Hjælp til spørgsmål angående ontologi og epistemologi.
Kære alle.
Jeg håber, at nogen kan hjælpe mig med at få styr på et spørgsmål angående ontologi og epistemologi.
Jeg er ved at skrive speciale i statskundskab og stiler i den forbindelse forskningsspørgsmålet:
”Oplever klienter tilknyttet de danske sociale velfærdsinstitutioner egen rolleadfærd som aktiv og bevidst snare end passiv og ubevidst i interaktion med systemrepræsentanten?
Spørgsmålet omhandler således en given gruppe af menneskers oplever. Jeg ønsker med andre ord at forstå verden fra disse menneskers synspunkt.
Mit spørgsmål går i den forbindelse på, om ikke der bag dette ønske foreligger en bestemt ontologisk betragtning: nemlig den antagelse, at man som undersøger kan opnå adgang til andre menneskers forståelse eller oplevelse`? Og har jeg først antaget, at en sådan adgang er mulig, har jeg vel også indirekte accepteret at disse fænomener foreligger før end de iagttages, dvs. at der er tale om eksterne kendsgerninger? I princippet kunne jeg jo så stoppe her og erklære mig enig med positivisterne, men her er det, at jeg i stedet finder, at undersøgerens subjektive observationer og fortolkninger samt designmæssige valg påvirker data således, at disse ikke kan sættes lig objektiv viden.
Med dette perspektiv på videnskonstruktion nærmer jeg mig den postmoderne konstruktivisme dog med den væsentlige ting til forskel, at jeg samtidig fastholder antagelsen om det reale, dvs. eksistensen af en virkelig virkelighed. Dette er modsat den postmoderne tænkning, som anser den genstanden eller det fænomenet som undersøges, som noget der er fremprovokeret af undersøgeren. Jeg mener, at godt nok afgrænser forskerens subjektive virkelighedsopfattelse samt undersøgelsens designmæssige valg hvad der kan iagttages, men jeg mener imidlertid ikke, at undersøgeren samtidig selv bestemmer hvad som dukker op i iagttagelsen. Konstruktionen af en analysegenstand er så at sige ikke noget, der kan fastlægges uden at konsultere empirien.
Spørgsmålet går helt konkret på:
1. Har jeg forstået den postmoderne tilgang korrekt, når jeg skriver, at denne retning ikke antager at et fænomen foreligger før end det iagttages?
2. Hvis jeg ikke mener, at viden kan være objektiv, - hvilket i forhold til mit forskningsspørgsmål vil sige, at min gengivelse af de sociale klienters oplevelse ikke kan være objektiv – hvordan kan jeg så faktisk besvare dette forskningsspørgsmål? Eller sagt med andre ord, hvordan kan vi opnå viden om virkeligheden, hvis ikke den kan erkendes objektivt?
3. Findes der en videnskabsteoretisk retning, som jeg kan referere min virkelighedsopfattelse til. Dvs. en retning som dels antager at der findes en virkelig verden, uafhængig af vores syn eller observation af den, men som samtidig finder, at denne (den reelle verden) kun kan gengives subjektivt, da vi som mennesker ikke er i stand til at erfare objektivt?
Håber nogen med bedre kendskab og indsigt i emnerne ontologi og epistemologi end jeg kan hjælpe.
På forhånd tak.
De bedste tanker fra Didde.
Jeg håber, at nogen kan hjælpe mig med at få styr på et spørgsmål angående ontologi og epistemologi.
Jeg er ved at skrive speciale i statskundskab og stiler i den forbindelse forskningsspørgsmålet:
”Oplever klienter tilknyttet de danske sociale velfærdsinstitutioner egen rolleadfærd som aktiv og bevidst snare end passiv og ubevidst i interaktion med systemrepræsentanten?
Spørgsmålet omhandler således en given gruppe af menneskers oplever. Jeg ønsker med andre ord at forstå verden fra disse menneskers synspunkt.
Mit spørgsmål går i den forbindelse på, om ikke der bag dette ønske foreligger en bestemt ontologisk betragtning: nemlig den antagelse, at man som undersøger kan opnå adgang til andre menneskers forståelse eller oplevelse`? Og har jeg først antaget, at en sådan adgang er mulig, har jeg vel også indirekte accepteret at disse fænomener foreligger før end de iagttages, dvs. at der er tale om eksterne kendsgerninger? I princippet kunne jeg jo så stoppe her og erklære mig enig med positivisterne, men her er det, at jeg i stedet finder, at undersøgerens subjektive observationer og fortolkninger samt designmæssige valg påvirker data således, at disse ikke kan sættes lig objektiv viden.
Med dette perspektiv på videnskonstruktion nærmer jeg mig den postmoderne konstruktivisme dog med den væsentlige ting til forskel, at jeg samtidig fastholder antagelsen om det reale, dvs. eksistensen af en virkelig virkelighed. Dette er modsat den postmoderne tænkning, som anser den genstanden eller det fænomenet som undersøges, som noget der er fremprovokeret af undersøgeren. Jeg mener, at godt nok afgrænser forskerens subjektive virkelighedsopfattelse samt undersøgelsens designmæssige valg hvad der kan iagttages, men jeg mener imidlertid ikke, at undersøgeren samtidig selv bestemmer hvad som dukker op i iagttagelsen. Konstruktionen af en analysegenstand er så at sige ikke noget, der kan fastlægges uden at konsultere empirien.
