Frustration!
Jeg er ved at skrive synopsis til sociologi på statskundskab, jeg prøver at finde ud af noget konkret om emnet uddannelse. Indtil videre er det hos Bourdieu, jeg har været mest heldig, men han ser kun uddannelse som indikator for stratifikation, eller noget i den stil.
Kan I hjælpe en ignorant scient.pol. uden det store overblik...?
Hvem skriver bare lidt om uddannelse, social arv mm.
Kan I hjælpe en ignorant scient.pol. uden det store overblik...?
Hvem skriver bare lidt om uddannelse, social arv mm.
Jeg vil gerne forsøge at hjælpe lidt. Vi har lige skrevet opgave om uddannelse som samfundsmæssig praksis, så her kommer lidt litteraturforslag:
Ift. Bourdieu vil jeg anbefale disse tekster:
Berner, Boel, Callewaert, Staf og Silberbrandt, Henning: Skole, ideologi og samfund
1977 København: Munksgaard (en af teksterne er et uddrag, hvor Bourdieu beskrivelse uddannelsessystemet som symbolsk vold)
Bourdieu, Pierre og Passeron, Jean Claude: The inheritors
1979 Chicago: University of Chicago Press
Hvis du vil have et rational choice perspektiv:
Gambetta, Diego: Were they pushed or did they jump?
1996 Oxford: Westview Press
Noget konkret dansk empiri, så vidt jeg husker baseret på især Bourdieu og Weber:
Hansen, Erik Jørgen: En generation blev voksen – Den første velfærdsgeneration
1995 København: Socialforskningsinstituttet
Som grundlæggende introduktion til uddannelse og hvilke teorier, man kan anvende er begge disse tekster spændende, selvom de behandler uddannelse relativt overfladisk:
Salling Olesen, Henning: Uddannelse og samfundsudvikling, i Andersen, Heine (red): Sociologi – en grundbog til et fag
1992 København: Hans Reitzels forlag
Burgess, Robert G. og Parker, Andrew: Education, i Taylor Steven (Ed.): Sociology - Issues and debates
1999: New York: Pelgrave
Den første tekst er fokuserer primært på ulighed/klasseperspektivet og arbejdsmarkedets/erhvervslivets rolle, hvorimod den anden bringer et bredt spektrum af perspektiver ind, fx Foucault!
Håber at det kan hjælpe dig
Hilsen
Christoph
Ift. Bourdieu vil jeg anbefale disse tekster:
Berner, Boel, Callewaert, Staf og Silberbrandt, Henning: Skole, ideologi og samfund
1977 København: Munksgaard (en af teksterne er et uddrag, hvor Bourdieu beskrivelse uddannelsessystemet som symbolsk vold)
Bourdieu, Pierre og Passeron, Jean Claude: The inheritors
1979 Chicago: University of Chicago Press
Hvis du vil have et rational choice perspektiv:
Gambetta, Diego: Were they pushed or did they jump?
1996 Oxford: Westview Press
Noget konkret dansk empiri, så vidt jeg husker baseret på især Bourdieu og Weber:
Hansen, Erik Jørgen: En generation blev voksen – Den første velfærdsgeneration
1995 København: Socialforskningsinstituttet
Som grundlæggende introduktion til uddannelse og hvilke teorier, man kan anvende er begge disse tekster spændende, selvom de behandler uddannelse relativt overfladisk:
Salling Olesen, Henning: Uddannelse og samfundsudvikling, i Andersen, Heine (red): Sociologi – en grundbog til et fag
1992 København: Hans Reitzels forlag
Burgess, Robert G. og Parker, Andrew: Education, i Taylor Steven (Ed.): Sociology - Issues and debates
1999: New York: Pelgrave
Den første tekst er fokuserer primært på ulighed/klasseperspektivet og arbejdsmarkedets/erhvervslivets rolle, hvorimod den anden bringer et bredt spektrum af perspektiver ind, fx Foucault!
