Sociologiskforum.dk var aktivt fra 2004-2012, men eksisterer i dag kun som arkiv.

Det moderne - det senmoderne eller det postmoderne...

Skrevet d. 27.08.2008 af Jeppe Oute
Min kæreste og jeg diskuterer meget. Vi er småborgerlige og bedrevidende som så mange andre fra det centrale Jylland - Thea er ved at lægge sidste hånd på sin sociologioverbygning på KU og jeg selv er i gang med min overbugning på DPU....Pludseligt i en ophedet diskussion går det op for os begge at ingen af os kan redegøre for postmodernisme i sikker stil. Skræmmende er det at blive konfronteret med sin uendelige uvidenhed - særligt når man prøver at lade som om, at ens argument er klart og konsistent:

Hvad er det moderne - det senmoderne og det postmoderne? Hvad kendetegner disse og hvem siger det?

De fleste studerende render sikkert på termerne med jævne mellemrum - både commonsense forstand og med eller uden dagbladet information som synes at vælge i det. Spørgsmålene ovenfor er derfor rettet mod enhver med interesse heri og ikke mindst mod at få en smule mindre røde ører over at erkende sin manglende viden herom....

Håber at høre om ligesindedes kaskader af viden om dette - og måske en frisk diskussion....

vh Jeppe
Skrevet d. 28.08.2008 af Johnkurt
Den diskusion har været før så I kan se mere here
http://www.sociologiskforum.dk/forum.vis.asp?id=1423&svar=5&q=senmoderne
hilsen
John
Skrevet d. 28.08.2008 af Mads_Jaeger
Hej Jeppe

Den skræmmende sandhed er nok, at ingen rigtig ved hvad forskellen på post-, sen- og whatever-moderne er. I alle tilfælde er det - synes jeg - en lidt en triviel diskussion fordi proponenterne for de forskellige synspunkter (Giddens, Lash, Beck, usw.) alle er notoriske skrivebordssociologer og ikke har skyggen af empirisk belæg for deres respektive udgave af verdens tilstand. Kun empirisk sociologi kan redde os :-)

Mvh.

Mads
Skrevet d. 28.08.2008 af S.andrade
Hej Jeppe

Her er en anden udlægning, som lægger sig lidt mere til dit spørgsmål:

Eftersom der er tale om begreber for samtidsdiagnoser, er der ikke entydige definitioner. Begreber skal altid ses i lyset af forfatteren, der benytter det. F.eks. har Bauman valgt at skifte fra begrebet postmodernisme til flydende modernitet, for netop ikke (fortsat) at blive misforstået. Der er derfor fra forfatterens side nogle bestemte intentioner og holdninger bag et begreb.

Når man desuden taler om begreber for at definere en epoke skal man desuden lægge mærke til navnet. F.eks. benytter mange postmarxister begrebet senkapitalisme om den nuværende samfundstilstand for at vise, at de i deres analyser lægger vægt på økonomien og samtidig adskille sig fra tidligere historiske analyser af marxister om det kapitalistiske samfund. Med andre ord er viser en begrebsliggørelse af en tid en bestemmelse af bestemte karakteristika ved at udelade andre.

En meget forenklet måde at forklare forskellen er, at henvise til, at senmoderne betyder, at man stadig befinder sig i en form for modernisme mens postmoderne er en tilstand efter modernismen – et radikalt nybrud med tidligere tider.

Hvor f.eks. Giddens benytter begrebet senmodernisme i sine analyser, der omhandler temaer som stigende individualisering, globalisering af moderniteten, udbygning af modernitetens udviklingstræk osv., omhandler Lyotards analyser med begrebet postmoderne et opgør med moderniteten. Lyotard mener, at de ideologiske og institutionelle karakteristika fra moderniteten er under nedbrydning og vi er på vej mod en ny mentalitet, der således ikke længere er bundet af de store fortællinger fra modernismen som f.eks. ideologi, religion og videnskab .

Ved godt mit svar blev lidt langt, men håber det kan bidrage lidt jeres diskussioner.

Mvh.
Stefan
Skrevet d. 28.08.2008 af Jeppe Oute
Hej igen...

Som udgangspunkt, så tak for indlæg, tiden som folk har brugt og ikke mindst for links til tidligere diskussioner af lignende karakter.