Spørgsmålet går helt konkret på:
1. Har jeg forstået den postmoderne tilgang korrekt, når jeg skriver, at denne retning ikke antager at et fænomen foreligger før end det iagttages?
2. Hvis jeg ikke mener, at viden kan være objektiv, - hvilket i forhold til mit forskningsspørgsmål vil sige, at min gengivelse af de sociale klienters oplevelse ikke kan være objektiv – hvordan kan jeg så faktisk besvare dette forskningsspørgsmål? Eller sagt med andre ord, hvordan kan vi opnå viden om virkeligheden, hvis ikke den kan erkendes objektivt?
3. Findes der en videnskabsteoretisk retning, som jeg kan referere min virkelighedsopfattelse til. Dvs. en retning som dels antager at der findes en virkelig verden, uafhængig af vores syn eller observation af den, men som samtidig finder, at denne (den reelle verden) kun kan gengives subjektivt, da vi som mennesker ikke er i stand til at erfare objektivt?
Håber nogen med bedre kendskab og indsigt i emnerne ontologi og epistemologi end jeg kan hjælpe.
På forhånd tak.
De bedste tanker fra Didde.
Hej Didde
Mht. postmoderne teorier, så er der så mange forskellige retninger, at svaret afhænger meget af hvilken tilgang, vi diskuterer. Det ser dog ud til, at du beskriver en tilgang, nogle ville kalde ontologisk konstruktivisme, dvs. at fænomenerne ikke eksisterer for sig selv (an sich), men generelt forsøger de fleste postmoderne tekster at undgå den traditionelle opdeling mellem tingenes (fænomenernes) egen eksistens, og den måde de optræder for os, dvs. en videnskabs filosofi der tager udgangspunkt i og diskuterer "begreberne" ontologi og epistemologi (de er snarere filosofiske discipliner).
Mht. de to sidste spørgsmål, så tror jeg, at du vil finde Bhaskars kritiske realisme mest forenelig med din position, og hvis du ikke har mod (eller tid) til at kaste dig ud i de rene filosofiske læsninger, så kan jeg varmt anbefale Andrew Sayers fortolkning af Bhaskar (Method in Social Science).
Mht. postmoderne teorier, så er der så mange forskellige retninger, at svaret afhænger meget af hvilken tilgang, vi diskuterer. Det ser dog ud til, at du beskriver en tilgang, nogle ville kalde ontologisk konstruktivisme, dvs. at fænomenerne ikke eksisterer for sig selv (an sich), men generelt forsøger de fleste postmoderne tekster at undgå den traditionelle opdeling mellem tingenes (fænomenernes) egen eksistens, og den måde de optræder for os, dvs. en videnskabs filosofi der tager udgangspunkt i og diskuterer "begreberne" ontologi og epistemologi (de er snarere filosofiske discipliner).
Mht. de to sidste spørgsmål, så tror jeg, at du vil finde Bhaskars kritiske realisme mest forenelig med din position, og hvis du ikke har mod (eller tid) til at kaste dig ud i de rene filosofiske læsninger, så kan jeg varmt anbefale Andrew Sayers fortolkning af Bhaskar (Method in Social Science).
Hej Radil.
Jeg sidder lige et øjeblik og forundres over din store indsigt. Det må være skønt at have så godt styr på forskellige paradigmer (eller skal vi sige måder at anskue verden på).
Det er desværre ikke noget, jeg har oplevet, at statskundskabsstudiet har gjort voldsomt meget ud af, jævnfør mine speciale spekulationer ;0) - men det gør jo ikke diskussionerne mindre interessante, så jeg klør på for at få et større indblik.
Jeg takker meget for forslaget om Bhaskars kritiske realisme. Jeg har siden jeg havde skrevet indlægget også selv noget frem til, at det som Erik Maaløe betegner "dialektisk realisme” kunne være et bud, så det er dejligt at vide, at jeg ikke er helt ved siden af.
Jeg sidder lige et øjeblik og forundres over din store indsigt. Det må være skønt at have så godt styr på forskellige paradigmer (eller skal vi sige måder at anskue verden på).
Det er desværre ikke noget, jeg har oplevet, at statskundskabsstudiet har gjort voldsomt meget ud af, jævnfør mine speciale spekulationer ;0) - men det gør jo ikke diskussionerne mindre interessante, så jeg klør på for at få et større indblik.
Jeg takker meget for forslaget om Bhaskars kritiske realisme. Jeg har siden jeg havde skrevet indlægget også selv noget frem til, at det som Erik Maaløe betegner "dialektisk realisme” kunne være et bud, så det er dejligt at vide, at jeg ikke er helt ved siden af.
Hej Didde,
For en hurtig og let tilgængelig indføring i Kritisk realisme kan Hubert Buch-Hansens og Peter Nielsens bog "Kritisk realisme" foreslås. Første bog på dansk om dette forskningsparadigme, så vidt jeg ved. Den kritiske realisme er dog vist så småt ved at gøre sit indtog på især RUC og på Aalborg Universitet efter hvad jeg har hørt.
Vh.
