Globaliseringens tabere
hej
Jeg skal lave en skriflig opgave om globaliseringens tabere. Med dette mener jeg:
Mange af de ufaglærte job der tidligere har været i Danmark, er forsvundet/forsvinder med udflytningen af mange af vore produktionsvirksomheder til lande med lavere lønninger. De ufaglærte job er tidligere blevet besat af folk som ingen uddannelse har. Hvor går disse mennesker i fremtiden hen og får job?
Når man taler om globalisering, taler man om, at for at Danmark fortsat skal tilhøre et af de rigeste lande i verden, så skal vi fremover satse på uddannelse og forskning. Men hvad gør de mennesker som ikke har evnerne til/formår at tage en uddannelse? Bliver de ikke globaliseringens tabere? Hvad med indvandererne som førhen har haft lettest ved at få job i produktionsindustien som ufaglærte? Får de ikke endnu sværere ved at blive integreret/få arbejde når kravet om en uddannelse fremover bliver større?
Er der nogle som kan give mig et input/råd til hvor jeg kan søge om noget materiale om dette emne. Jeg er bosiddende i udlandet og har kun mulighed for at søge om litteratur på nettet.
På forhånd tak.
Jeg skal lave en skriflig opgave om globaliseringens tabere. Med dette mener jeg:
Mange af de ufaglærte job der tidligere har været i Danmark, er forsvundet/forsvinder med udflytningen af mange af vore produktionsvirksomheder til lande med lavere lønninger. De ufaglærte job er tidligere blevet besat af folk som ingen uddannelse har. Hvor går disse mennesker i fremtiden hen og får job?
Når man taler om globalisering, taler man om, at for at Danmark fortsat skal tilhøre et af de rigeste lande i verden, så skal vi fremover satse på uddannelse og forskning. Men hvad gør de mennesker som ikke har evnerne til/formår at tage en uddannelse? Bliver de ikke globaliseringens tabere? Hvad med indvandererne som førhen har haft lettest ved at få job i produktionsindustien som ufaglærte? Får de ikke endnu sværere ved at blive integreret/få arbejde når kravet om en uddannelse fremover bliver større?
Er der nogle som kan give mig et input/råd til hvor jeg kan søge om noget materiale om dette emne. Jeg er bosiddende i udlandet og har kun mulighed for at søge om litteratur på nettet.
På forhånd tak.
Hej,
Hvilket materiale tænker du op? Teoretisk ellere mere empirisk funderede undersøgelser?
Teoretisk set er der folk, der arbejder med inklusion/eksklusion-begrebsparret, der netop prøver at indfange ovenstående. Især inden for teorier om netværkssamfundet (fx Manuel Castells (hans trebindsværk "Netværkssamfundet")) finder man denne pointe. Scott Lash har også en artikel om de kommunikationsnetværk, der strukturerer livsmulighederne for mennesker i dag (artiklen findes i Beck, Giddens og Lash "Reflexive Modernization"). Det handler altså meget om `viden` - adgangen til viden og evnerne til at erhverve sig viden (dette er fint i tråd med din pointe omkring mere forskning og uddannelse).
Niklas Luhmann arbejder også med inklusion/eksklusion i en artikel af samme navn (har ikke lige den specifikke reference ved mig). Han lægger et lidt andet perspektiv på tingene. Hvis du kender til ham, vil du vide, at han ikke arbejder med individer (med med kommunikation), hvilket muligvis kan åbne op for en lidt mere nuanceret udlægning af problematikken.
Jeg ved også, at Anthony Giddens i "Third Way" (hans politiske manifest fra en gang midt i 90`erne til New Labour) arbejder med inklusion/eksklusion og det især i et globaliseringsperspektiv. Jeg tror helt klart, der er noget at hente her (husker det som en ret præcis definition af problemet).
Mvh. Kristian
Hvilket materiale tænker du op? Teoretisk ellere mere empirisk funderede undersøgelser?
Teoretisk set er der folk, der arbejder med inklusion/eksklusion-begrebsparret, der netop prøver at indfange ovenstående. Især inden for teorier om netværkssamfundet (fx Manuel Castells (hans trebindsværk "Netværkssamfundet")) finder man denne pointe. Scott Lash har også en artikel om de kommunikationsnetværk, der strukturerer livsmulighederne for mennesker i dag (artiklen findes i Beck, Giddens og Lash "Reflexive Modernization"). Det handler altså meget om `viden` - adgangen til viden og evnerne til at erhverve sig viden (dette er fint i tråd med din pointe omkring mere forskning og uddannelse).
