Dannelses model
Hej til alle i kloge hoveder....
Er der nogen af jer der har kendskab til en model der viser hvilke pædagogiske retninger der tilhører de forskellige dannelses former ?
Skal bruge en sådan i en eksamens situation...
MVH LMSS
Er der nogen af jer der har kendskab til en model der viser hvilke pædagogiske retninger der tilhører de forskellige dannelses former ?
Skal bruge en sådan i en eksamens situation...
MVH LMSS
Kunne du ikke uddybe spørgsmålet lidt?
Jeg skal prøve ... det drejer sig om at jeg gerne vil prøve at danne mig en oversigt over hvordan de pædagogiske retninger som f.eks (Åndsvidenskabelig pædagogik, reformpædagogik, humanistisk pædagogik osv.) ser på dannelse så som (material, formal, kategorial osv.). Og ikke mindst hvilken sammenhæng der er mellem dannelse og de pædagogiske retninger.
MVH LMSS.
MVH LMSS.
hej LMSS
Prøv at spørge ude på Danmarks Pædagogiske Universitet - eks. Lars Hammershøj, som har siddet på sociologi og skrevet phd om selvdannelse
Mvh tinw
Prøv at spørge ude på Danmarks Pædagogiske Universitet - eks. Lars Hammershøj, som har siddet på sociologi og skrevet phd om selvdannelse
Mvh tinw
Hej LMSS
Jeg synes, det kan være lidt problematisk at tale om bestemte `dannelsestraditioner`, da man nemt ender i overfladiske generaliseringer og reduktioner, og dermed ser bort fra noget af det, som bestemte dannelsesteoretikere OGSÅ siger om dannelse. På den anden side kan det være en god ting at starte med sådanne generaliseringer, så man bedre kan orientere sig i det store dannelsesteoretiske landskab...
Du spørger om, hvilke pædagogiske retninger der knytter sig til bestemt dannelsesformer. Først må vi redegøre for, hvilke dannelsesformer man overhovedet kan tale om. I mit uddannelsesforløb (Pædagogik på Københavns Universitet), har vi lært at skelne mellem følgende idealtypiske dannelsestradtioner: 1) Essentialisme 2) Encyklopædisme 3) Pragmatisme og 4) Polyteknisme. Du kan også læse Bjergs (1998) artikel, hvor der skelnes mellem 1) Humanisme (Platon) 2) Rationalisme (Comenius) og 3) Naturalisme (Rousseau). I Stensmo (2001) kan du desuden få en oversigt over forskellige pædagogiske retninger og deres syn på dannelse, og her skelnes mellem 1)Idealisme 2) Naturalisme 3) Pragmatisme 4) Realisme og 5) Dialektisk materialisme.
Du nævner selv dannelsesformerne material, formal og kategorial dannelse. Denne skelnen findes, som bekendt, hos Klafki (1983). Den materiale dannelse lægger vægt på det formidlede stof. Dette ses eksempelvis i encyklopædismen/ rationalismen, hvor det gælder om at "lære alle alt" (Comenius). Den formale dannelse tager i modsætning hertil udgangspunkt i den enkelte elev, hvilket er centralt i naturalismen. Man taler også her om henholdsvis `traditionel` og `progressiv` pædagogik, som er den forskel Dewey opererer med. Det er altså et spørgsmål om enten `barnet` eller `læseplanen` (se fx Dewey 2000). `Kategorial dannelse` er Klafkis forslag til en syntese mellem disse to dannelsestraditioner. Dannelse må med andre ord både tage udgangspunkt i barnet og stoffet.
Dette var en meget forenklet gennemgang af denne problematik. Håber alligevel det kunne hjælpe en lille smule...
Ref.
Bjerg,Jens (1998): Fortællinger om opdragelse og undervisning. I: Pædagogik en grundbog til et fag. Hans Reitzels Forlag.
Dewey, John (2000): Barnet og læseplanen. I: Knud Illeris: Tekster om læring. Roskilde Universitets Forlag.
Klafki, Wolfgang (1983): Kategorial dannelse og kritisk-konstruktiv pædagogik. Nyt Nordisk Forlag.
Stensmo, Christer (2001): Pædagogisk filosofi. Forlaget Selund.
Jeg synes, det kan være lidt problematisk at tale om bestemte `dannelsestraditioner`, da man nemt ender i overfladiske generaliseringer og reduktioner, og dermed ser bort fra noget af det, som bestemte dannelsesteoretikere OGSÅ siger om dannelse. På den anden side kan det være en god ting at starte med sådanne generaliseringer, så man bedre kan orientere sig i det store dannelsesteoretiske landskab...