Ja tilsyneladende en spændende diskussion selvom nogle mener den er triviel. Det spændende eller for at bruge et mere adækvat ordvalg - interessant - begrundes med at det tilsyneladende synes svært at finde en tydelig og konsistent definition på fænomenet/begrebet/kategorien. Ligeledes synes skillelinierne mellem dem netop (og måske selvsagt) være afhængig teoretisk trosbekendelse - uanset om man afventer en empirisk-sociologisk messias eller blot teoretisk konfabulerer :-). Dog kan det konkluderes at post betyder efter og sen....bare er sent ...eller sådan noget.

Pointen er her at det netop begrunder relevansen for en sådan diskussion - fordi mange synes at benytte fænomenet som ingen (som vi har kendskab til -altså min kæreste og jeg) har defineret i sig selv eller i forhold til supplerende/tilstødende kategorier/begreber/fænomener.

vh Thea og Jeppe

Skrevet d. 03.09.2008 af Radil
Selvfølgelig er der mange, der har beskrevet, hvad disse begreber betyder (ikke nødvendigvis defineret dem, da ordet "definere" i sig selv bærer reminiscenser fra modernitetens sprog). I skulle prøve at læse David Lyons lille bog "Postmodernitet" - den klarlægger de fleste terminologiske problemstillinger ret godt, så vidt jeg husker.

Og lige en kommentar til det empiriske belæg for disse tendenser: Hvis man forventer at finde "empirisk belæg" for det postmoderne, så har man allerede misforstået det meste af det (hvis ikke alt), der er blevet skrevet om disse fænomener. Selve begrebet "empirisk belæg" er atter et ord, der selv indtager en centralt ideologisk position i disse diskussioner - og som oftest som (det modernes) modpol til "teorier"(theoria`er) om det postmoderne. Hvad betyder "notorisk skrivebordssociolog"? Jeg kunne godt tænke mig at få uddybet dette (kritiske?) begreb.
Skrevet d. 03.09.2008 af Jeppe Oute
Hej igen...
Tak for den første egentlige referent til hvad vores undren drejer sig om. Netop som du siger - Radil - at der synes at være terminologiske vanskeligheder ved at kunne komme med en definitiv skelnen mellem hvad postmoderniske er og ikke er.

Og ang. snakken om empirisk belæg for det postmoderne - ja så synes det konstaterbart at såfremt der er en række filofiske antagelser om vores samtids væren , så må denne vel bygge på en række empiriske observationer vel at mærke afhængigt af de variable måder postmoderne defineres?? derved er vi ved diskussionen om belæg - netop da belæg (i evident forstand) synes urealistisk hvorimod argumentativt belæg synes at være en anden boldgade. Derved kan belæg tlsyneladende ikke udelukkes trods det postmoderne er en filofofisk konstruktion.

Snakken om den notorisk skrivebordssociologi tør jeg slet ikke rode mig ud.
Skrevet d. 05.09.2008 af Mads_Jaeger
Kære Radil

Min pointe var den enkle, at forskellige, overvejende teoretisk orienterede sociologer har opfundet forskellige begreber, som de mener bedst beskriver vores samtid. Det er jo fint nok, men det er kun teori, og teori (og filosofi) har i sig selv ingen gyldighed i forhold til at udtale sig om hvordan vores verden - [i] empirisk set [/i]- ser ud.

Hvis man interesserer sig for, om fx Giddens, Bauman eller Becks forskellige teorier/"samtidsdiagnoser" er den "mest korrekte" må man ty til empiriske analyser. Hvad skulle man ellers gøre? Så længe diskussionen om "post-", "sen-" og "risiko-" enten 1) udelukkende kører på det teoretiske niveau eller 2) kun underbygges med anekdotiske empiriske observationer (som Giddens, Beck og de andre herrer gør flittig brug af ...) er den diskussion for mig at se ikke særlig interessant.

Og hvis du mener, at man ved at forvente at (kunne) finde empirisk beløg for det postmoderne har misforstået alt hvad det postmoderne handler om, vil jeg gerne vide hvad det postmoderne så i virkeligheden handler om og, subsidiært, hvorfor ideen om det postmoderne - i hvert fald som videnskabeligt begreb - er interessant for sociologien? Mener du, at man ikke [i]kan [/i]analysere det postmodene empirisk?

Og jeg må på det kraftigste afvise, at begrebet "empirisk belæg" skulle have nogen som helst ideologisk ladning. Hvorfor skulle det have det? Empirisk belæg er en umogængelig del af enhver videnskabelig praksis, også i sociologien.

Mvh.