Niklas Luhmann arbejder også med inklusion/eksklusion i en artikel af samme navn (har ikke lige den specifikke reference ved mig). Han lægger et lidt andet perspektiv på tingene. Hvis du kender til ham, vil du vide, at han ikke arbejder med individer (med med kommunikation), hvilket muligvis kan åbne op for en lidt mere nuanceret udlægning af problematikken.
Jeg ved også, at Anthony Giddens i "Third Way" (hans politiske manifest fra en gang midt i 90`erne til New Labour) arbejder med inklusion/eksklusion og det især i et globaliseringsperspektiv. Jeg tror helt klart, der er noget at hente her (husker det som en ret præcis definition af problemet).
Mvh. Kristian
Hej
En mere konkret analyse kan også hentes i Bourdieu og hans medarbejderes "La misere du monde" ("The Weight of the World").
Hilsen
Christoph
En mere konkret analyse kan også hentes i Bourdieu og hans medarbejderes "La misere du monde" ("The Weight of the World").
Hilsen
Christoph
Hej
Inden du kommer for godt igang, synes jeg der er et par overordnede antagelser i din formulering, som lyder problematiske.
For det første er det ikke noget nyt fænomen at ufaglærte industrijobs flyttes til udlandet. Seneste ledighedstal viser dog at Danmark pt. har den laveste ledighed siden halvfjerdserne. Dette kunne tyde på at danske arbejdstagere er gode til at omstille sig og finde beskæftigelse i andre brancher. Derudover er det også vigtig at have overvejet proportionerne i din problemstilling. Hvor stor er den gruppe mennekser som ikke evner at få en uddannelse? har der ikke altid været en stigmatiseret gruppe mennesker i det moderne samfund? og hvor stor indflydelse har de reelt på Danmarks fremtidige økonomiske chancer?
Er beskæftige sig med globaliseringstematikker, herunder fremtidsversion er en udfordrende opgave, ikke mindst fordi der er produceret en del bullshit om emnet. Derfor er det vigtigt at holde tungen lige i munden hvis man vil ende op med en perspektivrig og holdbar opgave. Jeg synes der er meget god inspiration at få i de positioner som Kristian og Christoph henviser til, en anden spændende position at hente inspiration i er Richard Floridas "den kreative klasse" der også beskæftiger sig med transformation af arbejdsstyrken. Vil du gerne have noget mere empirisk materiale så prøv at søg efter EU og OECD rapporter, undersøgelse og handlingsplaner på nettet? Og sørme om ikke jeg lige faldt over en aktuelt LO projekt om netop din problemstilling
http://www.lo-storkobenhavn.dk/show.php?oid=15&unid=&element=597&show=394&sec=
Mvh.
Dennis
Inden du kommer for godt igang, synes jeg der er et par overordnede antagelser i din formulering, som lyder problematiske.
For det første er det ikke noget nyt fænomen at ufaglærte industrijobs flyttes til udlandet. Seneste ledighedstal viser dog at Danmark pt. har den laveste ledighed siden halvfjerdserne. Dette kunne tyde på at danske arbejdstagere er gode til at omstille sig og finde beskæftigelse i andre brancher. Derudover er det også vigtig at have overvejet proportionerne i din problemstilling. Hvor stor er den gruppe mennekser som ikke evner at få en uddannelse? har der ikke altid været en stigmatiseret gruppe mennesker i det moderne samfund? og hvor stor indflydelse har de reelt på Danmarks fremtidige økonomiske chancer?
Er beskæftige sig med globaliseringstematikker, herunder fremtidsversion er en udfordrende opgave, ikke mindst fordi der er produceret en del bullshit om emnet. Derfor er det vigtigt at holde tungen lige i munden hvis man vil ende op med en perspektivrig og holdbar opgave. Jeg synes der er meget god inspiration at få i de positioner som Kristian og Christoph henviser til, en anden spændende position at hente inspiration i er Richard Floridas "den kreative klasse" der også beskæftiger sig med transformation af arbejdsstyrken. Vil du gerne have noget mere empirisk materiale så prøv at søg efter EU og OECD rapporter, undersøgelse og handlingsplaner på nettet? Og sørme om ikke jeg lige faldt over en aktuelt LO projekt om netop din problemstilling
http://www.lo-storkobenhavn.dk/show.php?oid=15&unid=&element=597&show=394&sec=
Mvh.
