Fairclough, Foucault og Maarten Hajer
Jeg forsøger at kombinere Faircloughs tredimensionelle model med Maarten Hajers begreber: story-lines og diskursalliancer.
Maarten Hajer er dog inspireret af Foucault, som jeg ikke kender så godt, så jeg er kommet i tvivl om, hvorvidt Hajers begreber skal justeres for at passe til Fairclough.
Det mest interessant ved Fairclough er for mig, hans anerkendelse af, at den sociale praksis og den diskursive praksis står i dialektisk forhold til hinanden.
Hajer medtager fra Foucault det ontologiske udgangspunkt,at alt er konstrueret, og at der ikke findes en materiel virkelighed. Samtidigt er Hajers fokus på, hvordan aktører aktivt kan handle for at ændre diskurser. Hermed ligger det vel implicit, at diskurser ikke kun muliggør/begrænser handling, men at handling også konstruerer og vedligeholder diskurser..? Hvis det forholder sig sådan, kan Hajer jo fint kombineres med Fairclough, men det samstemmer jo ikke, men Foucaults ontologiske udgangspunkt, som Hajer hævder at have medtaget.
Er her nogle, der kender både Fairclough og Hajer, der kan kaste lyst over min undren, eller evt. en der kan forklare mig, hvori de praktiske problemer i at kombinere Foucault og Fairclough ville ligge? Så kan jeg nok selv overføre det til Hajer.
Maarten Hajer er dog inspireret af Foucault, som jeg ikke kender så godt, så jeg er kommet i tvivl om, hvorvidt Hajers begreber skal justeres for at passe til Fairclough.
Det mest interessant ved Fairclough er for mig, hans anerkendelse af, at den sociale praksis og den diskursive praksis står i dialektisk forhold til hinanden.
Hajer medtager fra Foucault det ontologiske udgangspunkt,at alt er konstrueret, og at der ikke findes en materiel virkelighed. Samtidigt er Hajers fokus på, hvordan aktører aktivt kan handle for at ændre diskurser. Hermed ligger det vel implicit, at diskurser ikke kun muliggør/begrænser handling, men at handling også konstruerer og vedligeholder diskurser..? Hvis det forholder sig sådan, kan Hajer jo fint kombineres med Fairclough, men det samstemmer jo ikke, men Foucaults ontologiske udgangspunkt, som Hajer hævder at have medtaget.
Er her nogle, der kender både Fairclough og Hajer, der kan kaste lyst over min undren, eller evt. en der kan forklare mig, hvori de praktiske problemer i at kombinere Foucault og Fairclough ville ligge? Så kan jeg nok selv overføre det til Hajer.
Jeg kender ikke Hajer, men ud fra dit oplæg ser jeg ikke nogen problemer i at kombinere forskellige teoretikere i en diskursanalyse. Tværtimod. Hele idéen med diskursanalyse er vel, at der ikke findes en "færdig" opskrift, men at man tænker selv og inddrager de analytiske begreber, der egner sig bedst til at belyse det, man nu en gang ønsker at belyse. Øvelsen består så i at begrunde valgene.
Med hensyn til Foucault, så er det rigtigt, at han tager udgangspunkt i konstruktioner. Han afviser ikke som sådan den materielle virkelighed, men henleder opmærksomheden på, at virkeligheden [u]også[/u] er en konstruktion. Vi "ser" og "oplever" virkeligheden gennem et bestemt sæt briller, som farver vores virkelighedsopfattelse. Det er deri, konstruktionen ligger...
Så gå du bare i gang med at bruge både Fairclough og Hajer. Og god fornøjelse med det.
Med hensyn til Foucault, så er det rigtigt, at han tager udgangspunkt i konstruktioner. Han afviser ikke som sådan den materielle virkelighed, men henleder opmærksomheden på, at virkeligheden [u]også[/u] er en konstruktion. Vi "ser" og "oplever" virkeligheden gennem et bestemt sæt briller, som farver vores virkelighedsopfattelse. Det er deri, konstruktionen ligger...
Så gå du bare i gang med at bruge både Fairclough og Hajer. Og god fornøjelse med det.
Tak for svaret. Det bekræfter jo den opfattelse, jeg selv havde. Men ens selvtillid kan godt drukne lidt i begreber og ontologiforståelser, når man laver diskursanalyse, synes jeg. ;o)
Så er det godt, man har sociologiskforum.dk!
Så er det godt, man har sociologiskforum.dk!
Andre læser også
- Perspektivering og konklusion
- Fænomenologisk metode/hermeneutisk fortolkning
- Definition af kontingens
- Svag paternalisme
- Abduktion
- Habermas` teori om system og livsverden
- Generaliserbarhed ved kvalitativ metode?
- Bourdieu - Foucault; Forskel eller lighed
- Magt og viden(foucault)
- Socialkonstruktionisme versus socialkonstruktivisme
- Socialkonstruktivistisk /hermeneutisk
- Metaperspektiv?
- Hvem kender til makro- meso- og mikro begreberne?
- Deduktiv vs. induktiv
- Foucault, subjektivering/objektivering
- Ordet "perspektivering" på engelsk?
- Foucaults diskursanalyse - i en simpel udgave?
- Har jeg forstået Luhmann korrekt???
- Socialkonstruktivisme
- Forskel på paradigme og diskurs
- Moral og etik - en begrebsafklaring.
- Kritisk realisme vs. realism
- HJÆLP!!! jeg fatter ikke felt og doxa
- Sammenhæng mellem kapital og habitus
- Governmentality
- Viden - ud fra en ontologisk og epistemologisk dimension