Mads
Skrevet d. 05.09.2008 af Radil
Kære Mads

Først og fremmest handler diskussionerne omkring det post/sen/flydende moderne ikke om, hvilken en teori der er den "mest korrekte". Det handler om at forstå og beskrive nogle af de tendenser, der gør sig gældende i vores samfund i dag. De er interessante som ramme for videnskabelig tænkning, fordi de udgør et (teoretisk) univers / horisont for, hvordan de forskellige fænomener kan relateres til hinanden, samt hvordan de kan forstås ud fra nogle processer på et mere abstrakt niveau. Ud fra et postmoderne perspektiv er der ikke noget galt med at underbygge, det man siger, med fx statistik (som Beck, Giddens og Bauman også gør (måske ikke ud fra statistik i en mere matematisk snæver forstand)).

Problemet ud fra deres perspektiv er de betingelser (fx om systematik, epistemologi osv.) som der stilles til, hvad der kan forstås ved empiri (empirisk verifikation), som man normalt anvender begrebet (fx tænkt som modsætning til teori). Disse betingelser (som indenfor videnskabelig praksis netop formuleres som empirisk bevis(er) - og som helst er underbygget statistisk) er netop fundament (ideal, ideologi) for "det moderne", og det er det modernes forsøg på at opstille en videnskabelig systematisk sociologi (eller social genetik), som de hverken kan eller vil følge.

Derfor er der ud fra et postmoderne perspektiv ikke noget i vejen for at anvende statistik, observationer etc. i forsøget på at argumentere for de processer, man forsøger at beskrive. Problemet er den status (teoriløshed, erkendelsesinteressernes løsriven), som begrebet empiri(sk) bevis / belæg ofte har konnotationer til (men som det, retfærdigvis, etymologisk set ikke nødvendigvis er bundet til).

Selvfølgelig er det nødvendigt for en sociologi at observere (beskrive, opleve, befinde sig i, fortælle anekdoter) den sociale verden (ellers ville det nok snarere være filosofi eller teologi man bedriver), men det er måden man formulerer denne praksis på, som har afgørende betydning i en post/sen/flydende moderne sociologi (eller verden - alt efter udlægningen).

mvh. Radil
Skrevet d. 05.09.2008 af Mads_Jaeger
Hej Radil

Jeg forholdt mig udelukkende til om de forskellige teorier sen/post/flydende er meningsfulde beskrivelser af den verden vi lever i. Hvis ambitionen ikke, på et eller andet kvalificeret grundlag, er at afgøre, om den ene beskrivelse er mere præcis og fyldestgørende end den anden er min kritik selvfølgelig ikke relevant. Men så har teorierne om sen/post flydende for mig at se ikke den store videnskabelige ambition, endsige relevans.

Jeg taler om empiri generelt, ikke specifikt om statistik "bevis" eller "verifikation" eller noget, der kunne lugte af "social genetik". Din fremhævning af, at empiri i sig selv er teoriløs er naturligvis korrekte, men sådan bliver empiri vel sjældent eller aldrig brugt (det er i hvert fald dårlig videnskab)? Hvis du mener, at statistiske analyser eller "evidens" generelt lider af denne tendens (og ikke har klargjort sig sine "erkendelsesinteresser") mener jeg, at det er en fordom og at du tager fejl. Men det er en anden diskussion.

Hvis jeg forstår dig korrekt, ligger det i de postmoderne teorier, at begreber som epistemologi og endda empiri - brygget på modernitetens "rationalitet" og tænkemåde - er relativistiske og ingen højere gyldighed har? Det er for mig at se et fuldstændigt uholdbart og anti-videnskabeligt argument. Det er så en anden måde at sige på, at sociologien ikke kan akkumulere viden, for al viden er relativ? Og hvem siger så, at vi overhovedet er overgået fra en "moderne" til en "postmoderne" tidsperiode - for så har vi ingen brugbare værkstøjer med hvilke vi kan afgøre om det er tilfældet?

For mig at se er sociologien - fra klassikerne og frem - grundlæggende en empirisk videnskab og har sin berettigelse ved at være empirisk. Det betyder ikke, at sociologien ikke har teorier, for uden dem er den empiriske side af sociologien meningsløs. Problemet med de post/sen/flydende teorier er, at de har mistet koblingen til det empiriske niveau. Og det er ærgeligt, for måske er teorierne meningsfulde sociologiske beskrivelser af den virkelighed vi lever i - vi ved det bare ikke.

Mvh.

