coaching
Hej
Jeg skal igang med at skrive den sidste opgave på RUC hum-bas. Jeg er ved at overveje at skrive om coaching med inddragelse af Carl Rogers og Habermas (Systemets indvirkning på Livsverden). Kan nogle sige om dette holder eller er der andre teoretiker,som er bedre ?
På forhånd tak
John
Jeg skal igang med at skrive den sidste opgave på RUC hum-bas. Jeg er ved at overveje at skrive om coaching med inddragelse af Carl Rogers og Habermas (Systemets indvirkning på Livsverden). Kan nogle sige om dette holder eller er der andre teoretiker,som er bedre ?
På forhånd tak
John
Hej John
Nu er jeg bare lidt nysgerrig:
Er det dit afsluttende `temafrie` basisprojekt på RUC, du skal i gang med?
Kan du ikke fortælle mere om, i hvilken sammenhæng du vil undersøge temaet `coaching`? Det lader jo til, at coaching ikke længere blot er et begreb, man benytter inden for sportsverdenen i USA. I dag er det blevet et modeord i virksomhedsledelses- og medarbejderudviklingssammenhænge også her i Danmark.
Kan du fortælle mig, om der er nogen forskel mellem ordet `træning` og så `coaching`?
Jeg kan ikke umiddelbart se, hvordan henholdsvis Rogers og Habermas passer ind i en undersøgelse af `coaching`. Men da begge teoretikere siger noget meget generelt om menneskelivet, så kan de vel godt anvendes. Det afgørende er, hvordan din problemstilling kommer til at lyde. Vil du eksempelvis undersøge om `coaching` bidrager til medarbejderes behov for selvaktualisering og personlig udvikling, så kan Rogers vel godt anvendes. Vil du lave en kritisk analyse af, hvordan `coaching` benyttes på en teknisk-rationel måde på arbejdsmarkedet, og måske kan virke fremmedgørende (jeg siger ikke det hænger sådan sammen...men hvis dette nu eksempelvis var dit udgangspunkt..) så kunne Habermas måske være en mulighed.
Men altså: kunne du ikke uddybe, hvad du har i sinde at skrive om?
Mvh.
Nu er jeg bare lidt nysgerrig:
Er det dit afsluttende `temafrie` basisprojekt på RUC, du skal i gang med?
Kan du ikke fortælle mere om, i hvilken sammenhæng du vil undersøge temaet `coaching`? Det lader jo til, at coaching ikke længere blot er et begreb, man benytter inden for sportsverdenen i USA. I dag er det blevet et modeord i virksomhedsledelses- og medarbejderudviklingssammenhænge også her i Danmark.
Kan du fortælle mig, om der er nogen forskel mellem ordet `træning` og så `coaching`?
Jeg kan ikke umiddelbart se, hvordan henholdsvis Rogers og Habermas passer ind i en undersøgelse af `coaching`. Men da begge teoretikere siger noget meget generelt om menneskelivet, så kan de vel godt anvendes. Det afgørende er, hvordan din problemstilling kommer til at lyde. Vil du eksempelvis undersøge om `coaching` bidrager til medarbejderes behov for selvaktualisering og personlig udvikling, så kan Rogers vel godt anvendes. Vil du lave en kritisk analyse af, hvordan `coaching` benyttes på en teknisk-rationel måde på arbejdsmarkedet, og måske kan virke fremmedgørende (jeg siger ikke det hænger sådan sammen...men hvis dette nu eksempelvis var dit udgangspunkt..) så kunne Habermas måske være en mulighed.
Men altså: kunne du ikke uddybe, hvad du har i sinde at skrive om?
Mvh.
