Demokratiske konsekvenser
Hvilke demokratiske konsekvenser har det når vores statsmenister nedsætter en kommission så som globaliseringsrådet og velfærdskommissionen?
Jeg har selv tænkt lidt over det og synes det er et svært spørgsmål at besvare... Jeg kan ikke helt gennemskue om der er ricisi ved dette?
Jeg har selv tænkt lidt over det og synes det er et svært spørgsmål at besvare... Jeg kan ikke helt gennemskue om der er ricisi ved dette?
Hej Andretti
Frit fra hoften:
Der er en demokratisk udfordring i, at politikere opretter råd & nævn. Politikerne i et repræsentativt demokrati er forpligtet på deres beslutninger, og skal bedømmes på disse ved valgene. Derfor er det vigtigt at vælgerne får klar besked om, hvilke beslutninger de ansvarlige politikere træffer. Der er imidlertid en fare for, at råd & nævn ikke bliver brugt til deres legitime & officielle formål (at give politikerne det bedst mulige grundlag at træffe beslutninger på), men derimod til at ansvarsfraskrive de ansvarlige politikere upopulære beslutninger. Hvis dette er tilfældet, så er det et demokratisk problem.
Et andet perspektiv, som fokusere mindre på aktørerne, er, at selvom råd & nævn bruges legitimt og efter alle kunstens regler (dvs. ikke i et forsøg på at fraskrive sig ansvar), er det, at der er behov for dem, ikke desto mindre et udtryk for den omfattende uddifferentiering af og specialisering i samfundet; demokratiet udfordres af teknokratiet, men det er demokratiets eget behov for at tilbyde et effektivt styre, som føder teknokratiet...
/Nils
Frit fra hoften:
Der er en demokratisk udfordring i, at politikere opretter råd & nævn. Politikerne i et repræsentativt demokrati er forpligtet på deres beslutninger, og skal bedømmes på disse ved valgene. Derfor er det vigtigt at vælgerne får klar besked om, hvilke beslutninger de ansvarlige politikere træffer. Der er imidlertid en fare for, at råd & nævn ikke bliver brugt til deres legitime & officielle formål (at give politikerne det bedst mulige grundlag at træffe beslutninger på), men derimod til at ansvarsfraskrive de ansvarlige politikere upopulære beslutninger. Hvis dette er tilfældet, så er det et demokratisk problem.
Et andet perspektiv, som fokusere mindre på aktørerne, er, at selvom råd & nævn bruges legitimt og efter alle kunstens regler (dvs. ikke i et forsøg på at fraskrive sig ansvar), er det, at der er behov for dem, ikke desto mindre et udtryk for den omfattende uddifferentiering af og specialisering i samfundet; demokratiet udfordres af teknokratiet, men det er demokratiets eget behov for at tilbyde et effektivt styre, som føder teknokratiet...
/Nils
Andre læser også
- Perspektivering og konklusion
- Fænomenologisk metode/hermeneutisk fortolkning
- Definition af kontingens
- Svag paternalisme
- Abduktion
- Habermas` teori om system og livsverden
- Generaliserbarhed ved kvalitativ metode?
- Bourdieu - Foucault; Forskel eller lighed
- Magt og viden(foucault)
- Socialkonstruktionisme versus socialkonstruktivisme
- Socialkonstruktivistisk /hermeneutisk
- Metaperspektiv?
- Hvem kender til makro- meso- og mikro begreberne?
- Deduktiv vs. induktiv
- Foucault, subjektivering/objektivering
- Ordet "perspektivering" på engelsk?
- Foucaults diskursanalyse - i en simpel udgave?
- Har jeg forstået Luhmann korrekt???
- Socialkonstruktivisme
- Forskel på paradigme og diskurs
- Moral og etik - en begrebsafklaring.
- Kritisk realisme vs. realism
- HJÆLP!!! jeg fatter ikke felt og doxa
- Sammenhæng mellem kapital og habitus
- Governmentality
- Viden - ud fra en ontologisk og epistemologisk dimension