Dennis
Hej Kristian, Christoph og Dennis!
Mange tak for jeres kommentarer/råd.
Kristian og Christoph´s henvisninger til litteratur, kan jeg desværre ikke finde på nettet.
Jeg er bosiddende i udlandet og har kun nettet til hentning af litteratur + 3 bøger (Zygmunt Bauman:" Arbejde, forbrugerisme og de nye fattige", Ove Korsgaard´s "Medborgerskab, identitety og demokratisk dannelse og Arne Poulsen´s "Udvikling, risiko og modernitet")
Det var alletiders med din henvisning til aktuelt LO projekt Dennis, selvom min problemformulering jo falder lidt til jorden.
Du skriver, om der ikek altid har været en stigmatiseret gruppe mennesker i DK. Jo det har der vel.
Du skriver også at DK har den laveste ledighed siden halvfjerdserne, men kan man ikke sætte spørgsmålstegn ved det? Hvordan måler man ledigheden? Hvis man ikke regner de arbejdsløse som er på kursus eller i en anden form for aktivering med, giver det jo et skævt billede. AF aktiverer jo som aldrig før.
Du skriver også at det kunne tyde på, at danskerne er gode til at omstille sig og finde beskæftigelse i andre brancher og det har du nok også ret i, men man kan vel ikke komme udenom, at globaliseringen vil stille større krav til os mht uddannelse. Hvis man f.eks. tager indvandrerne, så er produktionsindustrien jo netop et af de områder, hvor de førhen har kunnet få arbejde. Bliver det ikke endnu sværere for indvandrerne at finde arbejde fremover?
hilsen Marianne
Mange tak for jeres kommentarer/råd.
Kristian og Christoph´s henvisninger til litteratur, kan jeg desværre ikke finde på nettet.
Jeg er bosiddende i udlandet og har kun nettet til hentning af litteratur + 3 bøger (Zygmunt Bauman:" Arbejde, forbrugerisme og de nye fattige", Ove Korsgaard´s "Medborgerskab, identitety og demokratisk dannelse og Arne Poulsen´s "Udvikling, risiko og modernitet")
Det var alletiders med din henvisning til aktuelt LO projekt Dennis, selvom min problemformulering jo falder lidt til jorden.
Du skriver, om der ikek altid har været en stigmatiseret gruppe mennesker i DK. Jo det har der vel.
Du skriver også at DK har den laveste ledighed siden halvfjerdserne, men kan man ikke sætte spørgsmålstegn ved det? Hvordan måler man ledigheden? Hvis man ikke regner de arbejdsløse som er på kursus eller i en anden form for aktivering med, giver det jo et skævt billede. AF aktiverer jo som aldrig før.
Du skriver også at det kunne tyde på, at danskerne er gode til at omstille sig og finde beskæftigelse i andre brancher og det har du nok også ret i, men man kan vel ikke komme udenom, at globaliseringen vil stille større krav til os mht uddannelse. Hvis man f.eks. tager indvandrerne, så er produktionsindustrien jo netop et af de områder, hvor de førhen har kunnet få arbejde. Bliver det ikke endnu sværere for indvandrerne at finde arbejde fremover?
hilsen Marianne
Hej Marianne
Håber der går fint med projektet, jeg bliver nok nogle svar skyldige på flere af de spørgsmål du rejser i dit seneste indlæg, da jeg er ikke har den fornødne empiriske indsigt, til at kunne give nogle holdbare svar. Faktisk var mit indlæg også mest ment som en opfordirng til ikke at tage forskellige problemstillinger for givet, mere en det var at skyde dit projekt i sænk. Jeg er for nylig faldet over en FTF rapport fra 2004 der også læner sig om af dit problemfelt, måske du kan finde flere guldkorn her
http://www.google.dk/search?q=globalisering+rummelig+arbejdsmarked+filetype:pdf&hl=da&lr=&as_qdr=all&start=0&sa=N
mvh.