Jakob
For en hurtig og let tilgængelig indføring i Kritisk realisme kan Hubert Buch-Hansens og Peter Nielsens bog "Kritisk realisme" foreslås. Første bog på dansk om dette forskningsparadigme, så vidt jeg ved. Den kritiske realisme er dog vist så småt ved at gøre sit indtog på især RUC og på Aalborg Universitet efter hvad jeg har hørt.
Vh.
Jakob
Hej Jacob.
Tak for henvisningen.
Jeg har netop læst den pågældende bog og føler mig da også en smugle klogere nu. Jeg er imidlertid blevet i tvivl om, hvad forskellen er mellem kritisk-realisme og den gren heraf som hedder "dialektisk realisme" (Jævnfør min nye tråd). Hubert Buch-Hansen og Peter Nielsens berører emnet let, men det gav ikke den store afklaring.
Er det noget du har indsigt i?
Spørgsmålet gælder selvfølgelig også til Radil eller andre som måske ved noget.
De bedste hilsner fra Didde.
Tak for henvisningen.
Jeg har netop læst den pågældende bog og føler mig da også en smugle klogere nu. Jeg er imidlertid blevet i tvivl om, hvad forskellen er mellem kritisk-realisme og den gren heraf som hedder "dialektisk realisme" (Jævnfør min nye tråd). Hubert Buch-Hansen og Peter Nielsens berører emnet let, men det gav ikke den store afklaring.
Er det noget du har indsigt i?
Spørgsmålet gælder selvfølgelig også til Radil eller andre som måske ved noget.
De bedste hilsner fra Didde.
Hej Didde,
Jeg kender ikke svaret, idet jeg nu ikke er nogen ekspert udi kritisk-realisme, og kun har læst enkelte bøger og artikler om forskningsprogrammet. Jeg finder dog, at paradigmet virker stærkere end de forskellige afarter af postmodernisme, kristisk rationalisme, positivisme osv.
Jeg har dog læst, at Roy Bhaskar har videreudviklet sit filosofiske system til hvad han nu kalder dialektisk kritisk realisme, som er beskrevet i hans bog: "Dialectic: the pulse of freedon". Men jeg har ikke læst bogen.
Bhaskar`s tankeunivers er imidlertid en tand for komplekst efter min opfattelse, og jeg vil hellere læse materiale udarbejdet af nogle af hans kollegaer/sympatisører (fx Tony Lawson). En del af Bhaskar`s tidligere "disciple" er endvidere ved at tage lidt afstand til hans nye teorier, idet han efter sigende er blevet en tand for sprituel?!
Men du kunne måske prøve at låne ovenstående bog?
Mvh.
Jakob
Jeg kender ikke svaret, idet jeg nu ikke er nogen ekspert udi kritisk-realisme, og kun har læst enkelte bøger og artikler om forskningsprogrammet. Jeg finder dog, at paradigmet virker stærkere end de forskellige afarter af postmodernisme, kristisk rationalisme, positivisme osv.
Jeg har dog læst, at Roy Bhaskar har videreudviklet sit filosofiske system til hvad han nu kalder dialektisk kritisk realisme, som er beskrevet i hans bog: "Dialectic: the pulse of freedon". Men jeg har ikke læst bogen.
Bhaskar`s tankeunivers er imidlertid en tand for komplekst efter min opfattelse, og jeg vil hellere læse materiale udarbejdet af nogle af hans kollegaer/sympatisører (fx Tony Lawson). En del af Bhaskar`s tidligere "disciple" er endvidere ved at tage lidt afstand til hans nye teorier, idet han efter sigende er blevet en tand for sprituel?!
Men du kunne måske prøve at låne ovenstående bog?
Mvh.
Jakob
Hej Jacob og tak for dit svar.
Ja det er en kompleks verden at bevæge sig ind i det videnskabsteoretiske felt. Jeg havde også håbet, at jeg hurtigt kunne danne mig et overblik, da jeg er presset af en deadline, men jeg må hellere bare komme i gang med den pågældende bog :0)
De bedste tanker fra Didde.
Ja det er en kompleks verden at bevæge sig ind i det videnskabsteoretiske felt. Jeg havde også håbet, at jeg hurtigt kunne danne mig et overblik, da jeg er presset af en deadline, men jeg må hellere bare komme i gang med den pågældende bog :0)
De bedste tanker fra Didde.
Da jeg læste indledningen på dit indlæg var jeg sikker på, at du talte om en fænomenologisk position: Du skriver - i næsten fænomenologisk terminologi - at du gerne ville tage afsæt i subjekternes "oplevelser" og deres "perspektiv". Men jeg tog fejl, det var ikke fænomenologien der var på tapetet.
Og dog: Efter at havde læst resten af dit indlæg, og ikke mindst spørgmsålene har jeg dog stadigt den snigende fornemmelse at fænomenologien måske evner at løse dine problemer - og besvare spg. 3: Fænomenologien ville mene, at der er en (bevidsthedsuafhængig) verden derud, men at vi kun har adgang til denne i og med vores intentionelle (subjektive) bevidsthedsakter.
Mht. spørgsmål 2 mener jeg også at fænomenologien kan løse dit problem, idet den uden at vige fra pointen om virkelighedens bevidshedsafhængige fremtrædelse, netop har som ideal at beskrive fænomenerne sådan som de fremtræder for de studerede subjekters bevidsthed. De vil som det programatisk formuleres, gå ”til sagen selv”.
