Sociologiskforum.dk var aktivt fra 2004-2012, men eksisterer i dag kun som arkiv.

Er det en sociologisk problemstilling?

Skrevet d. 24.01.2008 af Nekiam
Hej alle.

Jeg har blot et simpelt spørgsmål.

Kan man argumentere for, at det er en sociologisk problemstilling, hvorvidt flere idrætstimer og sundere skolemad i folkeskolen har indflydelse på børnenes indlæringsevne?

På forhånd mange tak for svar!
Skrevet d. 25.01.2008 af Sørland
Det lyder som en pædagogisk problemstilling. Det er derimod en sociologisk problemstilling at belyse, hvordan et samfund opbygger et skolesystem, og hvorfor det vælger at prioritere tiltag i det som eksempelvis idræt og sund skolemad.
Skrevet d. 25.01.2008 af Nekiam
Tak for dit svar! Du må meget gerne uddybe det lidt.

Hm. Er der ikke en måde, hvorpå man kan gribe problemstillingen sociologisk an, men stadig holde fokus på, hvorvidt det er en fordel eller en ulempe med flere idrætstimer og sund skolemad - eller eksempelvis flere idrætstimer og længere frikvarter?

Skrevet d. 26.01.2008 af Sørland
Prøv først at se på sociologibestemmelser - studier af interaktion, sociale relationer, social handling, sociale systemer, m.v.. Overvej som om dit tema kan passe ind i nogen af disse fagbestemmelser. Det er svært at se.
Også som pædagogisk problemstilling er den uklar, for hvem er det en fordel for, hvordan, hvorfor? Hvad vil blive nedprioriteret, og hvilke ulemper medfører det?
Skrevet d. 26.01.2008 af Jakob Pedersen
Først og fremmest kan man vel sige, at det er en fysiologisk diskussion i hvor høj grad det hjælper på indlæringen, at man er i god fysisk form og får et sundt og godt måltid mad i løbet af dagen. Men man ender vel herefter hurtigt i en generel værdidebat mht., hvordan man skal prioritere og vægte nødvendigheden af undervisning i dansk, matematik, historie, idræt osv. i folkeskolen? Der er jo kun et vist antal timer til rådighed til undervisning, og døgnet har kun 24 timer. Mht. den sunde skolemad, så er det vel også lidt en velfærdsproblemstilling. Er det kommunernes/det offentliges eller forældrenes/familiens ansvar, at der kommer sund mad på bordet?
Skrevet d. 26.01.2008 af Jakob Pedersen
For en sociologisk vinkel, så kan du måske fokusere på samt diskutere forskellen på det offentliges rolle og ansvar for børns indlæring, (ud)dannelse osv. i et demokratisk samfund som det danske sat overfor families rolle og ansvar.

Andre læser også

Sociologiskforum.dk benytter cookies til blandt andet statistik og marketing. Ved at benytte hjemmesiden accepterer du vores brug af cookies. Okay