Dennis
Håber der går fint med projektet, jeg bliver nok nogle svar skyldige på flere af de spørgsmål du rejser i dit seneste indlæg, da jeg er ikke har den fornødne empiriske indsigt, til at kunne give nogle holdbare svar. Faktisk var mit indlæg også mest ment som en opfordirng til ikke at tage forskellige problemstillinger for givet, mere en det var at skyde dit projekt i sænk. Jeg er for nylig faldet over en FTF rapport fra 2004 der også læner sig om af dit problemfelt, måske du kan finde flere guldkorn her
http://www.google.dk/search?q=globalisering+rummelig+arbejdsmarked+filetype:pdf&hl=da&lr=&as_qdr=all&start=0&sa=N
mvh.
Dennis
HJÆLP HJÆLP HJÆLP
Tak for dit svar Dennis og Laust
Jeg har stor brug for hjælp lige nu.
Sidder og skriver eksamensopgave, som skal afleveres på mandag kl. 12.00.
Som tidligere nævnt er min hovedoverskrift "Globaliserignens tabere"
i mandags fik jeg så stillet en problemformulering af min vejleder som er:
"Er det muligt gennem de særlige udviklingsrum at opstille egnede rammer, hvor passive medborgere kan tilegne sig viden og kvalifikationer, der opkvalificerer deres realkompetencer, hvroved de tilegner sig de specifikke kompetencer, der gør dem attraktive for arbejdsmarkedet"
Passive medborgere indsnævrer jeg til at omfatte arbejdsmarkdsparate kontanthjælpsmodtagere og dagpengemodtagere.
Det bedste eksempel på de særlige udviklingsrum er jo skolen. Læringen foregår udenfor den kontekst, hvor det lærte skal anvendes. Læringen skal kunen frigøres for læringskonteksten.
Eksempel på almene udviklingsrum er f.eks. hverdagsliv, deltagelse i arbejdslivet m.m.
Der hvor jeg så er på den er når jeg forsøger at skrive om dannelse.
Jeg beskriver hvad der menes med formal dannelse og material dannelse.
den formale dannelse angår udviklingen indefra af ønskværdige, personlige egenskaber. Med andre ord, det der skal virke dannende er ikke så meget indholdet i den virksomhed dannelsen foregår, men er i højere grad virksomhedens form (motivation)
Den materiale dannelse er ensbetydende med en formning udefra gennem et bestemt lærestof. Med andre ord, - andre ved hvad man skal vide/kunne og det er denen viden/kunnen der er den dannende tilpasning.
Så tolker jeg (og det er netop her jeg er meget i tvivl) . Jeg tolker den materiale dannelse til at være det samme som de særlige udviklingsrum (skolen)
og
den formale dannelse (hverdagslivet, deltagelse i arbejdslivet m.m.) som de almene udviklingsrum.
Hvad mener I/du der forhåbentlig ser mit indlæg og svarer mig senest søndag?
Når jeg så læser om Klafki og hans teori om den kategoriale dannelse, hvor han siger, at det formale og det materiale ikke bør stilles op som modsætninger til hinanden, men bør ses som en dobbeltproces, så tænker jeg. Er det fordi Klafki ligesom jeg mener, at de særlige udviklingsrum og de almene udviklingsrum ikke kan stå alene, men at der skal være en kombination af begge?????????
Hej Marianne,
Der et motto der lyder: `Hjælp til selvhjælp` uden jeg kender så meget til begreberne om formal og materiel dannelse eller Klafki for den sags skyld, lyder det lidt som om det handler om dette. Dannelse kommer udefra og indefra på en og samme tid, selvom man nok logisk set må sætte det udefrakommende først. Foucault har vist hvordan man gennem disciplinering skaber selvdisciplinering, liberalismen leger med en psykisk model, hvor friheden til dannelse er ens egen, dog med det in mente at man har fornuften til at styre sig selv... Begge eksempler er udtryk for for en udefra og indefra kommende dannelsesproces, der ikke er i modsætning til hinanden, men derimod indbyrdes styrker hinanden...
