Habitus og pædagogiske lærerplaner
Hejsa! *s*
Damn, så fik jeg endelig taget mod til mig, læser til pædagog, og skal skrive opgave om Lærerplaner,
både hvorfor de er skabt (den del har jeg styr på)
Habitus, dvs lære at fungerer socialt, studie mæssigt også videre, for at bryde den sociale arv.
Men derefter vi vi kigge på Habitus, både hvordan vi er med til at skabe en god en, og hvordan vi selvc tilegner os den ang læreplaner??
hvordan tilegner man sig habitus??
grin jeg ville gerne høre andre folks mening herom og især hvis man kan kigge på hvordan man gør denne habitus til en del af ens kultur!
*S* MVH SIgne
Damn, så fik jeg endelig taget mod til mig, læser til pædagog, og skal skrive opgave om Lærerplaner,
både hvorfor de er skabt (den del har jeg styr på)
Habitus, dvs lære at fungerer socialt, studie mæssigt også videre, for at bryde den sociale arv.
Men derefter vi vi kigge på Habitus, både hvordan vi er med til at skabe en god en, og hvordan vi selvc tilegner os den ang læreplaner??
hvordan tilegner man sig habitus??
grin jeg ville gerne høre andre folks mening herom og især hvis man kan kigge på hvordan man gør denne habitus til en del af ens kultur!
*S* MVH SIgne
ej hmmm skal også lige tilføje vi kigger på det fra faene socialfag, psykologi og Kommunikation Organisation og Ledelses teori, derfior har vi valgt stilen der hedder
Hvad er lærer planerm, hvorfor er de skabt? (social arv)
(her kommer Habitus ind)
ser vi dette som en stress faktor eller er det en anerkendelses faktor (i forhold til Honneth)
hvordan gør vi lærerplaner til en del af vores pædagogiske habitus
*S* grin det er noget værre noget når man ikke er vant til at arbejde med dette medie-ærgeligt for hold da op mankan få noget ud af denne site thumbs up!
:) SIgne
Hvad er lærer planerm, hvorfor er de skabt? (social arv)
(her kommer Habitus ind)
ser vi dette som en stress faktor eller er det en anerkendelses faktor (i forhold til Honneth)
hvordan gør vi lærerplaner til en del af vores pædagogiske habitus
*S* grin det er noget værre noget når man ikke er vant til at arbejde med dette medie-ærgeligt for hold da op mankan få noget ud af denne site thumbs up!
:) SIgne
Hej du,
1) Kan du ikke lige starte med at forklare, hvad en læreplan er?
2) Det virker som om, at du mener, at habitus er noget I kan gøre til en del af jeres pædagogiske habitus. Det kan I måske også, men det ligger imidlertid på ingen måde inden for rammerne af, hvad Bourdieu forsøger at forklare ved hjælp af begrebet... Tjek evt. definitionen her på sitet.
vh
Lars
1) Kan du ikke lige starte med at forklare, hvad en læreplan er?
2) Det virker som om, at du mener, at habitus er noget I kan gøre til en del af jeres pædagogiske habitus. Det kan I måske også, men det ligger imidlertid på ingen måde inden for rammerne af, hvad Bourdieu forsøger at forklare ved hjælp af begrebet... Tjek evt. definitionen her på sitet.
vh
Lars
Hej Lars!
tjsah vi er nået frem til dette;
Hvad er lærerplaner (overordnet)? og Hvilke intentioner ligger bag dem?
”Formålet med lovforslaget er, at dagtilbuddene i endnu højere grad skal understøtte, udvikle og udfordre børns grundlæggende potentialer og kompetencer for herigennem at ruste barnet til at kunne indgå i fællesskaber og til det fremtidige liv i bl.a. skolen. Endvidere ses forslaget som en væsentlig del af regeringens indsats for at modvirke negativ social arv, idet et øget fokus på læring via pædagogiske læreplaner skal bidrage til at styrke intellektuelle, emotionelle og sociale kompetencer hos udsatte børn.” Social minister Henriette Kjær
I Guiden Leg og Lær, udgivet 2004:
Socialministeriet har underlagt kommunen at der skal udarbejdes en læreplan ud fra regeringens udstukne temaer:
• Barnets alsidige personlige udvikling.