Mads

Skrevet d. 10.09.2008 af Radil
Kære Mads

Når man taler om sen/post/flydende moderne, så kan det aldrig blive et spørgsmål om at skulle afgøre eller verificere noget, men om at vise, at disse perspektiver giver mening i en videnskabelig praksis. Det kan nemt vise sig, at den ene teori giver bedre mening i en kontekst, mens en anden teori giver bedre mening i en anden kontekst. Hvis det blot er det, du mener, når du skriver, at den ene kan være mere fyldestgørende end den anden, så er jeg sikker på, at alle postmoderne sociologer kun kan give dig ret.

Hvad angår problemer med statistiske analyser og evidens, så ser jeg de fleste postmoderne teorier stille sig skeptiske overfor, hvordan disse begreber bliver (mis)brugt i mange forskellige sammenhænge. Problemet, som de ser det, er ikke så meget begreberne (om end evidens på dansk har nogle andre konnotationer end evidence på engelsk), men den form for teoriløshed, der ofte (ikke nødvendigvis generelt) knytter sig til disse studier.

Hvad angår epistemologi og empiri så er det begreber, der henhører til en filosofisk tradition, som ofte bliver karakteriseret som moderne. Dermed ikke sagt, at disse debatter bør anses som ufrugtbare, men blot at deres grundlag (som fx fagdisciplinen epistemologi) bør anses som knyttet til en moderne sociologi. For øvrigt har det i sig selv ikke så meget at gøre med, om sociologien kan akkumulere viden, men det er da ganske rigtig også en debat, som ofte har været bragt i spil i diskussionen om det moderne kontra det postmoderne. Grundlæggende set så tror jeg dog, at de fleste postmoderne sociologer ser det som et spørgsmål om ordstrategi. Om viden er relativ og kan akkumuleres handler mest af alt om, hvad vi forstår (eller bør forstå) ved disse begreber - en diskussion som netop bærer epistemologiens frugtløse diskurser i sig - ifølge de postmoderne (et perspektiv de fx også finder i læsningen af den sene Wittgenstein). Viden akkumuleres hvis vi tænker akkumulation som en dataforøgelse, men den akkumuleres ikke, hvis vi tænker den i Hegeliansk forstand (som mange stadig gør).

Jeg forstår ikke, hvad du mener med, at teorierne om det post/sen/flydende moderne har mistet koblingen til det empiriske niveau (og da slet ikke tanken om, at de skulle være meningsfulde beskrivelser uden at vi ved det - er det ikke et noget mærkværdigt begreb om en videnskabelig underbevidsthed??). Når jeg læser disse sociologers utallige bøger, så handler de netop om, hvordan vi kan forstå alle de fænomener, som omgiver os i dag - illustreret med adskillige henvisninger, begivenheder, artikler, tanker og tal.

mvh. Casper
Skrevet d. 10.09.2008 af Nicholas
Hvis jeg må tillade mig at gå en smule udenom den ovenstående diskussion og begynde mere eller mindre på ny, kan man så ikke slå fast, at meget af problematiken i at definere overordnet og entydigt på begrebet `postmodernitet` skyldes, at når der tales om postmodernitet, i særdeleshed, sker det altid i en bestemt kontekst, der varierer fra land til land og fra disciplin til disciplin? (med reference til A. Huyssen: "Mapping the Postmodern", 1984)

Det postmoderne er eksempelvis ikke det samme i Frankrig, Danmark og USA, lige som det heller ikke er det samme inden for sociologi, filosofi, arkitektur, historie, litteraturkritik osv.

Personligt forbinder jeg begrebet postmoderne med Lyotard, til trods for, at han på ingen måde benytter sig af begrebet først. (man kan vel heller ikke påstå, at der er en `oprindelig` forståelse af begrebet `postmodernitet`- og en dermed mere `korrekt` forståelse af dette.)

Jeg så i øvrigt engang opstillingen af følgende, for mig klarlæggende, ligninger:

Lyotard = det postmoderne
Det postmoderne = de store fortællingers død
Det postmodernes politik = fraværet af ideologier.

Uden specifikt at svare på noget spørgsmål, havde jeg lyst til lige at smide denne kommentar.