Er lidt i tvivl om denne vinkel kan bruges, da jeg ikke kender til begreberne eller Klafki, men held og lykke med det, og syntes nu, det lyder meget fornuftigt det du er kommet frem til ;-)
mvh
Laust
Der et motto der lyder: `Hjælp til selvhjælp` uden jeg kender så meget til begreberne om formal og materiel dannelse eller Klafki for den sags skyld, lyder det lidt som om det handler om dette. Dannelse kommer udefra og indefra på en og samme tid, selvom man nok logisk set må sætte det udefrakommende først. Foucault har vist hvordan man gennem disciplinering skaber selvdisciplinering, liberalismen leger med en psykisk model, hvor friheden til dannelse er ens egen, dog med det in mente at man har fornuften til at styre sig selv... Begge eksempler er udtryk for for en udefra og indefra kommende dannelsesproces, der ikke er i modsætning til hinanden, men derimod indbyrdes styrker hinanden...
Er lidt i tvivl om denne vinkel kan bruges, da jeg ikke kender til begreberne eller Klafki, men held og lykke med det, og syntes nu, det lyder meget fornuftigt det du er kommet frem til ;-)
mvh
Laust
Hej Marianne,
Når jeg læser din problemformulering, tænker jeg, at det vil være oplagt at diskutere begrebet ’transfer’.
Rent forskningsmæssigt undersøges i disse år samspillet mellem deltagernes læreprocesser og kompetenceudvikling og dennes transfer fra teori til praksis. Der udvikles teorier om læring i samspillet mellem teori og praksis. Det omhandler blandt andet, hvordan deltagerne lærer i samspillet mellem teori og praksis og hvilke forhold, der indvirker på deres læring.
Transfer er et psykologisk, kognitivt begreb. Der fokuseres på personens overførelse af noget han eller hun har lært i situation 1 til situation 2. I pædagogiske sammenhænge betyder det, anvendelse af det, der læres i en situation, i andre (lignende) situationer.
I dit tilfælde er den ene kontekst skole og den anden arbejdsliv. Transferen er påvirket af, hvad det er, der skal overføres, og af forhold i de to kontekster, hvorimellem transferen foregår, herunder forhold hos aktørerne. Disse forhold er ikke blot med til at forklare, hvorfor transferen kan foregå, men også hvordan den kan foregå. Hvorfor overføres noget og andet ikke, og hvorfor overføres noget på en måde og andet på en anden?
I teorier om transfer er der en tendens til, at man enten tillægger forhold ved det, der skal overføres den afgørende betydning for transfer; man fokuserer dermed på den viden, som den enkelte bærer med sig. Eller man tillægger forhold ved de to kontekster, hvor imellem transferen foregår, den afgørende betydning.
Betingelsen for, at det er en god idé, at efteruddanne i en anden kontekst end i arbejdslivets daglige kontekst er, at det deltagerne lærer udenfor arbejdslivet kan overføres til arbejdslivets praksis. Det betyder, at ideen om efteruddannelse hviler på tanken om transfer – det vil sige overførelse – i og med deltagerne tilegner sig en viden – lærer noget nyt, som de kan bringe med sig over i arbejdslivets kontekst.
Transfer kan betragtes som det at arbejde aktivt for at skabe sammenhæng mellem kontekster, for eksempel mellem forskellige læringsrum. I den nationale kompetencenøgle betragtes det som en vigtig samlende kompetence, ud fra den betragtning at individet læringsmæssigt ikke er opsplittet i psykiske adskilte enheder, svarende til hvert læringsrum, men at individet bevidst og systematisk arbejder med at forbinde og integrere den læring, der har fundet sted i de forskellige læringsarenaer, som individet deltager i. Individet overfører - heraf transferbegrebet – læring fra én arena til anvendelse i andre arenaer.
Forudsætningen for transfer er kittet mellem rutinen og bruddet. (Jf.: Argyris og Schön) Det er vigtigt at huske, at transfer ikke er en læreproces i sig selv. Læringsbegrebet skal skilles ud fra transfer. Interessen ligger netop for bevægelsen. På den måde drejer det sig om anvendelsen af det lærte og om kompetencen til at overfører ny viden.
En diskussion af din problemstilling og transfer kunne inddrage Mezirow, Argyris og Schön samt Lave og Wenger, der hver især kaster forskellige blik på processen fra skolen til arbejdsliv. Du kan med garanti finde stof om disse på nettet.
Det blev en lang smøre :)
mvh
Johanne
Når jeg læser din problemformulering, tænker jeg, at det vil være oplagt at diskutere begrebet ’transfer’.