Du spørger om, hvilke pædagogiske retninger der knytter sig til bestemt dannelsesformer. Først må vi redegøre for, hvilke dannelsesformer man overhovedet kan tale om. I mit uddannelsesforløb (Pædagogik på Københavns Universitet), har vi lært at skelne mellem følgende idealtypiske dannelsestradtioner: 1) Essentialisme 2) Encyklopædisme 3) Pragmatisme og 4) Polyteknisme. Du kan også læse Bjergs (1998) artikel, hvor der skelnes mellem 1) Humanisme (Platon) 2) Rationalisme (Comenius) og 3) Naturalisme (Rousseau). I Stensmo (2001) kan du desuden få en oversigt over forskellige pædagogiske retninger og deres syn på dannelse, og her skelnes mellem 1)Idealisme 2) Naturalisme 3) Pragmatisme 4) Realisme og 5) Dialektisk materialisme.
Du nævner selv dannelsesformerne material, formal og kategorial dannelse. Denne skelnen findes, som bekendt, hos Klafki (1983). Den materiale dannelse lægger vægt på det formidlede stof. Dette ses eksempelvis i encyklopædismen/ rationalismen, hvor det gælder om at "lære alle alt" (Comenius). Den formale dannelse tager i modsætning hertil udgangspunkt i den enkelte elev, hvilket er centralt i naturalismen. Man taler også her om henholdsvis `traditionel` og `progressiv` pædagogik, som er den forskel Dewey opererer med. Det er altså et spørgsmål om enten `barnet` eller `læseplanen` (se fx Dewey 2000). `Kategorial dannelse` er Klafkis forslag til en syntese mellem disse to dannelsestraditioner. Dannelse må med andre ord både tage udgangspunkt i barnet og stoffet.
Dette var en meget forenklet gennemgang af denne problematik. Håber alligevel det kunne hjælpe en lille smule...
Ref.
Bjerg,Jens (1998): Fortællinger om opdragelse og undervisning. I: Pædagogik en grundbog til et fag. Hans Reitzels Forlag.
Dewey, John (2000): Barnet og læseplanen. I: Knud Illeris: Tekster om læring. Roskilde Universitets Forlag.
Klafki, Wolfgang (1983): Kategorial dannelse og kritisk-konstruktiv pædagogik. Nyt Nordisk Forlag.
Stensmo, Christer (2001): Pædagogisk filosofi. Forlaget Selund.
1000 tak for hjælpen ...Albrechtsen
Hej LMSS
Det var da så lidt!
Det kan lige tilføjes, at ønsker du at gå endnu videre i en undersøgelse af dannelsesbegrebet og dets betydning i dag, så er artikelsamlingen i bogen "Educating humanity: Bildung in postmodernity" red. af Lars Løvlie, Klaus Peter Mortensen & Sven Erik Nordenbo (Blackwell, 2003) anbefalelsesværdig.
Mvh.
Det var da så lidt!
Det kan lige tilføjes, at ønsker du at gå endnu videre i en undersøgelse af dannelsesbegrebet og dets betydning i dag, så er artikelsamlingen i bogen "Educating humanity: Bildung in postmodernity" red. af Lars Løvlie, Klaus Peter Mortensen & Sven Erik Nordenbo (Blackwell, 2003) anbefalelsesværdig.
Mvh.
Andre læser også
- Perspektivering og konklusion
- Fænomenologisk metode/hermeneutisk fortolkning
- Definition af kontingens
- Svag paternalisme
- Abduktion
- Habermas` teori om system og livsverden
- Generaliserbarhed ved kvalitativ metode?
- Bourdieu - Foucault; Forskel eller lighed
- Magt og viden(foucault)
- Socialkonstruktionisme versus socialkonstruktivisme
- Socialkonstruktivistisk /hermeneutisk
- Metaperspektiv?
- Hvem kender til makro- meso- og mikro begreberne?
- Deduktiv vs. induktiv
- Foucault, subjektivering/objektivering
- Ordet "perspektivering" på engelsk?
- Foucaults diskursanalyse - i en simpel udgave?
- Har jeg forstået Luhmann korrekt???
- Socialkonstruktivisme
- Forskel på paradigme og diskurs
- Moral og etik - en begrebsafklaring.
- Kritisk realisme vs. realism
- HJÆLP!!! jeg fatter ikke felt og doxa
- Sammenhæng mellem kapital og habitus
- Governmentality
- Viden - ud fra en ontologisk og epistemologisk dimension