Hej
Først mange tak for dit svar. Det er det afsluttende basisprojekt så jeg skulle meget gerne have en god karakter *S* Jeg ved ikke om den ligefrem er `temafrit`. Jeg har alle krydser undtagen fremmedsprog
Jeg vil kigger på coaching af medarbejder og jeg har langt fra opgaven endeligt på plads. Jeg havde forestillet mig noget i retning af:
1) Definition af begrebet coaching (altså forskel mellem coaching, supervision, terapi, mentor, rådgivning osv). Det virker som om der er forskellig opfattelse af begrebet; men jeg overveje at bruge John Whitmores, som er noget med at få det bedst ud af den enkelte person
2) En psykologisk indfaldsvinkel til forklaring af hvad coaching er (her overvejer jeg at inddrage Carl Rogers)
3) Sociologisk forklaring. hvorfor er der overhoved coaching og hvilke betydning har det for medarbejderen og virksomheden. Altså en kritisk analyse af hvorfor og hvordan bruges coaching. Det undrede mig også hvorfor det tit kun er ledere som coaches samt om der ikke kan opstå en interessekonflikt ved at ens chef også er ens coach. Det gælder både medarbejderen (omkring personlige ting) og chefen (konflikt mellem personlige forhold og chefen også skal have en indtægt på ens arbejdskraft)
Min personlig holdning er, at firmaer kan risikere at blande ansættelse/arbejde (systemet) sammen med privat forhold (livsverden) ved at bruge coaching. Derudover vil jeg overveje om coaching ikke er andet end glimmerpapir for at få mest muligt ud af medarbejderen uden nødvendigvis at tage hensyn til medarbejderens selvrealisering især når ens coach er ens chef. Jeg vil også umiddelbart sætte mig tvivlende på om alle coach er uddannet til at håndtere coaching hvis den udvikler sig i terapiretning. Jeg overvejede at bruge Åkerstrøm og hans sammenkobling mellem arbejdsdiskursen og kærligheden; men jeg kan ikke få det til at passe sammen med coaching.
Jeg håber det har givet en bedre beskrivelse på mine løse ideer
John
Først mange tak for dit svar. Det er det afsluttende basisprojekt så jeg skulle meget gerne have en god karakter *S* Jeg ved ikke om den ligefrem er `temafrit`. Jeg har alle krydser undtagen fremmedsprog
Jeg vil kigger på coaching af medarbejder og jeg har langt fra opgaven endeligt på plads. Jeg havde forestillet mig noget i retning af:
1) Definition af begrebet coaching (altså forskel mellem coaching, supervision, terapi, mentor, rådgivning osv). Det virker som om der er forskellig opfattelse af begrebet; men jeg overveje at bruge John Whitmores, som er noget med at få det bedst ud af den enkelte person
2) En psykologisk indfaldsvinkel til forklaring af hvad coaching er (her overvejer jeg at inddrage Carl Rogers)
3) Sociologisk forklaring. hvorfor er der overhoved coaching og hvilke betydning har det for medarbejderen og virksomheden. Altså en kritisk analyse af hvorfor og hvordan bruges coaching. Det undrede mig også hvorfor det tit kun er ledere som coaches samt om der ikke kan opstå en interessekonflikt ved at ens chef også er ens coach. Det gælder både medarbejderen (omkring personlige ting) og chefen (konflikt mellem personlige forhold og chefen også skal have en indtægt på ens arbejdskraft)
Min personlig holdning er, at firmaer kan risikere at blande ansættelse/arbejde (systemet) sammen med privat forhold (livsverden) ved at bruge coaching. Derudover vil jeg overveje om coaching ikke er andet end glimmerpapir for at få mest muligt ud af medarbejderen uden nødvendigvis at tage hensyn til medarbejderens selvrealisering især når ens coach er ens chef. Jeg vil også umiddelbart sætte mig tvivlende på om alle coach er uddannet til at håndtere coaching hvis den udvikler sig i terapiretning. Jeg overvejede at bruge Åkerstrøm og hans sammenkobling mellem arbejdsdiskursen og kærligheden; men jeg kan ikke få det til at passe sammen med coaching.
Jeg håber det har givet en bedre beskrivelse på mine løse ideer
John
Hej John
Ja, nu begynder det at blive interessant!
Du er ved at nærme dig en god problematisering af dit valgte tema; `coaching`, men - som du også selv siger - så er din egentlige problemstilling ikke helt på plads endnu. Hvad er det for et spørgsmål du ønsker at give et svar på? Du er inde på forskellige muligheder, såsom når du skriver: "om coaching ikke er andet end glimmerpapir for at få mest muligt ud af medarbejderen uden nødvendigvis at tage hensyn til medarbejderens selvrealisering" eller at brugen af `coaching` kan betyde en risiko (?) for at blande arbejde og private forhold sammen. Det er vigtigt, at du finder ét problem, som du fokuserer på hele opgaven igennem (`den røde tråd` som man siger!). Når du har besluttet dig for et fokus, så er det nemmere at bygge en foreløbig disposition op. Det lyder dog fornuftigt, at du vil prøve at komme med en definition af coachingbegrebet. Det er en god idé at lave en kort litteraturgennemgang i starten af din opgave inden du går i gang med din egentlige undersøgelse. Som du også påpeger, er der sandsynligvis forskellige opfattelser af begrebet. Det må du redegøre for. Et opslag på www.bibliotek.dk viser flere nyere udgivelser, hvor `coaching` indgår i titlen. Du nævner selv John Whitmore ("Coaching på jobbet"?), men der er mange flere. Du må hellere låne alle de relevante bøger (og evt. artikler) og skimte dem igennem. Det er et første overblik over dit undersøgelsesobjekt du må få.
