Habermas` gyldighedskrav
Jeg er ved at skrive proffesionsbachelor (aflevere imorgen) og er røget ind i noget knas med ham Habermas.
Det drejer sig om fem diskurs-etiske hovedpunkter. De stammer fra bogen Grundbog i pædagogik af Poul Brejnrod. Jeg har allerede andvendt dem, men er kommet i tvivl om jeg har forstået dem rigtigt. Selvom i ikke når at se dette opslag i dag vil jeg stadig gerne have hjælp da den jo også skal forsvares.
Det ville være en kæmpe hjælp hvis nogen kunne forklare mig punkternes indhold i et mere forståeligt sprog.
1. Ingen parter, som berøres af det, der diskuteres, bør udelukkes fra diskursen.
2. Alle deltagere bør have mulighed for at rejse og kritisere gyldighedskravene.
3. Deltagerne må være i stand til og villige til at leve sig ind i hinandens gyldighedskrav gennem ideel rolletagning.
4. Eksisterende magt-differentieringer mellem deltagerne må neutraliseres på en måde, så disse differentieringer ingen effekt har på konsensusdannelsen.
5. Deltagerne må åbent redegøre for deres mål og intentioner og i den forbindelse afstå fra strategiske handlinger i forhold til disse mål og intentioner.
Vh Tim
Det drejer sig om fem diskurs-etiske hovedpunkter. De stammer fra bogen Grundbog i pædagogik af Poul Brejnrod. Jeg har allerede andvendt dem, men er kommet i tvivl om jeg har forstået dem rigtigt. Selvom i ikke når at se dette opslag i dag vil jeg stadig gerne have hjælp da den jo også skal forsvares.
Det ville være en kæmpe hjælp hvis nogen kunne forklare mig punkternes indhold i et mere forståeligt sprog.
1. Ingen parter, som berøres af det, der diskuteres, bør udelukkes fra diskursen.
2. Alle deltagere bør have mulighed for at rejse og kritisere gyldighedskravene.
3. Deltagerne må være i stand til og villige til at leve sig ind i hinandens gyldighedskrav gennem ideel rolletagning.
4. Eksisterende magt-differentieringer mellem deltagerne må neutraliseres på en måde, så disse differentieringer ingen effekt har på konsensusdannelsen.
5. Deltagerne må åbent redegøre for deres mål og intentioner og i den forbindelse afstå fra strategiske handlinger i forhold til disse mål og intentioner.
Vh Tim
Andre læser også
- Perspektivering og konklusion
- Fænomenologisk metode/hermeneutisk fortolkning
- Definition af kontingens
- Svag paternalisme
- Abduktion
- Habermas` teori om system og livsverden
- Generaliserbarhed ved kvalitativ metode?
- Bourdieu - Foucault; Forskel eller lighed
- Magt og viden(foucault)
- Socialkonstruktionisme versus socialkonstruktivisme
- Socialkonstruktivistisk /hermeneutisk
- Metaperspektiv?
- Hvem kender til makro- meso- og mikro begreberne?
- Deduktiv vs. induktiv
- Foucault, subjektivering/objektivering
- Ordet "perspektivering" på engelsk?
- Foucaults diskursanalyse - i en simpel udgave?
- Har jeg forstået Luhmann korrekt???
- Socialkonstruktivisme
- Forskel på paradigme og diskurs
- Moral og etik - en begrebsafklaring.
- Kritisk realisme vs. realism
- HJÆLP!!! jeg fatter ikke felt og doxa
- Sammenhæng mellem kapital og habitus
- Governmentality
- Viden - ud fra en ontologisk og epistemologisk dimension