Hjælp til bachelorprojekt
Hejsa!
Jeg er som overskriften antyder ved at skrive afsluttende opgave som sygeplejestuderende.
I vores gruppe har vi fundet en meget spændende forskningsartikel, der har lavet obsevationsstudier og interviews med sygeplejersker. Denne artikel finder at der er forskel på det sygeplejersken siger hun gør og så det hun rent faktisk gør. F.eks. i en patientsituation før operationen, hvor sygeplejersken fortæller at hun altid giver præ-operativ-information. Men observationer viser at det gør sygeplejersken generelt ikke.
En sygeplejelærer har sagt noget om Bourdieu siger noget om dette. Noget med at vi efterrationalisererer vores handlinger.
Så derfor skriver jeg denne tråd, da I jo har langt mere forstand på dette område end jeg har :)
Det jeg kunne tænke mig hjælp til er
- er der nogle teorier der kan forklare hvorfor sygeplejersken ikke gør som hun siger hun gør? (hvor står det henne?)
- Idéer til hvordan man får hende til at `holde` op med dette - altså noget med hvordan sygeplejersken kan indse hvordan hun ikke gør dette?
Projektet er en fagudvikling, hvorfor vi også bruge nogle teoretikere (som måske ikke er sociolog) der kan hjælpe os med at belyse dette felt. Og i sidste ende hjælpe med at give en forklaring på hvorfor vi som mennesker ikke gør det vi siger (og dermed tror vi gør), men også hvordan vi kommer videre i teksten og får en måde hvorpå vi kan holde op med det... eller sådan noget :)
Jeg håber I har en lys idé - tusinde tak på forhånd
Jette J
Jeg er som overskriften antyder ved at skrive afsluttende opgave som sygeplejestuderende.
I vores gruppe har vi fundet en meget spændende forskningsartikel, der har lavet obsevationsstudier og interviews med sygeplejersker. Denne artikel finder at der er forskel på det sygeplejersken siger hun gør og så det hun rent faktisk gør. F.eks. i en patientsituation før operationen, hvor sygeplejersken fortæller at hun altid giver præ-operativ-information. Men observationer viser at det gør sygeplejersken generelt ikke.
En sygeplejelærer har sagt noget om Bourdieu siger noget om dette. Noget med at vi efterrationalisererer vores handlinger.
Så derfor skriver jeg denne tråd, da I jo har langt mere forstand på dette område end jeg har :)
Det jeg kunne tænke mig hjælp til er
- er der nogle teorier der kan forklare hvorfor sygeplejersken ikke gør som hun siger hun gør? (hvor står det henne?)
- Idéer til hvordan man får hende til at `holde` op med dette - altså noget med hvordan sygeplejersken kan indse hvordan hun ikke gør dette?
Projektet er en fagudvikling, hvorfor vi også bruge nogle teoretikere (som måske ikke er sociolog) der kan hjælpe os med at belyse dette felt. Og i sidste ende hjælpe med at give en forklaring på hvorfor vi som mennesker ikke gør det vi siger (og dermed tror vi gør), men også hvordan vi kommer videre i teksten og får en måde hvorpå vi kan holde op med det... eller sådan noget :)
Jeg håber I har en lys idé - tusinde tak på forhånd
Jette J
Just6&Jacobseb:Verdensmyter-mellem tanke og handling, Samfundslitteratur 1999 er inde på dette problem-og har en del henvisninger. Af klassikerne er Husserl måske en ide.
Andre læser også
- Perspektivering og konklusion
- Fænomenologisk metode/hermeneutisk fortolkning
- Definition af kontingens
- Svag paternalisme
- Abduktion
- Habermas` teori om system og livsverden
- Generaliserbarhed ved kvalitativ metode?
- Bourdieu - Foucault; Forskel eller lighed
- Magt og viden(foucault)
- Socialkonstruktionisme versus socialkonstruktivisme
- Socialkonstruktivistisk /hermeneutisk
- Metaperspektiv?
- Hvem kender til makro- meso- og mikro begreberne?
- Deduktiv vs. induktiv
- Foucault, subjektivering/objektivering
- Ordet "perspektivering" på engelsk?
- Foucaults diskursanalyse - i en simpel udgave?
- Har jeg forstået Luhmann korrekt???
- Socialkonstruktivisme
- Forskel på paradigme og diskurs
- Moral og etik - en begrebsafklaring.
- Kritisk realisme vs. realism
- HJÆLP!!! jeg fatter ikke felt og doxa
- Sammenhæng mellem kapital og habitus
- Governmentality
- Viden - ud fra en ontologisk og epistemologisk dimension