Hjælp til eksamensprojekt i videnskabsteori
Hej alle!
Jeg synes videnskabsteori er temmelig svært og håber derfor at jer kloge hoveder kan give mig en hjælpende hånd :)
I mit eksamensessay har jeg valgt et problemfelt der omhandler de problemer der kan opstå når man kommunikerer på tværs af kulturer. På det problemfelt har jeg så henholdsvis lagt en hermeneutisk og positivistisk tilgang, for at vise at forskellige tilgange kan give forskellige arbejdsmetoder og resultater.
Til min mundtlige eksamen, ønsker jeg så at bruge endnu en videnskabsteoretisk tilgang på mit problemfelt, men jeg er virkelig i tvivl om hvilken jeg kan bruge - for jeg har svært ved at forstå de andre tilgange.
Så jeg håber I kan hjælpe mig her og forklare det, så jeg kan forstå det :)
Fx. ved den positivistiske har jeg sagt at man vil søge at forstå den fremmede kultur vha. hardcore facts såsom statestikker, data osv, mens man ved hermeneutikken vil man bruge mere kvalitative metoder og lægge vægt på fortolning fremfor data.
Kan man fx sige at ved fæmenologien vil forskeren forsøge at `være på gulvet` med dem han observerer og på den måde undersøge det? Jeg forstår også socialkonstruktivisme - men forstår ikke hvordan de arbejder?
Jeg synes videnskabsteori er temmelig svært og håber derfor at jer kloge hoveder kan give mig en hjælpende hånd :)
I mit eksamensessay har jeg valgt et problemfelt der omhandler de problemer der kan opstå når man kommunikerer på tværs af kulturer. På det problemfelt har jeg så henholdsvis lagt en hermeneutisk og positivistisk tilgang, for at vise at forskellige tilgange kan give forskellige arbejdsmetoder og resultater.
Til min mundtlige eksamen, ønsker jeg så at bruge endnu en videnskabsteoretisk tilgang på mit problemfelt, men jeg er virkelig i tvivl om hvilken jeg kan bruge - for jeg har svært ved at forstå de andre tilgange.
Så jeg håber I kan hjælpe mig her og forklare det, så jeg kan forstå det :)
Fx. ved den positivistiske har jeg sagt at man vil søge at forstå den fremmede kultur vha. hardcore facts såsom statestikker, data osv, mens man ved hermeneutikken vil man bruge mere kvalitative metoder og lægge vægt på fortolning fremfor data.
Kan man fx sige at ved fæmenologien vil forskeren forsøge at `være på gulvet` med dem han observerer og på den måde undersøge det? Jeg forstår også socialkonstruktivisme - men forstår ikke hvordan de arbejder?
Hejsa
Kan godt se det er nogle dage siden, du har skrevet, men jeg vil godt forsøge at svare ud fra hvad jeg selv har lært om socialkonstruktivismen (konstruktivismen)
Jeg har selv brugt den tilgang i f.m. opgave indenfor kultur, hvor det handlede om værdier - i det værdier skabet
- "Som samfundsvidenskabeligt perspektiv, kan kontruktivismen modstilles positivismen, der hævder, at virkeligheden udgør en objektiv realitet, der eksisterer uafhængigt af vores erkendelse af den"
- I konstruktivismen præges virkeligheden, eller formes på afgørende vis af vores erkendelse af den".
"Samfundet ses som en social konstruktion skabt af mennesker. Samfundet eksisterer dermed kun i vores hoveder!
Den samfundsmæssige og sociale virkelighed skabes gennem sprget og relationene.
Der findes forskellige grader af socialkonstruktivismen - eksempelvis i opfattelsen af om den fysiske verden (genstande) og den sociale verden begge er menneskeskabt"
Mvh
Majbrit N
Kan godt se det er nogle dage siden, du har skrevet, men jeg vil godt forsøge at svare ud fra hvad jeg selv har lært om socialkonstruktivismen (konstruktivismen)
Jeg har selv brugt den tilgang i f.m. opgave indenfor kultur, hvor det handlede om værdier - i det værdier skabet
- "Som samfundsvidenskabeligt perspektiv, kan kontruktivismen modstilles positivismen, der hævder, at virkeligheden udgør en objektiv realitet, der eksisterer uafhængigt af vores erkendelse af den"
- I konstruktivismen præges virkeligheden, eller formes på afgørende vis af vores erkendelse af den".
"Samfundet ses som en social konstruktion skabt af mennesker. Samfundet eksisterer dermed kun i vores hoveder!
Den samfundsmæssige og sociale virkelighed skabes gennem sprget og relationene.
Der findes forskellige grader af socialkonstruktivismen - eksempelvis i opfattelsen af om den fysiske verden (genstande) og den sociale verden begge er menneskeskabt"
Mvh
Majbrit N
Dette indlæg er måske uaktuelt for opgaven, men emnet fortsætter.
Positivismen bygger på en demarkering af videnskaben, som udelukker viden der ikke kan underbygges empirisk for syntetiske udsagn eller logisk-matematisk for analytiske udsagn.
Hermeneutikken i Gadamers version er derimod universel, og gælder al menneskelig fortolkning af mening. Ifølge Gadamer må også naturvidenskabelige `fakta` og statistikker læses hermeneutisk. Måleinstrumenterne taler ikke af sig selv i et sprog, som giver mening for mennesker.
Det er ikke svært at kontrastere positivisme og hermeneutik; men ved at dualisere kan den ene eller begge blive forenklet. Lærebøgernes fremstillinger er pædagogisk forenklede og passer ikke på kilderne. Det gælder især positivismen, men også hermeneutikken bliver ofte forenklet til en diffus psykologisk indlevelse.
Positivismen bygger på en demarkering af videnskaben, som udelukker viden der ikke kan underbygges empirisk for syntetiske udsagn eller logisk-matematisk for analytiske udsagn.
Hermeneutikken i Gadamers version er derimod universel, og gælder al menneskelig fortolkning af mening. Ifølge Gadamer må også naturvidenskabelige `fakta` og statistikker læses hermeneutisk. Måleinstrumenterne taler ikke af sig selv i et sprog, som giver mening for mennesker.
Det er ikke svært at kontrastere positivisme og hermeneutik; men ved at dualisere kan den ene eller begge blive forenklet. Lærebøgernes fremstillinger er pædagogisk forenklede og passer ikke på kilderne. Det gælder især positivismen, men også hermeneutikken bliver ofte forenklet til en diffus psykologisk indlevelse.
Andre læser også
- Perspektivering og konklusion
- Fænomenologisk metode/hermeneutisk fortolkning
- Definition af kontingens
- Svag paternalisme
- Abduktion
- Habermas` teori om system og livsverden
- Generaliserbarhed ved kvalitativ metode?
- Bourdieu - Foucault; Forskel eller lighed
- Magt og viden(foucault)
- Socialkonstruktionisme versus socialkonstruktivisme
- Socialkonstruktivistisk /hermeneutisk
- Metaperspektiv?
- Hvem kender til makro- meso- og mikro begreberne?
- Deduktiv vs. induktiv
- Foucault, subjektivering/objektivering
- Ordet "perspektivering" på engelsk?
- Foucaults diskursanalyse - i en simpel udgave?
- Har jeg forstået Luhmann korrekt???
- Socialkonstruktivisme
- Forskel på paradigme og diskurs
- Moral og etik - en begrebsafklaring.
- Kritisk realisme vs. realism
- HJÆLP!!! jeg fatter ikke felt og doxa
- Sammenhæng mellem kapital og habitus
- Governmentality
- Viden - ud fra en ontologisk og epistemologisk dimension