Hjælp mig med at koble en teoretiker på min opgave
Hej alle
Jeg er pædagogstuderende og skal i gang med at skrive en opgave om opdragelse.
Jeg vil gerne ind omkring noget individualistisk og kollektivistisk livssyn.
Opgaven kommer til at handle om, institution og samfund perspektiv og gerne med flere gode ideer.
På forhånd tak
Anne
Jeg er pædagogstuderende og skal i gang med at skrive en opgave om opdragelse.
Jeg vil gerne ind omkring noget individualistisk og kollektivistisk livssyn.
Opgaven kommer til at handle om, institution og samfund perspektiv og gerne med flere gode ideer.
På forhånd tak
Anne
Hej Anne.
Hvorlangt er du i din uddannelse som proffesions bachelor?
Jeg har lagt et par opgaver ud på minhjemmeside prøv at se om du kan bruge noget herfra: lars-trampe.dk Se under OU1 og OU2.(opdragelse og uddannelse)den er ikke opdateret det må du leve med..
For mig at se vil du skrive om 3 forskellige nivuaer: Individ, institution og samfund.
1. Individ(habitus, kapital, felt: Pierre Bourdieu)
2. institution(Samfundets ud-dannelses system. Niklas Luhmann)
3. Samfund(Jeg er nok tilhænger af Pierre Bourdieus begreb felt og position. Når der tales om samfund)
Jeg forstår opdragelse som: Den primære(hvilke nok kan diskuteres om den vitterlig er da det tyder på at opdragelse er blevet sekundær; institutionaliseret)som forældrene står for, altså den "reproduktive" habitus og den sekundære som samfundets institutioner står for(lærer, pædagoger mf)der kunne også ses på den socialisering som sker i de sub("autonome"? felter) kulture barnet og den unge deltager i sammen med andre børn.
Var jeg dig, hvilke jeg jo ikke er, ville jeg begrænse mig og kun se specifikt på den opdragelse forældrene påstås at stå for, altså den "primære opdragelse" hvad er det som de forskellige klasser eller niveuer(her kommer sociologien ind og blander sig)opdrager deres børn til? Det samme?(altså en reproduktion af dominans eller dominerede forhold: Pierre Bourdieu)og hvordan foregår det?
Forestil dig hvor du ender med at konkludere når opgaven er skrevet, det vil måske belyse det, du specifikt har behov for at vide for at nå dertil.
Lars Trampe.
Hvorlangt er du i din uddannelse som proffesions bachelor?
Jeg har lagt et par opgaver ud på minhjemmeside prøv at se om du kan bruge noget herfra: lars-trampe.dk Se under OU1 og OU2.(opdragelse og uddannelse)den er ikke opdateret det må du leve med..
For mig at se vil du skrive om 3 forskellige nivuaer: Individ, institution og samfund.
1. Individ(habitus, kapital, felt: Pierre Bourdieu)
2. institution(Samfundets ud-dannelses system. Niklas Luhmann)
3. Samfund(Jeg er nok tilhænger af Pierre Bourdieus begreb felt og position. Når der tales om samfund)
Jeg forstår opdragelse som: Den primære(hvilke nok kan diskuteres om den vitterlig er da det tyder på at opdragelse er blevet sekundær; institutionaliseret)som forældrene står for, altså den "reproduktive" habitus og den sekundære som samfundets institutioner står for(lærer, pædagoger mf)der kunne også ses på den socialisering som sker i de sub("autonome"? felter) kulture barnet og den unge deltager i sammen med andre børn.
Var jeg dig, hvilke jeg jo ikke er, ville jeg begrænse mig og kun se specifikt på den opdragelse forældrene påstås at stå for, altså den "primære opdragelse" hvad er det som de forskellige klasser eller niveuer(her kommer sociologien ind og blander sig)opdrager deres børn til? Det samme?(altså en reproduktion af dominans eller dominerede forhold: Pierre Bourdieu)og hvordan foregår det?
Forestil dig hvor du ender med at konkludere når opgaven er skrevet, det vil måske belyse det, du specifikt har behov for at vide for at nå dertil.
Lars Trampe.
Andre læser også
- Perspektivering og konklusion
- Fænomenologisk metode/hermeneutisk fortolkning
- Definition af kontingens
- Svag paternalisme
- Abduktion
- Habermas` teori om system og livsverden
- Generaliserbarhed ved kvalitativ metode?
- Bourdieu - Foucault; Forskel eller lighed
- Magt og viden(foucault)
- Socialkonstruktionisme versus socialkonstruktivisme
- Socialkonstruktivistisk /hermeneutisk
- Metaperspektiv?
- Hvem kender til makro- meso- og mikro begreberne?
- Deduktiv vs. induktiv
- Foucault, subjektivering/objektivering
- Ordet "perspektivering" på engelsk?
- Foucaults diskursanalyse - i en simpel udgave?
- Har jeg forstået Luhmann korrekt???
- Socialkonstruktivisme
- Forskel på paradigme og diskurs
- Moral og etik - en begrebsafklaring.
- Kritisk realisme vs. realism
- HJÆLP!!! jeg fatter ikke felt og doxa
- Sammenhæng mellem kapital og habitus
- Governmentality
- Viden - ud fra en ontologisk og epistemologisk dimension