Hjælp til Luhmann
Hej derude...
Jeg vil høre, om der er nogen der kan hjælpe mig med at sondre mellem administration og pædagogisk system?
Mvh. Z
Jeg vil høre, om der er nogen der kan hjælpe mig med at sondre mellem administration og pædagogisk system?
Mvh. Z
Hmmm jeg er ikke sikker på dit spørgsmål, i hvilken sammenhænge?
Hvad mener du med administration? er det fx. administrationen af det pædagogiske system? eller statslig administration i forhold til det pædagogiske system?
hilsen
BB
Hvad mener du med administration? er det fx. administrationen af det pædagogiske system? eller statslig administration i forhold til det pædagogiske system?
hilsen
BB
Hej BB
Ej, det var måske også lige kort nok!
Min problemstilling omhandler ændringer i ledelsesstrukturen på dagtilbudsområdet.
I den forbindelse skal jeg sondre mellem det pædagogiske system og administrationen. Det er derfor administration i forhold til det pædagogiske system.
I dette tilfælde tænker jeg, at det er forvaltningen/kommunen der er administrationen, og at denne er en organisation?
Tak fordi du tog dig tid til at svare.
Mvh.Z
Ej, det var måske også lige kort nok!
Min problemstilling omhandler ændringer i ledelsesstrukturen på dagtilbudsområdet.
I den forbindelse skal jeg sondre mellem det pædagogiske system og administrationen. Det er derfor administration i forhold til det pædagogiske system.
I dette tilfælde tænker jeg, at det er forvaltningen/kommunen der er administrationen, og at denne er en organisation?
Tak fordi du tog dig tid til at svare.
Mvh.Z
Uha. Det står mig stadig en smule uklart hvad jeg skal svare.
Her er ét muligt svar:
Du må overveje om man kan betragte den givende administration som en del af et politisk eller statsligt system, eller om det administrative er en del af det pædagogiske systems program - altså en måde det pædagogiske system behandler opgaver på for at kunne finde et binært udfald. Hvis det første er tilfældet er og der er det nok i det du har brug for at sondre, vil det betyde at de to `spor` ikke kan `tale sammen`, men kun benytte hver sin binærkode. Nu kender jeg jo ikke din problemstilling præcist, men hvis det - som du skriver - handler om ledelsesstrukturen på dagtilbudsområdet kunne man jo forestille sig at den nye ledelsesstruktur enten var en mere integreret del af det pædagogiske system end den gamle ledelsesstruktur, eller lige omvendt. Pointen er nok at det er vanskeligt at handle hvis den administrative del af et system er blevet så dominerende at denne del tendere mod at være et særegnt delsystem, netop fordi systemerne så ikke vil kunne kommunikere sammen men kun forholde sig til deres egne binære koder...
Håber det kan hjælpe dig lidt på vej, evt. bare til at konstatere at det i hvert fald ikke er dén sondring du er på jagt efter.
hilsen
BB
Her er ét muligt svar:
Du må overveje om man kan betragte den givende administration som en del af et politisk eller statsligt system, eller om det administrative er en del af det pædagogiske systems program - altså en måde det pædagogiske system behandler opgaver på for at kunne finde et binært udfald. Hvis det første er tilfældet er og der er det nok i det du har brug for at sondre, vil det betyde at de to `spor` ikke kan `tale sammen`, men kun benytte hver sin binærkode. Nu kender jeg jo ikke din problemstilling præcist, men hvis det - som du skriver - handler om ledelsesstrukturen på dagtilbudsområdet kunne man jo forestille sig at den nye ledelsesstruktur enten var en mere integreret del af det pædagogiske system end den gamle ledelsesstruktur, eller lige omvendt. Pointen er nok at det er vanskeligt at handle hvis den administrative del af et system er blevet så dominerende at denne del tendere mod at være et særegnt delsystem, netop fordi systemerne så ikke vil kunne kommunikere sammen men kun forholde sig til deres egne binære koder...
Håber det kan hjælpe dig lidt på vej, evt. bare til at konstatere at det i hvert fald ikke er dén sondring du er på jagt efter.
hilsen
BB
Hej igen
Mange tak for dit svar.
Pointen med at det bliver vanskeligt at handle pga. en dominerende administrativ del, er netop en af mine implikationspointer. Min observation er, at administrationen i dette tilfælde bliver en del af det politiske system, da det er det, der (i langt de fleste tilfælde) initierer struturændringerne.
Jeg vil mene, at den nye (der er forskellge, men generelt set) ledelsesstrutur er en mere integreret del at det politiske system. Men det der også bliver spændende er, at i offentlige institutioner er ledelsen som oftes af samme uddannelse, som de der skal ledes (pædagoger leder pædagoger etc.), hvilket vil sige at de kender til koderne i det pædagogiske system, men rent organisatiorisk rykker de også ind i administrationen, da der på dagtilbudsområdet kræves forvaltningsmæssig loyalitet når man besidder en sådan ledelsesstilling.
Du har bestemt hjulpet mig på vej i min refleksion!
Kvh.Z
Mange tak for dit svar.
Pointen med at det bliver vanskeligt at handle pga. en dominerende administrativ del, er netop en af mine implikationspointer. Min observation er, at administrationen i dette tilfælde bliver en del af det politiske system, da det er det, der (i langt de fleste tilfælde) initierer struturændringerne.
Jeg vil mene, at den nye (der er forskellge, men generelt set) ledelsesstrutur er en mere integreret del at det politiske system. Men det der også bliver spændende er, at i offentlige institutioner er ledelsen som oftes af samme uddannelse, som de der skal ledes (pædagoger leder pædagoger etc.), hvilket vil sige at de kender til koderne i det pædagogiske system, men rent organisatiorisk rykker de også ind i administrationen, da der på dagtilbudsområdet kræves forvaltningsmæssig loyalitet når man besidder en sådan ledelsesstilling.
Du har bestemt hjulpet mig på vej i min refleksion!
Kvh.Z
Andre læser også
- Perspektivering og konklusion
- Fænomenologisk metode/hermeneutisk fortolkning
- Definition af kontingens
- Svag paternalisme
- Abduktion
- Habermas` teori om system og livsverden
- Generaliserbarhed ved kvalitativ metode?
- Bourdieu - Foucault; Forskel eller lighed
- Magt og viden(foucault)
- Socialkonstruktionisme versus socialkonstruktivisme
- Socialkonstruktivistisk /hermeneutisk
- Metaperspektiv?
- Hvem kender til makro- meso- og mikro begreberne?
- Deduktiv vs. induktiv
- Foucault, subjektivering/objektivering
- Ordet "perspektivering" på engelsk?
- Foucaults diskursanalyse - i en simpel udgave?
- Har jeg forstået Luhmann korrekt???
- Socialkonstruktivisme
- Forskel på paradigme og diskurs
- Moral og etik - en begrebsafklaring.
- Kritisk realisme vs. realism
- HJÆLP!!! jeg fatter ikke felt og doxa
- Sammenhæng mellem kapital og habitus
- Governmentality
- Viden - ud fra en ontologisk og epistemologisk dimension