Håber at det kan hjælpe dig
Hilsen
Christoph
For ikke så længe siden skrev jeg en øvelsesopgave om "Uddannelse som samfundsmæssig praksis" med udgangspunkt i Bourdieu og Foucault. Foucault behandler ikke uddannelse eksplicit, så snarere end det er noget egentligt Foucaultsk uddannelsesperspektiv, er det et forsøg på at applicere hans forestillinger om disciplinering på uddannelsespraksisen. Jeg kan godt sende den på mail hvis du er interesseret?
Desuden findes der et kapitel i en af vores bøger "Sociology - Issues and debates, Steve Taylor" som omhandler uddannelse, men jeg aner ikke om det er godt.
I forhold til social arv, kan jeg forestille mig at du kunne få glæde af følgende tekster:
Hansen, Erik Jørgen (2003): Uddannelsessystemerne i sociologisk perspektiv. Hans Reitzels forlag.
Jæger, Mads Meier, Martin D. Munk & Niels Ploug (2003): Ulighed og livsløb. SFI
Venlig hilsen
Lars
Desuden findes der et kapitel i en af vores bøger "Sociology - Issues and debates, Steve Taylor" som omhandler uddannelse, men jeg aner ikke om det er godt.
I forhold til social arv, kan jeg forestille mig at du kunne få glæde af følgende tekster:
Hansen, Erik Jørgen (2003): Uddannelsessystemerne i sociologisk perspektiv. Hans Reitzels forlag.
Jæger, Mads Meier, Martin D. Munk & Niels Ploug (2003): Ulighed og livsløb. SFI
Venlig hilsen
Lars
Ønsker du et andet perspektiv på uddannelse end det stratifikatoriske, der især er fremtrædende hos Bourdieu og E.J. Hansen, har Stefan Hermann arbejdet meget på temaet kompetence udvikling - og livslang læring, indenfor bl.a. forskellige samfuns institutioner.
Udover bogen "Et diagnostisk landkort over kompetenceudvikling og læring : pejlinger og skitser
2003" har han skrevet en række specificerede artikler i forskellge tidskifter.
Derudover mener jeg også at Ulrik Beck i "risikosamfundet" skriver en del om uddannelse, og dets betydning i moderne risikosamfund.
vh. Dennis
Udover bogen "Et diagnostisk landkort over kompetenceudvikling og læring : pejlinger og skitser
2003" har han skrevet en række specificerede artikler i forskellge tidskifter.
Derudover mener jeg også at Ulrik Beck i "risikosamfundet" skriver en del om uddannelse, og dets betydning i moderne risikosamfund.
vh. Dennis
Hej alle tre!
Tak for de hjælpsomme forslag
Vi har i min læsegruppe også talt en del om Bourdieu overfor Foucault, men Ulrik Beck kunne også være interessant. Så må det briste eller bære
Mvh. Kristian Koefoed
Tak for de hjælpsomme forslag
Vi har i min læsegruppe også talt en del om Bourdieu overfor Foucault, men Ulrik Beck kunne også være interessant. Så må det briste eller bære
Mvh. Kristian Koefoed
Andre læser også
- Perspektivering og konklusion
- Fænomenologisk metode/hermeneutisk fortolkning
- Definition af kontingens
- Svag paternalisme
- Abduktion
- Habermas` teori om system og livsverden
- Generaliserbarhed ved kvalitativ metode?
- Bourdieu - Foucault; Forskel eller lighed
- Magt og viden(foucault)
- Socialkonstruktionisme versus socialkonstruktivisme
- Socialkonstruktivistisk /hermeneutisk
- Metaperspektiv?
- Hvem kender til makro- meso- og mikro begreberne?
- Deduktiv vs. induktiv
- Foucault, subjektivering/objektivering
- Ordet "perspektivering" på engelsk?
- Foucaults diskursanalyse - i en simpel udgave?
- Har jeg forstået Luhmann korrekt???
- Socialkonstruktivisme
- Forskel på paradigme og diskurs
- Moral og etik - en begrebsafklaring.
- Kritisk realisme vs. realism
- HJÆLP!!! jeg fatter ikke felt og doxa
- Sammenhæng mellem kapital og habitus
- Governmentality
- Viden - ud fra en ontologisk og epistemologisk dimension