Personligt synes jeg Amedeo Giorgi, der ud fra en metodisk anvendelig læsning af Husserl, har gjort dette klart og operationaliserbart (se:”Description versus Interpretation: Competing Alternative Strategies for Qualitative Reseach”, In: Journal of Phenomenological Psychology, 1992: 23(2)
Hans baggrund for at interessere sig for fænomenologien er en lede over hermenetikken der efter hans mening har en næsten hegemoniske position indenfor social- og humanvidenskaben. Hans anke er, at hermeneutikkens vidensgrundlag er for kontingent (relativistisk), hvilket bl.a. viser sig med den dobbelthermeneutiske ide om at viden er et produkt af fortolkninger af fortolkninger. Muligheden for (eller blot intentionen om!) at etablere sikker viden fordufter efter hans mening i kontingente fortolkninger: Man kunne anlægge en tolkning, men ligesåvel en anden.
Overfor denne fortolknings-kontingens stiller Giorgi fænomenologiens intiontion om at beskrive fænomenet sådan som det fremtræder for bevidstheden. Som forskere forpligter vi os på at beskrive den oplevelse, som subjektet har – som er evident for subjektet – og i den forstand har vi som forskere et ikke-kontingent objekt for vores undersøgelse.
Når subjektet har en oplevelse, har det vitterligt en oplevelse, og det er denne – og intet andet – som vi forpligter os strengt på at beskrive. Ingen fortolkende spørgsmål om hvorfor , men blot: hvordan! (Dette overholdes selvsagt aldrig i samfundsvidenskabelige undersøgelser, men det er vel netop når en sådan beskrivelse efterfølgende suppleres med fortolkninger, at det bliver rigtigt interessant – det er i al fald min egen erfaring). Dette fordrer, at vi som forskere forpligter os strengt på kun at beskrive denne for subjektets evident bevidsthedsakt (også selvom det aldrig kan lykkes totalt, da vi jo ikke har evnen til intersubjektiv introspektion – desværre!). Eller for at bruge Giorgis egne ord:
The key point here is that a descriptive attitude implies a certain necessity demanded be saying that one describes what presents itself precisely as it presents itselt, neither adding nor substracting from it (Giorgi 1992: 121).
Eller:
(...) description is the clarification of the meaning of the objects of experience precisely as experienced. Interpreation would be the clarification of the meaning of experienced objects in terms of a plausible but contingently adopted theoretical perspective, assumption, hypothesis, and so on (Giorgi 1992: 122).
Dette stiller selvsagt høje krav til forskeren. Der må arbejdes hårdt metodisk på, hvordan ens forforståelse sættes i parentes, altså hvordan der foretages den såkaldte fænomenologiske reduktion. Dette giver Giorgi og andre dog også konkrete bud på, læs evt. Kvales (i Interview) gennemgang og righoldige henvisninger til den fænomenologiske metode litteratur.
Det blev sgu langt – det er vist sommerferie.
/Lasse
Og dog: Efter at havde læst resten af dit indlæg, og ikke mindst spørgmsålene har jeg dog stadigt den snigende fornemmelse at fænomenologien måske evner at løse dine problemer - og besvare spg. 3: Fænomenologien ville mene, at der er en (bevidsthedsuafhængig) verden derud, men at vi kun har adgang til denne i og med vores intentionelle (subjektive) bevidsthedsakter.
Mht. spørgsmål 2 mener jeg også at fænomenologien kan løse dit problem, idet den uden at vige fra pointen om virkelighedens bevidshedsafhængige fremtrædelse, netop har som ideal at beskrive fænomenerne sådan som de fremtræder for de studerede subjekters bevidsthed. De vil som det programatisk formuleres, gå ”til sagen selv”.
Personligt synes jeg Amedeo Giorgi, der ud fra en metodisk anvendelig læsning af Husserl, har gjort dette klart og operationaliserbart (se:”Description versus Interpretation: Competing Alternative Strategies for Qualitative Reseach”, In: Journal of Phenomenological Psychology, 1992: 23(2)
Hans baggrund for at interessere sig for fænomenologien er en lede over hermenetikken der efter hans mening har en næsten hegemoniske position indenfor social- og humanvidenskaben. Hans anke er, at hermeneutikkens vidensgrundlag er for kontingent (relativistisk), hvilket bl.a. viser sig med den dobbelthermeneutiske ide om at viden er et produkt af fortolkninger af fortolkninger. Muligheden for (eller blot intentionen om!) at etablere sikker viden fordufter efter hans mening i kontingente fortolkninger: Man kunne anlægge en tolkning, men ligesåvel en anden.
Overfor denne fortolknings-kontingens stiller Giorgi fænomenologiens intiontion om at beskrive fænomenet sådan som det fremtræder for bevidstheden. Som forskere forpligter vi os på at beskrive den oplevelse, som subjektet har – som er evident for subjektet – og i den forstand har vi som forskere et ikke-kontingent objekt for vores undersøgelse.