• Sociale kompetencer.
• Sprog.
• Krop og bevægelse
• Naturen og naturfænomener
• Kulturelle udtryksformer og værdier.
kommunernes læreplaner indeholder disse elementer og hver daginstitution skal så udføre dette, på deres egne måder! Det erfaktiskike så slemt og de kan implementeresi vores virksomhedsplaner.Vi har stort set gjordt disse ting de sisdte år, men nu er det vedtaget vedlov og skal dokumenteres!
Det vi ønsker med dennne opgave er at finde ud af habitus, vi mener det er en habitus vi påfører børnene med at påvirke dem med disse lærer planer, for at give alle en forsøgt lettere og lige start i livet, skolen og så videre.......
Tak for svaret forresten! *S*
mvh Signe
tjsah vi er nået frem til dette;
Hvad er lærerplaner (overordnet)? og Hvilke intentioner ligger bag dem?
”Formålet med lovforslaget er, at dagtilbuddene i endnu højere grad skal understøtte, udvikle og udfordre børns grundlæggende potentialer og kompetencer for herigennem at ruste barnet til at kunne indgå i fællesskaber og til det fremtidige liv i bl.a. skolen. Endvidere ses forslaget som en væsentlig del af regeringens indsats for at modvirke negativ social arv, idet et øget fokus på læring via pædagogiske læreplaner skal bidrage til at styrke intellektuelle, emotionelle og sociale kompetencer hos udsatte børn.” Social minister Henriette Kjær
I Guiden Leg og Lær, udgivet 2004:
Socialministeriet har underlagt kommunen at der skal udarbejdes en læreplan ud fra regeringens udstukne temaer:
• Barnets alsidige personlige udvikling.
• Sociale kompetencer.
• Sprog.
• Krop og bevægelse
• Naturen og naturfænomener
• Kulturelle udtryksformer og værdier.
kommunernes læreplaner indeholder disse elementer og hver daginstitution skal så udføre dette, på deres egne måder! Det erfaktiskike så slemt og de kan implementeresi vores virksomhedsplaner.Vi har stort set gjordt disse ting de sisdte år, men nu er det vedtaget vedlov og skal dokumenteres!
Det vi ønsker med dennne opgave er at finde ud af habitus, vi mener det er en habitus vi påfører børnene med at påvirke dem med disse lærer planer, for at give alle en forsøgt lettere og lige start i livet, skolen og så videre.......
Tak for svaret forresten! *S*
mvh Signe
Hej Signe
Hvis du kigger i ordbogen under habitus, så er der et citat af Bourdieu om begrebet...(det har du sikkert allerede gjort)...men i forhold til børn og social arv, bare sådan helt basic:
Børnene kommer til første skoledag med vidt forskellig baggrund og erfaringer og dermed en helt bestemt måde at gå til verden på (habitus) - gennem undervisning og pædagogiske tiltag tilføjes erfaringer og kapaciteter til børnene....og når de en dag er færdige med niende klasse og skal ta` stilling til om de vil læse videre så trækker de på det "opfattelsesskema" (habitus) de NU er i besiddelse af. Uddannelse er på den måde med til at nedbryde social arv....i og med det ulige udgangpunkt ikke skal ha` betydning for kvaliteten eller mængden af de erfaringer børnene modtager i løbet af deres skolegang...måske skal de svageste endda ha` ekstra opmærksomhed (men det er en anden diskussion)
Det er den ene side af sagen...den anden er at en persons habitus ikke udelukkende formes i skolen! Det har indflydelse om ferierne bliver brugt på vinslotte i Frankrig eller på en Campingplads herhjemme...om far spiller fodbold eller bridge...om mor er direktør eller kassedame...om vennerne ryger hash eller tygger boublegum (?)...osv: Det betyder at læreplaner kan være nok så fine, og medvirke til at tilføre erfaringer der kan bruges senere....men børn reagerer forskelligt på dem (har forskellige habitus)...nogle børn opfatter en opgave som åndssvag og bliver bekræftet i at skole ikke er noget for dem...mens andre finder selvsamme opgave udfordrende og fortæller om den ved middagsbordet!
