Giddens, ziehe og Bourdieu-sparring søges!
Hej!
Jeg skriver eksamensopgave om de strømninger der ses og de krav der stilles til det senmoderne menneske(generelt og specifikt omsorgssvigtede unge). Jeg bruger Giddens som primærteoretiker og vil sætte ham op imod Ziehe og Bourdieu. Jeg vil derudover beskæftige mig med de tre dynamikker specifikt refleksivitetskravet, stratifikationsmodellen og identitetsdannelse samt habitus/kapitalbegreberne og 80/20-problematikken.
Kort fortalt, er jeg så langt at Giddens og Ziehe begge tilhører "individualitets-sociologien" og har det til fælles at de mener at individet er sekulariseret, frigjort fra kulturelle normer og bånd mv kort sagt kulturelt frigjorte. ...Bourdieu må anskues som deterministisk og som strukturalist. G. har, så vidt som jeg har kunnet læse mig frem til, det syn at individet udvikler en evne til refleksivitet i takt med samfundets krav, hvor ziehe mener at den unge skal guides. B. at individualiseringen blot er nye magtstrukturer der er blevet til for at fastholde magtdelingenog at msk egentlig ikke er frisat.
Er der nogen der kan sparre lidt med mig ift. det og hvor de tre teoretikere adskiller sig yderligere specielt Z og G og hvad der ellers kunne være relevant at fokusere på, gerne anbefale relevant litt...
På forhånd tak!
Venlig hilsen
Mette Gram
Jeg skriver eksamensopgave om de strømninger der ses og de krav der stilles til det senmoderne menneske(generelt og specifikt omsorgssvigtede unge). Jeg bruger Giddens som primærteoretiker og vil sætte ham op imod Ziehe og Bourdieu. Jeg vil derudover beskæftige mig med de tre dynamikker specifikt refleksivitetskravet, stratifikationsmodellen og identitetsdannelse samt habitus/kapitalbegreberne og 80/20-problematikken.
Kort fortalt, er jeg så langt at Giddens og Ziehe begge tilhører "individualitets-sociologien" og har det til fælles at de mener at individet er sekulariseret, frigjort fra kulturelle normer og bånd mv kort sagt kulturelt frigjorte. ...Bourdieu må anskues som deterministisk og som strukturalist. G. har, så vidt som jeg har kunnet læse mig frem til, det syn at individet udvikler en evne til refleksivitet i takt med samfundets krav, hvor ziehe mener at den unge skal guides. B. at individualiseringen blot er nye magtstrukturer der er blevet til for at fastholde magtdelingenog at msk egentlig ikke er frisat.
Er der nogen der kan sparre lidt med mig ift. det og hvor de tre teoretikere adskiller sig yderligere specielt Z og G og hvad der ellers kunne være relevant at fokusere på, gerne anbefale relevant litt...
På forhånd tak!
Venlig hilsen
Mette Gram
Andre læser også
- Perspektivering og konklusion
- Fænomenologisk metode/hermeneutisk fortolkning
- Definition af kontingens
- Svag paternalisme
- Abduktion
- Habermas` teori om system og livsverden
- Generaliserbarhed ved kvalitativ metode?
- Bourdieu - Foucault; Forskel eller lighed
- Magt og viden(foucault)
- Socialkonstruktionisme versus socialkonstruktivisme
- Socialkonstruktivistisk /hermeneutisk
- Metaperspektiv?
- Hvem kender til makro- meso- og mikro begreberne?
- Deduktiv vs. induktiv
- Foucault, subjektivering/objektivering
- Ordet "perspektivering" på engelsk?
- Foucaults diskursanalyse - i en simpel udgave?
- Har jeg forstået Luhmann korrekt???
- Socialkonstruktivisme
- Forskel på paradigme og diskurs
- Moral og etik - en begrebsafklaring.
- Kritisk realisme vs. realism
- HJÆLP!!! jeg fatter ikke felt og doxa
- Sammenhæng mellem kapital og habitus
- Governmentality
- Viden - ud fra en ontologisk og epistemologisk dimension