyser tingene derfra?
En anden mener at ligemeget hvilket samfunds beskrivelse du vælger, de siger alle hvad samfundet står for idag...
Help
Jeg mener at det er de forskellige teoretikker man vælger og forsøger at analyser tingene derfra?
En anden mener at ligemeget hvilket samfunds beskrivelse du vælger, de siger alle hvad samfundet står for idag...
Help
Hej med jer,
Jeg vil i en faglig tilgang sige, at det er via en teoretiker.
Hvad menes der med, "...at alle siger hvad samfundet står for i dag"? At teoretikerne er enige eller hvad?
Det rigtigt nok de har et bud på, hvordan samfundet hænger sammen i dag.. Men der er himmel til forskel på deres tilgang og synspunkter. På pæd.sem handler det i høj grad om det er: 1) samfundet der konstruerer mennesket, eller om det er 2) mennesket der konstruerer samfundet, eller 3) om det er et dialetisk samspil.
Alt dette for at tale den magt der ligger heri (pæd.praksis) og hvordan identitetsdannelsen er i vores samfund. Måske derfor vi har ufatteligt mange "marxistiske" tilgange, fx. Habermas (hehe), Foucault, Bourdieu etc.
Men postmoderne, nej! Sen-moderne ja! > Fx. Giddens bruger termet sen-moderne og ham vil i støde på fra nu og resten af jeres liv :D . Ved godt han ikke er "marxistisk"...
Et postmoderne ligger EFTER det senmoderne, hvis man kan sige det sådan :) i 1980`erne talte man meget om det postmoderne, men det blev til et uddifferecieret samfund i stedet, altså senmoderne.
Sådan har jeg lært det på sem. :)
Præmoderne > moderne > senmoderne > postmoderne.
Giver det menig?
Venlig hilsen
Lotte
Jeg vil i en faglig tilgang sige, at det er via en teoretiker.
Hvad menes der med, "...at alle siger hvad samfundet står for i dag"? At teoretikerne er enige eller hvad?
Det rigtigt nok de har et bud på, hvordan samfundet hænger sammen i dag.. Men der er himmel til forskel på deres tilgang og synspunkter. På pæd.sem handler det i høj grad om det er: 1) samfundet der konstruerer mennesket, eller om det er 2) mennesket der konstruerer samfundet, eller 3) om det er et dialetisk samspil.
Alt dette for at tale den magt der ligger heri (pæd.praksis) og hvordan identitetsdannelsen er i vores samfund. Måske derfor vi har ufatteligt mange "marxistiske" tilgange, fx. Habermas (hehe), Foucault, Bourdieu etc.
Men postmoderne, nej! Sen-moderne ja! > Fx. Giddens bruger termet sen-moderne og ham vil i støde på fra nu og resten af jeres liv :D . Ved godt han ikke er "marxistisk"...
Et postmoderne ligger EFTER det senmoderne, hvis man kan sige det sådan :) i 1980`erne talte man meget om det postmoderne, men det blev til et uddifferecieret samfund i stedet, altså senmoderne.
Sådan har jeg lært det på sem. :)
Præmoderne > moderne > senmoderne > postmoderne.
Giver det menig?
Venlig hilsen
Lotte
Her er jeg ikke helt enig. Postmoderniteten spillede en hvis rolle i slut 80erne, oprindeligt udsprunget indenfor kunsten, hvor den stadig står stærkt, specielt på det litterære felt med fx Paul Auster.
Men at sige at det postmoderne ligger efter det moderne synes jeg er forkert. Nogle teoretikere der oprindeligt tog den postmoderne idé om som fx Giddens, Beck og Baumann endte med at ændre deres begreb, fordi det postmoderne har en tidslig angivelse, der placerer det efter det moderne; derfor taler de om højmodernitet, senmodernitet, refleksiv modernitet, flydende modernitet etc. i stedet, som et brud/ændring indenfor moderniteten. Det interessante er dog hvorvidt de stadig såkaldte postmoderne tilgange, som fx reducerer det sociale til diskurs e.l. egentlig er et brud med selve moderniteten eller bare afledt her af.
Fx vil Latour argumentere for at a) hele moderniteten er en `forfejlet` konstruktion, der adskiller mennesket fra naturen, og forsøger at placere alt indenfor disse to udfaldsrum, samtidig med der i verden kan observeres flere og flere kvasiting, der ikke direkte kan rubriceres (fx genmodificerede fødevarer, sociotekniske påvirkninger etc.). b) at postmoderniteten ikke er et skridt fremad, men bare et symptom på modernitetens udmatning, da postmoderniteten ikke forlader moderniteten på nogen måde, men blot gør dennes overflade til sit eneste genstandsfelt, og derved mister sit dybdeperspektiv og derigennem al retning.
Endnu andre forsøger at koble postmodernitets tanken med andre teoriretninger, såsom fx Hardt og Negri gør det ved at inddrage bl.a. italiensk marxisme, og begynde at tale om vidensproduktion/kapital etc.
Det korte af det lange er at der er mange tilgange til samfundsforståelsen og til et begreb om (post)modernitet, og at sætte det postmoderne efter det senmoderne virker forsimplet på mig.
PFallesen
Men at sige at det postmoderne ligger efter det moderne synes jeg er forkert. Nogle teoretikere der oprindeligt tog den postmoderne idé om som fx Giddens, Beck og Baumann endte med at ændre deres begreb, fordi det postmoderne har en tidslig angivelse, der placerer det efter det moderne; derfor taler de om højmodernitet, senmodernitet, refleksiv modernitet, flydende modernitet etc. i stedet, som et brud/ændring indenfor moderniteten. Det interessante er dog hvorvidt de stadig såkaldte postmoderne tilgange, som fx reducerer det sociale til diskurs e.l. egentlig er et brud med selve moderniteten eller bare afledt her af.
