Sociologiskforum.dk var aktivt fra 2004-2012, men eksisterer i dag kun som arkiv.

Hjælp til Stigmatisering

Skrevet d. 23.03.2007 af Thoneth
Vi skal skrive en opgave om Stigmatisering på døgninstitutioner.

Og vi er i tvivl om hvilken kommunikations teori vi kunne bruge. Ærligt talt er vi ret forvirrede. Et verbalt los bagi, ville være rart!
Måske en gennemgang om Luhmann og hvad han mener.
Vi mangler lidt litteratur om "de signifikante andre" og hvad man kan sætte det i forhold til?
Og lidt teori om selvstigmatisering, kunne også være rart, da det er svært at støve op.

THx Thoneth
Skrevet d. 24.03.2007 af Lzp
Hej,

Hvad skal jeres kommunikations teori sættes i forhold til, er det mellem kollegaer, barn/voksen, eller? Og er det stigmatisering iflg. Goffman i vil bruge, i såfald er bogen "Sitgma" jo oplagt at finde frem :) ?


Mht. Luhmann kan jeg anbefale jer at læse Kneers "Introduktion til Luhmann system teori", den er til at gå til. Det kan med fordel sættes i forhold til tværfagligt samarbejde, men også alt muligt andet. Ellers brug søgefunktionen her på siden, Luhmann har været oppe at vende en del gang efterhånden :) Men i skal jo have kilderhenvisninger, så mon ikke en bog er det bedste?

Desuden faldt jeg over denne artikel fra politikken her i formiddagstimen..

http://politiken.dk/indland/article271066.ece

Synes det er et fremragende udgangspunkt til det i tilsyseladende lægger op til, jeg ved det jo ikke, måske kan i bruge den, måske ikke. Men der er da noget mere konkret, fx. kommuner vs. pædagoger, her kunne i fx. tage Habermas system og liverden ind over også. Her ville Habitus (Bourdieu) også være relevant ifht. pædagogerne.


Venligst
Lotte

Skrevet d. 24.03.2007 af Lzp
Og bogen hedder "STIGMA" og ikke sitgma, det gik lidt stærkt ;)

Og artilken handler om dag og ikke døgnisnst. Læste lige forkert, hehe.. Men det får mig kun til at anbefale Goffman endnu mere, fx. Hvilken betydning har det for pædagoger at arbejde med stigmatiserede grupper?

Mht. kommunikation, så se evt. diskursen på døgninstitutioner, og fx magtenudøvelse ( Søren Kristensen og Poul Erik Daugaard, "kontrol i det stille. Om magt og deltagelse) de fokusere på 4 magttyper, som i den grad udøves verbalt.
Man kan måske endda tale om magtkonkurs som fx på Standvænget, hvor man ikke længere have en udviklende perspektiv på magtudøvelse, diskursen var ikke længere tilstede...

Håber jeg fik rettet op på min felj i første oplæg. Men Habermas, Luhmann og Bourdieu kan stadig bruges :)


Lotte

Andre læser også

Sociologiskforum.dk benytter cookies til blandt andet statistik og marketing. Ved at benytte hjemmesiden accepterer du vores brug af cookies. Okay