Når subjektet har en oplevelse, har det vitterligt en oplevelse, og det er denne – og intet andet – som vi forpligter os strengt på at beskrive. Ingen fortolkende spørgsmål om hvorfor , men blot: hvordan! (Dette overholdes selvsagt aldrig i samfundsvidenskabelige undersøgelser, men det er vel netop når en sådan beskrivelse efterfølgende suppleres med fortolkninger, at det bliver rigtigt interessant – det er i al fald min egen erfaring). Dette fordrer, at vi som forskere forpligter os strengt på kun at beskrive denne for subjektets evident bevidsthedsakt (også selvom det aldrig kan lykkes totalt, da vi jo ikke har evnen til intersubjektiv introspektion – desværre!). Eller for at bruge Giorgis egne ord:
The key point here is that a descriptive attitude implies a certain necessity demanded be saying that one describes what presents itself precisely as it presents itselt, neither adding nor substracting from it (Giorgi 1992: 121).
Eller:
(...) description is the clarification of the meaning of the objects of experience precisely as experienced. Interpreation would be the clarification of the meaning of experienced objects in terms of a plausible but contingently adopted theoretical perspective, assumption, hypothesis, and so on (Giorgi 1992: 122).
Dette stiller selvsagt høje krav til forskeren. Der må arbejdes hårdt metodisk på, hvordan ens forforståelse sættes i parentes, altså hvordan der foretages den såkaldte fænomenologiske reduktion. Dette giver Giorgi og andre dog også konkrete bud på, læs evt. Kvales (i Interview) gennemgang og righoldige henvisninger til den fænomenologiske metode litteratur.
Det blev sgu langt – det er vist sommerferie.
/Lasse
”Oplever klienter tilknyttet de danske sociale velfærdsinstitutioner egen rolleadfærd som aktiv og bevidst snare end passiv og ubevidst i interaktion med systemrepræsentanten?
Det spørgsmål, du stiller, er umiddelbart hermeneutisk - endda dobbelt hermeneutisk. Problemet om klientrollen associerer umiddlbart til Skjervheim og Habermas. Men de videnskabsteorier, du diskuterer, peger i andre retninger.
Spørgsmålet måske fortolkes som fænomenologisk - men så må du afklare, hvilket fænomen, det gælder.
Hvis du vil ind på kritisk realisme, kan jeg anbefale B. Danermark et al: Explaining society, som en saglig og pædagogisk fremstilling. Men spørgsmålet lægger for mig at se ikke umiddelbart op til den retning.
For øvrigt: Hvorfor associerer du aktiv med bevidst og passiv med ubevidst? Kan man ikke være passiviseret men bevidst, og hyperaktiv men ubevidst?
Det spørgsmål, du stiller, er umiddelbart hermeneutisk - endda dobbelt hermeneutisk. Problemet om klientrollen associerer umiddlbart til Skjervheim og Habermas. Men de videnskabsteorier, du diskuterer, peger i andre retninger.
Spørgsmålet måske fortolkes som fænomenologisk - men så må du afklare, hvilket fænomen, det gælder.
Hvis du vil ind på kritisk realisme, kan jeg anbefale B. Danermark et al: Explaining society, som en saglig og pædagogisk fremstilling. Men spørgsmålet lægger for mig at se ikke umiddelbart op til den retning.
For øvrigt: Hvorfor associerer du aktiv med bevidst og passiv med ubevidst? Kan man ikke være passiviseret men bevidst, og hyperaktiv men ubevidst?
Lige et lille supplement til Lasses glimrende kommentar: Inden for samfundsvidenskaben arbejder nogle også ud fra den såkaldte socialfænomenologi. De primære eksponenter er Schutz samt Berger og Luckmann (så vidt jeg ved). "Fænomenet" i denne fænomenologi er vores hverdagsviden, vores praktisk bevidste forståelse af verden. Berger og Luckmann mener, at vores commonsense ikke kun stammer fra subjektive "bevidstheds"oplevelser. De mener, at netop vores hverdagssprog også udøver strukturel indflydelse på den måde, vi forstår og organiserer verden på. På den måde har de et "dobbelt"fænomenologisk standpunkt, som fx CW Mills også plæderer for med den sociologiske fantasi. Mills plæderede for at kombinere de samfundsmæssige "issues" med de personlige "troubles". Det handler om evnen til at se dobbelt.
Pointen i denne videnssociologiske/commonsensefænomenologiske tilgang er, at det intersubjektive hverdagssprog har en indflydelse på subjekters bevidsthed, der får denne sproglige/sociale virkelighed til at fremstå som virkelig. Fx Bourdieu arbejder ud fra samme ide. Den sociale virkelighed [i]er[/i]! (hvis man skal holde sig til den fænomenologiske sprogbrug). Den kan ikke reduceres eller fortolkes til noget andet. Den optræder i subjekters bevidsthed, men ikke på en subjektiv, ensidig måde. Den har strukturel karakter, men det er stadig "mennesker", der netop omsætter, fortolker, forstår, diskursiverer og/eller oplever denne virkelighed.
Det er sent (med et par øl på bagen), så håber indlægget kan supplere Lasses gode indlæg. Jeg havde samme indtryk efter at have læst dit indlæg som Lasse.
vh Kristian
Pointen i denne videnssociologiske/commonsensefænomenologiske tilgang er, at det intersubjektive hverdagssprog har en indflydelse på subjekters bevidsthed, der får denne sproglige/sociale virkelighed til at fremstå som virkelig. Fx Bourdieu arbejder ud fra samme ide. Den sociale virkelighed [i]er[/i]! (hvis man skal holde sig til den fænomenologiske sprogbrug). Den kan ikke reduceres eller fortolkes til noget andet. Den optræder i subjekters bevidsthed, men ikke på en subjektiv, ensidig måde. Den har strukturel karakter, men det er stadig "mennesker", der netop omsætter, fortolker, forstår, diskursiverer og/eller oplever denne virkelighed.