Rent forskningsmæssigt undersøges i disse år samspillet mellem deltagernes læreprocesser og kompetenceudvikling og dennes transfer fra teori til praksis. Der udvikles teorier om læring i samspillet mellem teori og praksis. Det omhandler blandt andet, hvordan deltagerne lærer i samspillet mellem teori og praksis og hvilke forhold, der indvirker på deres læring.
Transfer er et psykologisk, kognitivt begreb. Der fokuseres på personens overførelse af noget han eller hun har lært i situation 1 til situation 2. I pædagogiske sammenhænge betyder det, anvendelse af det, der læres i en situation, i andre (lignende) situationer.
I dit tilfælde er den ene kontekst skole og den anden arbejdsliv. Transferen er påvirket af, hvad det er, der skal overføres, og af forhold i de to kontekster, hvorimellem transferen foregår, herunder forhold hos aktørerne. Disse forhold er ikke blot med til at forklare, hvorfor transferen kan foregå, men også hvordan den kan foregå. Hvorfor overføres noget og andet ikke, og hvorfor overføres noget på en måde og andet på en anden?
I teorier om transfer er der en tendens til, at man enten tillægger forhold ved det, der skal overføres den afgørende betydning for transfer; man fokuserer dermed på den viden, som den enkelte bærer med sig. Eller man tillægger forhold ved de to kontekster, hvor imellem transferen foregår, den afgørende betydning.
Betingelsen for, at det er en god idé, at efteruddanne i en anden kontekst end i arbejdslivets daglige kontekst er, at det deltagerne lærer udenfor arbejdslivet kan overføres til arbejdslivets praksis. Det betyder, at ideen om efteruddannelse hviler på tanken om transfer – det vil sige overførelse – i og med deltagerne tilegner sig en viden – lærer noget nyt, som de kan bringe med sig over i arbejdslivets kontekst.
Transfer kan betragtes som det at arbejde aktivt for at skabe sammenhæng mellem kontekster, for eksempel mellem forskellige læringsrum. I den nationale kompetencenøgle betragtes det som en vigtig samlende kompetence, ud fra den betragtning at individet læringsmæssigt ikke er opsplittet i psykiske adskilte enheder, svarende til hvert læringsrum, men at individet bevidst og systematisk arbejder med at forbinde og integrere den læring, der har fundet sted i de forskellige læringsarenaer, som individet deltager i. Individet overfører - heraf transferbegrebet – læring fra én arena til anvendelse i andre arenaer.
Forudsætningen for transfer er kittet mellem rutinen og bruddet. (Jf.: Argyris og Schön) Det er vigtigt at huske, at transfer ikke er en læreproces i sig selv. Læringsbegrebet skal skilles ud fra transfer. Interessen ligger netop for bevægelsen. På den måde drejer det sig om anvendelsen af det lærte og om kompetencen til at overfører ny viden.
En diskussion af din problemstilling og transfer kunne inddrage Mezirow, Argyris og Schön samt Lave og Wenger, der hver især kaster forskellige blik på processen fra skolen til arbejdsliv. Du kan med garanti finde stof om disse på nettet.
Det blev en lang smøre :)
mvh
Johanne
Andre læser også
- Perspektivering og konklusion
- Fænomenologisk metode/hermeneutisk fortolkning
- Definition af kontingens
- Svag paternalisme
- Abduktion
- Habermas` teori om system og livsverden
- Generaliserbarhed ved kvalitativ metode?
- Bourdieu - Foucault; Forskel eller lighed
- Magt og viden(foucault)
- Socialkonstruktionisme versus socialkonstruktivisme
- Socialkonstruktivistisk /hermeneutisk
- Metaperspektiv?
- Hvem kender til makro- meso- og mikro begreberne?
- Deduktiv vs. induktiv
- Foucault, subjektivering/objektivering
- Ordet "perspektivering" på engelsk?
- Foucaults diskursanalyse - i en simpel udgave?
- Har jeg forstået Luhmann korrekt???
- Socialkonstruktivisme
- Forskel på paradigme og diskurs
- Moral og etik - en begrebsafklaring.
- Kritisk realisme vs. realism
- HJÆLP!!! jeg fatter ikke felt og doxa
- Sammenhæng mellem kapital og habitus
- Governmentality
- Viden - ud fra en ontologisk og epistemologisk dimension