Det kunne være interessant at høre, hvad du finder ud af undervejs...
Mvh.
Ja, nu begynder det at blive interessant!
Du er ved at nærme dig en god problematisering af dit valgte tema; `coaching`, men - som du også selv siger - så er din egentlige problemstilling ikke helt på plads endnu. Hvad er det for et spørgsmål du ønsker at give et svar på? Du er inde på forskellige muligheder, såsom når du skriver: "om coaching ikke er andet end glimmerpapir for at få mest muligt ud af medarbejderen uden nødvendigvis at tage hensyn til medarbejderens selvrealisering" eller at brugen af `coaching` kan betyde en risiko (?) for at blande arbejde og private forhold sammen. Det er vigtigt, at du finder ét problem, som du fokuserer på hele opgaven igennem (`den røde tråd` som man siger!). Når du har besluttet dig for et fokus, så er det nemmere at bygge en foreløbig disposition op. Det lyder dog fornuftigt, at du vil prøve at komme med en definition af coachingbegrebet. Det er en god idé at lave en kort litteraturgennemgang i starten af din opgave inden du går i gang med din egentlige undersøgelse. Som du også påpeger, er der sandsynligvis forskellige opfattelser af begrebet. Det må du redegøre for. Et opslag på www.bibliotek.dk viser flere nyere udgivelser, hvor `coaching` indgår i titlen. Du nævner selv John Whitmore ("Coaching på jobbet"?), men der er mange flere. Du må hellere låne alle de relevante bøger (og evt. artikler) og skimte dem igennem. Det er et første overblik over dit undersøgelsesobjekt du må få.
Det kunne være interessant at høre, hvad du finder ud af undervejs...
Mvh.
Hej
Tak for dit svar som jeg er meget glad for. Det har givet stof til eftertanke.
Jeg har været både på RUC`s bibliotek og på ww.bibliotek.dk; men jeg synes jeg har svært ved at finde det stor forkromet overblik *S*
Jeg skal mødes med min vejleder midten af september og jeg skal vende tilbage når jeg ved noget præcis omkring opgaven. Ligenu hælder jeg nok mest til sociologisk (dvs Habermas); men det kan jo ændre sig efter snak med vejleder *S*
John
Tak for dit svar som jeg er meget glad for. Det har givet stof til eftertanke.
Jeg har været både på RUC`s bibliotek og på ww.bibliotek.dk; men jeg synes jeg har svært ved at finde det stor forkromet overblik *S*
Jeg skal mødes med min vejleder midten af september og jeg skal vende tilbage når jeg ved noget præcis omkring opgaven. Ligenu hælder jeg nok mest til sociologisk (dvs Habermas); men det kan jo ændre sig efter snak med vejleder *S*
John
Hej John
Er nysgerrig. Hvordan går det med opgaven? (Hvis du da har tid til at sige et par ord om dine fremskridt?)
Synes der kommer stadig mere frem om `coaching`...det er blevet voldsomt populært, må man sige. Jeg så eksempelvis et indslag i Morgentv (TV2) herom for et stykke tid siden, som drejede sig om, at man nu også kan få en coach - der nærmest minder om en terapeut - som skal hjælpe individer med at sætte mål i livet og realisere disse.
Stadig er jeg interesseret i at vide, om der skulle være en meningsfuld forskel mellem begrebet `træning` og så `coaching`...? (Der eksisterer jo en vild fascination af engelske slagord og `buzzwords` i dansk erhvervsliv - især i HR- og konsulentverdenen - som jo egentlig sagtens kunne blive oversat til danske udtryk...men så ville ordene jo måske også miste deres `smartness`- værdi. Professor Jørn Lund kommer ind på denne problemstilling i sin bog "Sprog til salg"...blot en sidebemærkning).