I et pædagogisk perspektiv vil jeg mene at habitusbegrebet først og fremmest kan bruges til at understrege nødvendigheden af at inddrage børns "privatliv" i den pædagogiske tilgang til dem....altså til at understrege at der skal mere til end blot lige undervisningsmuligheder for at nedbryde den sociale arv...læreplanerne er måske udtryk for at starte nogle "skolemæssige" erfaringer tidligere end før, men jeg mener ikke I påfører børn en "habitus" - I påfører børn nogle oplevelser som kombineret med det barns andre oplevelser bliver til deres habitus. - i den optik kan man godt sige at jo tidligere man starter, jo færre uligheder vil der være!
ved ikke om det overhovedet gav noget I ikke vidste i forvejen...
mvh Thomas
Hvis du kigger i ordbogen under habitus, så er der et citat af Bourdieu om begrebet...(det har du sikkert allerede gjort)...men i forhold til børn og social arv, bare sådan helt basic:
Børnene kommer til første skoledag med vidt forskellig baggrund og erfaringer og dermed en helt bestemt måde at gå til verden på (habitus) - gennem undervisning og pædagogiske tiltag tilføjes erfaringer og kapaciteter til børnene....og når de en dag er færdige med niende klasse og skal ta` stilling til om de vil læse videre så trækker de på det "opfattelsesskema" (habitus) de NU er i besiddelse af. Uddannelse er på den måde med til at nedbryde social arv....i og med det ulige udgangpunkt ikke skal ha` betydning for kvaliteten eller mængden af de erfaringer børnene modtager i løbet af deres skolegang...måske skal de svageste endda ha` ekstra opmærksomhed (men det er en anden diskussion)
Det er den ene side af sagen...den anden er at en persons habitus ikke udelukkende formes i skolen! Det har indflydelse om ferierne bliver brugt på vinslotte i Frankrig eller på en Campingplads herhjemme...om far spiller fodbold eller bridge...om mor er direktør eller kassedame...om vennerne ryger hash eller tygger boublegum (?)...osv: Det betyder at læreplaner kan være nok så fine, og medvirke til at tilføre erfaringer der kan bruges senere....men børn reagerer forskelligt på dem (har forskellige habitus)...nogle børn opfatter en opgave som åndssvag og bliver bekræftet i at skole ikke er noget for dem...mens andre finder selvsamme opgave udfordrende og fortæller om den ved middagsbordet!
I et pædagogisk perspektiv vil jeg mene at habitusbegrebet først og fremmest kan bruges til at understrege nødvendigheden af at inddrage børns "privatliv" i den pædagogiske tilgang til dem....altså til at understrege at der skal mere til end blot lige undervisningsmuligheder for at nedbryde den sociale arv...læreplanerne er måske udtryk for at starte nogle "skolemæssige" erfaringer tidligere end før, men jeg mener ikke I påfører børn en "habitus" - I påfører børn nogle oplevelser som kombineret med det barns andre oplevelser bliver til deres habitus. - i den optik kan man godt sige at jo tidligere man starter, jo færre uligheder vil der være!
ved ikke om det overhovedet gav noget I ikke vidste i forvejen...
mvh Thomas
Andre læser også
- Perspektivering og konklusion
- Fænomenologisk metode/hermeneutisk fortolkning
- Definition af kontingens
- Svag paternalisme
- Abduktion
- Habermas` teori om system og livsverden
- Generaliserbarhed ved kvalitativ metode?
- Bourdieu - Foucault; Forskel eller lighed
- Magt og viden(foucault)
- Socialkonstruktionisme versus socialkonstruktivisme
- Socialkonstruktivistisk /hermeneutisk
- Metaperspektiv?
- Hvem kender til makro- meso- og mikro begreberne?
- Deduktiv vs. induktiv
- Foucault, subjektivering/objektivering
- Ordet "perspektivering" på engelsk?
- Foucaults diskursanalyse - i en simpel udgave?
- Har jeg forstået Luhmann korrekt???
- Socialkonstruktivisme
- Forskel på paradigme og diskurs
- Moral og etik - en begrebsafklaring.
- Kritisk realisme vs. realism
- HJÆLP!!! jeg fatter ikke felt og doxa
- Sammenhæng mellem kapital og habitus
- Governmentality
- Viden - ud fra en ontologisk og epistemologisk dimension