Hvem siger noget om subjekt - objekt?
Hej!
For at få en adækvat forståelse af menneskets situation, må man nødvendigvis se på dette som både et aktivt handlende subjekt, men samtidig også hele tiden et passivt, lidende objekt for andre menneskers handlinger og samfundsmæssige strukturer...
Hvilken/hvilke teoretikere kan man føre dette "statement" til bage til? Jeg har tænkt lidt på noget med Habermas og hans system- og livsverden...? Der er sikkert masser af teoretikere der siger noget i den retning, jeg kan bare ikke finde noget konkret. Er der monstro nogle kloge hoveder derude der kan hjælpe?
For at få en adækvat forståelse af menneskets situation, må man nødvendigvis se på dette som både et aktivt handlende subjekt, men samtidig også hele tiden et passivt, lidende objekt for andre menneskers handlinger og samfundsmæssige strukturer...
Hvilken/hvilke teoretikere kan man føre dette "statement" til bage til? Jeg har tænkt lidt på noget med Habermas og hans system- og livsverden...? Der er sikkert masser af teoretikere der siger noget i den retning, jeg kan bare ikke finde noget konkret. Er der monstro nogle kloge hoveder derude der kan hjælpe?
Hej FisterL,
Jeg kommer til at tænke på Berger & Luckmanns "Den samfundsskabte virkelighed" (eller "Den sociale konstruktion af virkeligheden" hedder den vist i nyoversættelsen). I øvrigt en fremragende bog!
Mvh Nils
Jeg kommer til at tænke på Berger & Luckmanns "Den samfundsskabte virkelighed" (eller "Den sociale konstruktion af virkeligheden" hedder den vist i nyoversættelsen). I øvrigt en fremragende bog!
Mvh Nils
hvad med prisoners dilemma?
Hej FisterLøgsovs
Jeg får associationer til Marx og hans dialektik og fremmedgørelsesteori. En parafrasering af Marx, kunne lyde: Mennesket skaber historien, men ikke omstændighederne hvorunder dette gøres.
Derudover kommer jeg også til at tænke på Simmel og hans teori om "objektiveret kultur" eller objektiv ånd.
Mvh. Christian
Jeg får associationer til Marx og hans dialektik og fremmedgørelsesteori. En parafrasering af Marx, kunne lyde: Mennesket skaber historien, men ikke omstændighederne hvorunder dette gøres.
Derudover kommer jeg også til at tænke på Simmel og hans teori om "objektiveret kultur" eller objektiv ånd.
Mvh. Christian
Mennesket kan både være agent og aktør: det er et tema fra Hegel og Marx, som mange har taget op siden.Berger og Luckmann var nytænkende, da den kom frem, men det er 30 år siden. Blandt de nyeste indlæg om dette tema er Margareth Archers teori, som ikke er nær så kendt som den fortjener.
Mange tak for jeres hjælp!
Andre læser også
- Perspektivering og konklusion
- Fænomenologisk metode/hermeneutisk fortolkning
- Definition af kontingens
- Svag paternalisme
- Abduktion
- Habermas` teori om system og livsverden
- Generaliserbarhed ved kvalitativ metode?
- Bourdieu - Foucault; Forskel eller lighed
- Magt og viden(foucault)
- Socialkonstruktionisme versus socialkonstruktivisme
- Socialkonstruktivistisk /hermeneutisk
- Metaperspektiv?
- Hvem kender til makro- meso- og mikro begreberne?
- Deduktiv vs. induktiv
- Foucault, subjektivering/objektivering
- Ordet "perspektivering" på engelsk?
- Foucaults diskursanalyse - i en simpel udgave?
- Har jeg forstået Luhmann korrekt???
- Socialkonstruktivisme
- Forskel på paradigme og diskurs
- Moral og etik - en begrebsafklaring.
- Kritisk realisme vs. realism
- HJÆLP!!! jeg fatter ikke felt og doxa
- Sammenhæng mellem kapital og habitus
- Governmentality
- Viden - ud fra en ontologisk og epistemologisk dimension