Det er sent (med et par øl på bagen), så håber indlægget kan supplere Lasses gode indlæg. Jeg havde samme indtryk efter at have læst dit indlæg som Lasse.
vh Kristian
Det er alt samme meget klogt og rigtigt, og New Social School-fænomenologien er perspektivrig og brugbar til mange problemer. Men den sigter først og fremmest på at afdække hverdagens virkelighedsopfattelse. Den aktuelle problemstilling handler om at analysere en særlig situation, nemlig klientens rolle i en social velfærdsinstitution. Selvfølgelig spiller hverdagsvirkeligheden ind på denne situation. Men den har ikke karakter af hverdagsvirkelighed - med mindre der er tale om permanent indlæggelse på en institution.
Et af problemerne ved New Social School-fænomenologien er for mig at se dens manglende magtaspekt. Man kunne måske bruge den i analysen til at påpege KONTRASTEN mellem hverdagsvirkeligheden og klientsituationen.
Et af problemerne ved New Social School-fænomenologien er for mig at se dens manglende magtaspekt. Man kunne måske bruge den i analysen til at påpege KONTRASTEN mellem hverdagsvirkeligheden og klientsituationen.
Selvfølgelig - det var såmænd bare et perspektiv på indlæggets mere videnskabsteoretiske karakter. I sidste ende, som du også antyder, handler det om, hvordan man afgrænser fænomenet (subjektivt, intersubjektivt) - og hermed også, hvad man mener med "hverdagsvlrkelighed". En ren fænomenologisk tilgang til klienternes (allerede med denne term er vi ude over en ren fænomenologisk tilgang til de konkrete menneskers oplevelser) oplevelse vil nok negligere en del af den mellemmenneskelige interaktion, der også foregår i mødet. Samtidig vil en mere socialfænomenologisk tilgang negligere det magtaspekt (eller den "asymmetri"), der vil være i interaktionen, som du også bemærker.
Det interessante ved din, Didde, problemformulering er, at den i princippet er skrevet i systemteoretiske termer - pånær lige, når du siger "oplevelse". Du taler om institutioner, rolleadfærd, klient, systemrepræsentant. Allerede her har du lagt dig fast på nogle sproglige kategorier, der gør dig "blind" for de konkrete menneskers oplevelser. Dermed ikke sagt, at man ikke skal have sådanne systemteoretiske termer med i betragtningen (det er jo et system!), men hvis du vil ind til oplevelsen, til "sagen selv", så må du lade din teoretiske forforståelse spille en mindre rolle i forhold til dit analyseobjekt. Og dog: Hvis du er mere hermeneutisk, som du netop selv nævner, så er det netop dialektikken mellem dine abstrakte begreber (her systembegreber) og de konkrete menneskers oplevelse, du må tage udgangspunkt i. Spørgsmålet er så bare, hvor du vil starte. Med den problemformulering du har nu, starter du på det mere abstrakte niveau med de systemteoretiske begreber. Oplevelsen er sekundær. Personligt kan jeg bedst lide (hvis det kan lade sig gøre), at starte i de konkrete oplevelser og så derfra koble til teorier (selvom erkendelsesprocessen normalt er noget mere kompliceret og indviklet).
vh Kristian
Det interessante ved din, Didde, problemformulering er, at den i princippet er skrevet i systemteoretiske termer - pånær lige, når du siger "oplevelse". Du taler om institutioner, rolleadfærd, klient, systemrepræsentant. Allerede her har du lagt dig fast på nogle sproglige kategorier, der gør dig "blind" for de konkrete menneskers oplevelser. Dermed ikke sagt, at man ikke skal have sådanne systemteoretiske termer med i betragtningen (det er jo et system!), men hvis du vil ind til oplevelsen, til "sagen selv", så må du lade din teoretiske forforståelse spille en mindre rolle i forhold til dit analyseobjekt. Og dog: Hvis du er mere hermeneutisk, som du netop selv nævner, så er det netop dialektikken mellem dine abstrakte begreber (her systembegreber) og de konkrete menneskers oplevelse, du må tage udgangspunkt i. Spørgsmålet er så bare, hvor du vil starte. Med den problemformulering du har nu, starter du på det mere abstrakte niveau med de systemteoretiske begreber. Oplevelsen er sekundær. Personligt kan jeg bedst lide (hvis det kan lade sig gøre), at starte i de konkrete oplevelser og så derfra koble til teorier (selvom erkendelsesprocessen normalt er noget mere kompliceret og indviklet).
vh Kristian
Kære alle.
Tusind tak for de mange indlæg på mit spørgsmål.
Jeg beklager, at jeg besvarer lidt sent. Som skrevet i en af de andre tråde er jeg presset af en deadline, da jeg er blevet tilbudt job og derfor ikke har den tid til rådighed til speciale, som jeg kunne ønske mig, især hvad angår en fordybelse i de mere videnskabsteoretiske overvejelser.
Når jeg har skrevet indlægget, er det fordi, jeg alligevel føler, at det er vigtigt at få en sådan vinkel med, selvom det ikke er noget, der lægges meget vægt på i statskundskabsstudiet.