Mvh Nicholas

Skrevet d. 12.09.2008 af Mads_Jaeger
Hej Casper

Jeg tror, at vi abonnerer på forskellige opfattelser af videnskabelighed. Jeg mener dybest set ikke, at teorierne om det post/sen/flydende samfund har nogen videnskabelig (sociologisk) lødighed før nogen seriøst har efterprøvet empirisk, om de holder vand. Sociologer som Beck, Giddens og Lash leverer efter min opfattelse ingen seriøse, empiriske analyser til at underbygge deres teorier, kun selektivt udvalgt anekdotiske illustrationer. Derfor har disse teorier for nærværende karakter af postulater. For mig at se er den semantiske og teoretiske side af diskussionen (er det post, sen- eller whatever?) mindre interessant - formålet med en sociologisk teori om det postmoderne er vel i sidste ende - med alle de begrænsninger der nu er osv. - at give en retviserende beskrivelse af en empirisk virkelighed? Og det kan vi i sidste ende kun afgøre ved at studere virkeligheden empirisk.

Det er konsekvensløst når postmoderne teoretikere stiller sig apriori skeptisk over for statistiske analyser og "evidens". Typisk ved postmoderne teoretikere intet om hverken statistiske analyser eller kvalitetsforskelle hvad angår empirisk "evidens". Det er for nemt bare at sige, at den slags tilgange er "teoriløse" eller "ofte bliver misbrugt". Det er også forkert, at statistiske analyser implkicit altid er drevet af et positivistisk erkendelsesideal. Hvorfor i alverden skulle de være det?

De postmoderne teoretikere skulle droppe sniksnakken og komme ind i kampen :-)

Mvh.

Mads
Skrevet d. 18.09.2008 af Sørland
Du har måske fat i noget; men du præciserer ikke, hvem som du opfatter som postmoderne teoretikere. Du har selvfølgelig ret, hvis det er Lyotard, Baudrillard & Co. Men din karakteristik holder ikke for Bell, Inglehart eller Therborn.
Skrevet d. 20.09.2008 af Mads_Jaeger
Helt enig.

Bell, Inglehart og Therborn (sidstnævnte kender jeg ikke så godt) vil jeg ikke klassificere som postmodernister. Det interessante ved Bell og Inglehart (og hvor de adskiller sig fra postmodernisterne) er, at deres teorier tager udgangspunkt i empiriske fænomener og ikke bare arbitrære teoretiske fabuleringer.

Mvh.

Mads
Skrevet d. 22.09.2008 af Radil
At Bauman, Giddens og Beck ikke tager udgangspunkt i empiriske fænomener er muligvis rigtig, men det medfører i så fald, at dette begreb afgrænses til et specifikt og meget snævert metodisk perspektiv på, hvad der er "ægte" forskning. Når du samtidig skriver, at deres teorier skulle være "arbitrære teoretiske fabuleringer", må jeg desværre nok konkludere, at din forståelse af, hvad teori er, i bedste fald er meningsløs. Hvis der er en ting, man helt sikkert kan sige om disse sociologer, så er det, at deres teorier ikke er arbitrære (hvis det overhovedet giver mening at sige, at teorier skulle kunne være tilfældige - skal det fortolkes som en modsætning til grand theory?), men et forsøg på at opstille en konsistent teoretisk ramme (så kan man derefter argumentere for eller imod deres praktiske anvendelighed eller deres filosofiske baggrund - eller man kan kritisere betydningen af deres "empiriske" udgangspunkter (fx Tjernobyl)). Der er næppe nogen sociologer i dag, som ikke studerer "virkeligheden", men der er naturligvis forskellige måder at gøre det på. Man kan selvfølgelig argumentere for, at nogle af disse metoder har en epistemisk eller epistemologisk forrang, men at ekskludere deres metoder ved at kalde dem "arbitrære teoretiske fabuleringer" er ikke særlig produktivt - det virker snarere som et udtryk for mangel på andre argumenter (man kan fx læse Bourdieu, hvis man ønsker et eksempel på, hvordan man kan argumentere for en specifik metodologisk praksis).

Til sidst: At klassificere fx Beck, Lash, Giddens og Bauman i samme kategori er selvfølgelig problematisk, men hvis vi samtidig forsøger at inkludere både Bell, Inglehart, Lyotard og Baudrillard under samme optik, så bliver diskussionen nok intetsigende.
Skrevet d. 23.09.2008 af Mads_Jaeger
Kære Radil

Termen "fabuleringer" er muligvis lige lovlig frisk - indrømmet. Resten af mine synspunkter står. Vi bliver vist ikke enige.

Mvh.

Mads

Andre læser også

Sociologiskforum.dk benytter cookies til blandt andet statistik og marketing. Ved at benytte hjemmesiden accepterer du vores brug af cookies. Okay