Mvh.
Mvh.
Er nysgerrig. Hvordan går det med opgaven? (Hvis du da har tid til at sige et par ord om dine fremskridt?)
Synes der kommer stadig mere frem om `coaching`...det er blevet voldsomt populært, må man sige. Jeg så eksempelvis et indslag i Morgentv (TV2) herom for et stykke tid siden, som drejede sig om, at man nu også kan få en coach - der nærmest minder om en terapeut - som skal hjælpe individer med at sætte mål i livet og realisere disse.
Stadig er jeg interesseret i at vide, om der skulle være en meningsfuld forskel mellem begrebet `træning` og så `coaching`...? (Der eksisterer jo en vild fascination af engelske slagord og `buzzwords` i dansk erhvervsliv - især i HR- og konsulentverdenen - som jo egentlig sagtens kunne blive oversat til danske udtryk...men så ville ordene jo måske også miste deres `smartness`- værdi. Professor Jørn Lund kommer ind på denne problemstilling i sin bog "Sprog til salg"...blot en sidebemærkning).
Mvh.
Mvh.
tak for dine henvisninger
Vi er gået igang med opgaven; men ikke så langt. Vi har skrevet omkring 10-15 sider, så jeg skriver bare stikord her
- Er coaching en socialkonstruktion ?
- Hvorfor er der forskellige opfattelse af begrebet coaching (her kan nævnes Parloes (ala mentor) vs Whitmore)
- Er coaching i virkeligheden bare magtudøvelse (foucault)
- Derudover er vi begyndt at komme ind på begrebet kompetance for medarbejderen
- Vi overvejer stadig Habermas, Luhmann.
Jeg har fundet en meget interessant bog : John Krejsler: Læring, magt og indicidualitet (undertitlen Når pædagogik iscensættes som selvbestemmelse). Umiddelbart ser det ud til at vi kan bruge megt for det er samme problemstilling når det er en leder vs medarbejder
Ellers har du ret i, at det er MEGET oppe ligenu og især mange bruger begrebet coaching uden at vide præcis hvad det er. Jeg har lige oplevet en leder, som ønskede at bruge coaching som manipulation til at få andre leder og medarbejdere en bestemt vej *G*
hvis du er interesseret, kan jeg sagtens sende dig der hvor vi er nået indtil nu
sidste weekend i oktober får vi opponent på opgaven så lad os se hvorledes opgaven udvikler sig derefter *G*
John
Vi er gået igang med opgaven; men ikke så langt. Vi har skrevet omkring 10-15 sider, så jeg skriver bare stikord her
- Er coaching en socialkonstruktion ?
- Hvorfor er der forskellige opfattelse af begrebet coaching (her kan nævnes Parloes (ala mentor) vs Whitmore)
- Er coaching i virkeligheden bare magtudøvelse (foucault)
- Derudover er vi begyndt at komme ind på begrebet kompetance for medarbejderen
- Vi overvejer stadig Habermas, Luhmann.
Jeg har fundet en meget interessant bog : John Krejsler: Læring, magt og indicidualitet (undertitlen Når pædagogik iscensættes som selvbestemmelse). Umiddelbart ser det ud til at vi kan bruge megt for det er samme problemstilling når det er en leder vs medarbejder
Ellers har du ret i, at det er MEGET oppe ligenu og især mange bruger begrebet coaching uden at vide præcis hvad det er. Jeg har lige oplevet en leder, som ønskede at bruge coaching som manipulation til at få andre leder og medarbejdere en bestemt vej *G*
hvis du er interesseret, kan jeg sagtens sende dig der hvor vi er nået indtil nu
sidste weekend i oktober får vi opponent på opgaven så lad os se hvorledes opgaven udvikler sig derefter *G*
John
Hej John
Jep, Krejslers bog er ganske interessant, og jeg kan også godt se idéen med at benytte denne i forbindelse med jeres opgave. Krejsler har også været med til at redigere bogen "Pædagogikken og kampen om individet". Den kunne måske også være relevant for jer (?)