Lige et par afklarende bemærkninger, som ikke kan læses ud af mit spørgsmål, hvilket jeg naturligvis beklager!
Mit forskningsspørgsmål bygger på foregående teori (og empiri) om sociale klienters handlemuligheder inden for diverse velfærdsinstitutioner. Der er tale om teori som dels antager, at klienter i institutioner vil miste egen identitet og ”ubevidst” tilpasse sig en klientidentitet eller ”problemidentitet” (misbruger, hjemløs, udsat mv.) om man vil. Dels teori (bl.a. Goffman) som modsat antager, at klienten ikke ubevidst påtager sig en klientidentitet, men modsat er ”aktiv og bevidst” om sine handlinger. Jævnfør Sørlands kommentarer, så dækker termen ”aktiv og bevidst” således også muligheden for at agerer passiv. Og omvendt indeholder termen "ubevidst og passiv" også muligheden for at agere fx.agressivt (så længe klienten ikke beskriver denne adfærd som et bevidst/strategisk valg).
Spørgsmålet er således teori testende, men med fokus på klientens egen oplevelse af enten at være ”fri” til at agere eller modsat at være ”ufri” = at påtage sig en ”problemidentitet”. (Bemærk, at dette naturligvis er langt mere komplekst, end hvad pladsen her tillader at redegøre for!).
Specialet bygger endvidere på den antagelse (hypotese) som det også fremgår af forskningsspørgsmålet), at klienterne vil opleve at have handlemuligheder, forstået på den måde, at de aktivt vil forsøge at mestre deres situation.
Klientbegrebet er desuden afgrænset til kun at omfatte kontanthjælpsmodtagere (casestudie).
Nå! Jeg kunne skrive om problemstillingen i hundred år, pointen er blot, at jeg, som det fremgår, ikke kan benytte fænomenologien, da jeg altså tester allerede eksisterende teorier, og således kigger på ”feltet” med bestemte teoretiske briller.
Jeg er dog helt enig i, at det kvalitative, ikke operationaliserede aspekt ”klientens personlige oplevelse” kræver en åben og fordomsfri fortolkning. Ikke at bygge sit ”forskningsdesign” op deduktivt går imidlertid ikke i statskundskaben, da vi her altid opererer ud fra spørgsmålet: ”hvad ved vi i forvejen” og ”hvad har vi af forventninger til det undersøgte” = hypoteser. På den måde er det et meget stift system rent designmæssigt.
Hvad angår det videnskabsteoretiske element, har jeg pt. valgt at holde fast i den kritiske realisme, idet ”tilgangen” tillader mig, at antage at der er en ”virkelig verden”, som jeg vel at mærke kun kan få adgang til gennem det empiriske og subjektive, her altså klienternes oplevelse. Samtidig synes jeg at forstå, at opbygningen i specialet, med først at antage at noget har universel karakter (en bestemt rolleadfærd, den ”bevidste og aktive”), og derefter teste det empirisk, giver god mening ud fra den kritiske realisme, som efter hvad jeg har forstået søger det ”virkelige og bestandige” bag det subjektivt oplevede og erfarede. – Hvis dette er en misforståelse, håber jeg at nogen vil råbe højt! Samtidig kan jeg med den kritiske realisme holde fast i antagelsen om, at videnskab er konstrueret og aldrig kan være 100% sand.
Jeg beklager det lange indlæg, jeg er ikke god til at fatte mig i korthed. Jeg beklager ligeledes hvis nogle af mine svar eller refleksioner virker banale, platte eller ligefrem er misforståelser.
Som sagt, så er jeg novice ud i det videnskabsteoretiske, så jeg kan ikke være med på det helt abstrakte plan og der vil helt sikkert også være nuancer, som jeg ikke får med.
De bedste tanker til alle fra Didde.
Tusind tak for de mange indlæg på mit spørgsmål.
Jeg beklager, at jeg besvarer lidt sent. Som skrevet i en af de andre tråde er jeg presset af en deadline, da jeg er blevet tilbudt job og derfor ikke har den tid til rådighed til speciale, som jeg kunne ønske mig, især hvad angår en fordybelse i de mere videnskabsteoretiske overvejelser.
Når jeg har skrevet indlægget, er det fordi, jeg alligevel føler, at det er vigtigt at få en sådan vinkel med, selvom det ikke er noget, der lægges meget vægt på i statskundskabsstudiet.
Lige et par afklarende bemærkninger, som ikke kan læses ud af mit spørgsmål, hvilket jeg naturligvis beklager!
Mit forskningsspørgsmål bygger på foregående teori (og empiri) om sociale klienters handlemuligheder inden for diverse velfærdsinstitutioner. Der er tale om teori som dels antager, at klienter i institutioner vil miste egen identitet og ”ubevidst” tilpasse sig en klientidentitet eller ”problemidentitet” (misbruger, hjemløs, udsat mv.) om man vil. Dels teori (bl.a. Goffman) som modsat antager, at klienten ikke ubevidst påtager sig en klientidentitet, men modsat er ”aktiv og bevidst” om sine handlinger. Jævnfør Sørlands kommentarer, så dækker termen ”aktiv og bevidst” således også muligheden for at agerer passiv. Og omvendt indeholder termen "ubevidst og passiv" også muligheden for at agere fx.agressivt (så længe klienten ikke beskriver denne adfærd som et bevidst/strategisk valg).