Fx vil Latour argumentere for at a) hele moderniteten er en `forfejlet` konstruktion, der adskiller mennesket fra naturen, og forsøger at placere alt indenfor disse to udfaldsrum, samtidig med der i verden kan observeres flere og flere kvasiting, der ikke direkte kan rubriceres (fx genmodificerede fødevarer, sociotekniske påvirkninger etc.). b) at postmoderniteten ikke er et skridt fremad, men bare et symptom på modernitetens udmatning, da postmoderniteten ikke forlader moderniteten på nogen måde, men blot gør dennes overflade til sit eneste genstandsfelt, og derved mister sit dybdeperspektiv og derigennem al retning.
Endnu andre forsøger at koble postmodernitets tanken med andre teoriretninger, såsom fx Hardt og Negri gør det ved at inddrage bl.a. italiensk marxisme, og begynde at tale om vidensproduktion/kapital etc.
Det korte af det lange er at der er mange tilgange til samfundsforståelsen og til et begreb om (post)modernitet, og at sætte det postmoderne efter det senmoderne virker forsimplet på mig.
PFallesen
Hej PFallesen,
Jeg er enig med dig i, at det er en ekstremt forsimplet udgave af en "tidslinje". Men hold in mente, at det er en pædagogstuderende der spørger og det er en pædagogstuderende der svarer. Derfor vil billedet ikke væres så nuanceret som dit, eftersom vi ikke desideret har sociologi inkluderet i vores studie.
Den teori som indgår i vores pensum, har ikke en primær tilgang om hvorvidt vi lever i moderne, senmoderne, posmoderne (eller om denne blot er et symptom), det bliver talt en del om det, men en grundlæggende holdning på pædagogstudiet vil jeg tro er, at vi lever i den senmoderne, men kan jeg jo selvfølgelig ikke vide det 100%.
Giddens er (måske) den primære teoretiker vi arbejder med, derfor udlægger jeg det nok, som jeg gør. Derefter kommer teoretiker omkring relationer og interaktioner, kommunikation og magt. Alt dette sikkert i en forsimplet udgave ifht. sociologi studiet.
Min udlægning er et bud, selvfølgelig er der mange andre. Men ja, den er farvet af, jeg er pæd.stud og ikke sociologi studerende.
Det er spændende alt det du fortæller, men meget af det, har ingen relevans i forhold til vores pensum og studie. Selvfølgelig godt du uddyber, eftersom mange andre læser tråden og derfor vil have gavn af det :)
Håber du forstår hvad jeg mener. Sidder og tænke om man bør oprette et forum for pædagogstuderende, ser ud til der er et behov.....
Vh.
Lotte
Jeg er enig med dig i, at det er en ekstremt forsimplet udgave af en "tidslinje". Men hold in mente, at det er en pædagogstuderende der spørger og det er en pædagogstuderende der svarer. Derfor vil billedet ikke væres så nuanceret som dit, eftersom vi ikke desideret har sociologi inkluderet i vores studie.
Den teori som indgår i vores pensum, har ikke en primær tilgang om hvorvidt vi lever i moderne, senmoderne, posmoderne (eller om denne blot er et symptom), det bliver talt en del om det, men en grundlæggende holdning på pædagogstudiet vil jeg tro er, at vi lever i den senmoderne, men kan jeg jo selvfølgelig ikke vide det 100%.
Giddens er (måske) den primære teoretiker vi arbejder med, derfor udlægger jeg det nok, som jeg gør. Derefter kommer teoretiker omkring relationer og interaktioner, kommunikation og magt. Alt dette sikkert i en forsimplet udgave ifht. sociologi studiet.
Min udlægning er et bud, selvfølgelig er der mange andre. Men ja, den er farvet af, jeg er pæd.stud og ikke sociologi studerende.
Det er spændende alt det du fortæller, men meget af det, har ingen relevans i forhold til vores pensum og studie. Selvfølgelig godt du uddyber, eftersom mange andre læser tråden og derfor vil have gavn af det :)
Håber du forstår hvad jeg mener. Sidder og tænke om man bør oprette et forum for pædagogstuderende, ser ud til der er et behov.....
Vh.
Lotte
Andre læser også
- Perspektivering og konklusion
- Fænomenologisk metode/hermeneutisk fortolkning
- Definition af kontingens
- Svag paternalisme
- Abduktion
- Habermas` teori om system og livsverden
- Generaliserbarhed ved kvalitativ metode?
- Bourdieu - Foucault; Forskel eller lighed
- Magt og viden(foucault)
- Socialkonstruktionisme versus socialkonstruktivisme
- Socialkonstruktivistisk /hermeneutisk
- Metaperspektiv?
- Hvem kender til makro- meso- og mikro begreberne?
- Deduktiv vs. induktiv
- Foucault, subjektivering/objektivering
- Ordet "perspektivering" på engelsk?
- Foucaults diskursanalyse - i en simpel udgave?
- Har jeg forstået Luhmann korrekt???
- Socialkonstruktivisme
- Forskel på paradigme og diskurs
- Moral og etik - en begrebsafklaring.
- Kritisk realisme vs. realism
- HJÆLP!!! jeg fatter ikke felt og doxa
- Sammenhæng mellem kapital og habitus
- Governmentality
- Viden - ud fra en ontologisk og epistemologisk dimension