I stiller mange spørgsmål. Men jeg savner en egentlig problemformulering, dvs. hvad vil jeres hovedspørgsmål/tese/fokus være? Er det fx spørgsmålet: "Er coachinig magtudøvelse?"?...Og i så fald hvordan vil I besvare dette, hvad er jeres metode? Er det coaching på arbejdspladsen eller mere generelt coaching som fænomen I ønsker at undersøge? Hvis I ønsker at undersøge det i forbindelse med noget job-management og betragter det ud fra et Foucault-perspektiv, synes jeg helt bestemt at Barbara Townleys bog "Reframing human resource management" er relevant at bruge..
Jo, du må gerne sende det I har skrevet til mig (se min profil). Jeg vil da gerne følge med i, hvad I finder ud af hen ad vejen. Hvis jeg må være så nysgerrig: Hvem er den `opponent`, du nævner?
Mvh.
Jep, Krejslers bog er ganske interessant, og jeg kan også godt se idéen med at benytte denne i forbindelse med jeres opgave. Krejsler har også været med til at redigere bogen "Pædagogikken og kampen om individet". Den kunne måske også være relevant for jer (?)
I stiller mange spørgsmål. Men jeg savner en egentlig problemformulering, dvs. hvad vil jeres hovedspørgsmål/tese/fokus være? Er det fx spørgsmålet: "Er coachinig magtudøvelse?"?...Og i så fald hvordan vil I besvare dette, hvad er jeres metode? Er det coaching på arbejdspladsen eller mere generelt coaching som fænomen I ønsker at undersøge? Hvis I ønsker at undersøge det i forbindelse med noget job-management og betragter det ud fra et Foucault-perspektiv, synes jeg helt bestemt at Barbara Townleys bog "Reframing human resource management" er relevant at bruge..
Jo, du må gerne sende det I har skrevet til mig (se min profil). Jeg vil da gerne følge med i, hvad I finder ud af hen ad vejen. Hvis jeg må være så nysgerrig: Hvem er den `opponent`, du nævner?
Mvh.
hej
Vores problemformulering er indtil videre:
Kan en leder fungere som lifecoach for sine medarbejdere (er det en illusion eller virkelighed)?
Underspørgsmål: Hvorfor er det interessant for virksomheder at inddrage den enkelte medarbejders privatliv som en del af coaching?
Som du kan se, er det primært coaching på arbejdspladsen vi interesser os for og især når medarbejderen føler sig krænket
Jeg har sendt dig opgaven så du kan se hvilke metode vi overvejer
Jeg har bestilt de bøger du foreslår på mit lokale biblioket
Vi har Kim Gørtz som vejleder og Jørgen Vogelius som opponent sammen med en anden studiegruppe
hilsen
John
Vores problemformulering er indtil videre:
Kan en leder fungere som lifecoach for sine medarbejdere (er det en illusion eller virkelighed)?
Underspørgsmål: Hvorfor er det interessant for virksomheder at inddrage den enkelte medarbejders privatliv som en del af coaching?
Som du kan se, er det primært coaching på arbejdspladsen vi interesser os for og især når medarbejderen føler sig krænket
Jeg har sendt dig opgaven så du kan se hvilke metode vi overvejer
Jeg har bestilt de bøger du foreslår på mit lokale biblioket
Vi har Kim Gørtz som vejleder og Jørgen Vogelius som opponent sammen med en anden studiegruppe
hilsen
John
Andre læser også
- Perspektivering og konklusion
- Fænomenologisk metode/hermeneutisk fortolkning
- Definition af kontingens
- Svag paternalisme
- Abduktion
- Habermas` teori om system og livsverden
- Generaliserbarhed ved kvalitativ metode?
- Bourdieu - Foucault; Forskel eller lighed
- Magt og viden(foucault)
- Socialkonstruktionisme versus socialkonstruktivisme
- Socialkonstruktivistisk /hermeneutisk
- Metaperspektiv?
- Hvem kender til makro- meso- og mikro begreberne?
- Deduktiv vs. induktiv
- Foucault, subjektivering/objektivering
- Ordet "perspektivering" på engelsk?
- Foucaults diskursanalyse - i en simpel udgave?
- Har jeg forstået Luhmann korrekt???
- Socialkonstruktivisme
- Forskel på paradigme og diskurs
- Moral og etik - en begrebsafklaring.
- Kritisk realisme vs. realism
- HJÆLP!!! jeg fatter ikke felt og doxa
- Sammenhæng mellem kapital og habitus
- Governmentality
- Viden - ud fra en ontologisk og epistemologisk dimension