Spørgsmålet er således teori testende, men med fokus på klientens egen oplevelse af enten at være ”fri” til at agere eller modsat at være ”ufri” = at påtage sig en ”problemidentitet”. (Bemærk, at dette naturligvis er langt mere komplekst, end hvad pladsen her tillader at redegøre for!).
Specialet bygger endvidere på den antagelse (hypotese) som det også fremgår af forskningsspørgsmålet), at klienterne vil opleve at have handlemuligheder, forstået på den måde, at de aktivt vil forsøge at mestre deres situation.
Klientbegrebet er desuden afgrænset til kun at omfatte kontanthjælpsmodtagere (casestudie).
Nå! Jeg kunne skrive om problemstillingen i hundred år, pointen er blot, at jeg, som det fremgår, ikke kan benytte fænomenologien, da jeg altså tester allerede eksisterende teorier, og således kigger på ”feltet” med bestemte teoretiske briller.
Jeg er dog helt enig i, at det kvalitative, ikke operationaliserede aspekt ”klientens personlige oplevelse” kræver en åben og fordomsfri fortolkning. Ikke at bygge sit ”forskningsdesign” op deduktivt går imidlertid ikke i statskundskaben, da vi her altid opererer ud fra spørgsmålet: ”hvad ved vi i forvejen” og ”hvad har vi af forventninger til det undersøgte” = hypoteser. På den måde er det et meget stift system rent designmæssigt.
Hvad angår det videnskabsteoretiske element, har jeg pt. valgt at holde fast i den kritiske realisme, idet ”tilgangen” tillader mig, at antage at der er en ”virkelig verden”, som jeg vel at mærke kun kan få adgang til gennem det empiriske og subjektive, her altså klienternes oplevelse. Samtidig synes jeg at forstå, at opbygningen i specialet, med først at antage at noget har universel karakter (en bestemt rolleadfærd, den ”bevidste og aktive”), og derefter teste det empirisk, giver god mening ud fra den kritiske realisme, som efter hvad jeg har forstået søger det ”virkelige og bestandige” bag det subjektivt oplevede og erfarede. – Hvis dette er en misforståelse, håber jeg at nogen vil råbe højt! Samtidig kan jeg med den kritiske realisme holde fast i antagelsen om, at videnskab er konstrueret og aldrig kan være 100% sand.
Jeg beklager det lange indlæg, jeg er ikke god til at fatte mig i korthed. Jeg beklager ligeledes hvis nogle af mine svar eller refleksioner virker banale, platte eller ligefrem er misforståelser.
Som sagt, så er jeg novice ud i det videnskabsteoretiske, så jeg kan ikke være med på det helt abstrakte plan og der vil helt sikkert også være nuancer, som jeg ikke får med.
De bedste tanker til alle fra Didde.
Kære Didde.
Det lyder virkelig fornuftigt, og din fremstilling af den kritiske realisme passer fint med f.ex. Danermarks.
Det er modigt, at du kaster dig ud i videnskabsteori, men det vigtigste for et speciale er, at du kan holde en klar linje fra din priblemformulering, via metodevalget til konklusionsformen.
God vind.
Det lyder virkelig fornuftigt, og din fremstilling af den kritiske realisme passer fint med f.ex. Danermarks.
Det er modigt, at du kaster dig ud i videnskabsteori, men det vigtigste for et speciale er, at du kan holde en klar linje fra din priblemformulering, via metodevalget til konklusionsformen.
God vind.
Hej Sørland.
Tusind tak for dit svar.
Jeg vil netop få fat i bogen: Explaining society, som du anbefalede.
Den er udlånt på alverdens biblioteker, så nu køber jeg mig til den i stedet.
Jeg takker mange gang for al hjælpen.
De bedste tanker fra Didde.
Tusind tak for dit svar.
Jeg vil netop få fat i bogen: Explaining society, som du anbefalede.
Den er udlånt på alverdens biblioteker, så nu køber jeg mig til den i stedet.
Jeg takker mange gang for al hjælpen.
De bedste tanker fra Didde.
Andre læser også
- Perspektivering og konklusion
- Fænomenologisk metode/hermeneutisk fortolkning
- Definition af kontingens
- Svag paternalisme
- Abduktion
- Habermas` teori om system og livsverden
- Generaliserbarhed ved kvalitativ metode?
- Bourdieu - Foucault; Forskel eller lighed
- Magt og viden(foucault)
- Socialkonstruktionisme versus socialkonstruktivisme
- Socialkonstruktivistisk /hermeneutisk
- Metaperspektiv?
- Hvem kender til makro- meso- og mikro begreberne?
- Deduktiv vs. induktiv
- Foucault, subjektivering/objektivering
- Ordet "perspektivering" på engelsk?
- Foucaults diskursanalyse - i en simpel udgave?
- Har jeg forstået Luhmann korrekt???
- Socialkonstruktivisme
- Forskel på paradigme og diskurs
- Moral og etik - en begrebsafklaring.
- Kritisk realisme vs. realism
- HJÆLP!!! jeg fatter ikke felt og doxa
- Sammenhæng mellem kapital og habitus
- Governmentality
- Viden - ud fra en ontologisk og epistemologisk dimension